کد خبر: 1343
1398/08/07 - 23:23


پاسخ مدیرکل بیمه سلامت استان به سؤال صدای زنجان درباره آمار افراد فاقد بیمه در استان:

نداریم

پرداخت مطالبات شهریور ماه مراکز خصوصی تا چند روز آینده

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- خدیجه ابراهیم‌خانی، مدیرکل بیمه سلامت زنجان در نشست خبری خود به مناسبت هفته بیمه سلامت به اختصاص بیمه پایه اجباری برای همه افرادی که از هیچ بیمه پایه‌ای برخوردار نیستند، اشاره کرد و گفت: برای اختصاص بیمه پایه برای این افراد ارزیابی وسع انجام می‌شود که این اقدام در راستای اجرای آئین نامه بند الف ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه است.

وی با اشاره به این‌که اجرای آئین‌نامه مذکور از 13 آبان ماه آغاز می‌شود، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارزیابی وسع را از افراد فاقد پایه انجام می‌دهد و درنهایت دهک‌های درآمدی مشخص می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که پوشش بیمه‌ای و پرداختی افراد مذکور بر حسب دهک‌های درآمدی آنان انجام می‌شود، تصریح کرد: افرادی که درآمدهای آنان کمتر از 40 درصد حداقل حقوق است به سه دهک تقسیم می‌شوند که سرانه بیمه‌ای آنان توسط دولت پرداخت شده و رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر این‌که در ارزیابی وسع انجام شده افرادی که 40 تا 100 درصد حداقل حقوق را دریافت می‌کنند باید 50 درصد حق بیمه را پرداخت کنند، بیان کرد: دهک‌های درآمدی پنج به بالا نیز موظفند برای بهره‌مندی از خدمات بیمه سلامت 100 درصد حق بیمه را پرداخت کنند.

فرصت 6 ماهه برای بهره‌مندی افراد فاقد بیمه از خدمات بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت زنجان به فرصت شش ماهه افراد فاقد بیمه پایه برای مراجعه به دفاتر پیشخوان و ثبت نام به منظور بهره‌مندی از بیمه سلامت و شرکت در ارزیابی وسع اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت شش ماه و ثبت نام افراد فاقد بیمه وزارت تعاون ارزیابی وسع را انجام داده و دهک‌های درآمدی نیز مشخص می‌شوند که با گذشت 10 روز از اخذ دفترچه بیمه سلامت از آن استفاده کنند.

وی با بیان این‌که پیش از این افراد فاقد پوشش بیمه‌ای بر روی تخت بیمارستان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گرفتند ولی در حال حاضر این برنامه دیگر اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: دوره انتظار 10 روزه برای دهک‌های یک و دو وجود ندارد و این افراد به محض دریافت دفترچه می‌تواند از آن استفاده کنند.

ابراهیم‌خانی به استثنا قائل شدن برای موارد اورژانسی از قبیل نوزادان تازه متولد شده اشاره کرد و یادآور شد: برای بهره‌مندی نوزاد از خدمات درمانی بیمه سلامت والدین باید حق بیمه شش ماهه را به صورت یکجا پرداخت کنند.

برگزاری آزمون وسع برای همه بیمه شدگان بیمه سلامت

وی با اشاره به اجرایی شدن آزمون وسع برای همه بیمه‌شدگان بیمه سلامت اشاره کرد و یادآور شد: بعد از اجرایی شدن آئین‌نامه بند الف ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه آزمون وسع برای همه بیمه‌شدگان بیمه سلامت انجام می‌شود تا براساس آن دهک‌های درآمدی مشخص شده تا پرداخت حق بیمه بر طبق دهک‌های درآمدی انجام شود.

این مسئول با اشاره به تأثیرگذاری بیمه سلامت در کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار گفت: در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌های انجام شده در این بخش با کمک بیمه سلامت بوده و هزینه این خدمات توسط این بیمه به دانشگاه پرداخت می‌شود از همین رو تأثیر قابل توجه بیمه سلامت در تأمین سلامت افراد جامعه بر کسی پوشیده نیست و هیچ بیمه‌ای از جمله بیمه‌های تجاری بسیاری از این خدمات را به این گستردگی ارائه نمی‌کنند.

معتادان بی‌خانمان با شرکت در آزمون وسع از خدمات رایگان بیمه سلامت بهره‌مند شوند

مدیرکل بیمه سلامت استان در مورد تحت پوشش قرار دادن افراد مجهول‌الهویه و معتادان بی‌خانمان که از هیچ بیمه‌ پایه‌ای برخوردار نیستند، افزود: در صورتی که بهزیستی افراد مجهول‌الهویه را به بیمه سلامت معرفی کند ارائه خدمات بیمه‌ای به صورت رایگان به آنان انجام می‌شود وگرنه ارائه خدمات فوق‌العاده به این افراد نداریم.

وی با تأکید بر این‌که معتادان بی‌خانمانی که از هیچ درآمدی برخوردار نیستند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و ثبت نام می‌توانند در ارزیابی وسع شرکت کرده و به طور یقین در دهک‌های پایین درآمدی قرار گرفته و به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند، تصریح کرد: تا زمانی که این افراد فاقد هرگونه بیمه پایه در فرصت 6 ماهه ثبت نام نکنند بیمه سلامت نمی‌تواند خدمات درمانی و بستری به این افراد ارائه کند.

