کد خبر: 1418
1398/09/21 - 14:24


رئیس کل دادگستری استان در ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان تأکید کرد:

مدیران، نامزدهای انتخابات را همراهی نکنند

سومین جلسه ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان به منظور ارائه آخرین گزارش‌ها در زمینه انتخابات با حضور اعضای این ستاد برگزار شد که در ابتدا گزارشی از وضعیت کاندیداهای ثبت‌نامی و خط مشی سیاسی آن‌ها مطرح شد.

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- سومین جلسه ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان به منظور ارائه آخرین گزارش‌ها در زمینه انتخابات با حضور اعضای این ستاد برگزار شد که در ابتدا گزارشی از وضعیت کاندیداهای ثبت‌نامی و خط مشی سیاسی آن‌ها مطرح شد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان در این جلسه با بیان این‌که رعایت مرّ قانون از تمام دست‌اندرکاران، داوطلبان و طرفداران آن‌ها مورد انتظار است، گفت: تمام تخلفات، رصد می‌شود اما چند موضوع در تخلفات انتخاباتی از اولویت بیشتری برخوردار است.

وی با تأکید بر این‌که استفاده از اموال دولتی در انتخابات ممنوع بوده و خط قرمز ما محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ دستگاه و فردی نباید از اموال عمومی در این راستا استفاده کند.

این مسئول با اشاره به این‌که در بحث انتخابات استفاده از جایگاه و منصب دولتی نیز ممنوع است و نباید رخ دهد، خاطرنشان کرد: به همه کارگزاران و دوایر دولتی هشدار می‌دهیم که حتی اگر کسانی موسسه عمومی غیردولتی هستند به هیچ وجه حق ندارند کمترین امکانات را در اختیار داوطلبان قرار دهند.

مدیران حق ندارند با نامزدهای انتخاباتی در مجالس مختلف همراه شوند

وی افزود: مدیران در بحث ارائه خدمات به جامعه که تکلیف حکومت است، این را با نامزدهای انتخاباتی همراه نکنند تا مصادره به مطلوب نشود که اگر چنین باشد منجر به برخورد می‌شود.

حجت‌الاسلام  نیارکی با اشاره به این‌که سوء‌استفاده از مقام بر له یا علیه نامزد انتخاباتی نیز ممنوع بوده و جزو اولویت‌های ما در امر پیشگیری است، یادآور شد: تخریب چهره‌ها نیز از جمله موارد اولویت‌دار بوده که ستاد پیشگیری آن‌ها را رصد می‌کند، ممکن است برخی بخواهند برای پیروزی دیگری را تخریب کنند که این موضوع مورد پذیرش نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید با افراد، گروه‌ها و جریان‌هایی که قصد زیر سوال بردن ارکان نظام را دارند، برخورد شود تا بدانند که تخلفات و حرکات آن‌ها رصد می‌شود.

صحبت کردن و وعده دادن در مورد حساسیت‌های جامعه تخلف تبلیغاتی است

این مسئول ابراز کرد: حتی صحبت کردن و وعده دادن در مورد حساسیت‌های جامعه از جمله تقسیمات کشوری نیز در اولویت تخلفات تبلیغاتی قرار داشته و دستگاه قضایی به آن حساس است.

وی با بیان این‌که تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی رصد می‌شود، افزود : هیئت‌های نظارت و اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها اقدامات گذشته افراد را مورد توجه می‌دهند، فردی که خود را در معرض قانونگذاری قرار می‌دهد خودش نیز باید قانون را رعایت کند و به هیچ عنوان به خود و هوادارانش اجازه تبلیغات زودهنگام در فضای حقیقی و مجازی را ندهد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به این‌که یکی از نقشه‌های شوم دشمن دو قطبی و سه قطبی کردن جامعه است و در این حوزه باید هوشیاری بود، افزود: در چنین شرایطی اعتماد عمومی مردم بسیار مهم است و برای تحصیل این اعتماد باید تلاش کنیم چون در این صورت قطعاً مشارکت مردم نیز بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که اقدامات خوبی در حوزه انتخابات تاکنون انجام شده است، گفت: هرقدر جلوتر می‌رویم حجم کار تشدید شده و نیاز است که تلاش بیشتری در این حوزه انجام شود.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی با تأکید بر این‌که اهمیت انتخابات در همه ادوار روشن بوده و در این دوره نیز روشن‌تر است، گفت: انتظار داریم در این انتخابات انتظارات رهبری یعنی فاکتورهای چهارگانه رعایت شود.

دشمن به دنبال مشارکت کمتر مردم در انتخابات است

وی با اشاره به این‌که تلاش همه افراد باید این باشد که رضایت مقام معظم رهبری را در پی داشته باشد، بیان کرد: نباید کاری کنیم، که انتظار دشمن در کاهش مشارکت مردم در انتخابات برآورده شود، چون دشمن به دنبال این است که مشارکت مردم کمتر باشد.

رئیس کل دادگستری استان با بیان این مطلب که دشمن به دنبال این است که ذائقه خوش مردم را کم کند، گفت: دشمن هشت ماه قبل از انتخابات سال ۸۸ به دنبال القای این بود که قرار است تقلبی رخ دهد و این امر برای سست کردن مردم رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: ما هرچه بخواهیم نقشه دشمن را خنثی کنیم به اعتماد مردم کمک می‌کنیم و مردم سالاری دینی رخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی با تأکید بر این‌که تلاش همه ما باید بهره‌گیری از فرصت‌ها برای تقویت نظام جمهوری اسلامی و تحصیل رضایت مقام معظم رهبری باشد، گفت: این اصلی است که همه باید همراه و هماهنگ بوده و یک افق تغییرناپذیر را داشته باشند.

