کد خبر: 1404
1398/09/16 - 9:56


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور در زنجان گفت:

کاهش هزینه دیگر ممکن نیست

اگر هزینه‌های بیمه سلامت تامین نشود با مشکلات زیادی مواجه می‌‌شویم

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور چهارشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان در پاسخ به سوالی در مورد میزان بدهی سازمان بیمه سلامت به داروخانه‌ها و مراکز درمانی با اشاره به این‌که در زمان آغاز به کار بنده در این سازمان حدود 13 تا 14 ماه بدهی به این مراکز داشتیم، بیان کرد: در حال حاضر آخرین پرداختی انجام شده مربوط به شهریورماه به داروخانه‌های بخش خصوصی بوده و با داروخانه‌‌های دولتی نیز تا مرداد ماه تسویه شده است.

به گفته این مسئول در سال 97 میانگین بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌های بخش خصوصی  دو و نیم ماه هست که این میزان در زنجان به یک و نیم ماه رسیده است از طرفی از سال گذشته نیز به داروخانه‌های دولتی بدهکاریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به موضوع آسیب‌شناسی از روند فعالیت بیمه سلامت در راستای نیل به اهداف تعیین شده اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۶ این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که در آن یکی از موضوعات مهم بحث نسبت مصارف به منابع بود.

وی با تأکید بر این‌که در سال ۹۶ میزان مصارف ۱۲۰ درصد بر منابع پیشی گرفته بود، ابراز کرد: در آن سال‌ها با رشد خوبی در بخش منابع نسبت به سال‌های قبل از آن مواجه بودیم ولی در سال هزینه‌ها ۴۲ درصد افزایش داشت در حالی که منابع رشد ۲۶ درصدی را تجربه کرد.

عدم توازن منابع بر مصارف از چالش‌های بیمه سلامت بود

این مسئول عدم توازن منابع به مصارف را یکی از چالش‌های مهم بیمه سلامت در سال‌های گذشته دانست و یادآور شد: برای غلبه بر این آسیب هزینه‌ها را مدیریت کرده و منطقی‌سازی انجام شد به طوری که قشر محروم جامعه نباید در بخش بیمه دچار چالش می‌شد.

وی با اشاره به این‌که فقط در سال ۹۷ توانستیم ۴ هزار میلیارد تومان در بخش مصارف مدیریت کنیم‌، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز در صورتی که هزینه‌های بیمه سلامت تامین نشود با مشکلات زیادی مواجه می‌‌شویم.

حذف تحت پوشش قرار گرفتن افراد بر روی تخت بیمارستان

به گفته موهبتی یکی دیگر از آسیب‌هایی که کارکرد بیمه سلامت را دچار چالش کرده بود بیمه افراد روی تخت بیمارستان بود در حالی که مردم باید پیش از بیمار شدنشان به فکر بیمه کردن خود باشند از همین رو در حال حاضر هیچ فردی روی تخت بیمارستان تحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که متاسفانه بسیاری از مردم از خدمات بیمه سلامت اطلاع کافی ندارند، یادآور شد: سیستم اطلاع‌رسانی بیمه سلامت باید بیش از پیش فعال بوده و مردم را در جریان خدمات ارائه شده قرار دهد.

موهبتی با بیان این‌که 40 میلیون ایرانی از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند هستند، تصریح کرد:  این آمار شامل اعضای پنج صندوق کارکنان دولت، بازنشستگان، سایر اقشار، ایرانیان، سلامت همگانی و روستاییان است.

این مسئول با اشاره به این‌که 2 هزار و 45 قلم دارو از طریق بیمه سلامت حمایت می‌شود، تصریح کرد: این بیمه 4 هزار و 800 خدمت سرپایی، 47 هزار لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی را هم حمایت کرده و از سوی دیگر 90 درصد هزینه خدمات بستری در مراکز دولتی و 70 درصد هزینه در مراکز بستری بخش خصوصی را نیز پرداخت می‌کند.

کاهش هزینه دیگر ممکن نیست

وی به کاهش مراجعات برای دریافت خدمت در سال 97 نسبت به سال 96 اشاره کرد و یادآور شد: دلیل این کاهش رفع هم‌پوشانی بیمه‌ای بین سایر بیمه‌ها بوده است، ولی باید متوجه بود که دیگر امکان کاهش هزینه در این بخش وجود ندارد و ارائه خدمات نیازمند تامین منابع است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در رابطه با ایجاد پایگاه اطلاعات برخط بیمه‌شدگان درمان کشور با اشاره به این‌که این  پایگاه در دهه اول بهمن‌ماه راه‌اندازی می‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی انجام شده اگر اطلاعات برخط  در اختیار این پایگاه قرار گیرد، یکی از پایگاه‌های مهم اطلاعاتی بخش درمان و بیماری‌های کشور شده و هم‌پوشانی نیز به حداقل می‌رسد.

