کد خبر: 1364
1398/08/21 - 22:35


رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان:

استخر ولیعصر را گرفتند

مسؤل فنی هيئت معلولان و جانبازان: اتوبوس ویژه معلولان فقط رونمایی شد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مسئول فنی هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان با انتقاد از اجرايی نشدن مصوبه‌ای در جهت حمایت از معلولان و جانبازان پس از گذشت 1.5 سال گفت: متاسفانه کسی به دنبال تحقق بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حمایت از ورزش‌های جانبازان و معلولان با امضای ریاست جمهوری نیست، معتقدیم اگر 50 درصد آن حل شود بخش اعظمی از مشکلات معلولان در کشور و به تبع آن استان حل می‌شود.

شورای انقلاب فرهنگي به رياست رئيس جمهور مصوبه‌ای با عنوان «مصوبه سياست‌ها، راهبردها، وظايف و ضوابط اجرايي ترويج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرينی جانبازان و معلولان از طريق ورزش» را در شهريورماه سال 97 به 23 ارگان ابلاغ و برای هر كدام از اين سازمان‌ها وظايفي را محول كرد، از همين رو در صورتی كه اين مصوبه اجرايی شود بخش قابل توجهي از مشكلات معلولان برطرف مي‌شود. مسئؤلان می‌گویند در اين بين اداره كل بهزيستي استان، ورزش و جوانان و نيز معاونت فرهنگي شهرداری در خصوص وظايف تعريف شده در اين مصوبه اقداماتی را انجام داده‌اند ولی اين فعاليت‌ها در حد انتظارات و نيازهای جامعه معلولان نيست و بايد ساير نهادها نيز در اجرای آن اهتمام ورزند.

بنا به اظهارات مسئولان ذیربط، هلال احمر تنها نهادی بوده كه پس از ابلاغ مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي در زمینه حمايت از معلولان و توانمندسازی معلولان ورزشكار برای انعقاد تفاهم‌نامه با هيئت معلولان و جانبازان زنجان اعلام آمادگی كرده است.

در این زمینه مسئول فنی هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان و مربي تيم بستكبال با ويلچر مردان دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن انتقاد از اجرايی نشدن مصوبه‌ای در جهت حمايت از معلولان تصريح كرد: شورای انقلاب فرهنگي به رياست رئيس جمهوري مصوبه‌اي با عنوان «مصوبه سياست‌ها، راهبردها، وظايف و ضوابط اجرايي ترويج فرهنگ حضور، توانمندي و افتخارآفريني جانبازان و معلولان از طريق ورزش» را ابلاغ و براي هر كدام از اين سازمان‌ها وظايفي را محول كرد از همين رو در صورتي كه اين مصوبه اجرايي شود بخش قابل توجهي از مشكلات معلولان برطرف مي‌شود كه در اين بين اداره كل بهزيستي استان و نيز ورزش و جوانان و نيز معاونت فرهنگي شهرداري در خصوص وظايف تعريف شده در اين مصوبه اقداماتي را انجام داده‌اند ولي اين فعاليت‌ها در حد انتظارات و نيازهای جامعه معلولان نيست و بايد ساير نهادها نيز در اجرای آن اهتمام ورزند.

كمال عشق با تاکید بر اين‌كه درخواست جامعه معلولان به ويژه ورزشكاران معلول و جانباز اجرای كامل مصوبه مذكور است، اضافه کرد: متاسفانه کسی به دنبال تحقق بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حمایت از ورزش‌های جانبازان و معلولان با امضای ریاست جمهوری نیست، معتقدیم اگر 50 درصد آن حل شود بخش اعظمی از مشکلات معلولان در کشور و به تبع آن استان حل می‌شود.

عشق با اشاره به گذشت حدود 1.5 سال از صدور این بخشنامه عنوان کرد: در این بخشنامه تمامی موارد از جمله مناسب‌سازی اماکن عمومی، کمک مالی، سرویس ایاب و ذهاب و جذب اسپانسر و غیره که در مسیر رفاه حال معلولان و جانبازان است مورد توجه قرار گرفته است.

