کد خبر: 12637
1403/05/31 - 8:52


مدیر عامل هلال احمر استان زنجان در پاسخ به انتقادات و ابهامات مربوط به عملکرد این مجموعه مطرح کرد؛

آماده مناظره در دفاع از عملکرد هلال احمر هستم

حکمت‌اله هاشمی: «بی‌عدالتی» در اقدامات هلال احمر اتفاق نیفتاده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: مدیر عامل هلال احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه هر گونه جذب نیروهای اخیر براساس ضوابط و اختیارات انجام شده است، خطاب به منتقدان گفت: اگر موردی بود و فردی اعتراض دارد اعلام کند! در جذب نیرو در قالب قرارداد حجمی بدون هیچ تعهد استخدامی؛ منعقد شده و ما نیز خیلی دخیل نیستیم و بیشتر بر روی کار تمرکز داریم.

طی چند ماه اخیر جابه‌جایی بی وقفه کارمندان و پرسنل، جابجایی نیرو از جمعیت هلال احمر قزوین به زنجان و نادیده گرفتن نیروهای بومی استان زنجان، جابه‌جایی بی‌وقفه شعبه شهرستان زنجان که منجر به سردرگمی داوطلبان و ارباب رجوع شده است، ارائه آمار غیر واقعی و ... بخشی از انتقادات به حکمت‌اله هاشمی، مدیرعامل هلال احمر استان زنجان بوده است، برای شنیدن پاسخ مدیرعامل محترم در خصوص این انتقادات صورت گرفته، گفتگویی با وی انجام شده که در پی می آید:

 برای رفع چالش تامین نیروی مجرب در استان زنجان در آینده؛ نیروسازی کردم!

حکمت‌اله هاشمی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان در پاسخ به برخی انتقادات و ابهامات وارده نسبت به عملکرد خود در واکنش به غیربومی بودن خود و همکار منتقل شده به این جمعیت اظهار کرد: اصالتا اهل روستای زاغج خدابنده استان زنجان هستم و در این روستا بزرگ شده‌ام. پس از آن به قزوین مهاجرت کردیم ولی بعد از آن نیز ارتباط خانوادگی و تعاملات ما با این منطقه حفظ شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به اینکه همه مدیران این مجموعه جزو نیروهای ستادی بوده و مدیریت کلان ستاد تصمیم‌گیر فعالیت مدیران در استان‌هاست و این مهم جزو اختیارات رئیس سازمان است، بیان کرد: جمعیت هلال احمر کشور یک خانواده محسوب می‌شود و در همه استان‌ها حضور دارد و ممکن است نیرویی براساس تجربه، عملکرد و سوابق در استانی دعوت به همکاری شود، چرا که همه ما نیروی ستاد هستیم و براساس تشخیص سازمان ممکن است در استان‌های دیگر نیز فعالیت داشته باشیم.

هاشمی افزود: در زمان ورود به استان زنجان 654 آسیب در جمعیت استان زنجان ‌شناسایی شد که اگر مرتفع نمی‌شد من هم به تنهایی با هر تلاشی و کوششی به اهداف سازمانی هلال احمر که همان حمایت از سلامت و زندگی افراد است، دست پیدا نمی‌کردیم و دچار روزمرگی می‌شدیم. با اتمام زمان خدمتم من هم روزی از استان زنجان خواهم رفت. سعی شده نیروسازی برای آینده اتفاق بیفتد تا در آینده چالش تامین نیروی مجرب در استان وجود نداشته باشد.

