بنا بر قوانین شهرداریها احداث پارکینگ در ساختمانهایی که امکان احداث آن وجود دارد اجباری است و شهرداری حق دریافت عوارض حذف پارکینگ را ندارد لذا صدور پروانه ساختمانی بدون در نظر گرفتن پارکینگ برای اینگونه ساختمانها ممنوع است از سوی دیگر طبق قانون شهرداری موظف است در قبال حذف پارکینگ و دریافت جریمه، پارکینگ عمومی در سطح شهر ایجاد کند.
سوژه مردمی
الهام احمدی- بنا بر قوانین شهرداریها
احداث پارکینگ در ساختمانهایی که امکان احداث آن وجود دارد اجباری است و شهرداری
حق دریافت عوارض حذف پارکینگ را ندارد لذا صدور پروانه ساختمانی بدون در نظر گرفتن
پارکینگ برای اینگونه ساختمانها ممنوع است از سوی دیگر طبق قانون شهرداری موظف
است در قبال حذف پارکینگ و دریافت جریمه، پارکینگ عمومی در سطح شهر ایجاد کند.
برخی از شهروندان در تماس با صدای
زنجان خواستار پیگیری موضوع حذف پارکینگ از سوی شهرداری و دریافت جریمه از این محل
و عدم احداث پارکینگ در سطح شهر شده و این سوال را داشتند که درآمدی که شهرداری از
محل حذف پارکینگ از شهروندان دریافت میکند در کجا هزینه میشود؟ چرا که در سطح
شهر احداث پارکینگی صورت نمیگیرد و روز به روز شاهد معضلات نبود جای پارک و نبود
پارکینگ به ویژه در بافت مرکزی شهر هستیم.
عباس راشاد، رئیس کمیسیون بودجه، امور حقوقی، اقتصاد مقاومتی
و سرمایهگذاری شورای شهر زنجان و عضو کمیسیون ماده 100 در پاسخ به صدای زنجان در
مورد حذف پارکینگ در این کمیسیون و دریافت جریمه از سوی شهرداری گفت: در حال حاضر
به شدت با حذف پارکینگ در کمیسیون ماده 100 مخالفت میشود مگر اینکه پروندهها
مرتبط به سالهای گذشته باشد چرا که برای مثال در سالهای قبل برای منطقه کوی
فرهنگ و ساختمانهای دو طبقه حذف پارکینگ اعمال شده و از حیاط باید برای پارک
خودروها استفاده میشد در حالی که با ممیزی انجام شده متراژ حیاط ظرفیت پارک صرفا
یک خودرو را دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بودجه شهرداری یک ردیف
معروف به عوارض اختصاصی درآمد حاصل از حذف پارکینگ در نظر گرفته شده است، افزود:
طبق قانون شهرداری باید حساب جداگانهای برای درآمد حاصل از حذف پارکینگ در نظر
گرفته و از آن برای احداث پارکینگ در نقاط مختلف شهر اقدام کند.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در سطح شهر به ویژه
بافت مرکزی نیاز به احداث پارکینگهای جدید وجود دارد، تصریح کرد: با وجود پارکینگهای
در حال احداث با مشارکت سرمایهگذار بخش خصوصی شاهد پیشرفت 80 درصدی پارکینگ
دروازه ارگ و پشت سینما قدس هستیم.
وجود
22 پارکینگ بخش خصوصی در زنجان
به گفته رئیس کمیسیون بودجه، امور حقوقی، اقتصاد مقاومتی و
سرمایهگذاری شورای شهر زنجان شهرداری به غیر از پارکینگهای حاشیهای کنار
خیابان، پارکینگ اختصاصی نداشته و در حال حاضر 22 پارکینگ بزرگ با ظرفیت بالای 60 خودرو بخش خصوصی در شهر
فعالیت میکند.
وی با تأکید بر اینکه قانون به صراحت عنوان کرده شهرداری در
قبال حذف پارکینگ و دریافت جریمه باید پارکینگ عمومی در سطح شهر احداث کند،
خاطرنشان کرد: در تبصره الحاقی نیز شورای شهر زنجان شهرداری را الزام به ایجاد
پارکینگ کرده است.
راشاد در پاسخ به این سوال که درآمد حاصل از حذف پارکینگ برای
شهرداری زنجان چه میزان برآورد شده است، تصریح کرد: در سال گذشته وصولی شهرداری از
محل عوارض ناشی از حذف پارکینگ 698 میلیون تومان بوده در حالی که بودجه مصوب در
این بخش یک و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در نهایت وصولی محقق شده
در طول 9 ماه یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است.
کمیسیون
ماده 100 برای حذف پارکینگ سه طبقه به بالا حکم قلع بنا میدهد
وی با تأکید بر اینکه با توجه به سیاست جلوگیری از حذف
پارکینگ و حساسیت نهادهای نظارتی، میزان درآمد حاصل از حذف پارکینگ را در بودجه
امسال شهرداری تقریباً صفر در نظر گرفتیم، افزود: در کمیسیون ماده 100 حتی حذف دو
مورد پارکینگ را هم تأیید نمیکنند تا چه رسد به تعداد بالاتر.
