کد خبر: 1475
1398/10/15 - 12:20


گزارش صدای زنجان از ذخیره‌سازی خون بند ناف در استان؛

یک طرح پولی

مدیرکل انتقال خون استان: این طرح فرصتی برای سرمایه‌داران است تا سلامت کودک خود را بیش‌تر حفظ کند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- چند سالی است که اصطلاح سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون بند ناف را زیاد می‌شنویم، هنگامی که نوزادی به دنیا می‌آید، بند ناف وی توسط پزشک بریده می‌شود. منظور از خون بند ناف، خون باقیمانده در داخل جفت است که پس از قطع بند ناف بیرون می‌آید. سلول های موجود در خون بند ناف سلول‌های تمایز نیافته‌ای هستند که می‌توان با استفاده از آنها، بسیاری از نیازهای پزشکی خود نوزاد را در آینده درمان کرد.

حسین عمارلو فوق تخصص خون در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: برای درمان سرطان‌های بدخیم پیوند سلول‌های بنیادین بسیار موثر است که برای آن از سه روش پیوند مغز استخوان، پیوندهای خونی محیطی و یا استفاده از خون بند ناف استفاده می‌شود.

وی با اشاره به امکان ذخیره خون بند ناف در استان تصریح می‌کند: والدین می‌توانند قبل از تولد فرزندشان برای ذخیره خون بند ناف ثبت‌نام کنند و در حین زایمان این ماده باارزش توسط تیم متخصص به صورت استریلیزه جمع‌آوری شده و  به واحدهای محل نگهداری ارسال شود.

عمارلو معتقد است: این ماده خونی می‌تواند تا دهه‌ها نگهداری شود و در صورت نیاز برای کودک و یا خانواده درجه یک و یا فردی با مشخصات خونی و ژنتیکی آن کودک استفاده شود.

وی با اشاره به هزینه پایین فریز خون بند ناف ابراز می‌کند: هزینه اولیه نگهداری این ماده خونی حدود 2 میلیون بوده و شارژ سالانه آن بالغ بر 200 هزار تومان است که ارزش نگهداری را داشته تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این فوق تخصص، هم اکنون ذخیره خون بند ناف توسط جهاد دانشگاهی استان انجام می‌شود که دفتر مرکزی آن واقع در فاز دوم شهرک کارمندان، بلوار مهدوی، نبش خیابان پنجم غربی است.

دخیره 1000 خون بند ناف

لیلی صمیمی مقدم، مدیر اجرایی بانک خون بندناف رویان استان با اشاره به اینکه ذخیره خون بند ناف در استان از سال 90 آغاز شده است، اظهار می‌کند: هم اکنون با گذشت 8 سال فعالیت این نمایندگی در استان، بیش از یک هزار خون بند ناف ذخیره شده است.

وی ادامه می‌دهد: مادران بارداری که در ماه نهم بارداری به سر می‌برند، توسط مشاوران مشاوره می‌شوند و در صورتی که این مادران تمایل به انجام این کار داشته باشند برای آزمایش  به آزمایشگاه‌های مربوطه و مشاوره معرفی می‌شوند. سپس قراردادی بین این بانک و والدین نوزاد بسته می‌شود و پس از اعلام زمان دقیق زایمان، کارشناس خون‌گیر به محل زایمان رفته و خون مورد نظر را خونگیری می‌کند .

به گفته این مسئول، خون گرفته شده از بند ناف نوزاد به مرکز رویان در تهران ارسال می‌شود و در آنجا حجم خون و تعداد سلول‌های بنیادین اندازه‌گیری میشود و سپس اگر مشکلی نداشته باشد فریز می‌گردد.

صمیمی مقدم با بیان اینکه این ذخیره خونی برای درمان بسیاری از بیماریهای صعب‌العلاج مورد استفاده قرار می‌گیرد: برای انواع سرطان‌های خونی، تالاسمی، کم‌خونی‌های شدید و بیماری‌های با منشا خونی در درجه اول برای استفاده نوزاد در آینده و در درجه دوم برای فامیل درجه یک وی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

درمان 80 بیماری

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون 80 نوع بیماری با سلول‌های بنیادین درمان می‌شود، ابراز می‌کند: به طور قطع با پیشرفت علم پزشکی اکثریت بیماری‌های بی درمان و سخت درمان با سلول‌های بنیادین قابل درمان می‌شود.

به گزارش صدای زنجان؛ خون بندناف نوزاد منبع بسیار زیادی از سلول های بنیادی است که به طور ژنتیکی مربوط به کودک و خانواده است. سلول های بنیادی به روشی که به رشد تمام بافت ها، اندام ها، و سیستم ها در بدن کمک می کنند و همچنین می توانند به انواع دیگر سلول ها در بدن تبدیل شوند، تا رشد و پیشرفت جدیدی را ایجاد کنند.

مدیر اجرایی بانک خون بند ناف رویان استان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان افزایش یافته است، می‌افزاید: به دلیل فرهنگ سازی و همکاری پزشکان ماما و همچنین اطلاع رسانی‌هایی که انجام شده امسال تعداد استقبال کنندگان برای ذخیره خون بند ناف در استان افزایش یافته است.

وی می‌گوید: اطلاع رسانی‌ها از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام، پخش بروشور در کلاسهای قبل از زایمان، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های شبانه‌روزی استان انجام شده و علاوه بر آن همشهریان می‌توانند برای آگاهی بیشتر با شماره ٣٣٤٦٠٠٢٥ تماس حاصل فرمایند.

به گفته این مسئول، 31 نمایندگی از سراسر کشور، خونگیری های بند ناف را برای نگهداری و فریز به مرکز رویان تهران ارسال می‌کنند و تا دهه‌ها این خون قابل استفاده است.

3 میلیون تومان هزینه نگهداری

وی در پایان با اشاره به هزینه نگهداری خون بند ناف عنوان می‌کند: در حال حاضر 3 میلیون و 300 هزار تومان هزینه اولیه برای خون‌گیری و ارسال خون بند ناف است و علاوه بر آن میبایست سالانه حدود 160 هزار تومان هزینه شارژ  توسط والدین به این بانک پرداخت شود.

خون بند ناف و جفت منبع غنی از سلول‌های بنیادین است و متاسفانه در گذشته جزو موارد دورریختنی هنگام زایمان به شمار می‌رفت ولی امروز با پیشرفت علم، این ماده با ارزش دوای بیشتر دردهاست.

چون پولی است، موافق نیستم

مدیر کل انتقال خون استان با ابراز اینکه با پولی بودن نگهداری خون بند ناف موافقت چندانی ندارد، ابراز می‌کند: این طرح فرصتی برای سرمایه داران خواهد بود تا سلامت کودک خود را از بیشتر بیماریها حفظ کند و کسانی که قادر به پرداخت هزینه آن نیستند از ذخیره سازی بند ناف فرزندشان بی‌بهره می‌شودند و برای همین با این طرح، زیاد موافق نیستم.

سیامک اسدی می‌افزاید: با وجود اینکه ذخیره‌سازی خون بند ناف توسط جهاد داشگاهی استان انجام می‌شود ولی در مرکز انتقال خون زنجان نیز علاوه بر اهدای خون،  امکان پذیره‌نویسی از داوطلبان برای اهدای سلولهای بنیادین نیز انجام می‌گیرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخون بند نافانتقال خون زنجانجهاد دانشگاهی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1475


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»