کد خبر: 12295
1403/04/23 - 8:49


صدای زنجان از وضعیت بهداشتی بازار تاریخی و نبود راهکار برای رفع این معضل گزارش می‌دهد؛

کاسبی؛ منهای بهداشت

سرپرست معاون خدمات شهری شهرداری زنجان: مغازه‌داران اجازه گذاشتن سطل‌های زباله در بازار را نمی‌‌دهند/عضو هیئت امنای بازار زنجان: : فضایی کافی برای قرار دادن سطل‌های زباله در بازار وجود ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  فاطمه شمشیرگر: برخی از کسبه بازار سنتی زنجان نیازی به رعایت بهداشت و جمع‌آوری زباله‌های تجاری خود نمی‌بینند، تعدادی از مسئولان مربوطه هم معتقدند که امکان قراردادن سطل‌های زباله در بازار وجود ندارد.

بازار قدیم زنجان که نام طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران را نیز یدک می‌کشد، امروزه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بازار سنتی از غرب به شرق زنجان گسترش یافته و به دو بازارچه بالا و بازارچه پایین دسته‌بندی شده است.

اما آنچه که در خصوص بازار قدیمی و بزرگ زنجان، موجب تکدرخاطر شهروندان و بعضا گردشگران می‌شود، انباشت انواع و اقسام زباله‌های تر و خشک حجره‌داران در گوشه و کنار بازار آنهم پس از اتمام ساعت کاری است. مشاهده حجم زیادی از مواد دوریختنی اهم از کاغذ، نایلون، آشغال‌ سبزی، بقایای میوه‌های پلاسیده و غیره آن‌هم در معابر و راسته‌های این بازار تاریخی علاوه بر اینکه جلوه زشت و ناپسندی به این بافت مهم می‌دهد، همچنین موجب ایجاد بویی متعفن و آلودگی‌های فراوان زیست‌محیطی در این مکان می‌شود. جالب اینجاست که هیچ گونه سطل زباله‌ای در این محل جایگذاری نشده است تا کسبه بتوانند زباله‌های خود را پس از اتمام کار در آن قرار دهند.

محمد علویون، عضو هیات امنای بازار زنجان ضمن دسته‌بندی زباله‌های بازار به دو دسته زباله خشک و تر، افزود: زباله‌های تر بیشتر در میادین بالا و پایین میوه‌فروش وجود دارد و مابقیه زباله‌ها از نوع خشک هستند. این زباله‌های خشک نیز مشکل آنچنانی ایجاد نمی‌کند چراکه شب هنگام پس از تمام شدن زمان بازار، توسط زباله‌گردان جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه برای صورت گرفتن عملی مناسب جهت رفع این مشکل بهداشتی، می‌بایست با شهرداری هماهنگی‌های لازم انجام شود، اذعان کرد: عده‌ای از بازاریان موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند و عده‌ای دیگر رعایت نمی‌کنند.

مغازه‌داران اجازه گذاشتن سطل‌های زباله در بازار را نمی‌‌دهند

اما بنا بر اظهارات اسماعیل موسوی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان امکان‌ تعبیه سطل‌های زباله در بازار زنجان وجود ندارد. وی علت مقدور نبودن جایگذاری سطل زباله در بازار را کم بودن عرض بازار و ایجاد اختلال در تردد شهروندان و حمل بار عنوان می‌کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه کسبه زنجانی مستقر در بازار سنتی پس از اتمام ساعت کاری خود، اقدام به جارو کردن حجره‌های خود و رها کردن زباله‌ها در معابر بازار می‌کنند، گفت: در راستای ترویج فرهنگ‌سازی، چندین بار از فروشندگان خواهش شده که زباله‌های خود را بسته‌بندی کنند و سپس در بیرون حجره خود قرار دهند، اما با کمال تأسف کسبه توجهی به این مهم ندارند.

وی با بیان اینکه ریختن زباله در بازار توسط کسبه در شان این بازار بزرگ و بازاریان زنجانی نیست، ادامه داد: بازاری‌ها از قدیم‌الایام از شان و منزلت اجتماعی والایی برخوردار بوده‌اند و باید رفتارشان نیز متناسب با شان آنها باشد.

سبک معماری خاص به کار رفته در بازار سنتی زنجان، از یک سوی موجب ایجاد زیبایی‌هایی منحصر به فرد در این مکان شده، اما از سوی دیگر نیز عرض کم راسته‌های بازار مشکلاتی را در خصوص جانمایی سطل‌های زباله و دفع زباله‌های تجاری ایجاد کرده است.

موسوی نیز به پهنای کم راسته بازار و چسبیده بودن تیغه‌های مغازه‌ها به يکديگر اشاره و عنوان کرد: با توجه به عرض کم بازار، نمی‌توان سطل‌های زباله را در این مکان تعبیه کرد. زیرا این کار منجر به ایجاد اختلال جهت رفت و شد و انتقال بار خواهد شد.

پهنای کم راسته بازار؛ مانعی برای تعبیه سطل‌های زباله

البته علویون، عضو هیات امنای بازار زنجان در این‌باره می‌گوید: فضایی کافی برای قرار دادن سطل‌های زباله در بازار وجود ندارد. مغازه‌داران نیز اجازه قرار دادن سطل‌های زباله در کنار مغازه‌های خود را نمی‌‌دهند.

عضو هیات امنای بازار زنجان ادامه داد: تاکنون راهکاری برای حل مشکل زباله‌های بازار پیدا نشده است. تنها اقدام ممکن توصیه به فروشندگان بازار جهت حفظ موارد بهداشتی و عدم ریختن زباله‌های در جوار مغازه‌ها است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبازارسطل زبالهکسبه
sedayezanjannews.ir/nx12295


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»