معاونت امداد و نجات قبلی هلال احمر زنجان عملکرد رضایت‌بخشی نداشت

وی در واکنش به علت انتخاب معاون امداد و نجات هلال احمر استان زنجان از میان نیروهای غیربومی با اشاره به اینکه برای پیاده‌سازی برنامه‌های خود در راستای آسیب‌شناسی باید گام برمی‌داشتیم و یکی از اقدامات در این حوزه این انتخاب بوده است، عنوان کرد: این انتخاب براساس تشخیص، از جمیع جهات بررسی و ارزیابی شده و با توجه به اینکه این معاونت از معاونت‌های راهبردی و اصلی در هلال احمر استان است نسبت به این اقدام مبادرت شد، معاونت امداد و نجات سابق زنجان با وجود اینکه وی دارای سابقه بود ولی امتیازهای مورد نیاز برای فعالیت در این معاونت را کسب نکرد و عملکرد راضی‌کننده‌ای از نظر توجه به زیرساخت‌ها و اقدامات نداشت و نیاز به تحولات در این معاونت احساس می‌شد.

هاشمی با اشاره به اینکه در انتخاب معاون امداد و نجات باید فردی معرفی می‌شد که تمام و کمال با برنامه های جمعیت هلال احمر در زمینه توسعه زیرساخت های امداد و نجات مسلط و آشنایی داشته باشد، بیان کرد: تعدادی از نیروهای استان از همه جهات بررسی و تصمیم گرفته شد از همکاران سابق خود برای حضور در این معاونت دعوت کنم.

بی انگیزگی و ضعف سبب شد تا برای جلوگیری از هر گونه چالشی در آینده

 هلال احمر؛ نیروسازی کنیم!

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به اینکه بی‌انگیزگی و ضعف در هلال احمر زنجان وجود داشت، تصریح کرد: این مجموعه برای اجرای برنامه مدون و اجرایی با مشکلاتی چون کمبود نیروی انسانی و بی‌انگیزگی و نبود مدیر در بخشی‌هایی از واحدها و معاونت ها مواجه بود.

وی با اشاره به اینکه نیروسازی در سال‌های گذشته اتفاق نیفتاده است، گفت: چه در شهرستان‌ها و چه در مراکز ما در انتخاب نیروهای مدیریتی با چالش مواجه هستیم ولی تلاش داریم با نیروسازی، برای آینده هلال احمر محقق شود.

جذب نیروهای اخیر براساس ضوابط و اختیارات انجام شده است

وی با اشاره به اینکه دو نوع جذب داریم که یکی از آنها از طریق شیوه ‌نامه کشوری و براساس شرایط تعیین شده است، ادامه داد: در این حوزه تابع قانون یکپارچه کشوری هستیم و در این قالب سال گذشته تعداد قابل توجهی نجاتگر در استان زنجان از این طریق جذب شد.

هاشمی با اشاره به اینکه از نظر زیرساختی خیلی در استان کار نشده بود، افزود: به همین دلیل در زمینه جذب نیرو نیز با تاخیر از سایر استان‌ها اقدام شد.

افزایش درآمدهای هلال احمر از 100 میلیون تومان به 800 میلیون تومان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه بخشی از جذب نیز از محل درآمدی است و درآمدزایی به معنی این است که فضاهای مازاد را با اجاره دادن تبدیل به منبع درآمدی کرد، عنوان داشت: موقع ورودم به استان و عهده دار شدن سمت مدیرعاملی هلال احمر زنجان؛ درآمد این مجموعه بین 80 تا 100 میلیون تومان بود، تمهیداتی اتخاذ شد و درآمدها را رصد کردیم و آن را قابل قبول ندانستیم به همین دلیل با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر این رقم به 700 تا 800 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات امدادی جمعیت هلال احمر گران قیمت است و با اعتبارات استانی و ملی نمی‌توان آن را تامین کرد و اگر بر روی درآمد کار نشود و مولدسازی انجام نگیرد ماموریت ذاتی سازمان مغفول خواهد ماند، بیان کرد: اگر برنامه‌ریزی دقیقی صورت نمی‌گرفت ماموریت‌ها به دلیل تجهیزات ابتر مانده و جذب نیروی انسانی انجام نمی‌شد.

