کد خبر: 12683
1403/06/07 - 9:12


صدای زنجان از حاشیه‌ها و معیارهای انتخاب استاندار جدید زنجان گزارش می‌دهد؛

مستأجر عمارت استانداری‌کیست؟

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان: مولفه‎های کمی و کیفی در انتخاب استانداران لحاظ می‌شود/استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان: آموزش و پرورش و محیط زیست اولویت‌های اصلی استان هستند/رئیس مجمع نمایندگان استان: ملاک کارآمدی است نه بومی یا غیر بومی بودن

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: با پایان روند انتخاب رئیس جمهور جدید و رأی اعتمادی که مجلس به همه وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان داد، حالا نوبت به تعیین مسئولان رده‌های پایین‌تر و به‌خصوص استانداران رسیده است که همیشه حرف و حدیث‌ها و حواشی خاص خود را داشته است.

درست بعد از اعلام رسمی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر و پیروزی مسعود پزشکیان، حتی قبل از اینکه مشخص شود وزیر کشور کیست و دولت جدید چه ساز و کاری برای انتخاب مدیران ارشد خود در استان‌ها در پیش می‌گیرد، حواشی تغییر استاندار در زنجان پا گرفت و نام‌های مختلفی همچون همیشه مطرح شد.

حتی کارزاری هم در فضای مجازی در حمایت از محسن افشارچی، استاندار فعلی زنجان و باقی ماندن او در کرسی استانداری زنجان نیز به راه افتاد که بلافاصله با واکنش برخی جریان‌های سیاسی در استان مواجه شد و دست آخر پیام استاندار زنجان را در فضای مجازی در پی داشت که گفته بود؛ «قصد ادامه کار در سیستم اجرایی را ندارد و با آغاز سال تحصیلی امسال به دانشگاه زنجان برگشته و تدریس می‌کند».

اما همچنان اسامی مختلفی اطراف استانداری زنجان می‌چرخد؛ برخی منابع از احمدی حکیمی‌پور، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در زنجان می‌گویند، برخی از حمیدرضا شهبازی که در دولت نخست روحانی معاون سیاسی استاندار وقت زنجان بود نام می‌برند و حتی از خدابخش مرادی نافچی که در دولت دوم روحانی او نیز معاون سیاسی استاندار وقت زنجان بود هم نام برده می‌شود و باید دید یکی از این اسامی بر کرسی استانداری زجان تکیه می‌زند یا دولت فرد دیگری را برای این منظور انتخاب می‌کند.

احمد حکیمی‌پور رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان زنجان در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه مسئولان ستادی دکتر پزشکیان در استان‌ها در جلسه با وی در زمینه انتخاب استاندار گفت‌و‌گو داشتند، اظهار می‌کند: خواسته اصلی رؤسای ستادهای استان‌ها این بود که در انتخاب استانداران مجموعه عوامل تعیین کننده در انتخاب اصلح، مورد توجه باشد.

حکیمی‌پور با اشاره به اینکه تاکید شده در انتخاب استاندار مسائل و اولویت استان اخذ شود و به نوعی به نظرات استان‌ها در انتخاب فرد اصلح توجه شود، تصریح می‌کند: در ادامه قرار بر این شد، روال و رویه‌ای که برای انتخاب وزرا مطرح بود برای انتخاب استانداران را نیز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده معیارهایی چون کارآمدی، کارشناس بودن و شایستگی نسبی مورد توجه باشد، اضافه می‌کند: در انتخاب استانداران باید ساز و کار وجود داشته باشد که یک بخش آن به این بازمی‌گردد که از ظرفیت نیروهای استان در این امر استفاده شود.

 مولفههای کمی و کیفی در انتخاب استانداران لحاظ می‌شود

حکیمی‌پور با اشاره به اینکه معیارهای کیفی هم در انتخاب استانداران مطرح است، ادامه می‌دهد: مولفه‌هایی چون پاکدستی، امانت‌داری و غیره که برای خود دکتر پزشکیان هم مهم بوده، در انتخاب استانداران استان‌ها مورد توجه باشد در حقیقت سعی شده، کارآمدی و تخصص در کنار مردم‌داری، پاکدستی، پاسخگویی به عنوان معیارهای انتخاب استانداران مورد تاکید باشد.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان زنجان با اشاره به اینکه مجموعه دولت در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب استانداران هستند، می‌گوید: امید می‌رود انتخاب استانداران به زودی به عنوان یک گام بزرگ مدیریتی در دولت اتفاق بیفتد.

