کد خبر: 1507
1398/10/29 - 9:7


صدای زنجان موضوع سامان‌دهی وانت‌بارهای دوره‌گرد سطح شهر را پیگیری می‌کند

بلندگو دارم، پس هستم

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری زنجان: همه وانت‌های دوره‌گرد از قشر محروم جامعه نیستند

پایگاه خبری صدای زنجان

سوژه مردمی


فوزیه مهدیون- با هزارویک زحمت نوزادش را که کل طول شب به خاطر مریضی‌اش بی قرار و بیدار بود خواباند. نفس راحتی کشید و خوشحال از اینکه در این فاصله خودش هم می‌تواند کمی چشمهایش را روی هم بگذارد تا انرژی رفته را باز گرداند و بی‌خوابی‌اش را جبران کند.

آن سوی شهر پسر جوانی که به قول خودش امسال برایش سال سرنوشت‌سازی است همه حواسش را به درس و کتاب‌هایش داده است تا شاید بتواند شاخ غول کنکور را بشکند به همین دلیل برای ثانیه‌هایش برنامه‌ریزی کرده تا به هدفش برسد. پس با تمرکز بسیار باید درس بخواند. از تانژانت و کتانژانت گرفته تا فرمول آب و H2SO4 (اسید سولفوریک) باید حفظ کند و روز کنکور درس پس دهد.

این سوی شهر و در خانه‌ای دیگر، پیرمردی که نیاز به آرامش دارد و همسر و فرزندانش حسابی باید رعایت حالش را بکنند.

آن سوی شهر در مدرسه پسرانه در کلاسی  آموزگار حساب و هندسه درس می‌دهد و همه تلاشش این است که دانش‌آموزان ششدانگ حواس‌شان را به درس بدهند. در کلاسی دیگر اما سکوت حاکم است زنگ انشاست و آن‌هایی که نوشتن برایشان سخت است دنبال بهانه هستند تا این سکوت را بشکنند و به قول خودشان از زیر نوشتن در بروند.

کمی آن طرف‌تر در یک آپارتمان، پرستاری که همه شب را در اورژانس شیفت بوده می‌خواهد بخوابد تا برای شیفت بعدی کارایی لازم را داشته باشد.

و اما ناگهان؛ «آلمادااان، یرآلماداااان، کاهوداااان، کلم نن، سبزی خوردن نن، گَل آپار قالماسییین.»

چند کوچه پایین‌تر: «یخچال، تلویزیون، بخاری کهنه می‌خرییییییم.»

و نیزدر خیابانی دیگر: «کاسه، بشقاب، سرویس آشپزخونه، خونه‌داااار، دخترداااار بیا ببرررررر.»

و این‌گونه می‌شود که نوزاد از خواب می‌پرد و مادرش نیز. اسیدسولفوریک با آب در ذهن دانش‌آموز مخلوط می‌شود. پرستار آسیمه‌سر، بیدار می‌شود و در ادامه سردرد شدید. پیرمرد دوباره اعصابش به هم می‌ریزد. به این ترتیب، همه چیز دوباره به هم می‌ریزد.

به یقین همه می‌دانند که این صداهای آشنا متعلق به وانتی‌های دوره گرد بلندگودار است که به طور چرخشی در همه محله‌های شهر، به گوش می‌رسد و به طور میانگین روزانه حداقل یک تا دو مورد از این آواهای به گفته خیلی از شهروندان، دلخراش، در کوچه‌ها و خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شوند تا دقیقا بروند روی اعصاب و روان مردم.

به یقین ساماندهی آنها با توجه به زندگی شهری امروزی که آرامش بیشتری را می‌طلبد، ضروری به نظر می‌رسد.

صدای زنجان شیوه برخورد با آنهارا به طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب پیگیری می کند اگرچه به نظر می‌آید راه رهایی هم نباشد چرا که خیلی‌ها با وجود گله‌مندی از سروصدای وقت و بی‌وقت آن‌ها، بر این باور هستند که آن‌ها، باید از این راه نان خانواده خود را تهیه کنند.

مسئولان اما، نظرشان متفاوت است و برخورد احساسی در این مورد را قبول ندارند.