رونمایی نمایشی از اتوبوس ویژه معلولان

وی با بیان اینکه در حال حاضر اتوبوس مخصوص معلولان در زنجان آماده است اما در اختیارمان نیست، افزود: سال قبل با وجود این که نخستین اتوبوس ويژه معلولان رونمايي شد اما تاکنون حتی یک مورد استفاده هم نداشته‌ایم. جالب است با پیگیری‌های ما این کار انجام گرفت اما تا به این لحظه به دستمان نرسیده است.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان دوشنبه در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن گرامیداشت هفته پارالمپیک اظهار کرد: برگزاری بازی‌ها و ورزش‌های ویژه نابینایان (مسابقه شطرنج، منچ و گلبال)، همایش پیاده‌روی در پیاده‌راه سبزه‌میدان، برگزاری جشن بزرگ و مراسم ویژه روز پارالمپیک از برنامه‌های تدارک دیده شده به مناسبت گرامیداشت این هفته است.

مهدی مرادی از دیدار با خانواده شهدا و برگزاری همایش ویلچررانی در هفته گرامیداشت پاراالمپیک خبر داد و گفت: در این هفته مسابقات مختلفی در سطح مدارس استثنایی برگزار شده است.

مرادی با اشاره به تفکیک هفت رشته از هیأت جانبازان و معلولان بیان کرد: اکنون ۱۲ رشته قهرمانی و پنج رشته همگانی در بخش آقایان و بانوان در این هیأت فعال است.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان با اشاره به اینکه هیئت جانبازان و معلولان به اندازه همه هیئت‌های ورزشکار به مسابقات آسیایی ورزشکار اعزام کرده است، عنوان کرد: این هیئت بیش از همه هیئت‌های ورزشی مدال کسب کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۶ ورزشکار معلول استان به تیم‌های ملی دعوت شده بودند، تصریح کرد: از این تعداد ۲۸ نفر ورزشکار به مسابقات برون مرزی اعزام شدند و ۲۵ مدال کسب کردند.

مرادی با بیان اینکه هیئت جانبازان و معلولان رتبه ششم کشوری را در بین هیئت‌های ورزشی هم تراز کسب کرده است، گفت: با توجه به جمعیت زنجان، نسبت به بسیاری از کلانشهرها، این هیئت در جایگاه بهتری قرار دارد.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان با بیان اینکه این هیئت بیش از ۷۵۰ ورزشکار سازمان یافته دارد، عنوان کرد: ۳۵ تا۴۰ کادر ورزشی نیز در این هیئت فعال هستند.

نبود اسپانسر

مرادی با اشاره به مشکلات ورزش معلولان و جانبازان در حوزه عدم اسپانسر مالی برای حمایت از تیم‌های ورزشی این هیئت اعلام کرد: در حال حاضر در رشته بسکتبال با ویلچر با داشته‌های فعلی تیم را ساخته‌ایم و در حال حاضر جزو چهار تیم مطرح کشور هستیم. اما متاسفانه در بسیاری از رشته‌ها بسیاری از ورزشکاران استان به دلیل عدم وجود اسپانسر به سایر تیم‌های خارج از استان پیوسته‌اند و یا در تیم‌های خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان با بیان اینکه ورزشکارانی که در لیگ‌های اروپایی و تیم‌های برون‌مرزی فعالیت‌های ورزشی خود را ادامه می‌دهند افتخار ما هستند و این موفقیت قطعا مرهون تلاش مربیان آنان در داخل استان است، اضافه کرد: حدود شش ورزشکار لژیونر در لیگ‌های آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و انگلیس مشغول هستند.

تشدید مشکلات هیئت پس از واگذاری استخر ولیعصر به بخش خصوصی

مرادی با اشاره به اين‌كه متأسفانه منبع درآمد هيئت ورزشي معلولان را استخر وليعصر بود که سال گذشته آن را با واگذاری به بخش خصوصی از دست داديم و گرفتار مشكلاتي شديم، عنوان کرد: با این اقدام متاسفانه تیم شنای هیئت جانبازان و معلولان عملا از گردونه مسابقات خارج شد، گرچه برای مسابقات ورزشکارانی را اعزام می‌کنیم اما میزان تمرینی که آنان باید انجام دهند ناکافی است و کم کم مدال‌های شنا را از دست دادیم.

