کد خبر: 1435
1398/09/27 - 9:32


واکنش عضو شورای شهر به دستور جلسه شورا برای مساعدت مالی به نمایشگاه کتاب:

بار بر دوش شهرداری نباشید

نود و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان که دیروز با حضور اعضای شورای شهر و شهردار برگزار شد یکی از جلساتی بود که با استقبال زیادی مواجه شده و شلوغ‌ترین جلسه شورای پنجم به سبب حضور مسئولان و افراد حاضر در جلسه علنی بود

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- نود و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان  که دیروز با حضور اعضای شورای شهر و شهردار برگزار شد یکی از جلساتی بود که با استقبال زیادی مواجه شده و شلوغ‌ترین جلسه شورای پنجم به سبب حضور مسئولان و افراد حاضر در جلسه علنی بود.

در این جلسه ابتدا عده‌ای از دانشجویان دانشگاه زنجان برای بیان دیدگاه‌های خود از فعالیت‌های شورای شهر در صحن حضور یافتند که پس از آن شاهد حضور مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان برای پاسخ به سوالات اعضای شورا بودیم، چندی نگذشت که معاون عمرانی استاندار زنجان به همراه مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان، مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان نیز وارد صحن علنی شورا شدند که علت اصلی حضورشان در این جلسه بحث و بررسی پروژه گاوازنگ و ارائه توضیحاتی در زمینه فعالیت‌های انجام شده در این محدوده و ظرفیت‌های مغفول مانده بود.

گفتنی است دو دستور کار در این جلسه مطرح شد که یکی از آن مساعدت مالی 25 میلیون تومانی شهرداری به دهمین نمایشگاه کتاب زنجان بود که با چهار رأی موافق اعضا شورا مورد موافقت قرار نگرفت چرا که احمد نصیری، عضو مخالف این لایحه معتقد بود با توجه به مشکلات مالی شهرداری و وظایف دستگاه‌های فرهنگی و اختصاص اعتبارات ویژه برای این سازمان‌ها از سوی دولت از پرداخت پول به هر دستگاهی از سوی شهرداری مخالفم.

دستگاه‌های فرهنگی بار خود را به دوش شهرداری نیندازند

این عضو شورای شهر با اشاره به این‌که بحث حمایت از کتاب و کتابخوانی موضوع جدایی از بحث ارائه کمک مالی شهرداری به دستگاه‌های فرهنگی است، تصریح کرد: از آنجایی که دستگاههای فرهنگی برای هر برنامه خود از دولت بودجه گرفته و نباید بار خود را به گردن شهرداری بیاندازند.

در مقابل سجاد خدایی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان به عنوان موافق حمایت مالی به نمایشگاه کتاب گفت: با توجه به افزایش دو برابری بودجه شهرداری این افزایش در برنامه‌های فرهنگی لحاظ نشده است.

کمک مالی به برگزاری نمایشگاه کتاب در راستای توسعه فرهنگ است

وی با بیان این‌که هر سه ماه یکبار برنامه‌های فرهنگی ارسال می‌شود، افزود: کمک مالی به برگزاری نمایشگاه کتاب نیز با توجه به این امر که کمک به توسعه فرهنگ است، مورد توجه اعضا باید باشد.

ارسال تقسیم‌نامه بین شهرداری و شرکت جهاد نصر در مورد پارکینگ طبقاتی پامچال دومین دستور جلسه بود که تصویب شد، شهردار زنجان در این زمینه با بیان این‌که پارکینگ پامچال توسط شرکت جهاد نصر احداث شده است، افزود: زمین کوچکی نیز در کنار آن قرار گرفته است که توافق با اضافه کردن آن به این پارکینگ، سهمی از کل پروژه به شهرداری تعلق یابد.

در ادامه حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای شهر زنجان در نطق پیش از دستور خود با اشاره به راکد بودن برخی اقدامات در پل امام حسن مجتبی (ع) گفت: چرایی راکد بودن اقدامات برای یوترن این پل یکی از سوالات مردم است در حالی که این موضوع ۲ تا ۳ بار در شورا مطرح شده ولی اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده است.

