کد خبر: 1541
1398/11/14 - 8:59


گفت‌وگوی صدای زنجان با بنیان‌گذار مجموعه فرهنگی «فرهنگان»؛

دنبال اعتلای فرهنگی استان هستیم

مجموعه فرهنگان زنجان در ساختمان تاریخی ایستگاه راه‌آهن زنجان که بیش از یکصد سال پیش توسط مهندسان آلمانی ساخته شده بود راه‌اندازی شده است. این مجموعه با برگزاری برنامه‌های فرهنگی خود گامی در جهت ارتقا و اعتلای فرهنگی استان برداشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی - مجموعه فرهنگان زنجان در ساختمان تاریخی ایستگاه راه‌آهن زنجان که بیش از یکصد سال پیش توسط مهندسان آلمانی ساخته شده بود راه‌اندازی شده است. این مجموعه با برگزاری برنامه‌های فرهنگی خود گامی در جهت ارتقا و اعتلای فرهنگی استان برداشته است.

برنامه‌های فرهنگی که غالبا برای عموم مردم آزاد است و هر قشر سنی، از پیر و جوان گرفته تا کودک و نوجوان را در بر می‌گیرد.

 در این خصوص «مختار مهدی‌زاده» با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر 18 برنامه در طول 4 ماه برگزار کرده‌ایم، گفت: این برنامه‌ها در ژانرهای متنوعی بوده است و سعی کرده‌ایم که مخاطبان ما، مخاطبان وسیعی باشند. از هنرمندان گرفته تا کارآفرینان و علاقه‌مندان فیلم و فیلنامه که برای آنها کارگاه‌های نقد فیلم و فیلمنامه‌نویسی برگزار خواهد شد و به طور وسیع طیف گسترده‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم تقاضای تمام مخاطبینی که وجود دارند را پاسخ بدهیم.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها تنها ارتقای فرهنگی است و در هیچ وادی دیگری حرکت نمی‌کنیم و سعی داریم به اعتلای فرهنگی استان و بهبود فرهنگ کتابخوانی و آشتی مردم با کتاب کمک کنیم.

مهدی‌زاده در پاسخ به اینکه «برنامه‌های آتی که در فرهنگان برگزار خواهید کرد به سمتی گرایش خواهند داشت؟» و در روزهای آتی به سمت برگزاری چه برنامه‌ها و کارگاه‌هایی گرایش خواهید داشت‌، گفت: در حال حاضر به هیچ حوزه خاصی تعصبی نداریم و به دنبال بزرگنمایی و بولد‌کردن حوزه خاصی نیستم و برنامه‌های فرهنگی فرهنگان را با کارگاه آموزشی کارتون با حضور «جمال رحمتی» شروع کردیم و سپس در زمینه‌های داستان و نقد فیلم ورود پیدا کردیم و در رابطه به بحث کارآفرینی نیز سعی کردیم فعال باشیم که در این زمینه برنامه کاغذ کاهی را تدارک دیدیم.

وی در کارگاه‌های کاغذ کاهی خاطرنشان کرد: کارگاه کاغذ کاهی هر چهارشنبه در فرهنگان برگزار می‌شود و هر هفته یک مهمان در حوزه‌های مختلف شغلی در این کارگاه حضور می‌یابد تا از تجربه‌های زیستی و کاری خود بگوید و ما به دنبال این هستیم که حمایت‌گر این کارگاه باشیم چرا که در جامعه‌ای که مردم بی‌کار هستند و دنبال شغل می‌گردند و مشاغل یک سری مشاغل تعریف شده خاص است، ما می‌خواهیم یک سری مشاغلی را مطرح کنیم که افراد دریابند که لزوما لازم نیست برویم و یک سری کارهای تعریف شده را انجام بدهیم و می‌شود در فعالیت‌های هنری مخصوصا صنایع دستی ورود پیدا کرد و حداقل ما 60 نوع صنعت دستی داریم و این‌ هنرها بسیاریشان مغفول واقع شده است و بسیاری‌اش در حال فراموشی است که می‌خواهیم این‌ها احیا شود که نمونه این مشاغل قلم‌زنی روی مس است که هفته پیش مهمان این برنامه یکی از قلمزنان پیشکسوت را دعوت کردیم و در مورد قلم‌زنی صحبت کردیم.

