کد خبر: 1565
1398/11/27 - 10:12


گزارش صدای زنجان از سریال ناتمام نارضایتی مردم از چاله‌چوله‌های معابر شهر زنجان؛

حقوق شهروندی در چاله‌

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان: مسئولیت ترمیم نوارهای حفاری در زیباشهر با شهرداری و نیک‌سازان و پایین کوه با آب و فاضلاب است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- وضعیت چاله‌های زنجان به بخش جدانشدنی شهر تبدیل شده است و انگار پایانی بر سریال نارضایتی مردم از وضعیت آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های زنجان وجود نداشته و همچنان باید شاهد گم شدن حقوق شهروندی در چاله‌های این شهر بود.

اين موضوع در واقع يک داستان بسيار قديمی و تكراری در اين شهر محسوب می‌شود كه هر از گاهی رسانه‌های گروهی زنجان به آن می پردازند و پس از مدتی نيز فراموش می‌شود و چاله‌های ايجاد شده به قوت خود باقی می‌مانند و معترضان نيز كه عاجز و درمانده شده‌اند به رغم ميل باطنی با آن كنار می‌آيند و در حقيقت چاره‌ای جز اين نداشته و ندارند، ظاهراٌ تأکید رسانه‌ها نیز نتوانسته در این چند سال مرهمی بر این درد باشد حقیقتی که در حرف‌های این راننده نمایان بود که می‌گفت: حنای رسانه‌های گروهی نيز در پيش ما رانندگان رنگی ندارد و بهتر است در اين زمینه ديگر قلم فرسايی نكرده و بی‌خودی وقت خود و ديگران را هدر ندهند.

رانندگان و همچنين سرنشينان وسايط نقليه شخصی و عمومی نيز به جد از اين موضوع عاصی شده‌اند و از اين‌كه حق و حقوق شهروندی آنان به سادگی هرچه تمام ناديده گرفته می‌شود و مسئولان ذيربط كک‌شان هم نمی‌گزد تأسف می‌خورند و معتقدند چاله‌ها‌ی دهان باز كرده در سطح خيابان‌ها امان رانندگان را بريده و آن‌هايی كه از اين راه روزی خود را درمی‌آورند خوب می‌دانند سقوط يكباره خودروها به درون اين چاهک‌ها چقدر هزينه برايشان تحميل می‌کند و مسئولان بايد در زمینه عدم ترميم حفره‌های خطرآفرين ايجاد شده درسطح خيابان‌ها و معابر به مردم پاسخگو باشند و اين‌كه شهروندان و صاحبان خودروها نسبت به پرداخت عوارض به شهرداری اقدام كنند ولی اين دستگاه از ارايه خدمات خودداری نمايد و با اهمال كاری هزينه‌های بسياری را بر صاحبان خودروها تحميل كند از انصاف به دور است.

یکی از رانندگان به حرکت زيگزاگی برای رد كردن چاله‌ها اشاره داشته و می‌گوید: این حرکت‌ها در بسياری از موارد سبب وقوع تصادفات خسارتی و جرحی می‌شود، مسئولان شهر نسبت به اين معضل چندين و چند ساله به خوبی واقف‌اند و حتی تعداد و ميزان عمق حفره‌های ايجاد شده را از من و شما نيز بهتر می‌دانند اما با وجود اين در پي برطرف کردن اين معضل نيستند.

یک شهروند دیگر نیز بر پر کردن این چاله چوله‌ها با خاک و شن اشاره دارد و می‌گوید در برخی خيابان‌های شهر، كارگران شهرداری يا خود مردم چاله‌های ايجاد شده را با خاک و شن ترميم می‌كنند ولی اين راه چاره نيست چون با کوچکترین بارشی این خاک به گل و لای تبدیل می‌شود و مسئولان بايد به فكر آسفالت‌ريزی اصولی باشند.

