کد خبر: 5507
1400/01/25 - 11:14


گزارش صدای زنجان از وضعیت مبهم پرونده‌های حذف 3 تا 4 هزار پارکینگ؛

300 میلیارد تومانی که خاک می‌خورد

رئیس شورای شهر زنجان از 3 تا 4 هزار پرونده حذف پارکینگی سخن می‌گوید که به حال خود رها شده‌اند در حالی که ارزش جریمه کل آن‌ها به 300 میلیارد تومان می‌رسد/ سکوت مسئولان شهرداری در قبال تماس‌ها

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قطور شدن پرونده مربوط به تخلفات حذف پارکینگ سبب شد تا رئیس شورای شهر زنجان طی نامه‌ای به مسئولان ارشد دولتی و قضایی خواستار اجرای احکام قلع بنای 3 تا 4 هزار پرونده به ارزش حداقل 300 میلیارد تومان شود که طی سال‌های گذشته تعیین تکلیف نشده‌اند!

بسیاری از پارکینگهای حاشیه‌ای در شهرها ناشی از حذف پارکینگ‌های مربوط به مجتمع‌های تجاری، منازل مسکونی، اداری، آپارتمان‌های مسکونی و غیره است که نتیجه آن وضعیت فعلی خیابان‌ها و پارک‌ خودروها در حاشیه اغلب خیابان‌هاست. این اتفاق به ویژه در محدوده مرکزی شهر باعث کاهش ظرفیت، کاهش سرعت حرکت، افزایش تصادفات و کاهش سطح ایمنی در این معابر می‌شود.

با حذف پارکینگ‌ها موافقت نمی‌کنیم

بر اساس دفترچه پیشنهادی تعرفه عوارض و بهای خدمات محلی شهرداری در سال 99 و 1400، رسما شهرداری زنجان مکلف شده که به هیچ عنوان با حذف پارکینگ موافقت نکند.

بر همین اساس عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه کسانی که اقدام به حذف پارکینگ کرده‌اند متخلف محسوب می‌شوند، از تشدید برخورد با عاملان حذف پارکینگ خبر می‌دهد.

طبق دستورالعمل ابلاغی، در کمیسیون ماده 100، پرونده‌های تشکیل شده مربوط به سال‌های 96 تا 99 به هیچ عنوان مجوز حذف پارکینگ داده نخواهد گرفت. اعضای کمیسیون ماده 100 نیز در قبال پرونده‌های 96 به قبل نیز تنها با حذف یک پارکینگ و نه بیشتر موافقت می‌کنند.

رئیس شورای شهر زنجان در توضیح موافقت با حذف یک پارکینگ و نه بیشتر در قبال پرونده‌های تشکیل شده قبل از سال 96 عنوان می‌کند: به طور مثال مجتمعی که الزاما باید دارای 10 باب پارکینگ باشد، اگر سند تفکیکی داشته باشد باید 10 باب پارکینگ را تامین کند اما اگر فاقد سند تفکیکی باشد اعضا و کارشناسان مربوطه با اغماض با حذف یک مورد پارکینگ موافقت می‌کنند به شرطی که پارکینگ مزاحم تامین شود.

پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی است که برای ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ آن‌ها محدود است، در نظر گرفته می‌شود و شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است.

به گفته راشاد، از این پس هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط اعم از شهرداری، استانداری، اعضای کمیسیون ماده 100، دادگستری و دادستانی با حذف پارکینگ موافقت نخواهند کرد.

4 هزار پرونده معلق شهرداری

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به تشکیل پرونده برای نزدیک به 4 هزار از اشخاص و دستگاه‌ها و ادارات زنجان که در رابطه با آن مرجع مربوطه رای قلع بنا داده اما این رای اجرا نشده است، می‌گوید: اگر جریمه هر پارکینگ حذف شده را 150 تا 200 میلیون تومان محاسبه کنیم، حداقل مبلغ برآوردی مربوط به 3 الی 4 هزار پرونده تشکیل شده 150 تا 300 میلیارد تومان می‌شود.