 نباید مدیران فعلی در کار دولت پزشکیان اخلال ایجاد کنند

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد استعفای برخی مدیران قبل از تعیین استاندار جدید، با بیان اینکه قاعده کار این است که مدیران باید تا پایان زمان کاری و انتخاب فرد دیگر به فعالیت خود ادامه دهند، اضافه می‌کند: سمت‌ها و پست‌ها امانت مردم هستند و جایگاهی بوده که شخصی نیست و متعلق به مردم و نظام است و افراد باید تا دقیقه آخر در آن حضور داشته باشند.

حکیمی‌پور با اشاره به اینکه اگر کسی می‌خواهد استعفا دهد باید تا زمان پذیرش استعفا به فعالیت خود ادامه دهد و پاسخگوی مردم باشد، تاکید می‌کند: مدیران دولت سیزدهم امور در دست خود را مانند یک امانت به نفر بعدی تحویل دهند.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد خلأ مدیریتی می‌تواند به کشور ضربه بزند و کارشکنی در دولت پزشکیان است، اضافه می‌کند: اگر این شرایط یک جو است خوب نیست چون موجب اخلال در امور مردم شده و این شرایط موجب سردرگمی در سیستم اداری و آسیب به کشور می‌شود.

 استانداران با شناخت کافی مسئولیت قبول کنند

احمد بیگدلی، نماینده مردم شهرستان خدابنده در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه دولت به صورت رسمی به تازگی تشکیل شده است و فعالیت خود را آغاز کرده است و به‌زودی در زمینه تغییر استانداران ورود می‌کند، اظهار می‌کند: یکی از انتظارات از استاندار آینده این است که باید نسبت به مسائل استان اشرافیت داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان با اشاره به اینکه استاندار باید مشکلات و چالش‌های استان را بشناسد و راهکارهای آن را پیش‌بینی کند، اضافه می‌کند: از استاندار زنجان انتظار می‌رود ارتباط خوبی با وزارتخانه و بدنه دولت در مرکز از یک سو و مدیران استانی و مردم از سوی دیگر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌شود، تعاملات و ارتباطات را در فعالیت استانداران نادیده گرفت، بیان می‌کند: روابط می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را حل کند.

بیگدلی با اشاره به اینکه یک استاندار خوب مشکلات احصا شده استان شامل چه مشکلات خود مردم و چه مشکلات پروژه‌ای در استان را باید بداند، تصریح می‌کند: ایجاد بدنه برای خود در کنار تسلط بر وزارت کشور و استان بسیار حائز اهمیت است.

رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان با اشاره به اینکه شاخص رضایت‌مندی در استان را استاندار با تیم خود افزایش خواهد داد، بیان می‌کند: یک استاندار به تنهایی نمی‌تواند استان را مدیریت کند و انتخاب مدیران و معاونان وی در این شاخص تاثیرگذار است و بدنه در موضوع اثرگذار خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه شعارهای آقای دکتر پزشکیان و سیاست‌های کشور و دولت بر مبنای تکیه بر توانایی افراد و در راستای خدمت به مردم است، عنوان می‌کند: باید افرادی که می‌توانند امور را به نتیجه برسانند انتخاب شوند.

بومی یا غیر بومی؟

بیگدلی در واکنش به چالش انتخاب مدیر بومی یا غیر بومی تصریح می‌کند: بومی بودن استاندار تا حدودی امتیاز محسوب می‌شود چرا که فرد بومی، مردم استان و فرهنگ آنها را می‌شناسد و می‌تواند با مردم بهتر ارتباط برقرار کند. بومی بودن موجب تاثیرگذاری بیشتر بر استان زنجان خواهد شد اما فرد غیربومی باید زمانی را نیز برای شناختن استاندار نظر بگیرد که فرد بومی نیازی به این شناخت ندارد.