ثبت نام 231 نفر کاندید در چهار حوزه انتخابی استان

خدابخش مرادی‌نافچی، معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که پس از اتمام ثبت‌نام‌ کاندیداها بررسی صلاحیت آن‌ها به مدت ۱۰ روز در هیئت اجرایی انجام می‌شود، بیان کرد: پس از اتمام بررسی صلاحیت‌ها نوبت به اعلام نظر نهایی از طریق مراجع مربوطه می‌رسد.

وی با تأکید بر این‌که در زنجان همه افراد اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: در مهلت قانونی ثبت‌نام در چهار حوزه انتخابی استان، ۲۲۳ نفر شامل 23 زن و 208 مرد ثبت‌نام کردند که بعد از بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی استان در مهلت قانونی تبلیغات انجام می‌شود.

این مسئول به تدابیر و اقدامات اتخاذ شده برای برگزاری انتخابات سالم در استان اشاره کرد و یادآور شد: در این دوره از انتخابات از حوزه انتخابی زنجان و طارم ۱۳۴ نفر شامل ۱۴ نفر زن و مابقی مرد، خدابنده ۳۷ نفر داوطلب که شامل دو داوطلب زن و ۳۵ متقاضی مرد، حوزه انتخابی ماه‌نشان، ایجرود، بوغداکندی و قلتوق ۲۲ نفر داوطلب شامل دو نفر زن و ۲۰ نفر مرد ثبت‌نام کرده‌اند، در حوزه انتخابی ابهر، خرم‌دره و سلطانیه نیز ثبت‌نام ۳۰ نفر انجام شده است.

افزایش 5 درصدی کاندیداهای زن برای مجلس یازدهم نسبت به سال قبل

وی با اشاره به ترکیب جنسیتی کاندیداهای ثبت‌نامی خاطرنشان کرد: ۹۱ درصد ثبت‌نام کنندگان مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم مرد و ۹ درصد نیز زنان هستند در حالی که در مجلس دهم ۴ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دادند.

رئیس ستاد انتخابات استان با تأکید بر این‌که طبق عهدی که بسته‌ایم مجریان انتخابات دو اصل را مورد توجه قرار دهند، افزود: بی‌طرفی در انتخابات و رعایت اصل امانت‌داری و نکته دیگر قانون را فصل‌الخطاب خود دانستن از جمله این اصول است.

این مسئول با بیان این‌که انتخابات چهار رکن دارد که رکن نخست آن مشارکت است، یادآور شد: باید با بهره‌گیری از فرصت‌های قانونی برای فرصت‌سازی در انتخابات استفاده کنیم.

وی امنیت را دومین رکن انتخابات دانسته و بیان کرد: در این مسیر سعی داریم تا با اتخاذ تدابیر لازم و تدوین برنامه برای حفظ  تامین و ارتقای امنیت عمومی جامعه تلاش کنیم.

نافچی به طرح‌های امنیتی لازم اتخاذ شده است اشاره کرد و ادامه داد: تقویت و تبیین احساس امنیت در ‌جامعه را جزو وظایف خود می‌دانیم و تلاش می‌کنیم سلامت انتخابات را در کنار بی‌طرفی و قانونمندی مدنظر قرار دهیم.

وی قانونمندی را هم رکن سوم انتخابات عنوان کرد و گفت: به هرکسی که از بودجه عمومی استفاده می‌کند اجاره نخواهیم داد که با این امکانات له یا علیه کاندیدایی فعالیت کند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه بعد از دستور وزیر کشور مبنی بر شروع انتخابات، هیئت‌های اجرایی در ۸ فرمانداری و ۱۰ بخشداری در استان تشکیل شد، یادآور شد: در هیئت‌های اجرایی ۱۹۸ نفر در قالب این هیئت‌ها امر اجرای انتخابات را انجام می‌دهند. ۹۷ درصد این افراد مرد و ۳ درصد زن هستند.

جوانگرایی در داوطلبان انتخابات دوره یازدهم مجلس

محمدتقی فتحی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی با اشاره به این‌که بحث جوانگرایی را در جمع داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در انتخابات را داریم، اظهار کرد: کاندیداهای جوان بسیاری در انتخابات شرکت کردند و تعدادی از نمایندگان دوره قبل نیز جزو ثبت نامی‌ها نیستند.

وی با بیان این‌که بحث شرکت‌کنندگان مستقل را داریم که خیلی از کاندیداها اعلام استقلال کردند، ابراز کرد: تدابیر پیشگیرانه به صورت مکتوب مربوط به 30 مرحله انتخابات از طرف قوه قضاییه واصل شده که به دستگاه‌ها ارسال می‌شود و انتظار داریم این تدابیر سرلوحه کارها قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با تأکید بر این‌که تاکنون ۱۲ جلسه ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در سطح استان برگزار شده است، بیان کرد: خبرهای موثق و خوبی از طریق سیستم جامع اطلاعات مردمی این معاونت تحت عنوان «سجام» به صورت روزانه و در قالب خبرها و تخلفات انتخاباتی، دریافت می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که تخلفات دوره‌های گذشته انتخابات را احصا کردیم، خاطرنشان کرد: جبهه‌گیری بر له یا علیه کاندیدای خاص در این تخلفات وجود دارد که ما لیست آن را درآوردیم.

وی با بیان این‌که در این دوره  فعلاً موردی که نیاز به برخورد باشد برای ما گزارش نشده است، عنوان کرد: اخطارهایی به برخی داده شده و رصدها در این زمینه انجام می‌شود.

فتحی با بیان این مطلب که 231 نفر در سطح استان برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند، گفت: روند انتخابات در استان مراحل قانونی را طی می‌کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکیدادگستری زنجانمحمدتقی فتحی
sedayezanjannews.ir/nx1418


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»