کد خبر: 1248
1398/06/12 - 9:22


پاسخ پیگیری‌های صدای زنجان در مورد درخواست شهروندان برای ایجاد خط ویژه برای تردد آمبولانس‌ در محور گاوازنگ:

جایی برای خط ویژه نیست

شاید کمتر شهروند زنجانی از ترافیک سنگینی که در محور جاده گاوازنگ در زمان برگزاری نمایشگاه یا جشنواره‌های مختلف به وجود می‌آید گله‌مند نباشد چرا که با قرارگیری مراکز جاذب سفر در این محدوده از قبیل بیمارستان موسوی این محور به یکی از خیابان‌های پرتردد تبدیل شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- آن زمان که ائل‌داغی، به مجموعه تفریحی و گردشگری گاوازنگ تبدیل شد شاید کسی به فکر ترافیک این محور و از همه مهم‌تر قرارگیری بیمارستان موسوی در بین این مسیر و مشکلاتی که برای تردد آمبولانس‌ و انتقال بیماران اورژانسی به بیمارستان پیش‌ می‌آید، نیافتاده بود در حالی که شاید زندگی بیمار به چند ثانیه بند باشد.

جاده گاوازنگ از ابتدای ميدان سرباز گمنام آغاز شده و تا مجموعه ايل داغی ادامه دارد، مجموعه نمايشگاه‌های بين‌المللی كاسپين، بيمارستان‌آيت‌اله موسوی، دانشگاه تحصيلات تكميلی علوم پايه و پارک علم و فناوری در همين مسير قرار گرفته‌اند.

شاید کمتر شهروند زنجانی از ترافیک سنگینی که در محور جاده گاوازنگ در زمان برگزاری نمایشگاه یا جشنواره‌های مختلف به وجود می‌آید گله‌مند نباشد چرا که با قرارگیری مراکز جاذب سفر در این محدوده از قبیل بیمارستان موسوی این محور به یکی از خیابان‌های پرتردد تبدیل شده است.

بروز تصادفات در این محور نیز خود جای تأمل دارد چرا که به گفته رئیس‌ پلیس راهور زنجان نرخ تصادفات در محور گاوازانگ بالا بوده و از آنجایی که این محور متولی خاصی ندارد، ارگان خاصی مسئولیت مناسب‌سازی آن را بر عهده نمی‌گیرد.

بیات، یکی از همین شهروندان زنجانی است که ضمن گلایه از عدم توجه مسئولان بر اهمیت وجود خط ویژه برای تردد خودروهای امدادی در محور گاوازنگ در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به این‌که متأسفانه برخی از مسئولان به طور آگاهانه و یا ناآگاهانه قصد بر این دارند که محل عبور خودروهای امدادی از قبیل آمبولانس و آتش‌نشانی را مسدود کنند، افزود: بلوغ مدیریتی برخی از مسئولان به حدی است که می خواهند به هر طریقی و با هر کیفیتی و با هر وسیله‌ای راه آمبولانسی که توسط آلمان تولید شده و با امکانات عالی در اختیار ایران قرار گرفته را مسدود کنند.

وی با اشاره به این‌که همین اقدامات ما را در ردیف کشورهای جهان سومی قرار داده است، گفت: آمبولانسی که با بهترین امکانات برای استفاده شهروندان خریداری شده با بدترین و مضحک‌‌ترین مشکل مواجه است.

این شهروند از ترافیک ایجاد شده در محور گاوازنگ و مسدود شدن محور به ویژه در زمان‌ برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های متعدد ابراز نارضایتی کرده و افزود: « مثلاً جشنواره آش همان آشی که اگر نخوریم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید ولی اگر به بهانه آش خوردن عزیز یک خانواده‌ای را عمداً به قتل برسانیم و خانواده‌ای را بی‌سرپرست کنیم از نظر فرهنگ بین‌المللی در ردیف جنایت‌کاران قرار گرفته‌ایم اگر غیر از این است شما توجیه کنید که در این مورد هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست چون دانشمند معروف ایرانی ابوعلی سینا چندین قرن پیش در مورد کار غلط چنین گفتند: (دشمن دانا که غم جان بود، بهتر از آن دوست که نادان بود). »