وی به ارائه خدمات بستری در مراکز دولتی دانشگاهی برای زندانیان اشاره کرد و گفت: این افراد صرفاً 10 درصد هزینه بستری را پرداخت می‌کنند.

به گفته این مسئول در حال حاضر 22 میلیون روستایی تحت پوشش بیمه سلامت و 10 میلیون نفر نیز از بیمه همگانی به صورت رایگان بهره‌مند بوده و هیچ حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند و از سوی دیگر در بیمارستان‌های دولتی- دانشگاهی برای بیمه‌شدگان غیرروستایی 90 درصد و روستاییان 95 درصد هزینه بستری را پرداخت می‌کند.

آماری از افراد فاقد بیمه در زنجان نداریم

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان این‌که در حال حاضر در کشور 8 میلیون نفر فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای هستند که می‌توانند در طرح عنوان شده و ارزیابی وسع شرکت کرده و بعد از شش ماه دفترچه بیمه سلامت دریافت کنند، تصریح کرد: در زنجان آماری از تعداد افراد فاقد بیمه سلامت وجود ندارد ولی طبق پیش‌بینی‌های انجام شده آمار این افراد نزدیک به 100 هزار نفر است هر چند قطعیت ندارد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 540 هزار نفر در زنجان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، خاطرنشان کرد: طبق آمار اعلامی بیش از 50 درصد جمعیت زنجان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، بیان کرد: 350 هزار نفر از روستاییان زنجانی در حالی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که هیچ حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

صرفه‌جویی 88 درصدی در مصرف کاغذ با الکترونیکی شدن خدمات بیمه سلامت

این مسئول در ادامه به صرفه‌جویی‌های انجام شده از محل الکترونیکی کردن خدمات در بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: نسخه‌نویسی الکترونیکی در بیمارستان‌های دولتی این استان ۸۸ درصد در مصرف کاغذ، صرفه‌جویی داشته به طوری که ۲۳۰ هزار و ۲۰۲ برگ کاغذ به ۲۸ هزار و ۲۲۱ برگ اوراق ارسالی در بستری، کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که زنجان جزو استان‌های پیشرو در اجرای پروژه‌ نسخه‌نویسی الکترونیکی بود، خاطرنشان کرد: نسخه‌نویسی الکترونیکی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بیمه سلامت بود که طبق آن طرح پذیرش و رسیدگی به اسناد بستری به صورت الکترونیکی از خرداد سال جاری به صورت آزمایشی و از تیرماه به صورت کامل در بیمارستان‌های دانشگاهی آغاز شد و اکنون در تمام شهرستان‌ها در حال اجرا است.

ابراهیم‌خانی افزود: نسخه‌نویسی الکترونیکی در بخش خصوصی نیز سبب صرفه‌جویی در صدور۲۱ هزار دفترچه شده است.

این مسئول، سرعت و دقت در بررسی و رسیدگی به اسناد را از دیگر مزایای الکترونیکی شدن خدمات نسبت به روش سنتی خواند و تصریح کرد: قوانین بیمه‌ای و دارویی در سیستم‌ها تعریف شده که هنگام تجویز دارو در صورتی که داروی مورد نظر تحت پوشش بیمه نباشد به پزشک یادآوری می‌کند که یا داروی دیگری تجویز کرده و یا موضوع را به اطلاع بیمار برساند.

وی ادامه داد: ثبت الکترونیکی در بیمارستان‌ها نیز به کاهش کسورات بیمه‌ای کمک می‌کند چرا که در گذشته، ابتدا کسر و سپس اعلام می‌شد اما اکنون اطلاع‌رسانی کسورات در سیستم انجام می‌شود.

4 هزار و 100 مددجوی کمیته امداد تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند

مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: اقدام مهم دیگر در سال گذشته، ادغام خدمات درمانی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیمه سلامت بود که در این راستا چهار هزار و ۱۰۰ مددجو تحت پوشش قرار گرفته و دفترچه سلامت دریافت کردند.

وی به پرداخت به موقع مطالبات مراکز و موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت اشاره کرد و یادآور شد: بیمه سلامت استان با بیش از ۹۰ درصد مراکز خصوصی و همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از جمله بیمارستان بهمن، طرف قرارداد است.

ابراهیم‌خانی با بیان این‌که مطالبات تمام بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی تا پایان تیر و مطالبات داروخانه‌های خصوصی تا پایان مرداد سال جاری پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: مطالبات شهریور مراکز خصوصی که نسخه‌نویسی الکترونیکی انجام می‌دهند نیز در چند روز آینده پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به طرف قرارداد بودن بیمه سلامت با 435 مرکز و موسسه درمانی در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از پزشکان در لیست انتظار قرار دارند چرا که به دلیل محدودیت اعتبارات امکان انعقاد قرارداد با همه پزشکان و متخصصان را نداریم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانخدیجه ابراهیم خانینشست خبری
sedayezanjannews.ir/nx1343


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»