رئیس کمیسیون بودجه، امور حقوقی، اقتصاد مقاومتی و سرمایهگذاری
شورای شهر زنجان به کد 603012 عنوان شده در بودجه شهرداری مربوط به جریمه پارکینگ
اشاره کرد و یادآور شد: امسال میزان درآمد در این بخش را 3 میلیارد تومان برای شهرداری
پیشبینی کردیم که این رقم در سال گذشته نیز همین میزان بود ولی میزان تحقق آن 830
میلیون تومان رقم خورد چرا که برخی از آنان مجبور به ایجاد پارکینگ به جای پرداخت
جریمه شدند.
وی در پاسخ به این سوال که بعد از احداث بنا چطور امکان ایجاد
پارکینگ وجود دارد، تصریح کرد: این افراد مجبورند تا شعاع 200 متری بنای خود
پارکینگ ایجاد کنند.
این مسئول معتقد است میزان درآمد شهرداری از محل عوارض ناشی
از حذف پارکینگ و نیز جریمه آن رقم بالایی نبوده و این میزان در زنجان از یک
میلیارد تومان بیشتر نمیشود، گفت: در 9 ماهه سال گذشته مجموع جریمه دریافتی از
این محل 350 میلیون تومان بوده است از همین رو با این رقمها نمیتوان پارکینگ
احداث کرد.
حداکثر
جریمه حذف پارکینگ 50 میلیون تومان است
موضوعی که اسماعیل دویران، عضو کمیسیون بودجه و امور حقوقی، اقتصاد
مقاومتی و سرمایهگذاری شورای شهر زنجان شورای شهر نیز بر آن صحه گذاشته و در گفتوگو
با صدای زنجان اینگونه عنوان کرد: جریمه دریافتی شهرداری از محل حذف پارکینگ
بسیار پایین است چرا که حداکثر جریمه 50 میلیون تومان و حداقل آن 3 میلیون تومان
در نظر گرفته شده است از سوی دیگر در کمیسیون ماده 100 به هیچ عنوان برای پروندههایی
که نیاز به حذف پارکینگ به تعداد دو به بالا دارند مورد موافقت قرار نگرفته و برای
حذف سه پارکینگ و بیشتر قلع بنا صادر میشود.
وی با اشاره به اینکه در مجموع حذف پارکینگ اقدام درستی نیست
چون به نوعی خیابان را میفروشیم، خاطرنشان کرد: در گذشته به قدری حذف پارکینگ
انجام شده که برای مثال در منطقه اعتمادیه جایی برای پارک خودرو در خیابان یافت
نمیشود و فاجعه ایجاد شده است.
به گفته عضو کمیسیون بودجه و امور حقوقی، اقتصاد مقاومتی و
سرمایهگذاری شورای شهر زنجان در سالهای اخیر موضوع حذف پارکینگ به شدت کنترل شده
و حساب جداگانهای برای واریز جریمههای دریافتی ناشی از حذف پارکینگ از سال 94 در
نظر گرفته شده است از سوی دیگر مالکان و سازندگان نیز در جریان حساسیت شورای شهر و
شهرداری بر حذف پارکینگ واقفند.
هزینه
حذف پارکینگ برای شهرداری بیشتر از درآمد آن است
دویران معتقد است هزینهای که به تبع حذف پارکنیگ بر شهرداری
تحمیل میشود به مراتب بیشتر از درآمد آن است چرا که این نهاد برای حل معضل
پارکینگ و مشکلات ترددی ایجاد شده باید طرحها و پارکنیگهای زیادی را به اجرا
درآورد که هزینههای آن به هیچ وجه قابل مقایسه با درآمد ناشی از حذف پارکینگ
نیست.
