کد خبر: 1654
1399/01/15 - 14:0


رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان عنوان کرد:

نیاز کارگران را تامین کنید، بعد بگوید در خانه بمانید

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان زنجان با اشاره به وضعیت خاص اقتصادی کارگران در شرایط فعلی اعلام کرد: درخواست دولت، استاندار محترم و مراکز درمانی کشور از مردم و کارگران مبنی بر عدم حضور در اماکن عمومی در حالی است که بیکاری و فقر و عدم پوشش بیمه بیکاری و نبود خدمات درمانی و پزشکی مناسب در این شرایط، تاثیر فاجعه باری بر زندگی کارگران خواهد گذاشت .

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان زنجان با اشاره به وضعیت خاص اقتصادی کارگران در شرایط فعلی اعلام کرد: درخواست دولت، استاندار محترم و مراکز درمانی کشور از مردم و کارگران مبنی بر عدم حضور در اماکن عمومی در حالی است که بیکاری و فقر و عدم پوشش بیمه بیکاری و نبود خدمات درمانی و پزشکی مناسب در این شرایط، تاثیر فاجعه باری بر زندگی کارگران خواهد گذاشت .

ابوذر نجفی با بیان اینکه دولت از کارگران روزمزد و مردم انتظار دارد که در خانه بمانند تا بتواند به دلیل کم کاری بعضی از مسئولان در جهت عدم مدیریت درست در مهار این بیماری مقابله کند، خطاب به دولتی‌ها گفت: آیا خدماتی از قبیل دستمزد و بیمه بیکاری و وسایل بهداشتی و غیره را در این زمان بین اقشار کم درآمد توزیع کرده است؟ آیا اصلا فکری و تصمیمی در این خصوص صورت گرفته است؟  مگر نمی‌دانند که کارگران با فروش نیروی کار و بازوی خود می‌توانند نانی به سفره خانواده خود ببرند؟ مگر نمی‌دانند که برای یک کارگر و استادکار ساختمانی در این شرایط بیکاری و فقر، از دست دادن یک روز کاری می‌تواند بر زندگی کارگران از لحاظ اقتصادی فاجعه بار باشد؟ بسیاری از کارگران و استادکاران در پرداخت اجاره‌خانه و مایحتاج زندگی خود مانده‌اند، آیا مسئولان نمی‌دانند که خیلی از کارگران حتی توان خرید یک ماسک و دستکش حفاظتی از این بیماری را ندارند؟

نجفی اضافه کرد: وظیفه دولت در این شرایط حمایت کامل از کارگران و قشر ضعیف جامعه از قبیل اختصاص بسته‌های حمایتی نقدی، غیرنقدی و درمانی به کارگران به دلیل تعطیلی کار است. دولت باید با به وجود آوردن شرایطی روحی مناسب برای تمامی مردم و دور شدن از استرس و ناراحتی‌های روحی و روانی این قشر زودتر از این‌ها دست به کار شود. در این شرایط دولت موظف به اقداماتی فوری برای جلوگیری از تلفات و مصیبت‌های بیماری کرونا است.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان از استاندار خواست تا درخواست‌ها و انتظارات عمومی ذیل را در اسرع وقت عملیاتی کند:
۱- تامین امکانات بهداشتی و محیط سالم ایمن در همه ی محیط های کار و خدمات رسانی به کارگران
۲- اختصاص بیمه بیکاری برای تمامی کارگران بخصوص کارگران و استادکاران فصلی ساختمانی
۳- تامین مراکز خرید مواد خوراکی کاملا کنترل شده بهداشتی برای خرید و فروش نیازمندی‌های خوراکی مردم تحت شرایط بهداشتی معین
۳- رایگان کردن مخارج آب و برق و گاز و تلفن و رایگان کردن اجاره منازل مسکونی و مغازه های فروشندگان جزء، حداقل تا پایان شرایط بحران بیماری کرونا
۴- تامین اقلام لازم بهداشتی نظیر ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی به طور رایگان برای عموم مردم و امکانات و تجهیزات پیشرفته برای کادر پزشکی و درمان
۵- بیمه شدن تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی بدونه قید و شرط به صورت فوری
۶- ارائه کمک های نقدی بلاعوض و تامین بسته های مواد خوراکی برای خانواده های کارگران بیکار، دستفروشان، کارگران فصلی بیکار شده، کودکان کار و خیابان و خانواده مردمان درگیر فقر و گرسنگی و بیماری و بی‌دارویی
۷- بهرمندی کارگران ساختمانی از مشاغل سخت و زیان آور و غرامت ایام بیماری

نجفی با تاکید بر اینکه بدون این تمهیدات و تلاش‌های دولت به ویژه تامین نیازمندی‌های بخش بزرگ نیازمندان جامعه، کنترل بیماری کرونا غیرممکن است، تصریح کرد: کارگران و بیکاران و گرسنگانی که نان روزانه خود را ندارند نمی‌توانند امکانات بهداشتی خریداری کرده و یا در منازل خود بمانند و قرنطینه شوند. مردمانی هستند که برای تامین حداقل خوراکی حتی نان خشک، مجبورند از خانه بیرون زده و خود را به آب و آتش بزنند تا نانی به سفره خالی خانواده‌شان برسانند، این افراد قادر به رعایت شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا نیستند. باید در شرایط بحرانی فقر و گرسنگی‌شان را برطرف کرد چرا که این مهم یکی از اساسی‌ترین راه‌های پیشگیری کروناویروس است. ما معتقدیم تحقق این امر تنها و تنها برعهده و وظیفه دولت است که باید بودجه لازم برای آن اختصاص یابد.

نجفی در پایان با بیان اینکه دراین شرایط بحرانی جان مردم و کارگران از همه چیز مهم‌تر است، گفت: ما می‌توانیم با اگاهی و اتحاد همیشگی و همکاری بر این مشکل نیز پیروز شویم. از صمیم قلب خواستار زندگی پر از رفاه و ارامش و امنیت برای تمامی کارگران و خانواده محترم‌شان هستیم و مطمئنا این درخواست با مبارزه و مطالبه‌گری و همبستگی به نتیجه خواهد رسید .

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشرکت تعاونی صنفی ساماندهی کارگران فصلی زنجانابوذر نجفینیاز کارگران
sedayezanjannews.ir/nx1654


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»