کد خبر: 12462
1403/05/13 - 8:30


صدای زنجان از چالش‌های افزایش موتورسیکلت‌سواران در زنجان گزارش می‌دهد؛

سواریِ پرحاشیه

شهروندان: موتورسواران امنیت را از شهر گرفته‌اند، حرکات نمایشی و غیر قابل پیش‌بینی این افراد، رانندگی را سخت کرده است/رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان: روزانه 30 موتورسیکلت توقیف و 300 مورد اعمال قانون می‌شود/فعال اجتماعی زنجانی: زنجان به شهر سرعت‌گیرهای نامتعارف معروف است که باید استاندارسازی شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: در حالی که شهروندان زنجانی از شرایط ایجاد شده ناشی از افزایش تردد موتورسیکلت‌ در سطح شهر گلایه دارند و اقدامات پلیس را بازدارنده نمی‌دانند، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان بر اعمال قانون و توقیف متخلفان خبر می‌دهد و امیدوار است افزایش جریمه؛ تخلفات در این حوزه را کاهش دهد.

در سال‌های اخیر افزایش موتورسیکلت در شهرهای مختلف از جمله زنجان در کنار مزایای خود، مشکلاتی را نیز به دنبال داشته است. موضوع افزایش این وسائط حمل و نقل عمومی بخاطر مزیتهایی نسبی آن نظیرقیمت نسبتا مناسب آنهم با اقساط چند ماهه ، مشکلات ترافیکی کمتر و پارک راحتر ، مردم و بخصوص جوانان را جذب کرده است اما موتور سواری غیر ایمن و پر حاشیه در سال‌جاری از جمله در شب‌های محرم و زمان فعالیت دسته‌های عزاداری با انسداد برخی از خیابان‌های شهر بسیار به چشم می خورد که با عث اعتراض مردم و بسیاری از شهروندان زنجانی به این شرایط آزاردهنده و انتقاد آنان از این وضعیت نامناسب بود.

در ترددهای شهری، هر لحظه امکان برخورد با موتورسیکلت وجود دارد

محمد تقی یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه وقتی در حال رانندگی هستیم باید آمادگی داشته باشیم چرا که از هر سو ممکن است به ناگهان یک موتورسوار از چپ یا راست ورود کند، اظهار می‌کند: انگار چون این دستگاه وسیله نقلیه به جای چهار چرخ دو چرخ دارد، پس می‌تواند از هر مسیری ورود کند.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به حق تقدم، عبور از چراغ قرمز، عدم توقف برای عبور عابران پیاده‌، همگی موضوعاتی است که توسط موتورسواران انجام می‌شود، عنوان می‌کند: تقریبا اکثر موتورسواران در سطح شهر زنجان از کلاه کاسکت استفاده نمی‌کنند و این به معنی خطرات فراوان برای این افراد با بروز حوادث جزئی است که هم خود فرد و خانواده‌اش و هم طرف مقابل را درگیر می‌کند.

 ابتدا موتورسواران آموزش، سپس اجازه تردد داده شود

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه البته عابران پیاده‌ نیز از دست موتورسیکلت‌ها در امان نیستند، بیان می‌کند: تردد در پیاده‌روها و یا پارک موتورسیکلت در معابر عمومی مشکلات زیادی را برای شهروندان به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه باید ابتدا این افراد را آموزش داد و سپس اجازه تردد در شهر به آنها داده شود، اضافه می‌کند: همچنین باید بر تخلفات رانندگی این افراد نظارت شود.

