کد خبر: 12714
1403/06/11 - 8:57


مدیرکل اوقاف استان در پاسخ به سؤالات صدای زنجان درباره فعالیت‌های عمرانی در امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان و مشارکت شهرداری در آن:

اوقاف پولی برای عمران امامزاده ندارد!

شهردار زنجان: صرفا شهرداری از پی‌ورهای تولیدی خود در اختیار مديريت بقعه امامزاده سيد ابراهيم (ع) قرار خواهد داد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: چندی پیش بود که در یکصد و چهل و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر موضوع مخالفت هیئت تطبیق شهرستان زنجان در خصوص مغایرت بند 7 صورت جلسه مورخ 12 تیر‌ماه سال 1403 در خصوص تامين بخشی از پی‌ور و مصالح مورد نياز محوطه‌سازی امامزاده حضرت سيد ابراهيم (ع) مطرح شد، مصوبه‌ای که شورای تطبیق شهرستان زنجان آن را خارج از وظایف شهرداری اعلام کرده بود.

در همان جلسه بود که برخی از اعضای شورای شهر و شهردار زنجان نسبت به این مخالفت واکنش نشان دادند و همچنان بر اجرای این طرح تاکید داشتند، علیرضا فیروزفر شهردار زنجان در آن جلسه به این موضوع که شهرداری به لحاظ قانونی وظیفه‌ای در مورد محوطه‌سازی ندارد، رهاشدگی این فضا را دلیل این اقدام توسط شهرداری خواند و اظهار امیدواری کرد امامزاده سید ابراهیم (ع) ما را می‌بخشد!

تعدادی از اعضای شورای شهر زنجان نیز در این جلسه به نفع این طرح صحبت کردند که منصور مرادلو و حسین حمزه‌لو پاک از جمله این افراد بودند و علت تمایل خود به اجرای این مصوبه را عمومیت طرح و بهره‌مندی جمعی از شهروندان از عواید این موضوع خواندند و برخورد هیئت تطبیق شهرستان با مصوبه شورای شهر زنجان را جای تاسف دانستند.

با وجود این کش و قوس‌ها، یکم شهریورماه سال‌جاری بود که کانال رسمی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از بارگیری و تخلیه یک هزار مترمربع پی‌ور جهت کف‌سازی مسیر و محوطه ضلع شمالی امامزاده سید ابراهیم (ع) خبر داد و معلوم شد با وجود مخالفت‌ها و انتقادات وارده حتی از سوی هیئت تطبیق شهرستان زنجان این طرح به قوت خود اجرا می‌شود.

در سال‌های گذشته محوطه امامزاده سید ابراهیم (ع) به حالت نامناسبی باقی مانده بود

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان در واکنش به انتقادات وارده به اجرای این طرح در پاسخ به سؤال صدای زنجان در مورد علل کمک به بهسازی محوطه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان اظهار کرد: بنده اطلاعی از وضعیت مالی اداره كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان ندارم و لازم به ذكر است كه پيگیری‌های اين همكاری توسط مدير اجرایی بقعه متبرك صورت گرفته است.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه در چندین سال گذشته محوطه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان به حالت نامناسبی باقی مانده بود، عنوان کرد: اين مجموعه به لحاظ تاريخی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری از فضاهای بسيار با اهميت شهر بوده و همواره نقد عدم رسيدگی به وضعيت آن از طرف شهروندان و گردشگران به مديريت شهری رسيده و نماينده ولی فقيه در استان هم از عدم رسيدگی به آن از مسئولان گلايه داشته‌اند.

وی با اشاره به دستورالعملی كلی در سالجاری به تصویب شورای اسلامی شهر زنجان رسید تا در چنين مواردی شهرداری بتواند كمک‌رسانی کند، گفت: در اين راستا تمامی مجموعه‌هایی كه درخواست مشاركت در عمليات دارند می‌توانند مراجعه کنند تا با بررسی و طی روال لازم تا سقف بودجه تعيين شده و اولويت‌بندی صورت گرفته كار مشابه صورت گيرد.

وی با اشاره به اینکه پی‌ورزنی توسط شهرداری در محوطه امامزاده سید ابراهیم زنجان انجام نخواهد شد، بیان کرد: صرفا شهرداری از پی‌ورهای تولیدی خود در اختیار مديريت بقعه امامزاده سيد ابراهيم (ع)  قرار خواهد داد تا كار به صورت مشاركتی انجام شود.