وی با اشاره به اینکه مثلا در شهرستان طارم موضوع پرداخت بهای گندم به اندازه شهرستان خدابنده حائز اهمیت نیست و این موضوع جز با شناخت هر یک از شهرستان‌ها میسر نمی‌شود، می‌گوید: اگر استاندار فرد بومی باشد، نیازی به این زمان برای شناختن چالش‌های استان ندارد.

بیگدلی با بیان اینکه باید براساس لیاقت و توانایی افراد را انتخاب کرد، تاکید می‌کند: از استاندار کار می‌خواهیم و به دنبال صرف معرفی یک آشنا یا بومی استان به عنوان استاندار زنجان نیستیم.

 استانداران خود را بی‌نیاز از مشاوران ندانند

سید فرشید جعفری استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: یک استاندار خوب به عنوان نماینده رئیس قوه مجریه در استان معیارهایی دارد که باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه یک استاندار خوب پاکدستی در مدیریت را ترجیح نخست خود قرار می‌دهد و تحت تاثیر تطمیع قرار نمی‌گیرد، عنوان می‌کند: یک استاندار خوب در حوزه‌های مختلف مدیریتی، خود را  بی‌نیاز از مشاوره نمی‌داند و سعی می‌کند از ظرفیت نخبگی استان در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یک استاندار خوب تحمل نقد رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی از عملکردش را باید داشته باشد، بیان می‌کند: استاندار باید رسانه و جریان‌های سیاسی را از منابع قدرت اجرایی خود تلقی کند.

جعفری با اشاره به اینکه یک استاندار خوب مسائل استان را الویت‌بندی کرده است و با یک مدیریت حساب شده، مسائل را بر حسب این اولویت‌بندی حل می‌کند، اضافه می‌کند: یک استاندار خوب استقلال فکری و عملی  دارد و به هیچ وجه زیر بار خواسته‌های نامعقول جریان‌های قدرت اقتصادی استان قرار نمی‌گیرد.

استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه استاندار باید همواره با مردم خود سخن گوید و آن‌ها را در جریان عملکرد خود و در عین حال محدودیت‌های خود برای انجام امور قرار دهد، افزود: یک استاندار خوب عملکرد مدیران خود را با وسواس و حساسیت بسیار بالا رصد می‌کند تا مبادا بر خلاف اهداف دولت و منفعت استان عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه یک استاندار خوب در تصمیمات خویش قاطع است و واجد بیان قوی و ادبیات تاثیرگذار در سخن گفتن است، ادامه می‌دهد: یک استاندار خوب در تخصیص منابع در حوزه‌های مختلف قدرت ایجاد موازنه را دارد و به همان اندازه که سیاست و اقتصاد برای او مهم است، فرهنگ و هنر نیز برای او اهمیت دارد.

محیط زیست و آموزش و پرورش باید دو اولویت زنجان باشد

جعفری با اشاره به اینکه استاندار به‌ویژه در استان زنجان دو حوزه را باید در اولویت نخست قرار دهد، عنوان می‌کند: آموزش و پرورش و محیط زیست استان اولویت‌های نخست استاندار مورد توجه قرار دهد.

استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه یک استاندار خوب مرد میدان است و باید مدیریت جهادی داشته باشد، اضافه می‌کند: یک استاندار خوب با مهم‌ترین مفاهیم سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که مربوط به اصول توسعه است آشنایی و تسلط لازم را دارد.

وی با بیان اینکه یک استاندار خوب نه تملق‌پذیر است و نه متملق پرور و موضع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مشخص و روشنی دارد و به سلسله مراتب اداری باور دارد، اظهار می‌کند: وی سعی می‌کند براساس سلسله مراتب اداری تصمیم بگیرد و عمل کند و پرستیژ یک دولت‌مرد را در رفتار و گفتار رعایت کند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناستانداریانتخاب رئیس جمهوردولت پزشکیان
sedayezanjannews.ir/nx12683


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»