کد خبر: 1267
1398/06/26 - 10:33


قانون جدید حوزه سلامت ابلاغ شد

بیمه سلامت به شرط ارزیابی وُسع

هیئت دولت به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین‌نامه اجرایی « بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع » را تصویب کرده و به بیمه سلامت ابلاغ شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- مدیرکل بیمه سلامت استان دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به ابلاغ آئین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اشاره داشته و یادآور شد: هیئت دولت به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین‌نامه اجرایی « بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع » را تصویب کرده و به بیمه سلامت ابلاغ شده است.

به گفته خدیجه ابراهیم‌خانی این بند قانونی در برنامه پنجم توسعه نیز عنوان شده بود ولی به طور کامل اجرایی نشد از همین رو طبق قانون یاد شده تحت پوشش بیمه قرار گرفتن همه جمعیت کشور الزامی است و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و سایر ضوابط، براساس آیین‌نامه ای است که به تصویب دولت می‌رسد.

دهک‌های درآمدی پایین هیچ سرانه‌ای بابت بیمه پرداخت نمی‌کنند

وی با بیان این‌که افراد پس از ارزیابی وسع و دارایی‌شان در قالب دهک‌های درآمدی به چند گروه تقسیم می‌شوند، بیان کرد: افرادی که زیر 40 درصدِ حداقل حقوق را دریافت می‌کنند به سه دهک تقسیم شده و این افراد هیچ سرانه‌ای را بابت بیمه پرداخت نکرده و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

ابراهیم‌خانی با اشاره به این‌که آن دسته از افرادی که بین 40 تا 100 درصد حداقل حقوق را دریافت می‌کنند در دهک چهار درآمدی قرار گرفته و باید 50 درصد از حق بیمه خود را پرداخت کنند، بیان کرد: افرادی که بیش از حداقل حقوق را دریافت می‌کنند باید 100 درصد حق بیمه خود را پرداخت کنند.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر آئین‌نامه اجرایی این قانون ابلاغ شده و سازمان بیمه سلامت پس از تعیین شیوه‌نامه‌ آن به صورت سراسری این موضوع اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: افراد پس از 6 ماه از اعلام آن فرصت دارند تا بتوانند از مزایای پرداخت یارانه حق بیمه استفاده کنند.

امکان پرداخت اقساطی حق بیمه

مدیرکل بیمه سلامت استان با تأکید بر این‌که بیمه سلامت امکان تقسیط حق بیمه افرادی که 50 درصد حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند را فراهم کرده است، افزود: افراد در صورتی که پس از گذشت 6 ماه برای دریافت بیمه سلامت مراجعه کنند از آنجایی که ارزیابی وسع انجام نشده باید تمام حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که مقرر شده هر ساله سه ماه برای افرادی که به صورت جدید مشمول شوند مجدداً ارزیابی وسع برای آن‌ها صورت گیرد، یادآور شد: این مشمولان افراد تبعی، نوزادان و یا این‌که شغل‌شان را از دست داده‌اند را شامل می‌شود.

این مسئول در ادامه به وضعیت طرح ارائه دفترچه بیمه سلامت به مستمری‌بگیران کمیته امداد که از امسال آغاز به کار کرده است، اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار مددجویانی که مشمول درمان هستند تاکنون چهار هزار نفر دفترچه‌ بیمه سلامت را دریافت کرده‌اند.

مردم مراقب سودجویان باشند

وی با تأکید بر این‌که با توجه به وضعیت اقتصادی خانوارها و گران بودن برخی خدمات درمانی از قبیل زیبایی و غیره سوء‌استفاده‌هایی در این بین وجود دارد، افزود: تماس‌هایی با این عنوان که نماینده وزارت بهداشت یا بیمه سلامت هستند با افراد گرفته می‌شود و آنان را ترغیب به پرداخت مبلغی برای تحت پوشش قراردادن آن‌ها در قالب بیمه تکمیلی کرده و یا کارت تخفیف برای خدماتی مانند دانپزشکی و یا عمل‌های زیبایی و غیره که جاذبه برای فرد دارد ارائه می‌کنند.

ابراهیم‌خانی با اشاره به این‌که مردم از آنجایی که گمان می‌کنند این افراد تماس گیرنده از عوامل بیمه سلامت هستند با سامانه 1666 تماس گرفته و شکایات خود را عنوان می‌کنند، تصریح کرد: استفاده سودجویان در وضعیت فعلی زیاد شده و مردم باید به هیچ وجه به این تماس‌ها اعتنایی نداشته باشند چرا که بیمه سلامت به هیچ عنوان بیمه تکمیلی نداشته و صرفاً بیمه پایه است.