وی يادآور شد: مسئولان ذيربط شهری بهتر است برای كسب درآمد بيشتر، عوارض و ماليات‌های بالاتری را برای فروشندگان لوازم يدكی و تعميركاران خودروها درنظر بگيرند چرا كه اين صنف از جامعه از بركت وجود اين چاله چوله‌های ايجاد شده به نان و نوای خوبی رسيده‌اند.

گفتیم گوش نکردند حالا در گل و لاییم

یک شهروند زنجانی به اعتراض چند ماه گذشته‌شان اشاره داشته و می‌گوید همان موقع گفتیم که وضعيت آسفالت برخی خيابان‌ها و كوچه‌ها آنقدر نامناسب است كه آمد و شد وسيله نقليه را سخت  كرده و لازم است شورای شهر و شهرداری‌های مناطق فكری به اين وضعيت نابسامان كنند چرا كه اگر همچنان دست روی دست بگذارند، وضعيت به خاطر بارش‌های زمستانی و يخ‌زدگی بدتر از اين نيز خواهد شد ولی آن زمان کسی به حرفمان گوش نکرد و حالا هم سرما بهانه‌ای شده برای دست روی دست گذاشتن این مسئولان و ما هم هر روز باید شاهد گل و لای و وارد آمدن خسارت بر خودروهای‌مان در این گرانی باشیم.

نارضایتی این شهروند از چاله‌چوله‌هایی است که به گفته شهرداری ناشی از کنده‌کاری‌های شرکت آب و فاضلاب برای فاضلاب بود و این شرکت در برخی از مناطق موظف به پر کردن و آسفالت این چاله‌هاست.

از قرار معلوم زمانی که تصمیم بر اجرای طرح فاضلاب شهر زنجان گرفته شد قراردادی بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب منعقد شده که طی آن پر کردن و آسفالت معابری که در آن به سبب اجرای سیستم فاضلاب شهری حفاری صورت گرفته است بر عهده شرکت مذکور باشد موضوعی که احمد نصیری، عضو شورای شهر زنجان بر آن اشاره داشته و منشأ مشکلات به وجود آمده را همین قرارداد عنوان می‌کند.

آب و فاضلاب در آسفالت‌ریزی تخصص ندارد

وی این تصمیم شهرداری را که مسئولیت آسفالت معابر کنده‌کاری شده را به شرکت آب و فاضلاب واگذار کرده غلط می‌داند و معتقد است مردم از شهرداری انتظار معابری با آسفالت تمیز و بی‌عیب  دارند و هرگونه قصور در این بخش را از ناحیه شهرداری می‌بینند.

این عضو شورا به بی‌کیفیت بودن لکه‌گیری و آسفالت انجام شده از سوی پیمانکار شرکت آب و فاضلاب اشاره داشته و ابراز کرد: این افراد در امر آسفالت‌ریزی متخصص نیستند از همین رو مشاهده شده که آسفالت‌ریزی انجام شده از سوی این پیمانکار در معابر با کوچکترین بارشی از بین رفته است.

وی با بیان این‌که واگذاری صفر تا صد ایجاد طرح فاضلاب شهری به پیمانکار شرکت آب و فاضلاب اقدام اشتباهی بوده و در حال حاضر در امر آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری معابر کنده‌کاری شده دوگانگی ایجاد شده است، بیان کرد: مردم از شهرداری انتظار لکه‌گیری و آسفالت این معابر را دارند در حالی که طبق قرارداد منعقد شده بر عهده پیمانکار شرکت آب و فاضلاب است.

به گفته نصیری با توجه به بارندگی‌های اخیر موضوع لکه‌گیری و آسفالت معابر پیشرفت خوبی نداشته و با توجه به برودت هوا امکان آسفالت‌ریزی نیز وجود ندارد و در حال حاضر کارخانه آسفالت نیز تعطیل است.

