کد خبر: 1330
1398/07/28 - 8:23


صدای زنجان موضوع صحت اطلاعات درج شده بر روی برچسب یکی از برندهای آب معدنی توزیع شده در سطح شهر را بررسی می‌کند

تقلب؟

مدیر دفتر کنترل کیفی آبفای استان: بررسی‌های نشان می‌دهد آیتم‌های درج شده بر روی بطری صحت ندارد/ معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان: بررسی آزمایش‌های کیفی بر عهده علوم پزشکی و اداره کل استاندارد است/ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان: نیاز به بررسی‌ دارد، ممکن است تقلبی باشد/ معاون اداره کل استاندارد استان: محصول تحت کنترل اداره کل استاندارد قزوین است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- آب معدنی که دارای مجوزهای لازم مورد تائید وزارت بهداشت، مهر استاندارد و سایر برچسب‌های تولید، زمان مصرف و میزان ترکیبات باشد دارای کیفیت مناسبی هستند و مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون هیچ نگرانی آن را بنوشند اما انجام آزمایش بر روی یکی از برندهای آب معدنی دارای برچسب مورد تائید وزارت بهداشت موجود در مرکز فروش اقلام مصرفی شهر زنجان که به صورت تصادفی انتخاب شد، نشان داد هیچ یک از این پارامترها با واقعیت مطابقت ندارد.

آزمایشگاه شرکت آبفای استان که مجری انجام بررسی‌های دقیق بر روی کیفیت آب شرب زنجان است در مواقعی بنا به درخواست شهروندان، انواع آزمایش‌ها بر روی نمونه‌های دریافتی را انجام می‌دهد، یکی از این بررسی‌ها مربوط به اندازه‌گیری میزان املاح ثبت شده بر روی برچسب یکی از برندهای آب معدنی توزیع شده در سوپرمارکتی‌های کل شهر است که از تطابق نداشتن پارامترهای درج شده بر روی برچسب با واقعیت حکایت دارد.

مدیر دفتر کنترل کیفی آبفای استان در این رابطه می‌گوید: با بررسی‌های انجام گرفته این آب مشخص شد هیچ یک از آیتم‌های درج شده بر روی بطری به هیچ عنوان صحت ندارد و میزان املاح و ترکیب‌های درج شده بر روی برچسب از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم، کلراید و سولفات با نتایج آزمایش تفاوت فاحشی دارد. این آزمایش نشان داد هیچ یک از آیتم‌ها چک نشده‌اند و مسئولان کارخانه محل تولید صرفا یک مورد را تست کرده و نتایج آن را به عنوان برچسب بر روی کل بطری‌ها چسبانده‌اند.

«کبری اترک» با اشاره به نقش کلیدی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت در کنترل اقلام مصرفی و غذایی مردم از جمله آب معدنی در مورد میزان تاثیر قرارگیری آب معدنی‌ها مقابل نور خورشید به مدت طولانی در محل‌های عرضه با عدم تطبیق پارامترهای ذکر شده بر روی برچسب با بررسی‌ها عنوان می‌کند: تست کالا و شرایط نگهداری و انباری آن دو مقوله جدای از هم هستند، قرار گرفتن بطری حاوی آب معدنی در برابر نور خورشید در تغییر میزان ترکیبات آن تاثیرگذار است اما بعید می‌دانم تاثیرات آنچنانی داشته باشد، این مهم شرایط را برای ایجاد محیط میکروبی و باکتریایی می‌تواند مهیا کند.

وی با یادآوری وظایف این آزمایشگاه در مقابل شهروندان، با اشاره به حساسیت‌های کادر آزمایشگاه‌های این مرکز در بررسی نمونه‌های مربوط به آب شرب از شهروندان می‌خواهد تا با خیالی آسوده از آب‌های لوله‌کشی منازل خود استفاده کرده و بطری‌های آب معدنی و آشامیدنی را به آب جاری در شبکه آبرسانی ترجیح ندهند.

احتمال تقلب

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به گشت‌های مشترک این دستگاه با سایر مجموعه‌های فعال در عرصه بهداشت و سلامت تاکید می‌کند که مرجع پاسخگو در رابطه با عدم سنخیت ترکیب‌های ثبت شده در برچسب با نتایج آزمایش‌ها دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد است.

اسماعیل مسلمی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمینه کیفیت مواد دخالتی ندارد و موضوع تقلب را تنها در حوزه کمیت پیگیری می‌کند، در رابطه با ثبت علامت سیب سلامت بر روی برچسب بطری آب معدنی نیز تاکید می‌کند: ممکن است این کالا تقلبی باشد، در نتیجه ضروری است تا دانشگاه علوم پزشکی ورود کند.

مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم با اشاره به ویژگی‌های آب معدنی سالم عنوان می‌کند: آب‌‌ معدنی سالم و قابل اعتماد باید دارای چند مشخصه از قبیل مجوز وزارت بهداشت، مهر استاندارد کشور ایران، پلمب و برچسب تولید و زمان مصرف ‌باشد. هر آب معدنی که دارای این مشخصات باشد مورد تائید وزارت بهداشت است. تمام آب‌های معدنی که این خصوصیات را داشته باشند و ترکیبات آن هم روی بطری آب نوشته شده باشد مورد تائید وزارت بهداشت بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و شهروندان می‌توانند با خیال راحت از این آب‌ها خریداری کرده و بنوشند.

جمال ناصحی‌فر در پاسخ به سؤالی درباره عدم تطابق پارامترهای ثبت شده بر روی برچسب با نتایج آزمایش‌ها تصریح می‌کند: کارشناسان ما به صورت دقیق شرایط نگهداری مواد و اقلام مصرفی در محل‌های عرضه را کنترل می‌کنند، احتمال دارد که معاونت غذا و دارو به صورت رندوم کنترلی در این مورد کالا انجام نداده باشد، ما در شرایطی ورود می‌کنیم که شکایت یا اعتراضی به کیفیت کالا از سوی شهروندان وصول کنیم، شما هم نتایج بررسی‌ها را به صورت مکتوب بیاورید تا مکاتبات لازم در اسرع وقت با مسؤلان امر انجام گیرد.

چنین چیزی اصلا وجود ندارد

در این بین معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز با تاکید بر اینکه آزمایش‌های انجام شده باید مورد تائید ما باشد، در مورد عدم تطابق ترکیبات ذکر شده بر روی برچسب محصولی که در سوپرمارکتی‌ها به صورت گسترده توزیع شده با واقعیت عنوان می‌کند: چنین چیزی اصلا وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد حتما برای کارخانه نیست، ممکن است تقلبی باشد باید در اسرع وقت نمونه‌برداری‌های لازم انجام شود.

جواد تاج‌کی ادامه می‌دهد: یک جای کار اشکال دارد، نباید چنین کالایی در بازار وجود داشته باشد، اگر چنین ویژگی‌هایی در کالا وجود دارد قطعا در این بین سوء‌استفاده‌هایی شده است.

این کالا دارای پروانه معتبر و تحت کنترل اداره کل استاندارد قزوین است

معاون ارزیابی انطباق اداره‌کل استاندارد استان شماره استاندارد آب معدنی و آشامیدنی را به ترتیب 2441 و 6694 اعلام می‌کند و با تشریح ویژگی آب معدنی سالم می‌گوید: آبی که تمامی ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و عناصر سنگین آن مطابق با استاندارد ملی باشد، سالم محسوب می‌شود.

«حمیرا آهنی» با بیان اینکه بازرسان اداره کل استاندارد طبق قانون، نظارت بر واحدهای تولیدی، عرضه و فروش در خصوص کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند را بر عهده دارد، می‌افزاید: بازرسان در این زمینه انواع پارامترها از جمله ثبت کد استاندارد 10 رقمی و معتبر بودن آن، تاریخ مصرف و انقضا را به دقت بررسی و نمونه‌برداری‌های لازم از آن انجام و برای سنجش به آزمایشگاه‌ معتمد ارسال می‌شود.

آهنی با بیان اینکه اگر نتایج بررسی‌های حاصل از آزمایش نمونه‌‌ها با عناوین ثبت شده بر برچسب کالا مطابقت نداشته باشد با واحد تولیدی مربوطه در چارچوب قانون برخورد می‌شود، تاکید می‌کند: برند هدف حاوی آب آشامیدنی است نه آب معدنی، این کالا دارای پروانه استاندارد و کد 10 رقمی است، پیگیری‌های مربوطه به کیفیت آن از استان قزوین (تولیدکننده) انجام شد، پروانه واحد کاملا معتبر و مورد تائید سازمان ملی استاندارد است، با این حال نمونه‌برداری‌ از این برند انجام و برای بررسی بیش‌تر به آزمایشگاه معتمد سازمان استاندارد ارسال شده و تا حصول نتایج نمی‌توان هیچ اظهارنظری در مورد این کالا داشت.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسلامت آب معدنیآزمایشگاهتقلب در آب معدنی
sedayezanjannews.ir/nx1330


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»