راشاد با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف این تعداد پرونده معلق عنوان می‌کند: بهمن‌ماه سال قبل طی تنظیم نامه‌ای به استانداری، دادستانی، بازرسی و دادگستری با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهرداری به علت اجرای احکام قلع بنا مربوط به پرونده‌های متشکله طی سال‌های قبل، خواستار تعیین تکلیف پرونده‌های مذکور شدیم.

لزوم تشکیل کمیته‌ای برای رفع قانونی مشکلات مربوط به تخلفات ساختمانی با کمک دستگاه‌های قضایی و اجرایی

وی می‌گوید: تعداد زیادی از پرونده‌های تخلف ساختمانی شهروندان در کمیسیون‌های بدوی و تجدید نظر ماده 100 مطرح و پس از بحث و بررسی و لحاظ ضوابط و مقررات حاکم در زمان احداث بنای خلافی منجر به صدور رای قلع بنا و یا اعاده به وضع سابق شده است که پس از ابلاغ آرای مربوطه و طی مراحل قانونی احکام مزبور، قطعیت یافته و در حال حاضر بنا به علل مختلف موجب مشکلات عدیده برای شهرداری به علت اجرای احکام قلع بنا و برای مالکان از باب نقل و انتقالات، اخذ وام، پایان‌ کار و غیره شده است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به راه‌حل شهرداری‌های قزوین، تهران، تبریز و سایر شهرها و اعاده رسیدگی به پرونده‌های مذکور با اخذ نظرات مثبت مراجع نظارتی و قضایی عنوان می‌کند: زنجان به تاسی از بسیاری از شهرداری‌های کشور که توانسته‌اند با تشکیل کمیته‌ای با حضور مسئولان ارشد قضایی و اجرایی نسبت به رویه قانونی و منطقی مشکلات مربوط به پرونده تخلفات ساختمانی را رفع کنند، می‌تواند با همکاری مسئولان ذیربط، 3 تا 4 هزار پرونده مربوط به حذف پارکینگ را تعیین تکلیف کند.

مبالغ حاصل از تخلفات مربوط به حذف پارکینگ صرف پروژه‌های بزرگ شهری می‌شود

راشاد در مورد محلی که قرار است مبالغ حاصل از دریافت تخلفات حذف پارکینگ صرف شود به صدای زنجان می‌گوید: در یکی از بندهای تبصره الحاقی بودجه سال 1400، شهرداری را مکلف به مستندسازی پرونده‌ها و اتخاذ رویه‌هایی برای دریافت مبالغ از شهروندان کرده‌ایم. 150 الی 300 میلیارد تومان حداقل مبلغ برآوردی در رابطه با پرونده‌هایی که حکم قلع بنا گرفته و در انتظار اجرا هستند نیز در پروژه‌های بزرگ شهری که مورد غفلت قرار گرفته‌اند، صرف می‌شود. این پروژه‌ها می‌تواند مربوط به پارکینگ، فضای سبز، پیاده‌رو و هر آنچه به عموم مردم ارتباط دارد باشد. به طور مثال 23 مورد محوطه کاروانسراها و سراها را در مرکز شهر زنجان شناسایی کرده‌ایم که قابلیت تبدیل شدن به پارکینگ عمومی را دارد.

صدای زنجان به منظور اقدامات شهرداری برای تعیین تکلیف نزدیک به 4 هزار پرونده مربوط به حذف پارکینگ طی سال‌های قبل که به گفته رئیس شورای شهر همگی رای قلع بنا دارند اما تاکنون حکم اجرا نگرفته‌اند و برنامه شهرداری برای مقابله با چنین اقداماتی، موضوع را از طریق حبیب یگانه، شهردار و بیات، معاون شهرسازی شهرداری زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با آن‌ها میسر نشد. 941

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحذف پارکینگعباس راشادشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5507


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»