کد خبر: 1288
1398/07/03 - 9:12


واکنش یک عضو شورا به نظرسنجی شهرداری درباره اصلاح خطوط حمل‌ونقل:

نظرسنجی یا نظرسازی؟

احمد نصیری: تماس‌های مردمی با اعضای شورا گواه رضایت‌مندی مردم نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- هشتاد و سومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان دیروز در غیاب شهردار در حالی برگزار شد که بخش قابل توجهی از لوایح مهم مطرح شده برای اطلاع و بررسی بیشتر اعضا به کمیسیون‌‌های مربوطه برگشت داده شد و نطق برخی از اعضا هم به سوال از شهردار ختم شد سوالاتی که از وجود مدیران مسئله‌دار در شهرداری  خبر می‌داد.

در پایان نیز از آنجایی که قرار بود در جلسه دیروز شورای شهر به صورت آنلاین وضعیت تردد اتوبوس‌های درون شهری به صورت تصادفی با استفاده از سامانه مربوطه مورد مشاهده قرار گیرد ولی این موضوع آن‌گونه که مورد انتظار بود پیش نرفت و به پیشنهاد دویران یکی از اعضای شورای شهر قرار شد با هماهنگی‌های صورت گرفته خبرنگاران در ساختمان کنترل ترافیک حضور یافته و به طور مستقیم شاهد وضعیت تردد اتوبوس‌های درون شهری پس از اجرایی شدن طرح ساماندهی خطوط و تغییر مسیرهای حرکت باشند.

اصلاح خطوط حمل و نقل درون شهری طرح فوق‌العاده ای بود

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار مسافر شهرداری زنجان با ارائه توضیحاتی از وضعیت طرح اجرایی شده برخلاف انتقادهای شدیدی که از عملیاتی شدن ساماندهی مسیرهای اتوبوس وجود دارد معتقد است طرح مذکور یک طرح خوبی بوده که در حال حاضر حجم قابل توجهی از رضایتمندی مردم را به دست آورده است.

به گفته فرهاد رفیعی نارضایتی‌هایی که در ابتدای اجرای طرح  اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی بود به دلیل تغییر سلیقه‌ها بوده است چرا که در حال حاضر نارضایتی مردم به حداقل رسیده است تا جایی که در روز نخست مهرماه امسال هم زمان با بازگشایی مدارس با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده هیچ خللی در جابه‌جایی مسافران به وجود نیامد و دانش‌آموزان و دانشجویان بدون هیچ مشکلی از اتوبوس‌های درون شهری استفاده کردند.

این مسئول در مورد چرایی نظرسنجی علمی انجام نشده در مورد طرح مذکور به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: آغاز طرح در تیرماه بود از همین رو بخش قابل توجهی از کاربران اتوبوس که دانشجویان و دانش‌آموزان را شامل می شود وجود نداشت به همین دلیل امکان انجام نظرسنجی در آغاز طرح نبود.

احمد نصیری، عضو شورای شهر به گفته‌های موسوی واکنش نشان داده و برای چندمین بار بر ضرورت نظرسنجی علمی در این زمینه تأکید کرد و گفت: گزارش شما از رضایتمندی مردم نسبت به اصلاح خطوط حمل و نقل درون شهری از منظر مسئولیت شماست چرا که باید نظرسنجی علمی و مستدلی از میزان رضایت مردم به ویژه ساکنان حاشیه شهر از طرح مذکور انجام شود چرا که گزارش‌ها و تماس‌های مردمی به اعضا شورا گواه رضایتمندی مردم نیست.

چطور شده ناراضی‌ها به سراغ شورا و رضایتمندی‌ها به شهرداری می‌روند؟

سجاد خدایی دیگر عضو شورای شهر نیز خطاب به رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار مسافر شهرداری زنجان این‌گونه عنوان کرد: چطور می‌شود اکثریت رضایتمندی‌ها از طرح به شما مراجعه می‌کنند و و ناراضیان به اعضای شورا؟ چطور از مردم انتظار دارید که نارضایتی خود را اعلام نکنند به دلیل این‌که از طرح مطلع نیستند، شهردار قرار بود گزارش کاملی از طرح را به اعضا شورا ارائه کنند ولی تاکنون این امر محقق نشده است از سوی دیگر دانشجویان و دانش‌آموزان تنها بخشی از ذینفعان طرح را تشکیل می‌دهند و باید رضایتمندی دیگر شهروندان نیز حاصل شود.