هاشمی با اشاره به اینکه جذب نیرو از محل درآمدی به صورت حجمی از طریق مناقصه با شرکت‌های فعال در حوزه معرفی نیرو انجام می شود، ادامه داد: در جذب افراد به هیچ وجه با شخص طرف حساب نشدیم.

«بی‌عدالتی» در اقدامات هلال احمر اتفاق نیفتاده است

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به اینکه آیتم‌های لازم برای فعالیت در هلال احمر به شرکت اعلام شد تا نیروها براساس توانایی مورد نیاز این مجموعه جذب شوند، اضافه کرد: بی‌عدالتی اتفاق نیفتاده است چرا که این موضوع زمانی رخ میدهد که بنده به رسالت سازمانی خود عمل نکنم ولی نیروهای توانمندی می‌خواهم که هویت سازمانی و ماموریت آن را درک و در این مسیر حرکت کنند، هیچ یک از این افراد از خویشانم نیستند و همه اهل زنجان و دارای حسن سابقه، تعهد، خوش نام و حسن رفتار هستند.

وی با اشاره به اینکه در مولدسازی هلال احمر، آینده نگری به خوبی اتفاق افتاده است، اضافه کرد: در ساختمان فاتح در بخش اداری 7 هزار و 500 متر زمین در سه طبقه و یک سوله ورزشی وجود داشت که با برنامه‌ریزی انجام شده برای 4 هزار مترمربع آن ارزش افزوده ایجاد شده که این فضا در حال طی مراحل تغییر کاربری و دریافت سند تفکیکی است و این اقدام دقیقا با نگاه آینده ‌نگری انجام شده و معتقدم منتقدان سواد فنی ندارند چرا که در مولدسازی تلاش برای ارتقا است.

هاشمی با اشاره به اینکه 4 هزار متر مربع در سیستم اداری قیمتی ندارد ولی با تغییر کاربری ارزش افزوده آن بیشتر خواهد شد، گفت: هدف ما در این اقدام دریافت سند تفکیکی و ساخت مسکن برای کارکنان فاقد است که اگر محقق نشود، مجوزی برای درآمدزایی دریافت می‌کنیم و 100 تا 120 واحد مسکونی ایجاد خواهد شد که یک درآمد پایدار برای هلال احمر خواهد بود و موجب تامین بخشی از نیاز مجموعه است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به اینکه پروژه‌ای 12 سال در ابهر که خوابیده بود و پیشینیان آینده ‌نگری برای این پروژه نداشتند، گفت: پروژه‌ ای که می‌توانست به درآمد منجر شود به دلیل عدم توجه سالیان سال بلاتکلیف باقی مانده است.

آغاز عملیات راه‌اندازی 5 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در زنجان

وی با اشاره به اینکه از سال 1361 تا 1401 فقط 10 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در استان زنجان راه‌اندازی شده بود که از این تعداد در 5 پایگاه مستاجر هستیم، ادامه داد: در 1.5 سال گذشته براساس آمایش سرزمینی و با استفاده از ظرفیت خیرین و اعتبارات ملی عملیات راه اندازی 5 پایگاه امداد جاده‌ای آغاز شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه در ابهر یک پایگاه با دو سند وجود داشت، افزود: یک هزار و 700 متر مربع این محل مجوز فروش دریافت کرده است که کار سختی بوده و 10 برابر افزایش قیمت خواهد داشت که این مهم با تلاش مضاعف و با استدلال و رای جلسه تخصصی شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور روی داده است. 

حاضر به مناظره با مسئولان، مردم و همکاران در قالب میزگردی با حضور خبرنگاران هستم اگر نتوانستم از عملکرد خود دفاع کنم حاضر به ترک استان هستم باور دارم در این مدت به نفع هلال احمر استان گام برداشتم چرا که شبانه‌روز برای هدف سازمان هلال احمر وقت گذاشته‌ام.