وی خطاب به برخی از مسئولان تصریح کرد: «آقای محترم مسئول دلسوز، اگر شما قصد دارید در این مملکت خدمت کنید خدای متعال را در نظر بگیرید و با اولویت‌بندی کارها را شروع کنید زیرا زنجانی‌های خط‌شکن همان مهرانه‌ای که در جاده گاوازنگ ساخته‌اند به هیچ وجه راضی نیستند مسافری که در جاده حوزه استحفاظی زنجان دچار حادثه شده به علت ترافیک جاده گاوازنگ  به فوت برسد و این خاطره را از زنجان به یادگار ببرد.»

این شهروند در ادامه عنوان کرد: «اگر چنانچه ترک این عادت برای مسئولان دشوار است بهتر است تغییر رویه بدهند و از این به بعد مسیر آمبولانس بهشت زهرا را مسدود کنند که برای این کار پیشنهاد بنده این است که جشنواره‌های غیرضروری را در خانه سالمندان برگزار کنند که هم شور و نشاط در بین سالمندان ایجاد شده و هم مسیر آمبولانس بهشت زهرا مسدود می‌شود!»

مسئولان به جای سنگ فرش کردن حاشیه جاده گاوازنگ یک خط امدادی در نظر بگیرند

وی با تأکید بر این‌که اولویت نخست باید ایجاد خط ویژه آمبولانس و خودروهای امدادی در محور گاوازنگ باشد، بیان کرد: مسئولان باید به جای سنگ فرش کردن حاشیه جاده گاوازنگ یک خط امدادی در نظر بگیرند چرا که پتانسیل و ظرفیت لازم نیز در این محور موجود بوده و صرفاً نیاز به مدیریت صحیح دارد.

این شهروند زنجانی در پایان عنوان کرد: همین کودکانی که در گاوازنگ تاب و سرسره سوار می‌شوند یک روز دانشمند، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و یا کاریکاتوریست و طنزپرداز خواهند شد آن وقت این کارهایی که مسئولان در مورد انسداد مسیر امدادی کرده‌اند موضوع طنز برای نسل آینده می‌شود!

حرف‌های ضد و نقیض اعضا شورا

برای پیگیری موضوع و آگاهی از برنامه مدیریت شهری برای ایجاد خط ویژه در محور گاوازنگ طی تماسی عباس راشاد، عضو شورای شهر زنجان عنوان کردند که این موضوع در کمیسیون شهرسازی شورای شهر مطرح شده و از رئیس کمیسیون پیگیر موضوع باشیم ولی از قرار معلوم فعلاً رئیس این کمیسیون به گفته اسماعیل دویران دیگر عضو شورای شهر مشخص نیست.

از همین رو در تماس با حمیدرضا حمیدی، رئیس شورا و عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر زنجان عنوان کرد که موضوع ایجاد خط ویژه برای تردد خودروهای امدادی در مسیر گاوازنگ در شورای شهر اصلاً مطرح نشده است تا این‌که به تصویب برسد مگر این‌که در دوره قبلی شورا مصوب شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر ضرورتی بر ایجاد خط ویژه امدادی در مسیری که بیمارستان نیز قرار داشته و در زمان برگزاری جشنواره‌های مختلف مسیر از ترافیک خودروها کاملاً قفل می‌شود، افزود: بله این ضرورت وجود دارد، البته در زمان عادی همه می‌توانند از خط ویژه استفاده کنند و فقط  در مواقع ترافیک باید انحصاری باشد.

تقاضایی از سوی بیمارستان برای ایجاد خط ویژه نداشتیم

در این بین به گفته فرزاد جعفریه، سرپرست مدیریت مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان تاکنون تقاضایی در این زمینه از سوی بیمارستان موسوی برای ایجاد خط ویژه جهت تردد خودروهای امدادی به شهرداری ارائه نشده است.

این مسئول تصریح کرد: اگر تقاضایی در این زمینه از سوی مسئولان بیمارستان ارائه شود شهرداری می‌تواند موضوع را به صورت کارشناسی بررسی کرده و در شورای ترافیک مطرح کند.