نهاد از خود به جای نظرسنجی، نظرسازی می‌کند

امامعلی دادخواه، دیگر عضو شورای شهر زنجان نیز به استقرار اتوبوس برای شهرک غرب و نیز گاوازنگ اشاره کرد و گفت: نظرسنجی از رضایتمندی مردم نیز باید توسط مرجع دانشگاهی صورت گیرد نه خود شهرداری چرا که نهاد از خود نظرسنجی نمی‌کند بلکه نظرسازی میکند.

دیگر لایحه مورد بررسی در صحن علنی شورای شهر که برخی از اعضا همانند عباس راشاد ماهیت آن را «هبه» شهرداری می‌دانست و در مقابل برخی دیگر از اعضا همانند دویران بر این باور بود که موضوع به هیچ عنوان هبه نبوده و این برداشت اعضا ناشی از عدم آگاهی و مطالعه لایحه است از همین رو برای بررسی بیشتر اعضا این لایحه به کمیسیون مربوطه برگشت داده شد.

موضوع لایحه از این قرار بود که «یک دانگ از 6 دانگ زمین از سوی وراث مرحوم فخاری به انجمن حمایت از بیماران سرطانی مهرانه اهدا شده بود از همین رو مهرانه از شهرداری درخواست کرده بود تا برای افراز و تفکیک یک دانگ مشاع سهم انجمن مهرانه هیچ حق و حقوقی دریافت نشود و برای 5 دانگ باقی مانده نیز ضمن کسر کلیه معابر و شوراع و فضاهای عمومی از سند مالکیت پلاک ثبتی مذکور نسبت به اخذ 15 درصد از خالص قطعات سهم وارث با لحاظ تعادل در کیفیت و موقعیت و با اخذ بهای ریالی آن طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری اقدام شود» که در نهایت مقرر شد سهم انجمن مهرانه و نیز سهم وارثان 5 دانگ باقی‌مانده به صورت لوایح جداگانه به صحن علنی ارائه شود تا شورا تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

هبه در شهرداری ممنوع حتی به خیریه‌ها

احمدی نصیری معتقد بود این موضوع با لوایح هبه‌ای که برای انجمن حمایت از زندانیان بود فرق اساسی دارد ولی در مجموع بیان نظرات خود تصریح کرد: «اصلاً باید موضوع هبه در شهرداری را تعطیل کنیم و به شهرداری اجازه ندهیم حق و حقوق این نهاد را که در نهایت حق و حقوق مردم است به هیچ نهادی حتی مهرانه هبه کند چرا که با تصویب یک لایحه با ماهیت هبه بهانه‌ای برای سایر افراد می‌شود.»

مسعود مرادخانی، دیگر عضو شورای شهر زنجان نیز با تأکید بر موضوع ارزیابی ریالی اموال مورد بخشش از سوی شهرداری خاطرنشان کرد: بنده معتقدم اگر حتی یک ریال اموال منقول و غیرمنقول را می‌خواهیم ببخشیم باید ارزیابی و قیمت‌گذاری کنیم تا لااقل بدانیم چه میزان بخشش می‌کنیم.

گلایه رئیس شورا از شهردار بابت وضعیت آسفالت و اجرایی نشدن پروژه سبزه‌میدان

در ادامه حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک فرا رسیدن فصل تعلیم و تربیت به وضعیت آسفالت در معابر شهر اشاره کرد و گفت: از جمله موضوعاتی که با بازگشایی مدارس باید مورد توجه قرار گیرد، بحث آسفالت است.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از مردم از وضعیت آسفالت ناراضی هستند که علت اصلی حفاری‌های داخل شهر شرکت آب و فاضلاب شهری است، عنوان کرد: از شهردار درخواست می‌کنم  بعد از این مجوز حفاری به آب و فاضلاب تا ترمیم کند و کارهای قبلی صادر نکند.

رئیس شورای شهر زنجان به موضوع پروژه سبزه‌میدان و گلایه از عدم آغاز به کار آن طبق برنامه‌ریزی انجام شده اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه از هفته گذشته تاکنون تجهیز کارگاه انجام نشده و تابلو روزشمار نیز نصب نشده است از همین رو پیمانکار باید تابلو روزشمار را تا فردا در محل پروژه نصب کرده و روز 5 شنبه این هفته تجهیز کارگاه را انجام دهد.