در تقویت روحیه احترام به حقوق دیگران همه دستگاه ها باید وارد عمل شوند

امیدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان در باره برخورد با وانتی‌هایی که با بلندگو مزاحمت و آلودگی صوتی  ایجاد می‌کنند، می‌گوید: ساماندهی آنها، در گام اول، نیازمند فرهنگ‌سازی همگانی درباره احترام به حقوق دیگران است و هر دستگاهی باید به سهم خود، در این موضوع مشارکت کند و البته سهم شهرداری با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، باید بیشتر باشد.

وی، مزاحمت را از جرایم کیفری عنوان می‌کند و می‌افزاید: زحمت امرارمعاش برای خانواده قابل احترام است ولی در راه تهیه معاش نباید مزاحمتی برای دیگران ایجاد شود و اگر این مزاحمت به صورت روزانه یا چند روز در میان  تکرار شود، اهل محل می‌توانند با دادن شماره ماشین و مستندات لازم، از راه مرجع قضایی اقدام کنند و پلیس هم برابر قانون و مقررات نسبت به دستوری که  قاضی می‌دهد، برخورد می‌کند.

امیدی با بیان اینکه وقتی زمان و تعداد حضور بعضی از افراد با ماشین‌های‌شان در خیابان و مکان‌های عمومی بیش‌تر می‌شود احساس می‌کنند که آنجا مال آن‌هاست، می‌گوید: ساعت‌های حضور ما در مکان‌های عمومی به خاطر انجام درست کارهاست نه ایجاد مزاحمت برای دیگران.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با تاکید بر تقویت روحیه احترام به حقوق دیگران از رسانه‌ها می‌خواهد که به این موضوع به صورت جدی پرداخته و فرهنگ‌سازی کنند..

 امیدی در ادامه تاکید می‌کند که اگر موردی به صورت مصداقی از سوی مردم گزارش شود و پرونده‌های شکواییه به پلیس ارجاع شود به یقین به صورت ویژه پیگیری و از همکارانم درخواست می‌کنم که به صورت سریع رسیدگی کنند.

 وی با اشاره به اینکه در تقویت روحیه احترام به حقوق دیگران همه دستگاه‌ها باید وارد شوند، می‌گوید: این موضوع یک کار تمام دستگاهی است و همه باید از امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کرده و به نیروی انسانی جامعه هدف خود که آموزش‌های لازم را می‌دهند، گریزی هم به آموزش رعایت حقوق دیگران بزنند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان بسیاری از رفتارهای به ظاهر قانون‌شکن راننده‌های وانت را ناآگاهی نسبت به قانون عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر آنها نسبت به موارد قانونی آگاهی کسب کنند به یقین رعایت می‌کنند و این کار نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد که هر کس به سهم خود باید به آن عمل کند.

امیدی مسئولیت اتحادیه وانت‌بارها را در این باره سنگین‌تر می‌خواند و می‌گوید: اتحادیه شماره تلفن همراه همه راننده‌ها را دارد که می‌تواند با تشکیل گروه و ارسال پیام‌های مناسب به صورت روزانه و یا هفتگی، نسبت به اطلاع‌رسانی درباره مکان‌هایی که شهرداری برای سامان‌دهی آنها  آماده کرده، اقدام کند.

وی فرهنگ‌سازی را فرسایشی عنوان کرده و می‌افزاید: فرهنگ‌سازی نیاز به روحیه پیگیری و تداوم کار دارد اگر خسته شویم کارها رها شده و نتیجه لازم را نمی‌توان گرفت.

امیدی تاکید کرد همان‌گونه که ما برای کسب‌وکار آنها احترام می‌گذاریم آنها هم باید برای قانون و حقوق عموم مردم احترام بگذارند.

مامور شهرداری برای اعمال قانون حتی چاقو هم خورده است

حدادی، شهردار منطقه یک زنجان هم با بیان اینکه واحدی به نام مبارزه با سد معبر و مزاحمت برای مردم در مناطق مختلف شهرداری مستقر است می‌گوید: متاسفانه چندی پیش در برخورد با وانتی‌ها و به خاطر اعمال قانون، مامور شهرداری‌ را هم با چاقو زدند.

