جلسه شورای استان با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان دیروز به منظور بررسی مشکلات شهرستانهای استان در حوزه آموزش و پرورش و طرح برنامهها و راهبردهای آموزش و پرورش در وضعیت فعلی با حضور اعضای شورای استان برگزار شد
الهام احمدی- جلسه شورای استان با حضور مدیرکل آموزش و پرورش
استان دیروز به منظور بررسی مشکلات شهرستانهای استان در حوزه آموزش و پرورش و طرح
برنامهها و راهبردهای آموزش و پرورش در وضعیت فعلی با حضور اعضای شورای استان
برگزار شد.
در این جلسه ابراهیم رفیعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان با
اشاره به سیاستهای ابلاغ شده، سند تحول بنیادین، سند برنامه درسی ملی و برنامه
ششم توسعه به فعالیتهای انجام شده در این نهاد اشاره کرد و یادآور شد: تمامی
برنامههای اجرایی شده در آموزش و پرورش استان طبق سند تحول بوده و برنامه راهبردی
سه ساله برای استان تدوین شده است.
وی با تأکید بر نقش حمایتی شورا و شهرداری از برنامهها و
اهداف آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از اعضای شورای آموزش و پرورش شهردار و اعضای
شورا هستند از همین رو انتظار میرود اعضا در جلسات شورای مذکور حضور فعالانهتری
داشته باشند.
این مسئول با اشاره به اینکه در زمان بیان مشکلات آموزش و
پرورش متأسفانه مقاومت بخشی صورت گرفته و انگار این مشکلات برای کشورهای دیگر است
در حالی که انتظار همکاری بیشتری از شهرداری داریم، یادآور شد: متأسفانه اختصاص 5
درصد از عوارض به این بخش نیز محقق نشده و حتی در برخی از شهرها به یک درصد هم نمیرسد
که نیازمند پیگیری اعضای شوراست.
شهرداری 50 درصد
هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی را پرداخت کند
وی به پرداخت 50 درصد از هزینه ایاب و ذهاب دانشآوزان
استثنایی توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: در جلسهای شهردار زنجان پرداخت این هزینه
را متقبل شدند ولی تاکنون محقق نشده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان از بیتوجهی برخی از تعاونیهای
مسکن به اختصاص مکانهای ورزشی و آموزشی در برخی از شهرکهای جدید الااحداث نظیر
گلشهر، پونک و الهیه اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع در حال حاضر به مشکل جدی
برای ساکنان این مناطق تبدیل شده است.
فعالیت افرادی بدون
تحصیلات مرتبط به عنوان معلمان مشاور در مدارس
در ادامه سیما افشاری، عضو شورای شهر ابهر در بیان مشکلات
مرتبط در حوزه آموزش و پرورش منطقه ابهر ضمن گلایه از فعالیت افراد بیتجربه و
بدون تحصیلات علمی مرتبط در حوزه مشاوره مدارس تصریح کرد: متأسفانه مشاورانی که در
مدارس در امر مشاوره به دانشآموزان فعالیت
دارند متأسفانه صلاحیت لازم را در این موضوع نداشته از همین رو اختصاص افراد
باتجربه و دارای تحصیلات مرتبط در بحث مشاوره به دانشآموزان باید دستور کار آموزش
و پرورش قرار گیرد.
وی فرسوده بودن و نیاز به نوسازی اکثر مدارس این شهرستان را
یکی از مهمترین مشکلات این حوزه دانست و یادآور شد: در حال حاضر در یکی از مدارس
ابهر یک کلاس در کانکس برگزار میشود.
این عضو شورای شهر ابهر به موضوع فروش زمینهای هبه شده به
آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که زمینهایی که
برای ایجاد مدارس و مکان آموزشی از سوی مردم در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته
به فروش میرسد که این موضوع سبب بیاعتماد مردم میشود.
افشاری کمبود اعتبارات و سرانههای دانشآوزی را یکی دیگر
از مشکلات مدارس واقع در منطقه شهری عنوان کرد و یادآور شد: کمبود نیروی انسانی
نیز در مدارس شهر ابهر به گونهای بود که مهر ماه امسال دانشآموزان برخی مدارس بدون معلم
بودند.