فیروزفر با اشاره به اینکه مقدار مشخصی پی‌ور به امامزاده سید ابراهیم (ع) تحویل داده شده است، تصریح کرد: بقیه مصالح و اقدامات تکمیلی و دستمزدی با خود این مجموعه است.

شهردار زنجان تاکید کرد: پی‌ورهای تحویلی خریداری نشده بلکه تولیدی کارگاه‌ توليدی شهرداری است كه از سال گذشته مجددا در شهرداری راه‌اندازی شد.

 ساز و كار قانونی برای کمک شهرداری با مصوبه شورای شهر مهيا شده است

وی در پاسخ به سئوالی در مورد انتقادات به مورد حمایتی شهرداری از مجموعه‌های مذهبی زیر مجموعه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان عنوان کرد: تنها کاری که برای همراهی با عمران و آبادی اماكن مذهبی انجام شده همین مورد بوده که با تصویب شورای شهر زنجان انجام شده است.

فیروزفر افزود: اين اولين مشاركت است و در حد محدودی در قالب بودجه سال‌جاری با رعايت دستورالعمل مصوب در مجموعه‌های ديگر اعم از مذهبی و آموزشی و غيره قابل اجرا است.

شهردار زنجان با اشاره به البته برای توسعه و راه‌اندازی سرويس بهداشتی مسجد جامع هم مساعدت شده كه اين مورد در يک فاز جداگانه است، عنوان کرد: این اقدام برای تامين سرويس بهداشتی عمومی مركز شهر بوده است.

وی با بیان اینکه در تمام شهرهای كشور، مديريت شهری در چنين اقداماتی پيش رو است، ادامه داد: در زنجان نيز ساز و كار قانونی با مصوبه شورای اسلامی شهر مهيا شد.

 مشکل قانونی برای مشارکت شهرداری در محوطه‌سازی

 امامزاده سید ابراهیم (ع) وجود نداشت!

نقی همتی، دبیر هیئت تطبیق شهرستان زنجان اما در پاسخ به صدای زنجان در دفاع از این مصوبه که خودشان رد کرده بودند پرداخت و با اشاره به اینکه شهرداری می‌تواند این کار را انجام دهد، اظهار کرد: این طرح نیازی به مصوبه شورا نداشت.

دبیر هیئت تطبیق شهرستان زنجان با بیان اینکه این مکان، معبر عمومی بوده و مورد استفاده شهروندان است، عنوان کرد: مشکل قانونی برای این موضوع وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه زنجان شهر ما است و مردم بسیاری از این مکان تردد می‌کنند، اضافه کرد: این محل آبروی شهر محسوب می‌شود.

همتی با اشاره به اینکه هیأت تطبیق نمی‌توانست این مصوبه را تایید کند اما شهرداری می‌تواند در این امر مشارکت داشته باشد و مشکلی ندارد، بیان کرد: محل اعتبار این طرح اشتباه بود و امکان اینکه از سایر منابع برای آن استفاده کرد، بلامانع است.

کمک به امامزاده جزو پروژه‌های مشارکتی شهرداری است

حسین حمزه لوپاک عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون عمران شورای شهر زنجان نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه شورای شهر مصوبه‌ای در مورد پروژه‌های مشارکتی به ویژه در بحث‌های فرهنگی، ورزشی و غیره و مشارکت با افراد حقیقی دارد، اظهار کرد: در این مصوبه تعدادی از پروژه‌ها که شهرداری در آۀن مشارکت خواهد داشت، تعریف شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر زنجان با بیان اینکه این مصوبه مراحل کامل خود را در شورای تطبیق طی کرده و مورد تایید بوده است، عنوان کرد: در این مصوبه تاکید شده، لیست مصوبه‌ها به تایید شورا برسد و نیازی به مصوبه شدن جداگانه این پروژه‌ها در شورا نیست.

وی با اشاره به اینکه در مورد این طرح نیز بحث جابه‌جایی بودجه مطرح بوده است، بیان کرد: رفع این مشکل به صورت جداگانه انجام شد چرا که این محل عمومی بوده و مورد استفاده شهروندان است

حمزه‌لوپاک با اشاره به اینکه در پروژه‌های مشارکتی شهرداری درصد مشخص شده وجود دارد، بیان کرد: مشارکت شهرداری در این پروژه‌ها 5 درصد از بودجه عمرانی منطقه را شامل می‌شود و این اقدام در راستای ایجاد عدالت در مناطق صورت گرفته است.