بنیان‌گذار مجموعه فرهنگی «فرهنگان»ادامه داد: این هفته چهارشنبه نیز در مورد ملیله به عنوان یکی از هنرها و صنایع دستی استان بنا است تا صحبت شود و فعالیت‌هایی از این قبیل را در حال انجام هستیم تا خانواده‌ها به این باور برسند که تنها دکتر و مهندس شدن شغل محسوب نمی‌شود و مشاغل بسیاری وجود دارد که می‌تواند درآمدزایی کند و در این زمینه ها داریم کار می‌کنیم.

وی افزود: در این زمینه‌ها داریم کار می‌کنیم و ما در کنار کتاب و آورده‌های فرهنگی و هدایا سالن مشاهیر را داریم که این سالن به این دلیل ایجاد شده است که مردم بیایند و با هم تبادل فکر و اندیشه بکنند و یک پاتوق فرهنگی باشد که حداقل هفته‌ای یکبار دور هم جمع شوند و با هم صحبت کنند و به زودی نیز کافه کتاب این مرکز فرهنگی نیز را افتتاح خواهیم کرد که این کافه نیز در واقع محیطی است برای اینکه مکانی گرم برای خانواده‌ها ایجاد کند و در حال حاضر آن‌چه که ما را ترغیب می‌کند این است که اعضای خانواده با هم در جلسات و فرهنگان جهت خرید کتاب حضور پیدا می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه یک سری از این برنامه خیلی خوب استقبال شده است و یک تعداد دیگری هم چون در آغاز کار بوده است چندان مخاطبی نداشته است که ما نا امید نمی‌شویم و می‌دانیم که به مرور زمان مخاطبین شناسایی می‌شوند و می‌فهمیم که تقاضا و نیازهایشان چیست و تلاش می‌کنیم که در این زمینه ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز در زمینه موسیقی آن‌چنان که باید و شاید ورود پیدا نکرده‌ایم، گفت: تئاتر نیز یکی از دیگر حوزه هایی است که در این مجموعه مغفول مانده است و به نظر می‌رسد فضای بیرونی مجموعه می‌تواند مکان مناسبی برای تئاترهای میدانی باشد که به دنبال این مسائل هستیم و در واقع داریم یک سری کارهای این چنینی را انجام می‌دهیم و امید‌واریم که بتوانیم در کنار کتاب، کارهای فرهنگی را نیز در این زمینه انجام بدهیم.

بنیان‌گذار مجموعه فرهنگی «فرهنگان»با اشاره به اینکه هنوز زود است در مورد کارهایی که در این مجموعه در حال انجام است قضاوت کرد و نتیجه گرفت، گفت: اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که کلاس‌ها و کارگاه‌هایی که در سطح شهرستان‌ها و تهران در حال برگزاری است همواره شهریه دارد و بسیاری از افراد به دلیل محدودیت‌های مالی که وجود دارد، نمی‌توانند در این جلسات حضور داشته باشند اما ما در ای مجموعه بدون دریافت هیچ هزینه‌ای به دنبال این هستیم که مخاطبین را تا میزانی در فعالیت‌های هنری و فرهنگی مشارکت بدهیم مثلا کارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی که بنا است در هفته آینده برگزار شود، را ما به صورت رایگان برگزار خواهیم کرد چرا که‌ در شرایطی قرار داریم که خانواده‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی که دارند بحث فرهنگ را از سبد خانوار خود حذف کرده‌اند و مسئولین تنها به حذف این هزینه از سبد خانوار اشاره می‌کنند و گامی در جهت اینکه این مشکل را برطرف کنند برنمی‌دارند و به نظر می‌رسد باید در این حوزه افراد ورود پیدا کنند که ما این کار را شروع کرده‌ایم وتلاش می‌کنیم که آن را ادامه بدهیم.

وی با اشاره به اینکه ما در این مجموعه همچنین دیواری را تعبیه کرده‌ایم تا کسانی که می‌خواهند هزینه‌ای را در راه فرهنگی خرج کنند مبلغی را به عنوان هدیه به این مجموعه بپردازند و مبلغ پرداخت شده را به روی دیوار بچسبانند تا کسانی که نیاز به خرید کتابی دارند اما متاسفانه محدودیت مالی دارند بتوانند با برداشتن یکی از این برچسب‌ها در جهت تهیه کتاب مورد نظر خود اقدام کنند.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه در زمینه عمومی برنامه‌های این مجموعه چندان ورود نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: این مجموعه در آغاز راه است و امید است تا یک میزان این مباحث را به سمت عمومی بودن نیز سوق بدهیم. یکی از مباحث خوبی که به دنبال برگزاری آن بودیم برگزاری کارگاه روانشناسی نقاشی کودک بود که بسیار اهمیت دارد که در زمینه کودکان بسیار کم کار می‌شود در صورتی که این کار یک کار زیر بنایی است و مدارس روی این قضیه اصلا کار نمی‌کنند.