این عضو شورای شهر زنجان پیش از این نیز در جلسه علنی شورا خطاب به سرپرست شهرداری زنجان از وی خواسته بود تا فکری به حال چاله چوله‌های معابر اصلی و فرعی کند چرا که با وجود هزینه‌های بالا خسارات زیادی متحمل شهروندان می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر با توجه به قرارگیری در فصل سرما امکان آسفالت‌ریزی وجود ندارد ولی به هر طریق ممکن این چاله چوله‌ها باید پر شود، یادآور شد: در وضعیت اقتصاد کنونی در صورتی که به خودروی شهروندی آسیب برسد مبلغ هنگفتی خسارت متحمل آنان است از همین رو شهرداران مناطق باید سریعاً کوچه‌ها و خیابان‌ها را مورد بازرسی قرار داده و مشکلات را برطرف کنند.          

مسئولیت آسفالت‌ریزی زیباشهر با شهرداری و نیک‌سازان و پایین کوه با آب و فاضلاب است

در حالی موضوع واگذاری لکه‌گیری و آسفالت معابر کنده‌کاری شده به سبب اجرای طرح فاضلاب شهری به پیمانکار مطرح است که مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان بر این باور است که آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری مورد نیاز در اجرای سیستم فاضلاب شهری به دو صورت انجام می‌شد به نحوی که مسئولیت آسفالت و ترمیم نوارهای حفاری شده در برخی از مناطق بر عهده پیمانکار شرکت آب و فاضلاب و بخشی نیز بر عهده شهرداری بود و شرکت هزینه این آسفالت‌ریزی را به شهرداری پرداخت کرده است که نمونه آن منطقه زیباشهر است.

 به گفته مصطفی اکرمی مسئولیت ترمیم نوارهای حفاری شده در مناطقی همانند پایین کوه و نیک‌سازان بر عهده پیمانکار شرکت آب و فاضلاب بوده و به محض مساعد شدن هوا اقدامات ترمیمی و آسفالت‌ریزی در این مناطق انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برای مجوزهای حفاری که شهرداری در سال 97 به شرکت آب و فاضلاب داده بود ترمیم و آسفالت‌ریزی باید تا پایان آبان ماه انجام می‌شد، افزود: طبق قرارداد تمامی این ترمیم‌ها تا آخر آبان ماه عملیاتی شد و در حال حاضر مشکل اصلی برای ترمیم حفاری‌هایی است که شهرداری مجوز آن را در سال 98 به آب و فاضلاب داده است که ضمن عذرخواهی از شهروندان بابت مشکلات به وجود آمده، به محض مساعد شدن شرایط جوی این ترمیم‌ها نیز انجام می‌شود.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان با بیان این‌که بیش‌ترین مجوزهای صادر شده از سوی شهرداری برای شرکت آب و فاضلاب است، افزود: اجرای سیستم فاضلاب شهری کار بزرگی بود که از سوی شرکت آب و فاضلاب و بنا به درخواست بسیاری از مشترکان مبنی بر پیاده‌سازی سیستم جمع‌آوری فاضلاب در مناطقشان بود، انجام شد.

مشکل اصلی افزایش قیمت‌ها و عدم استقبال برخی مشترکان از انشعاب فاضلاب است

وی با تأکید بر این‌که با توجه به نبود اعتبار، شرکت آب و فاضلاب انتخاب سرمایه‌گذار مربوطه را برای اجرای سیستم مذکور در دستور کار قرار داد و پروژه عملیاتی شد، خاطرنشان کرد: حجم عملیات انجام شده چندین برابر انتظاراتی است که شهروندان در مناطق مختلف از آب و فاضلاب داشتند.

این مسئول افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را مشکل اصلی در مسیر اجرای طرح مذکور یاد کرد و گفت: با افزایش قیمت‌ها سرمایه‌گذار پروژه با کمبود نقدینگی مواجه شد و همین تأثیر خود را در روند اجرای پروژه گذاشت.

وی مشکل دیگر را عدم تعیین تکلیف برخی از مشترکین برای وصل‌کردن فاضلاب خود به سیستم فاضلاب شهری دانست و یادآور شد: متأسفانه همین عامل سرمایه‌گذار پروژه تحت فشار قرار داده است و برخی عدم آسفالت‌ریزی و ترمیم نوارهای حفاری شده نیز مرتبط با عوامل مذکور است و مشترکان هر چه زودتر باید تعیین تکلیف کنند.

