کد خبر: 1344
1398/08/11 - 9:19


گلایه معاون سیاسی استاندار زنجان بابت پرداخت دیرهنگام هزینه‌ها از سوی بیمه سلامت به علوم پزشکی

مرادی: تأخیر جایز نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان عنوان کرد: در شرایط کنونی تأخیر در پرداخت هزینه‌ها از سوی بیمه‌ها به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها زیبنده نیست از همین رو در حال حاضر باید زمان پرداختی به بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها کاهش پیدا کند چرا که در صورت محقق شدن این موضوع شاهد تسهیل در خدمت‌رسانی به بیماران می‌شویم.

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در مراسمی که به مناسبت هفته گرامیداشت بیمه سلامت برگزار شده بود خطاب به مسئول کشوری این بیمه بابت تأخیر در پرداختی‌های بیمه سلامت به دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: در شرایط کنونی تأخیر در پرداخت هزینه‌ها از سوی بیمه‌ها به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها زیبنده نیست از همین رو در حال حاضر باید زمان پرداختی به بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها کاهش پیدا کند چرا که در صورت محقق شدن این موضوع شاهد تسهیل در خدمت‌رسانی به بیماران می‌شویم.

خدابخش مرادی عنوان کرد: در شرایط کنونی با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی و تحریم‌هایی که بر ضروری‌ترین اقلام مورد نیاز یعنی دارو از سوی دشمنان اعمال شده انتظار ارتباط قوی بین مراجع خدمت‌رسان در حوزه سلامت و بیمه‌ها برقرار باشد.  

این مسئول با اشاره به نتیجه افکارسنجی انجام شده در سال‌های گذشته به اعتماد مردم از جامعه پزشکان اشاره کرد و گفت: در این نظرسنجی میزان اعتماد اجتماعی از بین 10 گروه انجام شد که جامعه پزشکان نیز در آن حضور داشتند که درصد اعتماد اجتماعی برای این قشر بالا بود.

وی با تأکید بر این‌که خدمات صورت گرفته در بیمه سلامت از قبیل الکترونیکی کردن خدمات ارائه شده در راستای صیانت از همین اعتماد اجتماعی به جامعه پزشکان است، تصریح کرد: با تلاقی بخش خصوصی و دولتی امکان ایجاد انحراف معیار وجود دارد از همین رو برای کاهش این میزان انحراف معیار در تحقق ماموریت‌ها و خدمت‌رسانی عالمانه‌تر در حوزه سلامت موضوع الکترونیکی کردن خدمات اقدام مثبتی بود.

اقدامات بیمه سلامت در پوشش دهک‌های پایین مطلوب نیست

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در بیان ضرورت‌های جامعه با توجه به شرایط فعلی این‌گونه عنوان کرد: پوشش بیمه‌ای صد در صدی سطح یک و دو و سه جامعه باید در دستور کار قرار گیرد هر چند بیمه سلامت اقدامات خوبی در این زمینه داشته ولی مطلوب نیست.

وی با اشاره به این‌که در ایران به حوزه‌های مختلف سلامت و نیز بیمه سلامت توجه خاصی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی دولت در این بخش اصلاح ساختار سلامت در جامعه و همگانی کردن بیمه در کشور بود.

اولویت برطرف کردن همپوشانی‌ها بیمه‌‌ها

مرادی با بیان این‌که اگر در ایران با جمعیت 80 میلیونی 90 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار داشته و 10 میلیون نفر نیز در این بین فاقد بیمه هستند، افزود: ضرورت مسئله امروز برطرف کردن همپوشانی‌های بین بیمه‌ای است چرا که در حال حاضر بخشی از جامعه در دهک‌های پایین نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

وی با تأکید بر این‌که برای ارائه خدمات سلامت در نظام اجتماعی باید همگانی کردن سلامت و تأمین حقوق شهروندی را مد نظر قرار دهیم، بیان کرد: این موضوع می‌تواند امنیت روانی به همراه داشته باشد که در این مسیر بیمه‌ها مکمل دانشگاه هستند.

