کد خبر: 1545
1398/11/15 - 10:10


صدای زنجان مساله مصرف مواد مخدر برای بهبودی برخی بیماری‌ها را بررسی می‌کند

فکرهای خمار

مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی استان: تریاک دارو نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- گاهی باورها و سنتهای اشتباهی به گوش برخی از افراد جامعه میرسد مبنی بر اینکه تریاک اعتیادکننده نیست، برای کاهش درد و کاهش دیابت و قند خون موثر است و خطری برای مصرف کننده ندارد ولی با گذشت زمان ماحصل مصرف این مواد اعتیاد است و برای بالا بردن تاثیر ان بعد از مدتی باید به افزایش مصرف و یا تغییر مواد اقدام کرد.

یوسف بیانلو؛ دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان میگوید: در تاریخ ایران این باورهای غلط ریشه در فرهنگ‌ها و سنتها ما دارد که افراد برای کاهش درد و درمان برخی از بیماریها به سمت مصرف تریاک بروند.

کنجکاوی علت اصلی گرایش به مصرف مواد

باورهایی که خیلی از مواقع جوانان را به سمت مواد میکشند از جمله با یک بار مصرف معتاد نمی‌شوم، می‌توان به صورت تفننی مصرف کرد، ترک اعتیاد مشکل نیست، ظرفیت خودم دستمه، ورزش مانع از اعتیاد است، معتادان از قشر ضعیف هستند، مواد قدرت حافظه را بالا میبرد، شیشه چربی سوز است،  و یا برای رهایی از مشکلات مواد مصرف میکنم و غیره که باورهای غلطی هستند که افراد را در دام این بلایای خانمان‌سوز گرفتار میکند. بیانلو اعتقاد دارد بیشترین علت گرایش جوانان به مواد مخدر کنجکاوی است.

تریاک بیشترین مصرف را دارد

وی با ابراز اینکه مواد تریاک در استان بیشترین مصرف کننده را دارد، تصریح میکند: متاسفانه با وجود باورهای اشتباه در فرهنگ مردم و همچنین همسایگی با کشور افغانستان که 80 درصد خشخاش دنیا را تولید میکند و همچنین قرارگیری ایران در راه ارتباطی قاچاقچیان برای ترانزیت تریاک به کشورهای غربی سبب شده دسترسی به این نوع مواد بیشتر از سایر مواد اعتیاد آور باشد و برای همین مواد تریاک بیشترین مصرف کننده در میان معتادان سطح کشور را داشته باشد.

شیوع تریاک در استان

به گفته این مسئول، در حال حاضر نرخ شیوع اعتیاد در استان حدود 2 درصد است که بیشترین مواد مصرفی تریاک و بعد از آن هروئین و مصرف آمفتامین‌ها به ویژه شیشه در رتبه سوم قرار دارد.

وی ادامه میدهد: 13.5 درصد مصرف کنندگان تریاک استان در بازه سنی 18 تا 27 سال و 40 درصد معتادان به تریاک در بازه سنی 28 تا 37 سال و 23 درصدشان در بازه 38 تا 47 سال و مابقی نیز بالای 48 سال سن دارند.

تریاک چیست؟

تریاک از گیاهی به نام خشخاش گرفته می‌شود که هروئین، شیره، کدئین، پتیدین، متادون و سوخته از مشتقات آن است.

بیانلو با اشاره به علائم مصرف تریاک گفت: تغییرات روانی و رفتاری که در ابتدا سرخوشی و سپس بیتفاوتی را به دنبال دارد، کج خلقی، پرخاشگری، بیقراری، کندی و اختلال در قضاوت، تهوع و استفراغ، کاهش درد، احساس گرما و گر گرفتن و خارش بینی، سنگینی دست و پا، خشکی دهان،  کاهش فشار خون، انقباض مردمک چشم، افت عملکرد شغلی و اجتماعی از علائم مصرف تریاک است.

وی در ادامه با اشاره به عوارض مصرف تریاک خاطرنشان میکند: اختلال در زمان خواب و بیداری، کاهش فعالیت‌های روزانه، سستی در این افراد بیشتر مشاهده می‌شود که با گذشت زمان عملکرد کلیه‌ها، ریه و دندانها آسیب میبیند و در بخش روانی نیز فرد دچار پرخاشگری و اختلالات روانی و کم حوصله میگردد.