وی با بیان این مطلب که بیمه سلامت هیچ برنامه جدیدی برای پوشش خدمات زیبایی و غیره در دستور کار ندارد، یادآور شد: مردم برای دریافت خدمات و یا طرح سوالات خود به دفاتر پیشخوان و یا مراکز بیمه سلامت واقع در مرکز استان و شهرستان‌های ابهر، خدابنده و خرمدره مراجعه کرده و یا با سامانه 1666 ارتباط برقرار کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که شکایت به سامانه 1666 در حال حاضر زیاد شده است، بیان کرد: مردم قبل از پرداخت هر مبلغی برای اطمینان از صحت موضوع با سامانه 1666 تماس حاصل کنند تا متضرر نشوند.

وی با تأکید بر این‌که بیمه سلامت به هیچ عنوان تماس تلفنی با بیمه شده و یا فرد فاقد بیمه ندارد چون اصلاً شماره‌ای از آنان نداریم، تصریح کرد: بیمه سلامت در صورتی که خدمت جدیدی بخواهد ارائه کند به طور یقین اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده و مردم را از موضوع آگاه می‌کند.

7 میلیون نفر فاقد بیمه

ابراهیم‌خانی به وجود 7 میلیون جمعیت فاقد هیچ بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: این امار برای کشور بوده و آماری از فاقد بیمه‌های زنجان در دست نیست هر چند طبق آمار موجود 50 درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت و 50 درصد مابقی نیز توسط بیمه تأمین اجتماعی تحت پوشش قرار گرفته‌اند در این بین 7 هزار نفر از جمعیت نیز مازاد بوده و دارای بیمه نیروهای مسلح هستند.

وی با بیان این‌که طبق آمار جمعیتی 100 درصد افراد تحت پوشش بیمه قرار دارند در حالی که 7 میلیون نفر نیز هستند که فاقد هرگونه بیمه‌اند، خاطرنشان کرد: این میزان افرادی که فاقد هر گونه بیمه‌ای هستند به دلیل هم‌پوشانی‌هاست چرا که فقط در استان نزدیک به 100 هزار نفر رفع همپوشانی شدند.

وی به اتخاذ مشوق‌هایی برای مراکز درمانی و داروخانه‌ها برای ارائه خدمات در بستر الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرط اصلی انعقاد قرارداد با این‌گونه موسسات اجرایی کردن پروژه الکترونیک بیمه سلامت است.

مدیرکل بیمه سلامت به وضعیت نظام ارجاع الکترونیک اشاره کرد و گفت: این پروژه توسط علوم پزشکی انجام شده و پیشرفت خوبی دارد در این بین استحقاق‌سنجی نیز به درستی در حال اجراست.

50 درصد موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت خدماتشان الکترونیکی است

ابراهیم خانی در ادامه به روند اجرایی شدن پروژه‌های الکترونیکی اشاره داشته و عنوان کرد: هم اکنون ۵۰درصد موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت استان شامل آزمایشگاه، مطب و داروخانه ها از نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی استفاده می کنند که این هدفگذاری ۱۰۰ درصد است تا همه مراکز از این امکانات استفاده کنند و یکی از شروط لازم برای عقد قرارداد جدید این موسسات با بیمه سلامت اجرایی شدن نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی است.

وی اظهارداشت: پذیرش و رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی دیگر پروژه الکترونیکی این اداره است که تا پایان تیرماه امسال ۵۰ درصد اسناد دولتی دانشگاهی ما به طریق الکترونیکی دریافت و رسیدگی شد و تا پایان مرداد این آمار به ۶۵  درصد رسیده است و تا پایان مهر ماه به ۱۰۰درصد می‌رسید.

ابراهیم خانی وضعیت پرداختی بیمه سلامت به تمام مراکز طرف قرار داد را خوب ارزیابی کرد و گفت: مطالبات تا پایان اردیبشهت مراکز دولتی دانشگاهی پرداخت شده است و ۷۰ درصد مطالبات خرداد ماه آن‌ها هم علی‌الحساب واریز شده است.

وی افزود: مطالبات داروخانه‌های خصوصی تا پایان خرداد تسویه شده و ۶۳ درصد مطالبات آن‌ها نیز تا تیرماه پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان خاطرنشان کرد: مطالبات مراکز خصوصی شامل پزشکان و آزمایشگاه‌ها نیز تا خرداد ماه پرداخت شده است .

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانخدیجه ابراهیم خانیارزیابی وسع
sedayezanjannews.ir/nx1267


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»