تأمین سلامت منحصر به علوم پزشکی نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به این‌که از جمله رویکردهای هر دولتی محقق کردن توسعه پایدار و همه جانبه است، یادآور شد: در راستای توسعه انسانی سه حوزه آموزش، سلامت و امید به زندگی مورد توجه قرار می‌گیرد که در این بین تأمین سلامت رویکرد عام و همه‌جانبه بوده و منحصر به دانشگاه علوم پزشکی نیست.

در ادامه این مراسم خدیجه ابراهیم‌خانی، مدیرکل بیمه سلامت زنجان نیز ضمن ارائه عملکرد بیمه سلامت استان به موضوع راه‌اندازی و تکمیل اطلاعات پایگاه بر خط بیمه‌شدگان اشاره کرد و افزود: این پایگاه تا پایان آذر ماه تکمیل شده و می‌توان تمامی اطلاعات بیمه‌شدگان را در آن مشاهده کرد.

به گفته این مسئول طبق آخرین‌ بررسی‌های انجام شده 8 میلیون نفر در کشور از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، یادآور شد: در حال حاضر 40 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت، 42 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، 7 میلیون نفر دارای بیمه نیروهای مسلح و یک میلیون نفر نیز دارای دفترچه‌های درمانی کمیته امداد هستند که مجموع آن‌ها حدود 10 میلیون نفر بیش از جمعیت کشور است که این تعداد ناشی از همپوشانی‌های بین بیمه‌ای است که تاکنون برطرف نشده است.

صرفه‌جویی 72 میلیون برگ کاغذ با الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی

وی با اشاره به این‌که الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی سبب کاهش 21 هزار نسخه برگ در دفترچه‌ها شده است، خاطرنشان کرد: پذیرش و رسیدگی الکترونیکی به اسناد نیز در سال سبب صرفه‌جویی 72 میلیون برگ کاغذ شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان با تأکید بر این‌که در سه ماهه تابستان امسال با اجرای پروژه رسیدگی الکترونیکی به اسناد صرفه‌جویی 88 درصدی را نسبت به سه ماهه نخست امسال شاهد بودیم، بیان کرد: تمامی پروژه‌های الکترونیکی اجرایی شده سبب کاهش مصرف کاغذ، هزینه و نیز افزایش دقت در بررسی‌ها شده است.

وی با بیان این‌که زنجان جزو استان‌های پیشرو در اجرای پروژه‌ نسخه‌نویسی الکترونیکی بود، خاطرنشان کرد: نسخه‌نویسی الکترونیکی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بیمه سلامت بود که طبق آن طرح پذیرش و رسیدگی به اسناد بستری به صورت الکترونیکی از خرداد سال جاری به صورت آزمایشی و از تیرماه به صورت کامل در بیمارستان‌های دانشگاهی آغاز شد و اکنون در تمام شهرستان‌ها در حال اجرا است.

ابراهیم‌خانی افزود: نسخه‌نویسی الکترونیکی در بخش خصوصی نیز سبب صرفه‌جویی در صدور۲۱ هزار دفترچه شده است.

این مسئول، سرعت و دقت در بررسی و رسیدگی به اسناد را از دیگر مزایای الکترونیکی شدن خدمات نسبت به روش سنتی خواند و تصریح کرد: قوانین بیمه‌ای و دارویی در سیستم‌ها تعریف شده که هنگام تجویز دارو در صورتی که داروی مورد نظر تحت پوشش بیمه نباشد به پزشک یادآوری می‌کند که یا داروی دیگری تجویز کرده و یا موضوع را به اطلاع بیمار برساند.

وی ادامه داد: ثبت الکترونیکی در بیمارستان‌ها نیز به کاهش کسورات بیمه‌ای کمک می‌کند چرا که در گذشته، ابتدا کسر و سپس اعلام می‌شد اما اکنون اطلاع‌رسانی کسورات در سیستم انجام می‌شود.

95 درصد هزینه‌های بیمه سلامت از سوی دولت پرداخت می‌شود

  مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که از مجموع پنج صندوق بیمه سلامت فقط سایر اقشار و کارمندی در پرداخت حق بیمه مشارکت دارند، گفت: در حال حاضر 95 درصد کل هزینه‌های بیمه سلامت از سوی دولت پرداخت شده و تنها پنج درصد آن از محل درآمدهای بیمه سلامت است.

