کد خبر: 1470
1398/10/14 - 9:12


مدیرکل انتقال خون استان در گفت‌وگو با صدای زنجان:

کمبود ذخیره خون نداریم

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در استان تولید می شود، اظهار می‌کند: ۶۸ درصد فرآورده‌های خونی استان از اهدای مستمر به دست می‌آید

پایگاه خبری صدای زنجان

ایرج رفیعی- خون ماده‌ای است ارزشمند، گران‌بها و بی‌بدیل که تنها از منابع انسانی بدست می‌آید و با وجود پیشرفتهای گسترده در دانش پزشکی هنوز جایگاه مناسب برای آن پیدا نشده است. خون به عنوان یک دارو قلمداد می‌شود که علاوه بر مصرف در خونریزی‌ها، جراحی‌ها و بیماریهای مختلف، فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی از آن تهیه می‌شود که هر کدام کاربرد ویژه‌ای دارد.

خونی که بسیاری از اهداکنندگان در مراجعه به مراکز انتقال خون اهدا می‌کنند خون کامل است که به فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی دیگری تبدیل شده و مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در استان تولید می شود، اظهار می‌کند:  ۶۸ درصد فرآورده‌های خونی استان از اهدای مستمر به دست می‌آید.

لازم به توضیح است؛ اهدا کنندگان مستمر کسانی هستند  که در يک دوره يکساله حداقل 2 بار خون اهدا نموده و فواصل نوبت های اهدای خون آنها کمتر از یک سال باشد.

سیامک اسدی معتقد است: امروزه جذب اهداکنندگان مسئله مهمی است که نیاز به بودجه، نیروی انسانی کارآمد و امکانات مختلف دارد و ترویج فرهنگ اهدای خون و در واقع تعمیق نوع‌دوستی، ایثار و سالم زیستن در جامعه است که می‌بایست مورد توجه برنامه ریزان و متولیان امور قرار گیرد.

وی با ابراز اینکه انتقال خون در زمینه ترویج فرهنگ انتقال خون دست تنهاست، تصریح می‌کند: لازم است، مسئولان فعال در حوزه‌های برنامه‌ریزی، اقتصادی و فرهنگی در این مهم توجه ویژه نمایند.

این مسئول بر این باور است: در استان یک سرمایه ارزشمندی به نام جامعه اهداکنندگان خون وجود دارد که صبور و خیرخواه بوده و بدون توقع در طور تمام سال، نیاز مراکز درمانی و فرآورده‌های خونی را تامین می کنند و ضمن اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن نیاز همیشگی بوده و مربوط به مکان و زمان خاصی نیست .

وی ادامه می‌دهد: مرکز انتقال خون استان به پشتیبانی همین سرمایه اجتماعی در تمام شرایط بحرانی کشور مانند سیل، زلزله و غیره توانسته بر تامین نیاز استان، به مناطق آسیب دیده و حادث شده کمک رسانی کند و همچنین جزو نخستین کمک کنندگان در کشور باشد.

کاهش اهدای خون در فصل سرما

اسدی با اذعان بر اینکه در فصل سرما تعداد اهداکنندگان خون در سراسر کشور کاهش می‌یابد، توضیح می‌دهد: هر ساله با شروع فصل سرما، با کاهش مراجعه کنندگان برای اهدای خون مواجه میشویم ولی امسال این گونه نبود که ذخایر خونی اداره کل انتقال خون استان کاهش یابد.

وی می‌افزاید: در آذرماه امسال با وجود سرما و شیوع آنفولانزا که بی‌تاثیر  نبود ولی به پشتوانه این سرمایه اهداکنندگان نه تنها نیاز مراکز درمانی را تامین شد بلکه ۸۴۰ واحد فراورده خونی به استان‌های دیگر ارسال شد، بنابراین کاهش ذخایر خونی حرف بی اساس است.

مدیرکل انتقال خون استان تاکید می‌کند: در این فصل دعوت کردیم از مراجعه کنندگان برای اهدای خون تا با کاهش فرآورده‌های خونی مواجه نشویم و هم اکنون نیز میزبان این افراد هستیم تا در فصل سرما این مرکز را تنها نگذارند.

افزایش کمپین اهدای خون

به گفته وی امسال گروههای مختلف اجتماعی از قبیل دانشجویان، کارمندان و غیره با تشکیل کمپین‌هایی در اهدای خون پیشگام شدند و هم اکنون  نیز مشارکت بانوان دانشجو از این کمپین‌ها امیدوار کننده است و این موضوع می‌تواند نوید بخش افزایش شاخص اهدای خون قشر بانوان استان باشد.

افراد نیازمند فراموش نشوند

وی با بیان اینکه در ایام عید نیز اهدای خون در استان کاهش می‌یابد، تصریح می‌کند: در ایام تعطیلات عید که افراد اهدا کننده مشغول دید و بازدید هستند و کمتر فرصت مراجعه به مراکز انتقال دارند خواهشمندیم بیماران نیازمند را فراموش نکنند.

باید توجه داشت؛ برای نجات جان آسیب دیدگان سوانح و بلایا ، بیماران با جراحی های بزرگ و سوختگی های وسیع ، مبتلایان به بیماریهای مختلف مانند کم خونی ها و اختلالات انعقادی و نیز خونریزیهای دوران بارداری و زایمان و غیره، نیازمند خون و فراورده های خونی سالم است

پلاکت؛ از فرآورده‌های خونی

پلاکت، پلاسما و گلبولها از فرآورده‌های خونی است که از مجموع 5 لیتر خون تام در یک فرد بالغ 2.8 لیتر آن را پلاسما تشکیل می‌دهد که در اهدای پلاسما به جای خون کامل فقط پلاسما اهدا میشود که پلاسمای اخذ شده حداکثر پس از 48 ساعت در بدن جبران میگردد. و معمولا معاینات فیزیکی و آزمایشهای بیماریهای عفونی از اهداکنندگان انجام می‌شود.

پلاکتها نیز نقش مهمی در بند آمدن طبیعی خون دارند که در اهدای آن نیز پلاکت از خون جدا شده و در یک کیسه جمع‌آوری می‌شود و هیچ عارضه‌ای برای اهداکننده ندارد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانذخیره خونانتقال خون زنجانسیامک اسدی
sedayezanjannews.ir/nx1470


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»