کد خبر: 1290
1398/07/06 - 8:23


گزارش صدای زنجان از آیین بزرگداشت روز جهانی ناشنوایان

ما هم هستیم

هیچ کدام از مسئولان دعوت شده نیامدند

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- تقریباً تمام صندلی‌های سالن فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان پر بود ولی تنها صدایی که به گوش می‌رسید از ردیف اول بود که صرفاً مدیران بهزیستی و چند خیر حضور داشتند و مابقی صندلی‌ها از حضور مسئولانی که به مراسم دعوت شده بودند ولی نیامدند خالی بود مسئولانی که در مراسم‌ مختلف صندلی برایشان کم می‌آید ولی در این آیین که برای قشر خاصی از شهروندان به پا شده بود حضور پیدا نکردند تا گوش شنوایی برای فریادهای بی‌صدای از جنس «ما می‌توانیم» و «ما هم هستیم» دختران و پسرانی باشند که هر چند دنیای‌شان در سکوت است و از نعمت شنوایی بی‌بهره، ولی آثاری در این دنیای خود خلق کرده‌اند که پژواک آن در گوش هر شنوایی می‌پیچد.

شادی‌ها و کف‌زدن‌های‌شان جیغ و هورا کردنشان و حرف زدن‌هایشان همه و همه در سکوت بود و این آرامشی برای ما شنوایان که دنیایمان پر از همهمه و شلوغی است را به ارمغان ‌آورده و همین آدمی را علاقه‌مند به حضور در جمع‌شان می‌کند.

مراسم روز جهاني ناشنوايان بهزیستی زنجان را شاید از معدود برنامه‌هایی دانست که کمترین سخنران را داشت و برخلاف دیگر برنامه‌ها، تریبون به جای مسئولان در اختیار معلولان حاضر در سالن برای معرفی استعدادهایشان قرار داده شد تا اثبات کنند که در دنیای سکوتشان خواستن توانستن است.

موضوعی که مدیرکل بهزیستی استان نیز بر آن اشاره داشته و می‌گوید: نباید ظرفیت‌ها و توانایی‌های این معلولان در حوزه‌های مختلف به فراموشی سپرده شده و نادیده گرفته شود.

در این مراسم محمد محمدی قیداری به رویکرد اصلی سازمان در حوزه معلولیت‌ها بر پیشگیری از آن اشاره داشته و تصریح کرد: برنامه‌های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی و نیز ارائه خدمات به معلولان در دستور کار این نهاد قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که معلولیت یکی از خطرات و معضلاتی است که می‌تواند خانواده‌ها را دامن‌گیر خود کند، ابراز کرد: غربالگری در حوزه پیشگیری از ناشنوایی برای کودکان یک تا ۱۰ روزه در بیمارستان ها مورد انجام شده که با اقدامات صورت گرفته پوشش ۹۲ درصدی حاصل شده است.

وجود 21 هزار معلول در زنجان

به گفته این مسئول هم‌اکنون اطلاعات ۲۱ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی استان به ثبت رسیده است که دو درصد جمعیت استان را شامل می شوند که از این تعداد نیز ۲ هزار ۸۵۴ نفر جمعیت ناشنوایان دارای پرونده را تشکیل می‌دهند.

محمدی‌قیداری با تأکید بر این‌که سال گذشته  ۱۷ هزار و ۱۱ نوزاد در زنجان  مورد معاینه قرار گرفتند که این تعداد در ۶ ماهه اول امسال ۸۱۳ مورد بود که موارد مشکوک برای انجام غربالگری پیشرفته، کارهای تخصصی و سایر درمان‌های ارجاع داده شد، بیان کرد: تشخیص هر چه زودتر ناشنوایی تأثیر بسزایی بر ارائه درمان‌های لازم دارد چرا که زمان طلایی برای آموختن یک زبان در کودکان سن هفت سالگی است و بی‌توجهی به این امر تأخیر در رشدگفتار و زبان را به دنبال دارد.

اختلال‌های ژنتیکی عامل 50 درصد معلولیت‌ها

وی با اشاره به این‌که عامل ۵۰ درصد معلولیت‌ها  اختلالات ژنتیکی است و در این زمینه اقداماتی از قبیل اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی به گروه‌های هدف به ویژه زوجین در آستانه ازدواج برای بهره‌گیری از مشاوره‌های لازم مراکز تحت پوشش انجام گرفته است، افزود: بهزیستی حمایت‌های لازم را در حوزه تأمین بخشی از هزینه‌‌های ژنتیک را بر عهده گرفته است.