این مسئول به موضوع نصب تابلوهای راهنمای مسیر در معابر شهر اشاره کرد و افزود: دو ماه پیش این موضوع در صحن علنی شورا مطرح و معاون شهردار عنوان کرد که در دست اقدام است ولی تاکنون هیچ فعالیتی انجام نشده است.

بررسی و تصویب لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در مجلس اقدام دیرهنگام ولی موثر است

وی به موضوع بررسی و تصویب لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع هر چند دیرهنگام ولی اقدام مثبت و خبر خوبی برای شهرداری‌هاست از همین رو امیدواریم با تصویب و نهایی شدن این لایحه اثرات مثبت آن را در فعالیت‌های شهرداری مشاهده کنیم.

رئیس شورای شهر زنجان مهم‌ترین اثر مثبت این لایحه را کاهش اعطا تراکم دانست و بیان کرد: با این اقدام نیاز شهرداری به این درآمدها کاهش می‌یابد.

وی ضمن گله‌مندی از وضعیت نامناسب روشنایی سطح شهر از مدیرعامل شرکت توزیع برق خواست تا توضیحات لازم در این زمینه را ارائه کنند.

تأمین روشنایی خیابان زینبییه غربی حداکثر تا یک ماه آینده

علیرضا علیزاده، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در پاسخ به عدم روشنایی خیابان زینبیه غربی به تعیین تکلیف و نصب تیرها و ایجاد روشنایی در این محور حداکثر ۲۰ روز تا یک ماه آینده اشاره کرد و گفت: مشکل نبود روشنایی در این محور به طور یقین برعهده اداره توزیع برق بوده و تأخیر رخ داده را قبول داریم.

وی با تأکید بر این‌که تأخیر رخ داده از سوی پیمانکار بوده وگرنه کابل و چراغ‌های مورد نیاز این محور از مدت‌ها پیش تأمین شده است، بیان کرد: این تأخیر به دلیل تأمین اجناس مورد نیاز بود.

این مسئول در پاسخ به صحبت‌های انجام شده از سوی حمیدی به روشنایی پایین شهر زنجان این‌گونه عنوان کرد: روشنایی شهر زنجان نسبت به استان‌های مجاور مطلوب بوده و الگوی مد نظر برای روشنایی این است که از هر ۱۰۰ چراغ دو چراغ می‌تواند خاموش باشد که در غیر این صورت با بازدیدهای دوره‌ای هفتگی و ماهانه انجام شده اگر خاموشی بیش از ۲ درصد باشد پیمانکار جریمه سنگین می‌شود که مردم نیز در صورت مشاهده می‌توانند مراتب را به سامانه ۱۲۱ اطلاع دهند تا برخوردهای لازم با پیمانکار صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در زنجان، تصریح کرد: ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های اجرایی شرکت توزیع نیروی برق استان از ابتدای سال تاکنون هزینه شده است که بیشترین آن به مبلمان شهری اختصاص دارد.

علیزاده با اشاره به بالا بودن مصرف چراغ‌های شهر زنجان، گفت: در حال حاضر از چراغ‌های "ال ای دی" استفاده می‌شود.

اعتبار 18 میلیارد تومانی مورد نیاز برای ساماندهی تأسیسات بازار زنجان و برتری در خاورمیانه

وی با بیان این‌که ۶۰۰ میلیون تومان در سال گذشته برای راسته بازار زنجان هزینه شد، ادامه داد: برای اتمام ساماندهی بازار زنجان که به عنوان بازار نمونه در خاورمیانه معرفی شود، نیازمند ۱۸ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

مسیح‌اله معصومی، شهردار زنجان نیز در واکنش به صحبت‌های انجام شده از سوی علیزاده به اختلاف نظر بین اداره برق و شهرداری در تأمین هزینه روشنایی برخی از معابر اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم طبق قانون شهرداری موظف به تأمین هزینه روشنایی معابری است که از قبل دارای تأسیسات روشنایی بوده ولی با ایجاد معابری از سوی شهرداری این تأسیسات مجدد باید تأمین شود که این موضوع بر عهده شهرداری است ولی در قبال معابر جدیدالاحداث شهرداری مسئولیتی در قبال تأمین هزینه آن نداشته و اداره برق باید آن را بر عهده گیرد.