سرپرست مدیریت مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان در ادامه بر این موضوع نیز متذکر شد که اگر مسئولان بیمارستان برای ایجاد خط ویژه درخواستی دارند بهتر است در کنار آن پیشنهاد خاصی نیز ارائه کنند تا موضوع به جریان افتاده و در شورای ترافیک شهرستان و استان مورد طرح قرار گیرد.

کوتاهی بیمارستان موسوی در تأمین پارکنیگ

وی با بیان این‌که متأسفانه بیمارستان نیز کوتاهی در تأمین پارکنیگ مجموعه خود کرده است، تصریح کرد: عدم تأمین پارکینگ از سوی بیمارستان منجر به پارک خودروها در بیرون از محوطه شده است که در برخی مواقع ورودی‌های بیمارستان نیز بسته می‌شود.

جعفریه تأکید کرد: بیمارستان به عنوان یک مرکز جذب سفر باید خود در زمینه تأمین پارکنیگ اقدامات لازم را انجام می‌داد تا مراجعان مجبور به پارک خودرو در مسیر تردد بیماران نشوند.

وی با اشاره به این‌که موضوع نبود خط ویژه برای تردد خودروهای امدادی شامل حال همه بیمارستان‌های شهر به ویژه آنهایی که در مرکز شهر قرار دارند، می شود، بیان کرد: در صورتی که مشکل تردد خودروهای امدادی برای بیمارستان موسوی صرفاً در زمان برگزاری جشنواره‌ها اتفاق می‌افتد، بیمارستان‌های مرکز شهر همیشه درگیر آن هستند.

این مسئول با بیان این‌که ایجاد خط ویژه برای تردد آمبولانس‌‌ها به بیمارستان‌های هسته مرکزی شهر همانند ولی‌عصر به آن صورت امکان‌پذیر نیست، افزود: در صورتی که خط ویژه بخواهد شکل گیرد باید شبکه پیوسته‌ای باشد ما نمی‌توانیم یک بخشی از مسیر را با فرض وجود عرض کافی در معبر به صورت خط ویژه تعریف کنیم.

معابر سطح شهر ظرفیت ایجاد خط ویژه را ندارند

وی با تأکید بر این‌که بسیاری از معابر سطح شهر عرض و ظرفیت لازم برای ایجاد خط ویژه را ندارند، خاطرنشان کرد: ایجاد خطوط ویژه برای تردد خودروهای امدادی باید به صورت پیوسته تعریف شود تا کارایی لازم را داشته باشد وگرنه صرف کاهش عرض یک معبر و اختصاص آن به عنوان خط ویژه مشکلات تردد برای سایر خودروهاایجاد می‌کند.

سرپرست مدیریت مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان با بیان این‌که ایجاد خط ویژه به سادگی امکان‌پذیر نیست، افزود: در حال حاضر علاوه بر تردد آمبولانس‌ها برای خودروهای آتش‌نشانی که بزرگتر هم هستند باید راهکاری ارائه شود.

وی با تأکید بر این‌که در زمان برگزاری جشنواره‌ها در مجموعه ائل داغی برخی از امکانات از سوی دانشگاه علوم پزشکی از قبیل استقرار بالگرد و یا آمبولانس در محل انجام می‌شود، گفت: برای ایجاد خط ویژه باید امکانات زیرساختی و شهری را نیز مدنظر قرار داد.

وی در پاسخ به این سوال که مسیر گاوازنگ مشکل زیرساختی نداشته و شهرداری به جای سنگفرش کردن محور و تبدیل به پیاده‌راه می‌تواند مسیر ویژه امدادی تعریف کند، گفت: در یک محور منتهی به منطقه تفریحی و گردشگری باید دیگر امکانات شهری از قبیل مسیر دوچرخه و عابر پیاده و غیره را هم مد نظر قرار دهیم چرا که طرفداران خاص خود را داشته و از شهرداری برای ایجاد آن انتظاراتی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عرض محور گاوازنگ به میزانی نیست که بتوانیم با کاهش آن، خط ویژه برای خودروهای امدادی در نظر بگیریم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگاوازنگخط ویژه گاوازنگشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1248


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»