این مسئول در رابطه با هدفمند کردن بیمه رایگان به سمت گروه‌های نیازمند، افزود: متاسفانه در مقطعی به هر دلیلی بدون ارزیابی وسع افراد، برخی از افرادی که دارای توان مالی بودند، تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند و حتی کسانی که در گروه‌های تامین‌اجتماعی بودند نیز پس از ارائه بیمه رایگان مهاجرت کردند و بخش قابل توجهی از این افراد به صندوق‌های قبلی خود بازگشتند.

موهبتی در رابطه با سازمان الکترونیک، تصریح کرد: علاوه بر پایگاه اطلاعات برخط بیمه‌شدگان درمان کل کشور، همه اطلاعات بیمه‌شدگان کشور در همه صندوق‌ها در آن پایگاه متمرکز شده و در این پایگاه استحقاق خدمت می‌شود از همین رو همه مراکز ارائه‌دهنده خدمات طرف قرداد با همه بیمه‌ها مکلف به احراز استحقاق از این پایگاه هستند.

اجرای نسخه الکترونیک در ۲۳۵ شهرستان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به این‌که سامانه استحقاق‌سنجی در ۶۰۵ بیمارستان دولتی کشور پیاده‌سازی شده است، ادامه داد: این استحقاق‌سنجی اخیرا در بحث دارو نیز پیاده‌سازی شده است و در حال حاضر در ۲۳۵ شهرستان نسخه الکترونیک اجرا شده  و در مرحله پایلوت اجتماعی هستیم به طوری که  نسخه‌ها به صورت الکترونیکی ارائه و ارسال می‌شود.

وی با اشاره به این‌که زنجان تاکنون پیشرفت خوبی در زمینه رسیدگی اسناد الکترونیکی داشته است، اظهار کرد: در این زمینه اکنون در کشور ۴۵۰ بیمارستان تحت پوشش قرار دارند و تا پایان امسال همه بیمارستان‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند با توجه به راهنمایی‌های بالینی هر ۱۸۰ روز افراد می‌توانند از یک عضو مشخص ام.آر.آی یا سی‌تی اسکن یا انجام ۱۴۰۰ خدمت تصویربرداری را دریافت کنند و پس از آن دیگر افراد تا شش ماه بعد امکان این کار را ندارند.

انجام نسخ الکترونیکی تا پایان سال در تمامی بیمارستان‌های کشور

موهبتی پرداخت نسخ الکترونیکی ارائه شده تا پایان ماه، و ارائه تسهیلات بانکی را از مشوق‌های پیش‌بینی شده برای ترویج نسخ الکترونیکی اعلام کرد و افزود: تا پایان سال همه بیمارستان‌های دولتی به این شبکه متصل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به فراهم شدن زیرساخت‌های آی، تی در راستای کاهش بهینه هزینه‌ها اشاره کرد و افزود: جلوی تحویل 500 هزار دارو در مدت زمان اجرای این طرح گرفته شده است که از راه‌های کنترل قاچاق دارو است.

وی با تاکید بر هزینه‌بر بودن حمایت از بیماران خاص گفت: 67 هزار بیمار خاص، هزینه‌ای حدود یک هزار و 400 میلیارد تومانی را داشته‌اند که مبلغ قابل توجهی در مقایسه با جمعیت 40 میلیونی جامعه هدف محسوب می‌شود.

ارائه مشوق‌های بیمه‌ای برای افرادی که خودمراقبتی دارند

موهبتی از ارائه بسته‌های تشویقی برای بیمه‌گذارانی که مراقب سلامت خود هستند در آینده خبر داد و افزود: این بسته‌ها شامل تخفیفات بیمه‌ای است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: اجرای طرح پوشش بیمه اجباری از 13 آبان‌ماه در کشور آغاز شده است.

وی با تاکید بر این‌که بیمه رایگان روستاییان حذف نشده است، ادامه داد: باید متوجه بود که کسانی که وسع مالی دارند، باید هزینه بیمه خود را در دوران سلامت بپردازند.

وی افق آینده بیمه سلامت را مربوط به برنامه‌ها دانست و افزود: هر چند رقابت در بیمه‌های پایه معنی خاصی ندارد ولی رضایت‌مندی باید مد نظر قرار گیرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامتطاهر موهبتیمدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران
sedayezanjannews.ir/nx1404


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»