وی ضمن گلایه از اداره توزیع نیروی برق به عدم تأمین روشنایی در محور پادگان، میدان سرباز گمنام تا تقاطع برق، ورودی پارک بانوان غرب، خیابان اول شهرک کارمندان تا تقاطع برق و غیره اشاره کرد و یادآور شد: تأمین روشنایی این معابر بر عهده اداره برق بوده و باید در دستور کار قرار گیرد.

شهردار زنجان به صرف هزینه‌های قابل توجه از سوی شهرداری در پروژه سبزه‌میدان برای جابه‌جایی تأسیسات شرکت‌های خدمات رسان همانند برق، آب و غیره اشاره کرد و یادآور شد: سبزه‌میدان یک  پروژه ملی و استانی بوده و قرار نیست صفر تا 100 هزینه‌ها را شهرداری تأمین کند.

یک ریال هم برای جابه‌جایی تأسیسات شهری در پروژه سبزه‌میدان نمی‌دهم

وی با تأکید بر این‌که اگر قرار باشد شهرداری برای جابه‌جایی تأسیسات شرکت‌های مذکور چند میلیارد هزینه کند پس با چه اعتباری باید ساخت و ساز و عملیات عمرانی پروژه را به اتمام برساند، تصریح کرد: شهرداری همین که از فضاهای تجاری 100 میلیاردی خود گذشته بزرگترین اقدام را انجام داده است به همین دلیل همین جا اعلام می‌کنم از این پس یک ریال هم برای جابه‌جایی تأسیسات شهری کمک نمی‌کنم چرا که همه باید کمک حال باشند تا پروژه 2 ساله به اتمام برسد.

علیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز در پاسخ این‌گونه عنوان کرد: اداره برق در خیابان اول کارمندان بیش از تعهد خود عمل کرده است از سوی دیگر برای تأمین روشنایی در محور پادگان باید دکل واقع در محل جابه‌جا شود که تاکنون این اقدام رخ نداده است از سویی شهرداری از چندین سال پیش موظف به تأمین 500 میلیون تومان بود که فعلاً محقق نشده است از همین رو در صورت تعدیل 500 میلیون تومان به نرخ روز تأمین روشنایی محل دو ماهه به اتمام می‌رسد.

در پایان جلسه بحث ارائه گزارش آخرین وضعیت طرح گردشگری و تفریحی گاوازنگ زنجان و معرفی فرصت‌های درآمدزایی و سرمایه‌گذاری پیش روی طرح بود که با گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی سعید امیدی آغاز شد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای استان در رابطه با طرح توسعه مجموعه گاوازنگ اظهار کرد: این پروژه تأثیر بسزایی در اقتصاد شهری داشته و از دهه ۷۰ تعریف شده است که در این دو دهه مجوزهای مختلفی نیز برای آن صادر شده است.

این مسئول با اشاره به این‌که ایجاد راه‌های مواصلاتی، تکمیل پروژه ائل‌داغی و ۳۱ مورد اقدام دیگر در این دو دهه انجام شده است، گفت: با وجود همه این اقدامات باز هم پروژه از آن چه انتظار می‌رفت پیشرفت چندانی نداشته است.

** ساکنان گاوازنگ آب شرب و گاز ندارند

وی با تأکید بر این‌که متأسفانه با وجود فعالیت‌های انجام شده تاکنون زیرساخت آب شرب و گاز در محل فراهم نیست، یادآور شد: در این زمینه از بودجه‌های بیت‌المال نیز استفاده شده است.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای استان با بیان این‌که محل دارای معارض‌های متعددی بوده و برطرف شده است، اضافه کرد: با توجه به این شرایط ما باید راه دیگری را در پیش بگیریم و باید در این راستا از الگوی شهرهای دیگر نیز استفاده کنیم، همچنان که در قزوین در یک هزار و 200 هکتار زمین منطقه خوب گردشگری ایجاد شده است.