 وی با اشاره به اینکه فروشنده‌های وانتی بیشتر از یک ساعت در مکان ثابت مستقر نمی‌شوند می‌افزاید: ولی اگر مردم موارد مربوطه را اطلاع دهند، ماموران شهرداری هر جا که مشاهده کنند، برخورد می‌کنند.

حدادی در ادامه به اقدامات انجام گرفته برای ساماندهی وانت‌بارها اشاره کرده و می‌گوید: بازارچه ویژه وانت‌بارها را ایجاد کردیم اما به آن مکان‌ها نمی‌روند ولی باید بدانند که ما به خاطر شغل و کسب و کار خودمان نمی‌توانیم برای دیگران مزاحمت ایجاد کنیم.

وقتی با وانتی‌های بلندگودار مقابله می‌شود مردم از آنها حمایت می‌کنند

سیداسماعیل موسوی مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری زنجان در پاسخ به این پرسش‌ها می‌گوید: در این باره نشستی با حضور جانشین نیروی انتظامی شهرستان، رییس راهور، نماینده شهرداری، بازرگانی و اصناف داشتیم.

موسوی می‌افزاید: بحث دست‌فروشی به صورت سیار یک بحث فراگیر است و به همه ربط دارد و ما یکسری پروانه صنوف سیار هم طبق قانون داریم.

وی به روشنی می‌گوید که مشکل ما در دو بخش است و از دو سو می‌توان آن را نگاه کرد اول عدم آگاهی مردم است که یک دلسوزی و باور غلط بین مردم وجود دارد که هرکس با وانت فروشندگی می کند، به یقین، آدم بدبخت و بیچاره‌ای است، در حالی که همه آنها اینگونه نیستند.

 نکته مهم اینجاست که بیشتر آنها مغازه هم دارند و عصرها مغازه‌ را تعطیل می‌کنند و با وانت‌بار در شهر فروشندگی می‌کنند.

بخشی کارمند یا بازنشسته هستند

این مسئول در ادامه می‌گوید: در حوزه آگاهی مردم مشکل داریم. چون وقتی با آنها مقابله می‌شود مردم به غلط طرف آنها را می‌گیرند. در حالی که ما طرحی را آماده می‌کنیم تا آنها را شناسایی کنیم.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری با بیان اینکه در ۱۱ نقطه شهر مکانهایی برای استقرار وانتی‌ها جانمایی کرده ایم  می گوید: کوی فرهنگ ، پارک رجایی وچندنقطه درسطح شهر جانمایی شده است و با راهور، اصناف، بازرگانی و نیروی انتظامی هماهنگ شده ایم تا با همکاری هم وانت‌‌بارها را به این مراکز هدایت کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه هدایت وانتی ها به این مکانها در چند مرحله انجام می گیرد، می افزاید: اگر خودشان در محل های مشخص شده مستقر شدند که هیچ در غیر این صورت و در مرحله اول  گروهی که از دستور پیروی نمی کنند غربال می شوند و دیگر نمی توانند فعالیت کنند چون راهنمایی و رانندگی بر پایه دستورالعمل با آنها برخورد می‌کند.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری از شناسنامه دار شدن وانتی هایی که از قانون هدایت وانتی ها به محل های تعیین شده خبر می دهد و می گوید: در مرحله دوم گروهی هستند که از قانون تمکین می کنند و اطلاعات آدرس، شماره، محل کار و سکونت آنها جمع‌آوری شده و  شناسنامه‌دار می‌شوند و اینگونه نیست که کسی به شکل‌های مختلف کلاه برداری کرده و فکر کند  دست قانون به او نمی رسد.

سیداسماعیل موسوی، فروش اجناسی غیر از آنچه که در پشت وانت جمع می کنند و یا نصب نکردن برچسب قیمت روی اجناس را از  مصداق های کلاهبرداری به وسیله وانتی ها عنوان می‌کند.