هاشمی ادامه داد: پیش از این زنجان استانی در رتبه 31 کشور بود ولی الان جزو استان‌های تک رقمی است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به اینکه پروژه شمال‌غرب 17 سال از ساخت آن گذشته است، عنوان کرد: سه طبقه با کلی امکانات یک نگهبان و 4 سوله دارد و هیچ مدیریتی تاکنون جرات جابه‌جایی حوزه امداد و نجات به این مکان را به دلیل فاصله زیاد آن نداشت.

وی با اشاره به اینکه تصمیم داشتیم معاونت امداد را به این محل منتقل کنیم فرصت دادم تا در زمان مناسب این اتفاق روی دهد، اضافه کرد: در این میان بنده نیاز به درآمد داشتم ماشین آمبولانس هلال احمر نیاز به تعمیر داشت و 6 سال این خودرو گوشه‌ای از مجموعه مانده بود، که با درآمد 90 میلیون تومانی نمی‌توانستیم تدبیر کنیم، البته این تدبیر گروهی و مشورتی بود نه براساس رفتارهای هیجانی چرا که جایگاه شهرستان آنجا نبود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه هلال احمر شهرستان زنجان به مرکز توانبخشی این جمعیت منتقل شد، بیان کرد: توانبخشی را رونق دادیم مرکز گفتار درمانی پس از 2 سال تعطیلی فعال شد، مانع تعطیلی مرکز ارتز و پروتز شده و با نیروسازی در واحدهای مختلف این مجموعه را از رکود خارج کردیم و درمانگاه تخصصی ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه با تدبیر صورت گرفته معاونت امداد و نجات استان زنجان جابه‌جا شد و در فضای بزرگ قرار گرفت تا محلی برای دپوی همه تجهیزات امدادی باشد، اظهار کرد: این محل می‌تواند قرارگاه راهبردی برای جمعیت هلال احمر باشد و بهترین اقدام ممکن بود که بخشی از امکانات احیا شود و در حال دریافت تجهیزات هستیم و آینده منطقه ای استراتژیک در کشور خواهد بود با توجه به قرار گرفتن زنجان در کریدور غرب و به شرق و همسایگی با هفت استان و از طرفی نیز معین استان های غربی در حوادث و بلایا هستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه انتقال شهرستان به محل معاونت امداد و نجات هم در زمان مناسب اتفاق افتاد و نیرو و تجهیزات آن نیز منسجم شد، تصریح کرد: جایگاه واقعی شهرستان بهش داده شود این چرخش باید اتفاق می‌افتاد چرا که به نفع مجموعه است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به اینکه با وجود ایجاد مولد سازی و درآمدزایی می‌توانستیم این تعداد نیرو را نیز جذب نکنیم، اضافه کرد: در حالیکه این موضوع ریسک بزرگی بود چرا که در آینده نبود درآمد پایدار می‌تواند چالشی برای مجموعه ایجاد کند.

نیروهای دارای قراردادهای حجمی بدون هیچ تعهد استخدامی؛ بکارگیری شده‌اند

 و هلال احمر هم خیلی دخیل نیست

وی با اشاره به اینکه یک نفر انتظار داشته باشد خودش جذب شود دلیلی بر اشتباه بودن کار نیست، عنوان کرد: این اقدام در راستای شرایط موجود و نیاز این جمعیت انجام شده، اگر موردی بود و فردی اعتراض دارد اعلام کند، در جذب نیرو در قالب قرارداد حجمی بدون هیچ تعهد استخدامی؛ منعقد شده است و ما نیز خیلی دخیل نیستیم و بیشتر بر روی کار تمرکز داریم.

هاشمی با بیان اینکه با افزایش درآمد پایدار بدون شک تعداد جذب نیرو بیشتر می‌شود، تاکید کرد: نمی‌شود همه را راضی کرد و بدون شک در مسیر توسعه ممکن است برخی از افراد گلایه هم داشته باشند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهلال احمرنیروی قراردادیامدادو ونجات
sedayezanjannews.ir/nx12637


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»