این عضو شورای شهر ابهر به بلاتکلیفی و نیمه کاره رها شدن
پروژه معروف به الزهرا اشاره کرد و افزود: طبق گفتهها 4.5 میلیارد تومان برای این
پروژه اعتبار پیشبینی شده است که در حال حاضر منتظر طی مراحل قانونی است.
کمبود مدرسه در شهر
دندی
حسین فرامرزلو، عضو شورای شهر دندی نیز در اشاره به مشکلات
شهرستان ماهنشان و شهر دندی به کمبود مدرسه در این منطقه با توجه به افزایش رشد
جمعیت اشاره کرد و گفت: از آنجایی که همه ساله به ویژه در شهر دندی با رشد جمعیت
مواجهیم از همین رو با توجه به تراکم جمعیت دانشآموزی به ویژه در شهر دندی نیاز
به احداث مدارس بیشتری است.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر آمادگی لازم
برای اختصاص زمین و پروانه ساخت رایگان برای احداث مدرسه در منطقه هستیم، خاطرنشان
کرد: فرسوده بودن مدارس ماهنشان به ویژه در بخش انگوران از دیگر مشکلاتی است که
باید در اولویت اقدامات آموزش و پرورش قرار گیرد.
این عضو شورای شهر دندی به قول استاندار در سفر خود به ماهنشان
در زمینه برگزاری کلاسهای فوق العاده برای دانشآموزان کنکوری تأکید کرد و یادآور
شد: متأسفانه یک سال از این موضوع میگذرد ولی تاکنون هیچ اقدام عملیاتی انجام
نشده است.
وی با اشاره به ضرورت تغییر کاربری زمینهای اختصاص داده
شده با کاربری آموزشی تصریح کرد: در ماهنشان فضاهای زیادی با کاربری آموزشی پیشبینی
شده ولی سالهاست رها شده در حالی که با تغییر کاربری آنها ارزش افزوده بیشتری
عاید شهرداری و شهر میشود.
بیتوجهی مدیران
دستگاههای اجرایی به مشکلات مطروحه از سوی شوراییان
محمود عبداللهی، عضو شورای شهر حلب در بیان مشکلات آموزشی
در این منطقه عنوان کرد: متأسفانه تاکنون جلسات مختلفی با مسئولان در حوزه مشکلات
شهرستان بیان شده و ما نیز همه آنها را منتقل کردیم ولی هیچ اقدامی از سوی مسئولان در راستای
برطرف کردن این مشکلات و خواستههای مردم انجام نشده است.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مدارس شهرستان ایجرود
فرسوده بوده و قابل استفاده نیستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه وضعیت اعتباراتی مدارس
شبانهروزی وخیم بوده و در صورتی که کمکهای مردمی و خیرین نباشد نمیتوانند
فعالیت کنند و مسئولان نیز کمبود اعتبارات را بهانه میکنند در حالی که هر مدرسهای
بودجه خاص خود را برای ادامه فعالیت دارد و باید همان مدرسه اختصاص یابد.
این عضو شورای شهر حلب
با اشاره به اینکه به اندازه نصف شهر حلب فضای آموزشی وجود دارد تا جایی که
یک مدرسه خالی راهنمایی در این شهر داریم، افزود: مشکل اصلی در نبود مکانها و
سالنهای ورزشی این شهر است که انتظار احداث حداقل یک سالن ورزشی وجود دارد.
کمبود فضای آموزشی و
مدارس تخریبی در خرمدره
مرتضی صالحینژاد، عضو شورای شهر خرمدره و نماینده استان در
شورای عالی استانها نیز به وجود هنرستانهایی اشاره کرد که تمامی امکانات و رشتههای
تحصیلی فراهم بوده ولی صرفاً به دلیل نبود تجهیزات نقش دکور را دارند، بیان کرد: با
فراهم شدن تجهیزات میتوان شاهد فعالیت این هنرستانها در شهرستان بود.
وی کمبود فضای آموزشی، وجود مدارس تخریبی و فرسوده، وجود
دکل مخابرات و برق در مدرسه ابتدایی دخترانه این شهرستان را از دیگر مشکلات خرمدره
یاد کرد.