وی اضافه کرد: سایر ورزشکاران هیئت نیز برای ریکاوری از این استخر بهره‌ می‌بردند اما پس از واگذاری به بخش خصوصی تمامی این فرصت‌ها را از دست دادیم و به شکلی که می‌خواستیم نتوانستیم ورزش شنا را به صورت قهرمانی پیگیری کنیم.

به گفته رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان طبق قانون ابلاغي با عنوان «قانون حمايت از حقوق معلولان» استفاده تمامي ورزشكاران معلول از اماكن ورزشي به صورت رايگان بايد انجام شود، در اين قانون اعتبارات مورد نياز براي ورزش معلولان، سالن مورد نياز، تبيلغات و اطلاع‌رساني از سوي صدا و سيما، اياب و ذهاب معلولان و بسياري از موارد ديگر قيد شده است كه لازم‌الاجراست از همين رو براي پيگيري اين موضوع و اجراي قوانين و مصوبه‌هاي مربوطه جلسه‌ای با شورای شهر و شهرداری برگزار و تقاضاي جلسه با مسؤلان استانی نيز شده است اما تا به امروز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

مرادی با بیان اینکه زمانی که استخر توسط هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان اداره می‌شد به هیچ عنوان صرفا به فکر درآمدزایی نبودیم و در وهله نخست ارتقای ورزشکاران مدنظر بود، تاکید کرد: از استاندار می‌خواهیم تا استخر ولیعصر سنددار شود، البته هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان به هیچ عنوان نمی‌گوید این سند به اسم این هیئت زده شود، ما می‌گوئیم قوانين خوبي در حوزه حمايت از ورزش معلولان وجود دارد ولي مشكل اصلي بي‌توجهي و اهميت ندادن به اين قوانين است چرا كه براي نمونه مجتمع ورزشي استخر وليعصر درصدی از فروش نخ سيگار احداث شده است و بايد در اختيار هيئت ورزش معلولان و جانبازان به صورت رايگان قرار گيرد این موضوع را بارها و بارها پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیدیم.

به گفته او اگر استخر ولیعصر سنددار شود هیئت وزیران مصوبه می‌دهد که تا 10 سال این مکان به صورت رایگان در اختیار هیئت جانبازان و معلولان قرار می‌گیرد.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان با اشاره به حضور مشاور در تیم‌های این هیئت ابراز کرد: حضور مشاور در تیم و بین ورزشکاران در کاهش میزان استرس آنان و تقویت روحیه ورزشکاران نقش مهمی ایفا می‌کند و این مهم به هیچ عنوان از دید مسؤلان هیئت پنهان نمانده است.

کارنامه ورزشکاران جانباز و معلول استان

نائب رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از ورزش بانوان از دعوت پنج ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال و یک ورزشکار به تیم ملی والیبال نشسته خبر داد و گفت: تاکنون بانوان ورزشکار معلول توانسته‌اند چهار مدال قهرمان کشوری دوومیدانی کسب کنند، تعداد مدال لیگ باشگاهی نیز 9 مورد اعلام شده که مربوط به ورزش بوچیا و کسب مقام دوم بوده است.

پریوش قادری‌نیا با اشاره به فعالیت یک ورزشکار تیرانداز زنجانی در ترکیب تیم ملی و کسب سهمیه پارالمپیک توکیو 2020 توسط رقیه شجاعی اضافه کرد: کسب مدال برنز خانم شجاعی مدال برون مرزی سال جاری است که در کارنامه بانوان ورزشکار به ثبت رسید.

قادری‌نیا همچنین به چهار ورزشکار مرد دعوت شده به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر اشاره کرد و گفت: امسال شش مدال قهرمان کشوری دوومیدانی، 9 مدال لیگ باشگاهی (کسب مقام نخست بوچیا)، چهار مدال قهرمان کشوری و سه مدال برون مرزی در رشته فوتبال دستی در ورزش آقایان به ثبت رسیده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان زنجانمهدی مرادیکمال عشق
sedayezanjannews.ir/nx1364


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»