وی خطاب به شهردار خاطرنشان کرد: شهردار باید هر هفته گزارش روند پیشرفت پروژه سبزه‌میدان را در صحن شورا برای مردم ارائه دهند.

وی همچنین در ارتباط با برگزاری جلسات شورا به صورت علنی افزود:  طبق قانون باید همه جلسات شورای شهر به صورت علنی برگزار شود از همین رو زین پس جلسات به صورت علنی برگزار می‌شود.

شهردار پاسخگو نیست

در پایان عباس راشاد، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان نیز با انتقاد از عدم پاسخگویی شهردار به سوالات شفاهی مطرح شده در موضوعات مختلف اظهار کرد: عدم اعتنای شهردار سبب شد که این سؤالات را در صحن علنی شورا مطرح کنم.

عباس راشاد با اشاره به این‌که نخستین سوال بنده از شهردار مربوط به پروژه‌هایی است که در شهر اجرایی می‌شود، بیان کرد: همه می‌دانند که شهردار پروژه‌های بسیاری را پیگیری کرده، بسیاری از پروژه‌ها هم اجرا نشده است، در حالی که بودجه منوط به اجرای آن‌ها بود، امسال نیز اگر دوستان دفترچه بودجه را بخوانند می‌بینند که تعداد کثیری از پروژه‌ها اجرا نشده است.

اجرایی نشدن برخی پروژه‌ها حساب شده است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان با بیان این‌که از جمله پروژههایی که ما از عدم اجرای آن گله‌مند هستیم، اجرایی نشدن سردر شمالی مزار پایین، بتن‌کاری پارک گلستان، پروژه میدان 15 خرداد و پروژه‌های پارک گلستان و پروژه‌های پارک ارم است، افزود: به عقیده بنده عدم اجرای پروژه‌ها یک سازماندهی کاملاً حساب شده دارد که عوامل مربوط به آن در معاونت عمرانی و سایر سازمان‌ها حضور دارند.

راشاد ادامه داد: «بنده می‌گویم اگر قرار نیست پروژه‌ای اجرا شود، لایحه اصلاح بودجه و یا تبدیل بودجه برنامه‌ای به عملیاتی را بیاورند وگرنه دلبخواهی نیست که ایشان هر پروژه را دوست داشتند اجرا کنند و هرکدام را نخواستند اجرا نکنند، در واقع شهردار چنین اختیاری را ندارد.»

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان گفت: سوال دوم بنده مربوط به پروژه‌های خود شهرداری‌هاست که در ارتباط با شهرداری منطقه 3 به ویژه صحبت‌های بسیاری با شهردار داشتیم و شهردار منطقه قول دادند که حل می‌شود و سپس به جاهای دیگر ارجاع دادند.

برخی مدیران انتخاب شده در شهرداری مسئله‌دار هستند

وی تصریح کرد: ظاهرا در شهرداری روال دیگری حاکم است و مشکلات شهردار و مردم به گونه دیگری حل می‌شود و لازم است که بنده نگرانی جدی خودم را اعلام کنم که این رویه نباید ادامه داشته باشد.

راشاد افزود: سوال دیگر بنده در ارتباط با بودجه است، این‌که شهردار در برخی از جلسات به تفسیر از بودجه اقدام کرده و مخصوصاً در ارتباط با بودجه اربعین گفتند که نمی‌توانم انجام دهم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به این‌که تفسیر شهردار از بودجه و تکالیف مندرج در آن به گونه دیگری است، ظاهراً ایشان فکر می‌کنند چون کلید شهر در دستشان است، هرکاری می‌توانند بکنند در صورتی که اصلاً اینطور نیست، بیان کرد: سوال چهارم بنده در ارتباط با انتخاب مدیران برای بخش‌های مختلف شهرداری است چون برخی از افراد انتخاب شده واقعا مسئله‌دار هستند.

این عضو شورای در پایان ابراز کرد: بنده در این باره تذکر داده و حتی به اسم نیز به شهردار مطرح کرده‌ام که این افراد دست پاکی ندارند و احتمال دارد در روزهای آینده اتفاقاتی بیافتد و من لازم می‌دانم نگرانی خودم را از اتفاقات رخ داده اعلام کنم و درخواست دارم که اعضای شورا به این موضوع ورود کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانشهرداری زنجاناصلاح خطوط حمل و نقل زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1288


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»