وی غربال وانتی های ساماندهی شده را مرحله سوم طرح ساماندهی وانتی های دوره گرد عنوان کرده و می گوید: در گام سوم وانتی هایی که شغل‌های دیگری به جز فروشندگی با وانت‌بار دارند، غربال و از وانتی هایی که شغلشان فقط فروشندگی با وانت بار است جدا می شوند.

موسوی بخش دوم مشکل وانتی های دوره گرد بلندگو دار  را، گستردگی تردد آنها در کوچه پس کوچه ها عنوان می کند و می گوید: در کل کشور نه شهرداری و نه نیروی انتظامی و راهور، توان و امکانات لازم برای شناسایی تک تک وانتی ها را ندارد بلکه دستورالعمل کلی داریم و آن اینکه مردم می‌توانند با سد معبر شهرداری تماس گرفته و به صورت موردی شماره وانتی بلندگو دار را اعلام کنند و ماموران ما هم برخورد می کنند.

وی اما، برخورد با وانتی هایی که در میدان ها و خیابان ها تردد می کنند را  وظیفه شهرداری  عنوان کرده و می گوید در این مورد نیازی به گزارش مردمی نیست.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری زنجان درباره ملاک مکان یابی برای استقرار وانتی ها هم می گوید: در این باره رفتار محور عمل کردیم، نه اینکه شهرداری بر پایه مطالعه خود مکان هایی را تعیین و وانتی ها را به اجبار به آنجا منتقل کند که مشکلات دیگری مثل نارضایتی  صاحبان مغازه که مالیات، اجاره و هزینه های دیگر می پردازند را به دنبال داشته باشد.

موسوی در تشریح عمل بر پایه رفتار محور، برای استقرار وانتی ها می گوید: مکان هایی که مردم تمایل بیشتری برای خرید از وانتی ها دارند را شناسایی کرده و با ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر اختلاف که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند و البته با در نظر گرفتن  بحث ترافیکی و امنیت جانی آنها، ساماندهی کردیم.

وی با بیان اینکه هدف این طرح غربالگری سه مرحله ای وانتی ها برای مشخص کردن افراد نیازمند واقعی تک شغله ها است می گوید: این رویداد با همکاری و هماهنگی پلیس، راهور، معاون دادستان، اتاق اصناف و بازرگانی انجام و نشست تکمیلی این طرح  هم برگزار شده است.

وانتی های بلندگو دار یکی از عامل های  ایجاد کننده ی  آلودگی صوتی و به هم ریختگی منظر شهری

هادی عسگری رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری زنجان هم درباره ی ضرورت ساماندهی وانتی های بلندگو دار می گوید: یکی از کارهای برجسته ای  که به دستور شهردار در سطح شهر انجام گرفته، ساماندهی وانت بارهایی است که یکی از  عامل های ایجاد کننده ترافیک، آلودگی صوتی و به هم ریختگی سیما و منظر شهری هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر وانتی های دوره گرد از قشر آسیب پذیر جامعه بوده و ناچار هستند که معیشت خود را از این راه تهیه کنند می گوید: با توجه به سیاست‌های اعمال شده و دستور  استانداری، فرمانداری و نیز دادستانی، فعالیت و تردد آنها به صورت پراکنده در سطح شهر، مشکل ساز شده است که بر پایه آن دستورالعمل و نیز دستور شهردار نسبت به آماده سازی و ایجاد 10 نقطه در سطح شهر برای استقرا آنها اقدام شد.

عسگری نصب تابلو با تصویر وانت بار و ریختن آسفالت تراش برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار را از اقدامات انجام گرفته برای مکان های استقرار وانت بارها عنوان می کند.

به هر حال وانتی های دوره گرد و بلند گودار مقصر باشند یا نباشند، آنچه که مسلم است این است که باید با راهکارهای مناسب هم آنها به کسب‌وکار خود برسند و هم آسایش شهروندان فراهم شود طوری که هر دو گروه رضایت نسبی را داشته باشند وگرنه با بگیروببند و جریمه کردن و یا جلوگیری از کسب‌وکار آنها کاری از پیش نمی رود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوانت های دوره گردشهرداری زنجاننیروی انتظامی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1507


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»