 اوقاف پولی برای فعالیت عمرانی در امامزاده سید ابراهیم ندارد

در کنار پیش‌بینی ساز و کارهای قانونی برای کمک شهرداری به امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان همچنان این سؤال مطرح است که چرا باید به مجموعه‌ای که توان و تکمن لازم برای فعالیت دارد، کمک شود و مجموعه شهرداری به جای هزینه‌کرد این اعتبارات در محل‌های اولویت‌دار این اعتبار را صرف کمک به زیرمجموعه‌های اوقاف کند.

حجت‌الاسلام مختار کرمی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در زمینه انتقادات وارده به این تصمیم شهرداری زنجان به صدای زنجان اظهار کرد: تصمیمات اداری تابع نظر شهروندان نیست، شهروندان از قوانین اطلاعی ندارد و نظر خود را بیان می‌کنند هر چند نظر آنها محترم است و در برخی مواقع حق با آنها است اما گاهی موضوعاتی هم مطرح می‌شود که به دلیل عدم اشرافیت به قوانین است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه امامزاده سید ابراهیم (ع) محل عمومی و برای همه شهروندان است، اضافه کرد: اگر این مجموعه آباد شود و برنامه‌های مختلف فرهنگی در آن برگزار شود همه شهروندان از آن بهره‌مند می‌شوند و این موضوع در راستای اهداف شهرداری نیز هست.

وی با اشاره به اینکه اینگونه نیست که شهرداری هیچ وظیفه‌ای نداشته باشد و تنها متولی امامزاده، اوقاف باشد، بیان کرد: نباید اگر شهرداری این کار را کرده مورد مذمت قرار گیرد چرا که هر گونه امکاناتی که در این محل ایجاد می‌شود مورد استفاده عموم شهروندان است و مخصوص اداره اوقاف و امور خیریه نیست.

کرمی با اشاره به اینکه اینگونه نیست که شهرداری به اداره اوقاف و امور خیریه استان زنجان کمک کرده باشد چرا که این موضوع به لحاظ قانونی نیز درست نیست، تاکید کرد: امامزاده سید ابراهیم (ع) شخصیت مستقل حقوقی دارد و خیرین و ادارات می‌توانند به این مجموعه کمک کنند و این همراهی وجهه شرعی داشته و ایرادی ندارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از وظایف هیئت امنا یاری گرفتن از خیرین و سازمان‌ها است و این موضوع ربطی به اداره اوقاف و امور خیریه استان زنجان ندارد، خاطر نشان کرد: اگر شهرداری کمکی کرده با پیگیری و گفت‌وگو اعضای هیئت امنای امامزاده سید ابراهیم (ع) با شورا و شهرداری زنجان بوده است.

وی با قدردانی از اقدام شهرداری زنجان در راستای حمایت از این طرح  با اشاره به اینکه این اقدام شهرداری ایرادی ندارد چرا که مدیریت شهری به مجموعه‌ای کمک کرده که مردم از آن استفاده می‌کنند، بیان کرد: اوقاف اعتبار و ردیف بودجه‌ای برای کمک به امامزادگان ندارد و به هیچ وجه فقط به کمک خیرین، نذورات مردمی، فروش قبر و گاهی کمک‌های دولتی اداره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اوقاف پولی برای فعالیت عمرانی در امامزاده سید ابراهیم ندارد، ادامه داد: تامین اعتبار تنها در صورتی ممکن است که خیری نیتی کرده باشد تا از درآمد آن برای امامزاده هزینه شود که این مورد برای امامزاده سید ابراهیم زنجان وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به اینکه نقش اوقاف تسهیل‌گری است، بیان کرد: امامزاده جای عمومی بوده و ایرادی برای کمک شهرداری به آن وجود و خالی از اشکال است

 طرح توسعه امامزاده سید ابراهیم (ع) در دست پیگیری است

کرمی با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در حال پیگیری طرح توسعه امامزاده سید ابراهیم (ع) است، تصریح کرد: این طرح در کمیسیون ماده 5 تصویب شده است و به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری موقوفات برای انجام کارهای تجاری در این مجموعه هستیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه در این طرح برای امامزاده سید ابراهیم (ع) بخش‌های چون سرویس بهداشتی، سالن جلسات و موزه و غیره پیش‌بینی شده که بخشی از یک مجموعه گسترده است، بیان کرد: تلاش می‌شود از طریق مشارکت بخش خصوصی این اتفاق روی دهد..

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانامامزاده سید ابراهیمفعالیت عمرانیمحوطه‌سازی
sedayezanjannews.ir/nx12714


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»