این مسئول با اشاره به اینکه معضل پارکینگ بیشتر در بافت
مرکزی شهر نمود دارد چرا که بسیاری از مراکز تجاری و درمانی و مطبها در این
محدوده فعالیت میکنند، افزود: یکی از راهکارهای منطقی در این بخش انتقال این
مراکز به خارج از بافت مرکزی است از همین رو شورای شهر با تخفیف عوارض برای مجتمع
درمانی ولی عصر موافقت کرد چرا که قرار است مراکز درمانی و مطبها به این محل
منتقل شوند هر چند در پنج سال آینده مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
کاهش
هزینه تأمین مسکن با حذف پارکینگ
در پایان ایمان رفیعی، کارشناس ساخت وساز به موضوع کاهش هزینه تامین مسکن با حذف پارکینگ اشاره داشته و تصریح کرد: قواعد و ضوابط تعیین تعداد و متراژ پارکینگ
برای واحدهای مختلف مسکونی و تجاری، در مناطق و همچنین برخی شهرستانها با یکدیگر
متفاوت است. در گذشته به دلیل نبود مشکل ازدحام جمعیت و همچنین عدم انبوهسازی
ساختمانها، تأمین پارکینگ به تعداد واحدهای ساخته شده و همچنین متراژ آنها از
نظر سازندگان و خریداران و همچنین قواعد و ضوابط محدودیتها و سختگیریهای امروز
را نداشت. اما در حال حاضر با توجه به وضعیت در حال انفجار برخی شهرها و همچنین
انبوهسازیهای گسترده، تهیه پارکینگ به یکی از مهمترین دغدغهها و همچنین شاخصها
برای تهیه سکن تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه مسئولان شهری با توجه به روند رو به
رشد جمعیت خودروها، هر روز با مشکلات جدیدی در زمینه حل معضل ترافیک که بخشی از آن
ناشی از کمبود فضای تردد است، مواجه هستند، یادآور شد: در زمینه ساخت تعداد
پارکینگ متناسب با واحدهای ساخته شده مسکونی، اداری و تجاری قوانین و قواعد ضوابط
دقیق و سختگیرانهای مصوب شده و در حال اجرا است.
این کارشناس در ادامه به کاهش قابل توجه متراژ بناهای مسکونی اشاره
کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد این پدیده در کلانشهرها و عمیقتر شدن شکاف
بین درآمدها و هزینههای تهیه مسکن در این مناطق و همچنین افزایش مهاجرت به مناطق
شهری، یکی از راهحلهایی که برای کاستن از فشار هزینهای و همچنین توزیع بهتر
جمعیت در مناطق محدود شهری مورد استفاده برخی کشورها قرار گرفته، کاهش قابل توجه
متراژ بناهای مسکونی است.
وی خاطرنشان کرد: کاهش متراژ سبب افزایش
قابل توجه تعداد واحد ساختهشده در بلوکهای ساختمانی و همچنین سرشکن شدن هزینه
ساخت واحدها که سبب کاهش بهای تمامشده ساخت میشود، خواهد شد.
رفیعی با بیان اینکه در این بین مسأله
مهمی که با اجرای این طرح بیش از پیش خودنمایی میکند، تأمین پارکینگ با توجه به
تعداد واحدها و ضوابط تهیه پارکینگ است، افزود: به عنوان مثال اگر در زمینی به مساحت ۲۵۰ متر
بخواهیم پنج طبقه بنا با سطح اشغال ۷۰ درصد و با متراژ ناخالص 40 متر به ازای هر
واحد و متراژ ۳۰ متر خالص بسازیم، در هر طبقه چهار واحد و جمعاً ۲۰ واحد ساخته میشود.
طبق ضوابط فعلی برای تهیه ۲۰ واحد پارکینگ در متراژ ۲۵۰ متر زمین با سطح اشغال ۷۰
درصد، حدود ۲۵۰ متر مربع پارکینگ بدون در نظر گرفتن مشاعات و انباری مورد نیاز
است. بنابراین ۵۰ درصد پارکینگهای مورد نیاز با توجه به ضوابط فعلی برای ساخت
چنین ساختمانی قابل تهیه نیست. اما باید در نظر داشت همانطور که در حال حاضر
افزایش جمعیت شهرنشینی سبب کاهش متراژ بنا و افزایش تعداد واحد شده، همین معضل
باعث افزایش قابل توجه تعداد خودروها در شهرها نیز شده است.
ضرورت ساخت پارکینگهای طبقاتی بلندمرتبه در مناطقی که واحدهای
کم متراژ احداث شده است
وی با اشاره به اینکه باید در کنار
برنامهریزیهای لازم برای ساخت واحدهای کممتراژ، پیشبینیهای لازم برای محل
پارک خودروهای ساکنان این منازل نیز اندیشیده شود، یادآور شد: شاید یکی از
راهکارهایی که بتوان آن را مورد بررسی قرار داد، ساخت پارکینگهای طبقاتی
بلندمرتبه در مناطقی است که این واحدهای کممتراژ در آن ساخته میشوند.
این کارشناس در پایان با تأکید بر اینکه
باید توجه داشت، افرادی که به دنبال تهیه مسکن با متراژ کوچک هستند از نظر توان
مالی نیز با محدودیت مواجهاند، افزود: با
توجه به قیمت پارکینگ که حدود پنج تا ۱۰ درصد بهای ساختمان است، هزینه تهیه
پارکینگ برای این افراد مبلغ قابل توجهی میشود. از این رو اگر بتوان با ساخت
پارکینگ طبقاتی در مناطقی که این واحدها ساخته میشوند به حذف پارکینگ از این
ساختمانها اقدام کرد، مطمئناً کاهش قابل توجهای در بهای تمام شده ساخت و فروش
این ساختمانها و همچنین برطرف شدن معضل قوانین پیشبینی شده شهرداری برای تهیه
پارکینگ و همچنین کاهش ترافیک رخ میدهد.