توقیف روزانه 30 دستگاه موتورسیکلت در زنجان

حبیب موسوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان اما در پاسخ به انتقادات نسبت به پایین بودن حجم برخورد با متخلفان رانندگی به صدای زنجان می‌گوید: طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران متخلف در زنجان در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح با موتورسواران فاقد کلاه ایمنی، پلاک و گواهینامه برخورد می‌شود، اضافه می‌کند: عبور از پیاده‌رو و حرکات مارپیچ نیز به دقت توسط پلیس رصد می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با اشاره به اینکه روزانه علاوه بر موارد اعمال قانون موتورسیکلت‌سواران 30 دستگاه موتورسیکلت توقیف می‌شود، ادامه می‌دهد: این اقدام در راستای افزایش پایبندی به قوانین توسط متخلفان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در زمان دسته‌جات عزاداری به دلیل سهولت در تردد،استقبال از این دستگاه حمل و نقل بالا بوده است، بیان می‌کند: جهت رفاه حال همشهریان و رعایت این ایام، از توقیف خودروها خودداری شد اما اعمال قانون در این ایام صورت گرفته است.

موسوی با بیان اینکه ورود موتورسوار و یا تردد خودرو در دسته‌جات عزاداری نوعی بی احترامی به اعتقادات افراد است، تاکید می‌کند: لازمه جلوگیری از این شرایط ، فرهنگ‌سازی است و برخورد و اعمال قانون به تنهایی جواب نمی دهد.

پیش‌بینی کاهش تخلفات با افزایش جرایم رانندگی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با اشاره به اینکه از طرف دیگراعمال جرایم  جدید رانندگی از 23 تیرماه آغاز شده است که امیدواریم تاثیر خود را بر کاهش تخلفات رانندگی به ویژه از سوی موتورسواران داشته باشد، تصریح می‌کند: این در حالی است که تلاش ما اجرای طرح‌های مختلف برای فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از جریمه موتوروسواران است.

وی با بیان اینکه در زنجان روزانه بالای 300 دستگاه اعمال قانون داریم، ادامه می‌دهد: بدون شک افزایش مبالغ جریمه تاثیر خود را برای کنترل این شرایط خواهد گذاشت.

موسوی با اشاره به اینکه افزایش بی‌رویه موتورسیکلت، اجرای طرح‌های فروش قسطی و همچنین فصل گرما در افزایش حضور موتورسیکلت در معابر موثر است، اضافه می‌کند: در تابستان تردد موتورسیکلت در معابر بالا می‌شود این موضوع در زمستان کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کارهای فرهنگی نیز در این حوزه مورد توجه است، اضافه می‌کند: طرح‌های آموزشی و تشویقی برای رانندگان موتورسیکلت داریم و طرح صدور یک روزه گواهینامه برای ترویج قانون‌مندی در دستور کار قرار دارد.

در برخی شهرهای جنوب آسیا، 80 درصد تردد با موتورسیکلت است

کریم رفاهی مردم‌شناس و فعال اجتماعی زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه به موضوع موتور و موتورسواری به عنوان تهدید و فرصت باید نگریسته شود و نگاه چند بعدی داشت، اظهار می‌کند: نگاه تک بعدی به این موضوع مانعی برای استفاده از ظرفیت‌های این بخش خواهد بود.

مردم‌شناس زنجانی با اشاره به اینکه از منظر مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی در بسیاری از کشورها استفاده مناسبی از ظرفیت موتورسیکلت می‌شود، عنوان می‌کند: برای نمونه در شهر «هانوی» ویتنام بیش از 5 میلیون موتورسوار وجود دارد و 80 درصد از جابه‌جایی از طریق موتورسیکلت صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده فرهنگ‌سازی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه استفاده از موتورسیکلت موجب خواهد شد هم هزینه‌ها کاهش پیدا ‌کند و هم تردد در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد، اضافه می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد، در مناطق جنوب شرق آسیا به دلیل آب و هوای معتدل و فرار از ترافیک بیش از 241 میلیون موتورسیکلت در 10 کشور این منطقه تردد می‌کنند.

موتورسواری‌ یکی از محبوب‌ترین تفریحات جوانان است

رفاهی با اشاره به اینکه در بسیاری موتورسواری‌ها را به عنوان یکی از محبوب‌ترین تفریحات جوانان محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: البته جنبه منفی جولان راکبان موتورسواران در بسیاری از این کشورها نیز وجود دارد که آمار بالای تصادفات در آن است.

