کد خبر: 1461
1398/10/08 - 9:21


راه حل شورای شهر برای راضی نگه داشتن اتوبوس‌داران

یارانه برای اتوبوس‌های خسته

عضو شورای شهر زنجان: ماهانه 500 تا یک میلیون تومان یارانه به برخی خطوط اتوبوس‌های شهری اختصاص می‌یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- 14 سال قبل بود که شهرداری اتوبوس‌های جدید را خریداری کرد و در اختیار بخش خصوصی گذاشت و قرار شد بخش خصوصی حدود 17 درصد از قیمت اتوبوس‌ها را پرداخت کند ولی در عوض 10 سال تعهد همکاری با شهرداری را داشته باشد و به همشهریان خدمت‌رسانی کند.

امروز که 4 سال از مدت تعهد اتوبوس‌های شهری زنجان گذشته است؛ عضو شورای شهر زنجان اظهار می‌کند: در سال 84 که این اتوبوس‌های شهری به بخش خصوصی واگذار شدند، قرار بر این شد که 80 درصد مبلغ خریداری شده اتوبوس‌ها توسط این بخش پرداخت نشود ولی در عوض متعهد شدند اتوبوس‌ها علاوه بر درآمدزایی، وظایف خود را روزانه انجام داده و در اختیار سازمان اتوبوسرانی شهرداری باشند.

کاظم افشارچی ادامه می‌دهد: اگر این قیمت‌ها را در زمان حال در نظر بگیریم، قیمت هر اتوبوس شهری حدود 2 میلیارد تومان است که 80 درصد این مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان می‌شود که با این مبلغ برای مدت 10 سال حدود 160 میلیون تومان برای هر اتوبوس یارانه تعلق می‌گرفت.

وی با بیان اینکه با گذشت 14 سال این اتوبوس‌ها فرسوده شدند و هزینه زیادی دست اتوبوس‌داران می‌گذارد، ابراز می‌کند: این اتوبوس‌ها تا سال 94 تعهد همکاری با شهرداری داشتند و هم اکنون با گذشت 4 سال شهرداری تصمیم دارد 15 میلیون برای هر اتوبوس اختصاص دهد و رانندگان اتوبوس‌های شهری در قبال آن متعهد شوند با پذیرفتن همه هزینه‌های اتوبوس‌های‌شان تا دو سال آینده در خدمت همشهریان باشند.

به گفته این مسئول، در حال حاضر از 80 راننده اتوبوس‌های شهری 20 نفر از این طرح استقبال کرده و اعلام آمادگی دارند تا دو سال آینده در اختیار سازمان اتوبوسرانی شهرداری باشند.

کاهش درآمد اتوبوس‌ها، ما را نگران کرده

وی با ابراز اینکه تا چند سال پیش، از خروج اتوبوس‌ها از ناوگان اتوبوسرانی هیچ دغدغه‌ای نداشتیم، خاطرنشان می‌کند: در گذشته تعداد اتوبوس‌های شهری 140 واحد بود و مازاد نیاز شهر بود ولی هم اکنون که تعداد اتوبوس‌ها کاهش یافته ما را نگران می‌کند و حمایت از این قشر ضروری به نظر می‌رسد.

افشارچی معتقد است: با گذشت زمان که به تعداد خودروهای شخصی در شهر افزوده می‌شود، درآمد اتوبوس‌های شهری کاهش می‌یابد و این دلیل موجهی برای رانندگان اتوبوس‌ها خواهد بود که از این شغل کناره‌گیری کنند و اتوبوس‌های خود را در استان‌های دیگر به ویژه تهران بفروشند.

درآمد اتوبوس باید 9 میلیون در ماه باشد

وی با اشاره به هزینه بالای نگهداری اتوبوس‌های شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر هزینه‌های بیمه، دستمزد راننده، استهلاک اتوبوس، لاستیک و تعویض روغنی اتوبوس‌ها افزایش یافته و با توجه به اینکه این اتوبوسها هر ماه نیاز به تعویض روغنی دارند و قیمت هر تعویض روغنی بالای یک میلیون تومان آب می‌خورد، برآورد شده با این شرایط هر اتوبوس شهری در زنجان باید 9 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد تا بتواند از تامین این هزینه‌ها برآید.

