کد خبر: 1548
1398/11/16 - 14:3


رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان پلمپ این شرکت توسط شهرداری را غیرقانونی خواند

قرارمان حرکت گازانبری نبود

ابوذر نجفی: قرار بود طبق دستور استانداری، شهرداری مساعدت کند نه حمله!

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- ظهر دیروز (سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه جاری) تعدادی از نیروهای شهرداری با ورود به ساختمان شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان و تخلیه محل از نیروهای انسانی، تمامی اموال و امکانات سخت‌افزاری را ضبط و محل را پلمپ کردند. مدیرعامل شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان در اعتراض به این اقدام شهرداری با برگزاری نشست خبری در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد: چند وقت پیش به دنبال صدور اخطاریه از سوی شهرداری، جلسات مربوطه با حضور مسئولان ذیربط در محل استانداری برگزار و مقرر شد شهرداری برای تحقق اهداف تبیین شده شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان با این مجموعه مساعدت داشته باشد، قرار نبود در روز روشن با بیش از 30 نیرو حمله گازنبری داشته باشند، آن هم در آستانه دهه فجر!

بنا بر اظهارات ابوذر نجفی، رئیس شرکت تعاونی این شرکت با هدف خدمت به کارگران فصلی و ساختمانی در سال ۹۱ تاسیس و سال ۹۲ موفق به اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی استان با بیان اینکه سال 96 شهرداری با مصوبه شورای شهر محل بازارچه 22 بهمن را در اختیار شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی استان قرار داد، ابراز کرد: این محل 20 سال بلااستفاده مانده و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود، شرکت تعاونی با هزینه‌های خود نسبت به ساماندهی و بهسازی محل اقدام کرده است.

وی بهره‌مندی کارگران عضو شرکت تعاونی از خدمات بیمه‌ای از جمله بیمه مسئولیت، جمع‌آوری کارگران فصلی و ساختمانی از میدان‌های سطح شهر و استقرار آنان در محل ثابت و دارای امکانات رفاهی، نظام‌مند شدن خدمات ساختمانی و سایر خدمات کارگری به کارفرمایان و شهروندان متقاضی بکارگیری نیروی کار، اعزام نیروهای بومی استان به مکان‌های نیازمند نیروی کار و جلوگیری از مهاجرت نیروهای کارگری بومی به خارج از استان را از اهداف اصلی طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی اعلام کرد.

وقتی ابزار نداریم؛ چه کنیم

نجفی با اشاره به ثبت اسامی نزدیک به ۵ هزار کارگر ساختمانی و فصلی در شهرستان زنجان در سامانه مربوطه در مورد عدم اجرای موفق طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی توسط این شرکت گفت: تاکنون برای جلب حضور کارگران در شرکت تعاونی و اعزام آنان به محل‌های کار اقدامات تبلیغی و حمایتی متعددی انجام داده شده اما واقعیت این است اگر خواهان جمع‌آوری کارگران از میادین سطح شهر هستیم دستگاه‌های متولی به ویژه شهرداری باید زمینه را برای عملیاتی شدن اهداف مربوطه به ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی فراهم کنند چرا که شرکت تعاونی ابزار تشویقی برای ترغیب کارگران جهت حضور در شرکت را در دست ندارد.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان بیمه یک روزه کارگران و استفاده افراد از مزایای آن یکی از طرح‌های موفق شرکت برای نخستین بار در کشور اعلام کرد که رضایت مسئولان دستگاه‌های ذیربط از جمله اداره کار را در پی داشته است.

از پیگیری دادستانی تا پلمپ شهرداری

وی ادامه داد: خردادماه امسال بود که دادستانی با ارسال نامه‌ای به شهرداری خواستار تسریع در اجرای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی شد. در این نامه تاکید شد با توجه به تجمع کارگران در میادین اصلی شهر که سبب ایجاد چشم‌انداز نامناسب شهری شده و بعضا موجبات درگیری و شلوغی محل و انجام اقدامات مجرمانه را فراهم می‌کند لازم است موضوع ساماندهی کارگران و دلالت آنها به شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان که دارای مجوز بوده اقدام خوب و سازنده دانست که می‌تواند بخشی از مشکلات کارگری و ساماندهی جمعیت مذکور و خلوت نمودن میادین شهری را مرتفع کند. در این راستا مقرر شد دستورات لازم در خصوص مساعدت و همکاری با شرکت مذکور جمع آوری کارگران و دلالت و راهنمایی آنها جهت عضویت در شرکت مذکور صادر تا اقدامات لازم معمول شود.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان ضمن ابراز تاسف از عدم جدی گرفتن نامه ارسالی دادستانی به شهرداری در خصوص تسریع در اجرای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی عنوان کرد: متاسفم برای سرپرست شهرداری زنجان که نامه دادستانی خطاب به شهردار زنجان مبنی بر اقدام فوری برای ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی مستقر در میدان‌های ارگ و ۱۵ خرداد شده است را جدی نمی‌گیرد و می‌گوید «هر کس که به دادستانی مراجعه کند، این نامه را می‌تواند دریافت کند!». این نامه سر از کارگزینی شهرداری درآورده است، آیا دستور دادستانی به جای اجرا باید به کارگزینی ارجاع داده شود؟