وی با تأکید بر این‌که با اجرای طرح تحول سلامت رشد هزینه‌ای 300 درصدی را در مراکز دانشگاهی داشتیم، خاطرنشان کرد: در مراکز غیر دانشگاهی 84 درصد و در مراکز خصوصی 69 درصد رشد هزینه را شاهد بودیم که به سبب منابع محدود و مصارف نامحدود زیان انباشته زیادی را در بیمه سلامت شاهد بودیم.

این مسئول با اشاره به این‌که در پایان سال 96 زیان انباشته اعلام شده در کشور هشت هزار میلیارد تومان بود، بیان کرد: درراستای اجرایی کردن تدابیر کنترل هزینه‌ای و تحت پوشش قرار دادن افرادی که از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، در سال 96 طبق تکالیف دولتی و مصوبه هیئت وزیران افراد تحت پوشش بیمه سلامت باید از مراکز دولتی خدمات دریافت کنند.

وی با بیان این‌که در ادامه طرح‌های کاهش هزینه، هرگونه هزینه‌کرد مازاد بر اعتبارات دستگاه‌ها، تصرف در اموال دولتی محسوب شده که با اجرایی شدن آن از ابتدای سال 97 مدیریت بهینه‌ای در هزینه‌های بیمه سلامت صورت گرفت و اعتبار هر سال برای ارائه خدمات در همان سال صرف شد در حالی که سال‌های گذشته صرف بدهی یک سال ماقبل می‌شد.

ابراهیم‌خانی با بیان این مطلب که با اجرایی شدن برنامه‌های مذکور در ابتدای سال 97 در پایان سال شاهد کاهش 50 درصدی زیان انباشته بودیم، تصریح کرد: در سال 98 نیز الکترونیکی کردن خدمات و اجرای دیگر پروژه‌ها از تکالیف قانونی بیمه بود.

وی در مورد تحت پوشش قرار دادن افراد مجهول‌الهویه و معتادان بی‌خانمان که از هیچ بیمه‌ پایه‌ای برخوردار نیستند، افزود: در صورتی که بهزیستی افراد مجهول‌الهویه را به بیمه سلامت معرفی کند ارائه خدمات بیمه‌ای به صورت رایگان به آنان انجام می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت زنجان به ارائه خدمات بستری در مراکز دولتی دانشگاهی برای زندانیان اشاره کرد و گفت: این افراد صرفاً 10 درصد هزینه بستری را پرداخت می‌کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان در پایان یادآور شد: اقدام مهم دیگر در سال گذشته، ادغام خدمات درمانی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیمه سلامت بود که در این راستا چهار هزار و ۱۰۰ مددجو تحت پوشش قرار گرفته و دفترچه سلامت دریافت کردند.

هزار تماس مردمی در روز با سامانه 1666

در پایان جواد مهراندیش، رئیس مرکز 1666سازمان بیمه سلامت کشور بیشترین تماس‌های مردمی با این سامانه را عدم دریافت و یا تأخیر در دریافت خدمات بیمه سلامت از دفاتر پیشخوان است، تصریح کرد: این سامانه در روز شاهد 700 تا یک هزار مورد تماس مردمی است که در این بین استان‌های تهران و اصفهان در صدر قرار دارند.

وی با اشاره به این‌که رسالت اصلی سامانه 1666 ارائه خدمات مشاوره‌ای و کسب نظرات مردمی است، خاطرنشان کرد: به صورت دوره‌ای لیستی از سوالات و درخواست‌های تکراری مردمی بررسی شده و متناسب با آن اصلاح فرایند‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز 1666 سازمان بیمه سلامت با تأکید بر این‌که هدف از ایجاد این‌گونه سامانه‌ها درگاه واحد یکپارچه‌ اطلاع‌رسانی و اخذ نظرات بیمه‌شدگان و ذینفعان به مدیران ارشد است، اظهار کرد: بیمه سلامت با راه‌اندازی یک ساله سامانه 1666 دیرهنگام این موضوع را عملیاتی کرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانمعاون ساسی استاندار زنجانرئیس مرکز 1666سازمان بیمه سلامت کشور
sedayezanjannews.ir/nx1344


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»