کد خبر: 1522
1398/11/06 - 9:43


با پیگیری صدای زنجان منشا بوی نامطبوع در سه‌راهی طارم مشخص شد؛

تحریم

رئیس حوزه محیط زیست سازمان صمت استان: شرکت تصفیه دوم روغن فرسوده خودروها به دلیل تحریم‌ها نتوانست تجهیزات را خریداری و وارد کشور کند/ معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان: علیه شرکت شکایت کردیم

پایگاه خبری صدای زنجان

سوژه مردمی



لیلا محمدی- به دنبال اعتراض روستائیان مبنی بر استشمام بوی نامطبوع در سه‌راهی طارم و جاده زنجان- تهران اداره کل حفاظت محیط زیست استان دست به کار شد. پس از پایش‌های شبانه‌روزی کارشناسان این اداره کل، شرکت تصفیه دوم روغن فرسوده خودروها منشا اصلی بوی نامطبوع اعلام گردید. معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان در گفت‌وگو با صدای زنجان از شکایت این دستگاه علیه مسئولان واحد به علت عدم توجه به اخطاریه‌های حفاظت محیط زیست مبنی بر بروزرسانی تجهیزات تصفیه روغن فرسوده خودروها در مراجع قضایی خبر داد.

چند روزی است که نشر بوی نامطبوع و آزاردهنده در اطراف شهر زنجان مردم را نگران کرده است. این بو در ساعات پایانی روز به ویژه شب‌ها زمانی که شدت باد بالا بوده و جهت وزش آن به سمت شهر است به مراتب تشدید می‌شود.

شرکت ملی سرب و‌روی و احتمال برداشتن فیلترها، پایا کنسرو به دلیل تخلیه پسماند حاصل از تهیه رب‌ها و روغن نباتی جهان سه منشا مضنون برای نشر این بوی نامطبوع بودند که علی اسدی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان در گفت‌وگو با صدای زنجان آن را با قاطعیت رد کرد و گفت: با بررسی‌های کارشناسان و پایش‌های شبانه از واحدها و کارخانجات مستقر در سه راهی طارم و جاده زنجان- تهران دو شرکت از جمله واحد تصفیه دوم برای بازیافت روغن فرسوده خودروها و واحد تصفیه روغن نباتی دو عامل اصلی برای نشر بوی نامطبوع شناسایی شدند.

اسدی ادامه داد: با توجه به اینکه واحد تصفیه روغن نباتی در بسیاری از مواقع تعطیل و غیرفعال است، برای اداره کل حفاظت محیط زیست استان محرز شد که واحد تصفیه دوم روغن فرسوده خودروها منشا اصلی بوی نامطبوع در سه راهی طارم و جاده زنجان- تهران است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به صدور اخطاریه‌‌های متعدد در سال قبل به مسئولان این واحد عنوان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان به مسئولان شرکت لزوم بروزرسانی در پروسه تصفیه دوم روغن خودروها را خواستار شده بود. البته لازم به ذکر است مسئولان واحد با هزینه بالا نسبت به استقرار تجهیزات و دستگاه‌ها با فن‌آوری بالا و پیشرفته نیز اقدام کرده بودند اما بخش «رنگ‌بری» این پروسه را به علت هزینه‌های بالایی که نیاز داشت نتوانسته بودند کاملا مجهز کنند و به ناچار با همان تجهیزات قبلی کار را ادامه می‌دادند. که این بی‌توجهی سبب نشر بوی نامطبوع در اطراف شهر شد در نتیجه با وجود اقدامات صورت گرفته که کامل نبوده همچنان این بوی آزاردهنده در اطراف شهر حاکم است.

وی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان طبق قانون علیه این شرکت در مراجع قضایی شکایت کرده و با تشکیل پرونده روند مربوطه را پیگیری می‌کند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه بوی نامطبوع اطراف شهر ناشی از انتشار ترکیبات آلی فرار در این واحد است و به هیچ عنوان برای سلامتی انسان خطری ندارد، اعلام کرد: در شرایط عادی غلظت ترکیبات آلی پائین است و مشکل جدی برای سلامتی انسان‌ها وجود ندارد اما برای افرادی که دارای حساسیت هستند ممکن است ناراحتی‌هایی را به وجود آورد. از آنجایی که انتشار ترکیبات آلی همراه با بو بوده و از سویی برای مردم قابل محسوس است می تواند آزاردهنده باشد وگرنه برای انسان و محیط طبیعی از جمله خاک خطری ندارد.

اسدی با بیان اینکه فعالیت شرکت ملی سرب و روی ایران به هیچ عنوان همراه با بو نیست، تاکید کرد: طبق پایش‌های انجام گرفته این شرکت به هیچ عنوان نمی‌تواند منشا آلودگی مربوط به بوی نامطبوع سه راهی طارم و جاده زنجان- تهران باشد.

وی در مورد زمان تعیین تکلیف واحد تصفیه دوم روغن فرسوده خودروها مستقر در منطقه هم گفت: منتظر تصمیم مراجع قضایی می‌مانیم.

و باز هم تحریم

رئیس حوزه محیط زیست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه شرکت تصفیه دوم روغن فرسوده خودروها مذکور چند سال قبل اقدام به تغییر پروسه کردند اما به علت تحریم‌ها نتوانستند از کشور تولیدکننده نسبت به خرید و ورود تجهیزات اقدام کنند، افزود: مسئولان واحد به ناچار اقدام به واردات تجهیزات از کشور ثالث کردند اما به علت کپی بودن (اصل نبودن) تجهیزات و مشکلات مربوط به پمپ به ویژه در بخش رنگ‌بری نتوانستند جواب بگیرند.

فغفوری در مورد تعطیلی این شرکت در پی شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و تاکید مسئولان ارشد استان بر عدم تعطیلی واحدهای تولیدی در این برهه از زمان به صدای زنجان گفت: همواره سعی می‌کنیم هیچ واحدهای در شرایط کنونی کشور تعطیل نشود. این شرکت تا به امروز هیچ تقاضایی برای رفع مشکلات خود از طریق کارگروه رفع موانع تولید ارائه نکرده است اما با توجه به قضایی شدن پرونده مربوطه، احتمالا مسئولان ذیربط جهت مرتفع شدن مشکلات خود مراتب را در کارگروه رفع موانع تولید پیگیری کنند.

فغفوری با تاکید بر لزوم اجرای اصول زیست محیطی از سوی واحدهای تولیدی عنوان کرد: معتقدیم همه ما باید نسبت به ضرورت حفظ محیط زیست و مسئولیتی که در قبال آن داریم توجه کنیم و نباید صرفا به جنبه‌های تولید و درآمد بپردازیم. در این پرونده هم تلاش می‌کنیم تا هم اصول زیست محیطی رعایت شود و هم شرکت تعطیل نشود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبوی نامطبوعسه راهی طارم زنجانسامان شیمی
sedayezanjannews.ir/nx1522


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»