ظرفیت 400 میلیارد تومانی در مجموعه گاوازنگ

امیدی با اشاره به این‌که گاوازنگ ظرفیت بالایی داشته و تاکنون توسط مدیران شهری حتی در شورای دور چهارم خیلی دست پایین گرفته شده است، بیان کرد: این در حالی است که این مجموعه ۴۰۰ میلیارد تومان ظرفیت مالی داشته و باید مورد توجه قرار گیرد.

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در این زمینه با اشاره به آخرین وضعیت پروژه گاوازنگ، این پروژه را فرصت خوبی برای شهرداری دانست و افزود: به طور یقین  به‌ جز شهرداری، ارگان دیگری نمی‌تواند این منطقه را مدیریت کند.

به دنبال انتفاع از مجموعه گاوازنگ نیستیم

‌وی با بیان این‌که گاوازنگ متعلق به همه استان و گردشگران بوده و ما نیز به طور یقین به دنبال انتفاع از آن نخواهیم بود، تصریح کرد: بسیاری از مردم زنجان به‌طور هفتگی به آن محل می‌روند و در این وضعیت باید عنوان کرد که کارکرد شهری گاوازنگ بر کسی پوشیده نیست اما به دلایلی، مدیریت محدوده در اختیار شهرداری نبوده که باید برگردیم به این موضوع که غیر از شهرداری بخش دیگری نمی‌تواند این محل را مدیریت کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان این‌که نگاه غیرسیاسی و کارشناسانه به موضوع داریم، گفت: هزینه‌های زیادی در این بخش شده، ولی باید بپذیریم که نیاز به تغییر رویکرد است چرا که دیدگاه قبلی ما جواب نداده است.

وی با اشاره به این‌که تغییر رویکردها آغاز شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شفاف‌سازیهمه کارها در سازمان همیاری شهرداری‌ها است، خاطرنشان کرد: در شهر زنجان نیاز به توجه به مزیت‌های نسبی داریم تا طرح‌ها را کیفی‌سازی کنیم و به طور یقین در این وضعیت رضایت‌مندی شهروندان ارتقا می‌یابد.

سلطانی به فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی منطقه اشاره کرد و گفت: باید به ظرفیت اشتغال‌زایی این محل نیز توجه شود چرا که در طرح‌ها نیز این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد.

هزینه بیش از 195 میلیارد تومانی در گاوازنگ

معاون امور عمرانی استاندار زنجان گفت: تاکنون ۱۹۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های مختلف در این منطقه هزینه شده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به این‌که شهر زنجان کلان شهر نبوده و پروژه‌های بزرگ و متعدد ندارد، گفت: این‌ها مزیت نسبی شهر زنجان نیست چرا که مزیت این شهر کیفیت زندگی در آن است.

وی با بیان این‌که همواره گردشگران از آرامش و تمیزی شهر زنجان راضی بوده‌اند، بیان کرد: ما در دو سال گذشته برخی از پروژه‌ها را به پایان رساندیم که مایه افتخار شهر است.

سلطانی با تأکید بر این‌که سبزه‌میدان نیز در دو سال آینده به پایان می‌رسد، گفت: پیشنهاد من این است که تا دو سال آینده رویکرد شورا باید کیفی باشد.

این مسئول با اشاره به این‌که مردم به دنبال کیفیت پروژه‌های شهری در زمینه انسان محوری هستند، گفت: ما باید در اجرای پروژه‌ها کیفیت آسفالت و کف‌سازی را داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در پایان با بیان این‌که گاوازنگ متعلق به همه استان و گردشگران است، گفت: پروژه عظیم گاوازنگ فرصت خوبی برای شهرداری است تا از منافع آن بهره‌مند شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجلسه علنی شورای شهراحمد نصیریپروژه گاوازنگ
sedayezanjannews.ir/nx1435


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»