با این حال اگر هر اتوبوس 300 هزار تومان به صورت روزانه درآمد داشته باشند با 25 روز کاری 7.5 میلیون تومان درآمد خواهند داشت که افشارچی این را اجحاف در حق رانندگان اتوبوس شهری می‌داند و تاکید می‌کند: با این اوضاع برای سر پا نگهداشتن اتوبوس‌های شهری، حمایت از این قشر لازم به نظر میرسد.

شاید به چشمتان خطور کرده که برخی از اتوبوس‌های شهری با مسافران کم و حتی با دو مسافر خدمت رسانی میکنند، که این مسئول در این باره اذعان می‌کند: در برخی از خطوط اتوبوسرانی تعداد مسافران کم بوده و درآمد این اتوبوسها بسیار پایین می‌شود و ما برای جبران دستمزدشان اعطای یارانه 500 تا یک میلیون تومان را برای این خطوط در نظر گرفتیم.

تسهیلات 75 میلیونی برای بازسازی

با گذشت 14 سال از عمر این ناوگان و فعالیت روزانه آنها این اتوبوسها فرسوده شدند که به گفته عضو شورای شهر زنجان؛ وزارت کشور تسهیلات بلاعوض 75 میلیون تومانی برای اتوبوسهای شهری در نظر گرفته که به ازای آن 5 سال تعهد همکاری با شهرداری‌ها را داشته باشند.

طبق این مصوبه هر استان به نوبت، اتوبوس‌های فرسوده خود را برای بازسازی به استان آذربایجان شرقی ارسال می‌کند و برای تامین هزینه بازسازی دولت 75 میلیون تومان برای هر اتوبوس اختصاص می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: با وجود تحریم‌ها و افزایش قیمت اتوبوسهای شهری بازسازی اتوبوسهای فرسوده ضروری به نظر می‌رسد و اتوبوس‌های شهری زنجان با دریافت این تسهیلات بلاعوض 75 میلیونی و یارانه 15 میلیون تومانی از شهرداری می‌بایست 7 سال تعهد همکاری داشته باشند.

ایجاد محدودیت از تصمیمات شهرداری

فرزاد جعفریه، مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه تنگ کردن عرصه برای خودروهای شخصی در مرکز شهر از اهداف شهرداری است، ابراز می‌کند: با ایجاد خطوط ویژه 3.8 متری برای ناوگان عمومی در مرکز شهر به ویژه خیابان امام تصمیم داریم همشهریان بجای معطل ماندن در ترافیک و تسریع در عبور و مرور به حمل و نقل عمومی روی بیاورند.

وی با تاکید بر اینکه با تغییر پایانه های اتوبوسرانی تردد اتوبوسها در محیط پیرامون شهر انجام می‌شود، اظهار می‌کند: در راستای کاهش عبورو مرور اتوبوسها و کاهش ترافیک در مرکز شهر این طرح اجرا شد که با اجرای این طرح از 146 اتوبوس که همه از شعاع مرکز شهر عبور می‌کردند تنها 10 تا 14 اتوبوس در مرکز شهر عبور می¬کنند.

این مسئول با اشاره به اقدامات اداره ترافیک شهر زنجان، توضیح می‌دهد: برای افزایش ایمنی عابرین پیاده و کاهش ترافیک و همچنین برقراری نظم در شهر اقداماتی از قبیل، اصلاحات هندسی در تقاطع ارتش ، تقاطع ملاصدرا و عمید زنجانی که در حال انجام می‌باشد، ایجاد جزیره‌های میانی در بلوار ملاصدرا ابتدای خیابان دانش، ایجاد تقاطع خیابان زینبیه شرقی و دلجویی انجام شده است.

جعفریه گفت: هدف از احداث این برآمدگی ها و جزیره های میانی در وسط معابر سواره رو ، ایجاد فضایی امن برای عابرین پیاده در میان تردد وسایل نقلیه است به طوریکه وقتی عابر به وسط خیابان  می‌رسد، موازات این کانالها نقطه امنی برای وی می‌شود.

این مسئول معتقد است: جزایر میانی در خیابانها برای نخستین بار در خیابان زینبیه غربی و شهرک کارمندان ایجاد شده است و سعی داریم برای حفظ جان عابرین پیاده، این جزایر در مسیرهای پرتردد به ویژه کنار مدارس ایجاد کنیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتوبوس رانی زنجانکاظم افشارچییارانه اتوبوس های زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1461


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»