وی اضافه کرد: پس از پیگیری‌های شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی، شهرداری به این جمله که «شهرداری مکان فیزیکی به مساحت ۷۰۰ مترمربع برای فعالیت به شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی را تامین و به وظیفه خود در قبال اجرای این طرح عمل کرده است» مسئولیت اجرای این طرح را متوجه شرکت تعاونی دانست. ما تاکنون نزدیک ۷۰ میلیون تومان برای تجهیز و ساخت بخش‌های این مکان هزینه کرده‌ایم. چند ماه قبل و پس از صدور مجوزهای قانونی برای درآمدزایی شرکت ۳ باب مغازه را با هزینه شخصی خود در محل این ساختمان ایجاد کردیم و اجاره دادیم. این شرکت مطمئنا از حق خود کوتاه نمی‌آید.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران وکارگران فصلی و ساختمانی استان با بیان اینکه متاسفانه شهرداری به جای حمایت ترجیح می‌دهد پاس‌کاری کند و می‌گوید مشوق شما در حوزه ارائه خدمات بیمه‌ای به کارگران باید اداره کار باشد نه شهرداری، ادامه داد: ما هم این اظهارات را می‌پذیریم اما مسئولان شهرداری نباید چشم‌شان را به خدمات شرکت ببندند و در حوزه ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی توپ را به زمین شرکت بیاندازند.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان در اعتراض به این اقدام عوامل شهرداری گفت: چند وقت پیش به دنبال صدور اخطاریه از سوی شهرداری، جلسات مربوطه با حضور مسئولان ذیربط در محل استانداری برگزار و مقرر شد شهرداری برای تحقق اهداف تبیین شده شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان با این مجموعه مساعدت داشته باشد، قرار نبود در روز روشن با بیش از 30 نیرو حمله گازنبری داشته باشند، آن هم در آستانه فرارسیدن دهه فجر!

وی در مورد صدور اخطاریه‌های شهرداری ابراز کرد: سال قبل شهرداری به شرکت تعاونی اخطاریه صادر کرد، ما هم موضوع را پیگیری کردیم، مسئولان این ارگان نرخ اجاره بهای کارشناسی شده به میزان 2 میلیون و 480 هزار تومان در ماه را اعلام کردند اما به دلیل بالا بودن مبلغ خواستار کاهش آن شدیم. در حال حاضر این میزان را حدود 7 میلیون تومان عنوان می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان با اشاره به تشریح مشکلات شرکت در حضور استاندار و همکاری دکتر حقیقی در تسریع مسائل نامبرده اضافه کرد: برای بررسی موضوع، بازرسی استانداری با دعوت از مسئولان شهرداری، خواستار مساعدت این مجموعه با شرکت تعاونی شد، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که شهرداری دست به پلمپ زد!

حق نداری به استانداری بروی

وی با اشاره به پیگیری‌های مداوم برای ادامه به کار شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان و عدم توجه مسئولان شهرداری به مشکلات و مسائل پیرامون شرکت خاطرنشان کرد: آقای معصومی، شهردار وقت زنجان صراحتا به من گفت که حق ندارم برای بازگویی مشکلاتم به استانداری مراجعه کنم!

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان با بیان اینکه شهرداری حتی به دستور استاندار نیز توجهی نکرده است، تاکید کرد: شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان یک مجموعه صنفی و سرپناه کارگران است، ما به هیچ عنوان تعرض و تجاوز نیروهای شهرداری را نمی‌پذیریم و موضوع را از طریق دادستانی و مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

پشت پرده شورا و شهرداری

وی با اشاره به قوی شدن راه‌یابی یکی از رقبای شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان به شورای شهر و احتمال واگذاری امور به انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان از سوی شورای شهر تاکید کرد: شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان در سال‌های 97 و 98 جزو تعاونی‌های برتر استان بوده و بسیاری از استان‌های کشور به تبعیت از زنجان نسبت به تاسیس این شرکت اقدام کرده‌اند، اما در زنجان کسی به جایگاه شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی توجهی ندارد.

 انکار

نجفی با رد اظهارات مسئولان شهرداری مبنی بر اینکه شرکت تعاونی کارگران فصلی و ساختمانی استان در حوزه جمع‌آوری کارگران و برگزاری دوره‌های آموزشی هیچ کاری نکرده و از سویی بدون مجوز، مجموعه‌ای را که به صورت امانی از شهرداری دریافت کرده بودند اجاره داده و از اهداف اصلی دور شده‌اند به صدای زنجان گفت: بارها از عوامل شهرداری درخواست کردیم تا در دروه‌های آموزشی‌مان شرکت کنند اما آن‌ها نیامدند. در مورد اجاره مغازه‌ها هم باید بگویم، هر کاری کردیم با اجازه سرپرست فعلی شهرداری و معاون وقت خدمات شهری این مجموعه بوده است. آقای احمدی خودشان اجازه این کار را به شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان داده‌اند، اگر من این نامه را نداشتم چه بر سرم می‌آوردند!

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان با بیان اینکه من از جیب شخصی خود هزینه کردم تا چراغ مجموعه روشن بماند، تصریح کرد: تعریف شهرداری از واژه ساماندهی چیست؟ ثبت اطلاعات 5 هزار کارگر ساختمانی در شهر زنجان و ارائه خدمات به انان مگر کذب است؟

وی با بیان اینکه ساماندهی واقعی کارگران ساختمانی و فصلی با کمک تمامی ارگان‌های ذیربط و با حکم دادستانی رنگ عمل به خود می‌گیرد، تاکید کرد: تا وقتی دستور قضایی نباشد نه شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان و نه هیچ ارگان دیگری نمی‌تواند کارگر را از حضور در میدان‌های 15 خرداد و ارگ منع کند.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان با یادآوری وظایف شورای شهر در قبال قشر کارگر عنوان کرد: اعضای شورای شهر مدیون رای کارگران هستند، از مسئولان می‌خواهیم برای احقاق حق کارگران مراتب را پیگیری کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران زنجانابوذر نجفیشهرداریبازارچه 22 بهمن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1548


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»