دریافت هزینه نصب انشعاب فاضلاب به صورت 10 ماهه تا پایان سال

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان در پاسخ به بالا بودن هزینه‌های وصل شدن فاضلاب منازل به سیستم فاضلاب شهری و گلایه شهروندان از این موضوع تصریح کرد: به مناسبت دهه فجر تا پایان امسال هزینه نصب این انشعاب فاضلاب به صورت 10 ماهه بدون بهره از شهروندان دریافت می‌شود.

به گفته این مسئول هزینه نصب انشعاب فاضلاب به دو بخش بیرون از ملک  و داخل ملک مرتبط است، خاطرنشان کرد: هزینه‌های حق انشعاب فاضلاب در بیرون از ملک مشترکان را آب و فاضلاب بر عهده داشته ولی برای اقداماتی که در داخل ملک برای متصل شدن به سیستم فاضلاب باید انجام شود بر عهده مشترک است که فعلاً نتوانستیم برای عدم دریافت این هزینه‌ها کاری انجام دهیم.

وی با اشاره به این‌که  در تلاش برای ارائه وام کم بهره برای مشترکان بودیم که محقق نشد، افزود: هزینه مورد نیاز کمتر از 2 میلیون تومان است از همین رو برای رعایت حال مشترکان و متصل شدن فاضلاب منازل به سیستم فاضلاب شهری مقرر شد هزینه به صورت 10 ماهه و بدون بهره  دریافت شود.

شهرداری اقدام نکند ورود می‌کنیم

عسگری، فرماندار زنجان نیز به نارضایتی مردم از وضعیت آسفالت معابر و کنده‌کاری‌های انجام شده واکنش نشان داد و عنوان کرد که در حال حاضر که  وضعیت جوی امکان آسفالت‌ریزی را از شهرداری سلب کرده ولی به محض مساعد شدن هوا و نزدیک شدن به پایان سال در صورتی که شهرداری قصوری در این امر داشته و اقدامی صورت ندهد دخالت لازم را در این زمینه انجام می‌دهم چون این مطالبه شهروندان است.

به گفته این مسئول در طول سال در مورد وضعیت آسفالت و چاله‌چوله‌های معابر و خیابان‌های سطح شهر به شهرداری تذکر داده است و در پایان سال نیز برای لکه‌گیری و آسفالت معابر ضرب‌العجل تعیین می‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که در مقطعی از روزهای پایانی سال شهرداری باید از صدور مجوز برای حفاری جدید خودداری کرده و ترمیم نوارهای حفاری نیز انجام شود، افزود: مسئولیت صدور مجوز برای حفاری‌ها با شهرداری است.

پلیس بیشتر از مردم در چاله‌‌ها می‌افتد

سرهنگ علی‌اصغر شیرمحمدی، رئیس پلیس راهور زنجان نیز در واکنش به چاله‌چوله‌های سطح معابر و خیابان‌ها این‌گونه عنوان کرد: پلیس بیشتر از شهروندان از وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های سطح شهر ناراضی‌ است چرا که بیشتر مردم گرفتار این چاله‌ها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برخی از این چاله‌ها توسط شرکت آب و فاضلاب با خاک و ماسه پر و رها شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از این چاله‌ها از گذشته بوده و بخشی نیز با بارش‌های رخ داده ایجاد شده است.

رئیس پلیس راهور زنجان با بیان این‌که برخی از تصادفات رخ داده به دلیل قصور شهرداری در ایمن‌سازی معابر است که یک مورد آن فوت عابر پیاده مقابل فروشگاه رفاه بود که بخشی به قصور شهرداری مرتبط بود، یادآور شد: چندین بار مکاتبات لازم برای ایمن‌سازی معابر از سوی شهرداری انجام شده است.                       

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوضعیت آسفالتشهرداری زنجاناب و فاضلاب زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1565


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»