محمدی در ادامه یکی از علت‌های شایع نابینایی را تنبلی چشم دانست و یادآور شد: این سازمان طرح غربالگری را برای کودکان سه تا ۶ ساله اجرا می‌کند که با کارهای صورت گرفته پوشش ۸۵ درصدی را در این بخش شاهد هستیم که موفقیت قابل توجهی است.

وی با تأکید بر این‌که در طرح مذکور گروه‌های مشکوک برای انجام خدمات مورد نیاز به بخش‌های دیگر ارجاع داده می‌شوند تا از بروز احتمالی نابینایی و مشکلات ناشی از آن جلوگیری شود، بیان کرد: بهزیستی با توانمندسازی ناشنوایان در تلاش است تا این قشر را برای حضور در جامعه آماده کرده و  در این راستا برنامه‌های مختلفی در حال اجراست.

مدیرکل بهزیستی استان ضمن ارائه آماری از جامعه هدف این سازمان تصریح کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نابینا، ۹ هزا ر و ۱۰۰ معلول جسمی حرکتی،   چهار هزار و ۱۰۰ معلول ذهنی، ۲ هزار و ۸۳۲ معلول روانی و ۱۵۵  نفر افراد دارای مشکلات گفتاری تحت پوشش بهزیستی استان هستند.

** شعار روز جهانی سالمند « فرصت‌های برابر برای تمام سنین»

این مسئول در ادامه به سوم مهرماه مصادف با روز جهانی سالمند اشاره داشته و یادآور شد: شعار روز جهانی سالمندان در سال 2019 با عنوان« فرصت‌های برابر برای تمام سنین» است که بر توسعه پایدار، راهبردهای مقابله و جلوگیری از نابرابری سنی در آینده تمرکز دارد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که طرح توانمندسازی سالمندان در سه شهرستان زنجان، خدابنده و ابهر اجرا می‌شود که  در حال حاضر 120 سالمند از خدمات این طرح استفاده می‌کنند، افزود: خدمات مراقبت در منزل یکی دیگر از فعالیت‌های بهزیستی در حوزه سالمندان است.

وی ادامه داد: بهزیستی از مرکز محوری و نگهداری سالمندان در مراکز شبانه‌روزی به سمت نگهداری سالمند در خانواده پیش می‌رود و در این راستا مرکز نگهداری توانبخشی روزانه سالمندان به ۶۰ سالمند بسترگرا خدمات ویزیت در منزل ارائه می‌دهد.

محمدی تأمین وسایل کمک توانبخشی در زندگی روزمره و تسهیل دسترسی را از حیطه‌های اصلی خدمات طرح توانمندسازی به سالمندان برشمرد و تصریح کرد: آموزش فعالیت‌های روزمره زندگی، تأمین فناوری‌های کمکی اعم از وسایل کمک توانبخشی در زندگی روزمره بر حسب میزان عملکرد سالانه، ارائه آموزش‌های لازم در زمینه استفاده صحیح و مناسب از وسایل کمک توانبخشی، آموزش تحرک، جابه‌جایی و مناسب‌سازی محیط زندگی از دیگر خدمات قابل ارائه در طرح توانمندسازی است.

فعالیت دو مرکز شبانه‌روزی ویژه سالمندان در زنجان و ابهر

وی تعداد مراکز شبانه‌روزی ویژه سالمندان را دو مرکز در شهرستان‌های زنجان و ابهر عنوان کرد و گفت: دو مرکز روزانه ویژه سالمندان نیز در شهرستان‌های زنجان و خدابنده فعال است.

مدیرکل بهزیستی استان با تأکید بر اقدامات موثر برای رفع تبعیض و توانمندسازی و ارتقای وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سالمندان صرف نظر از سن، جنس، ناتوانی، نژاد و... تصریح کرد: فعالیت‌های اجتماعی سالمندان در جامعه باید تقویت شود و با اجرای طرح توانمندسازی سالمندان توسط بهزیستی گامی در راستای افزایش آرامش روان این افراد صورت گرفته شود.

این مسئول در پایان به نامگذاری هفته گرامیداشت سالمند اشاره کرد و گفت: روز سوم مهرماه روز سالمند، سلامت و سبک زندگی سالم، روز چهارم روز سالمند، همبستگی در بستر خانواده و جامعه، روز پنجم روز سالمند و سنت‌های دیرین فرهنگی، دینی در تکریم منزلت سالمندان، روز ششم روز سالمند و رفاه اجتماعی و محیط توانمند ساز، روز هفتم روز سالمند، عدالت و حقوق شهروندی و حمایت‌های قانونی، روز هشتم روز سالمندی فعال و مشارکت اجتماعی نام‌گذاری شده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهزیستی زنجانهمایش ناشنوایانمحمد محمدی قیداری
sedayezanjannews.ir/nx1290


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»