فعال اجتماعی زنجانی با اشاره به اینکه ارزان بودن موتورسیکلت نسبت به خودرو، کم مصرف بودن و فرار از ترافیک‌های سنگین و خسته‌کننده به ویژه در کلان‌شهرها از جمله دلایل تمایل افراد به این وسیله نقلیه است، بیان می‌کند: کم هزینه بودن تعمیر و نگهداری موتورسیکلت نسبت به خودرو از دیگر مزایای این وسیله است.

وی ادامه می‌دهد: آمار موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها نشان‌دهنده این است که در برخی موارد خرید موتورسیکلت جدید نسبت به ترخیص موتورهای رسوبی به صرفه است.

 باید محلی برای ورزش جوانان در نظر گرفته شود تا تخلیه هیجان اتفاق بیفتد

رفاهی با اشاره به اینکه علاقه جوانان و نوجوانان به موتورسواری به دلیل هیجان بالا است، تاکید می‌کند: باید محلی برای ورزش جوانان در نظر گرفته شود تا نسبت به کاهش آسیب‌های ناشی از تخلیه هیجان توسط موتورسواران اقدام شود چرا که هزینه بالای تفریحات بار اقتصادی و مالی به خانوار وارد می‌کند که باید نسبت به آن چاره‌اندیشی شود.

مردم‌شناس زنجانی با اشاره به اینکه ایجاد درآمد در قالب پیک موتوری از دیگر مزایای موتورسواران است، بیان می‌کند: این موضوع در بسیاری از کلان‌شهرها احساس می‌شود که از جمله مزایای استفاده از موتورسیکلت است.

وی با بیان اینکه تعمیم رفتار لوطی‌گری غلط توسط موتورسواران از دیگر معایب فعالیت موتورسواران است، عنوان می‌کند: در واقع فرهنگی ایجاد شده که موتورسواران را دارای منش داش مشتی‌گری می‌دانند.

رفاهی با اشاره به اینکه موتوسواران، عاشق سرعت و حرکات نمایشی هستند، بیان می‌کند: موتورسواران، سرعت و تک چرخ‌زدن را به عنوان هنرنمایی برای خود می‌دانند.

مردم‌شناس زنجانی همچنین به مشکلات ناشی از افزایش موتورسیکلت‌سواران نیز اشاره کرد و گفت: شکایت و گلایه عابران از نحوه تردد و عدم رعایت قانون توسط این اشخاص بسیار بالا است.

وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌سواران از هر مسیری برای تردد استفاده می‌کنند، بیان می‌کند: سرعت بالا و عدم کنترل در بسیاری از مواقع می‌تواند آسیب‌زا باشد.

 باید مانع تردد راکبان موتورسوار زیر 18 سال شد

وی با اشاره به اینکه عدم استانداردسازی المان شهری نیز مورد تاکید است، ادامه می‌دهد: باید به بحث استانداردسازی المان شهری توجه شود برای نمونه زنجان به عنوان شهر سرعت‌گیرها معروف است که بسیاری از آنها نامتعارف بوده و باید استاندارسازی شود.

وی با اشاره به اینکه باید برخورد جدی با موتوروسواران متخلف صورت گیرد، عنوان می‌کند: ابطال گواهینامه یکی از راهکارهای اساسی برای مدیریت این شرایط است و به نظر بنده گواهینامه موتورسواران دارای سه تخلف باید ابطال شود.

رفاهی با بیان اینکه همچنین باید مانع تردد راکبان موتورسوار زیر 18 سال در سطح شهر شد، ادامه می‌دهد: این افراد به دلیل رنج سنی دارای هیجان بوده و رفتار اینها می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

فعال اجتماعی زنجانی با بیان اینکه بیمه موتور و موتورسواران باید جدی گرفته شود، ادامه می‌دهد: خیلی موارد فرار از بیمه مشاهده می‌شود که خطرات مالی و روانی زیادی را برای خانواده ها به همراه دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانموتورسواریموتور سیکلتراهنمایی و رانندگی
sedayezanjannews.ir/nx12462


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»