کاغذ کاهی مکانی برای آشنایی با تجربه‌های زیستی فعالان مشاغل مختلف

در ادامه «پریناز رحیمی»، کتاب کار بزرگ سال فرهنگان زنجان، با اشاره به اینکه کاغذ کاهی تقریبا از زمستان سال قبل شروع به فعالیت کرد، گفت: مالکیت معنوی این ایده برای من است و این ایده از این جا شروع شد که من علاقه داشتم که با آدم‌های مختلف آشنا شوم و از تجربه آن‌ها برای نوشتن داستان و زندگی شخصی خود استفاده کنم.

وی ادامه داد: وقتی در جریان بازار‌گردی‌هایم با یک مغازه‌دار که سبزی می‌فروخت، آشنا شدم و او از مسائل کاری خود برای من تعریف کرد این ایده به ذهن من رسید و با خود گفتم که چه خوب است که من بروم آدم‌های مختلف را پیدا کنم و با آن‌ها در مورد مشاغلشان صحبت کنم و سپس به این نتیجه رسیدم که بهتر است یک کار اشتراکی در این زمینه انجام داد تا از آدم‌های مختلف دعوت کرد تا در مورد شغل و تجربه‌های زیستی خود صحبت کنند و مخاطب این کارگاه می‌توانند  گروه هنرمندان باشند تا تجربه‌های زیستی این افراد را به آثار هنری تبدیل کنند.

اداره کننده جلسات با اشاره به اهدافی که این کارگاه دنبال می‌کند، اظهار کرد: اهدافی‌ که این کارگاه دنبال می‌کند شامل آشنایی با مشاغل، تجربه زیستی و گرفتن ایده و خلق آثار هنری است که خلق آثار هنری ممکن است در درازمدت رخ دهد و در سالهای آتی‌ این موضوع می‌تواند روی افراد تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این بالغ بر12 جلسه از این کارگاه در بافت‌های تاریخی استان شکل گرفته است، افزود: مهمان‌های ما مهمان‌هایی هستند که در کارشان موفق هستند یعنی می‌‍‌آیند و و در مورد مزایا و حقوق وتجربه‌های کاری خود صحبت می‌کنند.

وی افزود: ما تلاشی بر این نداریم که افراد مطرح را در این کارگاه دعوت کنیم و در واقع به دنبال این هستیم که افرادی از طبقه متوسط جامعه که در زمینه فعالیت‌های خود بسیار موفق بوده‌اند را به این کارگاه ها دعوت کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه فصل دوم کارگاه خود را ما در فرهنگان، چهارشنبه‌های هر هفته در ساعت 6 عصر برگزار می‌کنیم، گفت: این نشست‌ها در واقع مخاطبین خود را پیدا کرده است و در حال حاضر مخاطبین خود را پیدا کرده است. یکی دیگر از اهداف ما این است که این فکر را از ذهن مخاطبین خود در بیاوریم که همه چیز دکتر و مهندس بودن نیست و اگر در هر پیشه‌ای موفق باشیم می‌توانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

رحیمی با اشاره به اینکه ما در این کارگاه‌ها یک میزی را به میز افتخارات مهمان‌هایمان اختصاص داده‌ایم، گفت: ما از میهمانان خود می‌خواهیم که در یکی از ابزار حرف‌های خود را برای ما به عنوان هدیه بگذارند تا در پایان یک نمایشگاهی نیز از این ابزارها ایجاد کنیم.

وی افزود: ما تاکنون 5 جلسه نیز در فرهنگان استان برگزار کرده ایم که این جلسلات رایگان است و همه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند. همچنین این نوید را می‌توانیم به افراد بدهیم که کاغذ کاهی کودک نیز با همین رویکرد به زودی برگزار خواهد شد.

رحیمی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف دیگر ما در این جلسات این است که یک سری از برنامه‌ها را به صورت کارگاهی در منزل و یا کارگاه مهمانان‌مان برگزار می‌کنیم و بعد از سال نو به دنبال اجرایی کردن این کارها هستیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرهنگانمختار مهدی‌زادهراه‌آهن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1541


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»