آیا تریاک فشار و قند خون را درمان میکند؟

متخصصان قلب و عروق در سمینارهای مختلف با تاکید مکرر یاداوری میکنند که گاهی مصرف داروهای ضد فشار خون هم نمی‌توانند منجر به کنترل کامل این عامل مخرب بشوند زیرا درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به فشار خون با وجود اینکه قرص ضد فشار خون استفاده میکنند هنوز فشارخونشان تحت کنترل نیست ولی این یک واقعیت است که بعد از مصرف تریاک فشار خون کمی افت میکند این اتفاق بعد از خوردن آبلیمو، سیر و سرکه نیز به وجود میآید.

بیانلو میافزاید: حتی متخصصان معتقد بر این هستند که داروهای نسل جدید هم در کنترل کامل فشار خون چندان موفق نیستند ولی چطور بپذیریم که تریاک به خودی خود سبب درمان فشار خون میشود.

تریاک دارو نیست

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت استان نیز با رد اینکه تریاک برای درمان قند خون موثر است، اظهار میکند: تریاک نه تنها راه درمان بیماریهایی از قبیل فشار خون و قند خون نیست بلکه خود عوارضی دارد که ممکن است موجب افزایش بیماریهایی در بدن فرد شود.

علی صیدی با تاکید بر اینکه افرادی برای کاهش درد از تریاک استفاده میکنند، خاطرنشان میکند: افراد میتوانند به جای مصرف تریاک از داروهایی که برای تسکین درد موثر هستند استفاده کنند که اعتیادآور نبوده و علاوه بر آن نیز عوارض زیادی ندارد.

تریاک وابستگی روانی و جسمانی ایجاد میکند

مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی استان معتقد است: تریاک از مواد افیونی بوده و مصرف آن برای افرادی که چه به صورت تفننی و یا روزانه و یا هفتگی استفاده میکنند وابستگی جسمی و روانی ایجاد میکند و فردی که شروع به مصرف مواد میکند و با توجه به اینکه مواد مخدر ایجاد تحمل (یعنی بیمار در دفعات بعدی مصرف، برای رسيدن به سطح قبلی روانی و جسمانی ناشی از اثر مواد، بايد مقادير بيشتری از آن را مصرف کند) میکند و فرد مجبور به استفاده از مواد دیگر از قبیل آمفتامینها مثل شیشه، قرص های روان گران و یا الکل میشود و هم زمان سیگار نیز مصرف میکند.

شهره نصر در ادامه با اشاره به عوارض طولانی مدت از تریاک خاطر نشان میکند: خارش، مشکلات گوارشی از جمله یبوست، خرابی دندانها، کاهش تمرکز و کاهش میل‌های بیولوژیک و ناتوانی جنسی، درگیری با خانواده، کاهش عملکرد عاطفی، اختلال در خلق‌وخو، افسردگی، مشکلات اجتماعی و در نهایت درگیری با قانون از عوارض تریاک است.

وی تاکید میکند: افراد برای درمان بیماریها باید به پزشک مراجعه نماید و اگر پزشک ترجیح دهد برای کاهش درد و تسکین بیماری داروهایی با ترکیبات مرفین تجویز میکند که هیچگونه اعتیادی ندارد.

نصر ابراز میکند: استفاده از مواد مخدر از جمله تریاک برای درمان آسیبهای جبران ناپذیر و پیامدهای منفی به دنبال دارد.

تریاک ترکیب با قیر

او تاکید میکند: هم اکنون مواد تریاکی که در بازار عرضه میشود خالص نبوده و قاچاقچیان برای افزایش وزن تریاک از مواد زاید و غیر بهداشتی از جمله قیر و یا تفاله چای استفاده میکنند که این مواد، عوارض بیشتری برای مصرف کننده به دنبال دارد.

تزریق آخرین و خطرناکترین راه مصرف

این مسئول با بیان اینکه معتادان با چهار روش مواد مخدر مصرف میکنند، توضیح میدهد: خوردن همراه با آشامیدنی ، تدخین، انفیه و تزریق از راههای مصرف مواد مخدر است که فرد معتاد که سابقه بیشتری برای مصرف دارد وقتی با مصرف مواد به لذت سطح قبل نمی‌رسد مجبور به تزریق این مواد میکند که این روش خطرناکترین راه مصرف است و میتواند مشکلات جدی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمواد مخدرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر زنجاناعتیاد
sedayezanjannews.ir/nx1545


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»