کد خبر: 1585
1398/12/06 - 8:57


بسکتبالیست زنجانی لیگ برتری تیم توفارقان آذرشهر در گفت‌وگو با صدای زنجان:

شهرستانی بودن، دلیل پیشرفت نکردن نیست

شاهین مقدم: بسیاری از استعدادها به دلیل نبود برنامه مدون سوختند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- بسکتبالیست زنجانی لیگ برتری تیم توفارقان آذرشهر استان آذربایجان شرقی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان وقت نسبت به توسعه این ورزش در رده بزرگسالان طی شش سال اخیر معتقد است: در زنجان استعدادهای شناسایی شده تا رده جوانان شانس حضور در عرصه ورزش بسکتبال را دارند. متاسفانه در استان برنامه‌ای برای پرورش ورزشکاران در عرصه ورزش قهرمانی و تشکیل تیم در رده بزرگسالان وجود نداشته و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از استعدادها نابود شوند. او باور دارد با توجه به امکانات سخت‌افزاری موجود در زنجان به طور قطع شهرستانی بودن، دلیل بر عدم پیشرفت نمی‌تواند باشد.

شاهین مقدم، بسکتبالیست زنجانی که هم اینک در تیم توفارقان آذرشهر با پیراهن شماره 9 در مسابقات لیگ برتر حضور می‌یابد در گفت‌وگو با صدای زنجان از روزهای سخت و طاقت‌فرسایش به امید رسیدن به قله‌های پیشرفت می‌گوید.

او معتقد است انسان تا زمانی که برای رسیدن به هدفش وقت نگذارد نمی‌تواند به نتایج راضی‌کننده دست یابد، پس به جای حرف زدن از آرزوها باید برای رسیدن به آن جنگید!

رافل وستبروک و مرحوم کوبی برایانت آمریکایی، مرحوم آیدین نیک‌خواه بهرامی، صمد نیک‌خواه بهرامی، سعید داورپناه از بسکتبالیست‌های حرفه‌ای ایرانی، الگوهای شاهین هستند که روز و شب برای تبدیل شدن به آن‌ها تمامی تلاشش را می‌کند.

مقدم که هم اکنون 23 سال سن دارد از 10 سالگی ورزش بسکتبال را آغاز کرد و در 16 سالگی پس از انجام تمرینات سخت و پرفشار و تلاش‌های فر اوان به تیم ملی دعوت و سپس به تورنمنت 3 به 3 ترکیه اعزام شد. پس از آن او در رده‌های جوانان و امید به اردو دعوت گردید و شانس حضور در مسابقات لیگ دسته یک و دو با تیم گالوانیزه شمس زنجان را پیدا کرد.

شاهین که از طریق خواهرش با ورزش بسکتبال آشنا شده است، در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: به نظرم بهترین سن برای استعدادیابی، 10 سالگی است. من به همراه خواهرم که بسکتبالیست بود در سالن حضور می‌یافتم، در سن 10 سالگی با انجام بازی‌های مکرر علاقه‌ام برای فعالیت در ورزش بسکتبال بیشتر شد تا جایی که در این رشته ماندگار شدم و خدا را شکر که پیشرفت می‌کنم و هر روز از شاهین روز قبل بهتر هستم.

او هم‌اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی است و سابقه حضور در لیگ‌های دسته یک با تیم‌های گالوانیزه شمس زنجان و کرمانشاه طی سال‌های اخیر را دارد. امسال نیز برای بازی دو یشنهاد از تیم های مس کرمان و توفارقان آذرشهر داشت اما او ترجیح داد برای تیم آذربایجان بازی کند. مقدم در حال حاضر در تیم لیگ برتر توفارقان آذرشهر استان آذربایجان شرقی فعالیت می‌کند، البته چند ماه پیش نیز به اردوی تیم ملی بزرگسالان برای مسابقات 3 به 3 دعوت شده است.

فرصت‌های از دست رفته

این بسکتبالیست با بیان اینکه حدود ۶ سال اخیر و قبل از به روی کار آمدن هیئت فعلی بسکتبال و مسئولیت آقای فغفوری به دلیل عدم توجه به ورزشکاران این رشته، استعدادها سوخت و نابود شد، خاطرنشان می‌کند: در آن مقطع اصلا استعدادیابی به معنای واقعی وجود نداشت، مطمئنم اگر به استعدادهایی که وجود داشت بها داده می‌شد، در حال حاضر زنجان صاحب تیم بومی قدرتمند در رده بزرگسال بود که می‌توانست در سطح کشور در لیگ برتر افتخارآفرینی کند.

وی با بیان اینکه امسال هیئت بسکتبال در رده جوانان تیم داد اما در رده بزرگسالان تیمی نداشت که برای حضور در مسابقات معرفی کند، ابراز امیدواری کرد تا مسئولان به این مهم توجه بیشتری کنند.

از نظر شاهین، تیم بزرگسالان یک شهر نقش ویترین آن شهر را دارد که می‌تواند شاکله ورزش بسکتبال و انگیزه‌ای برای ورزشکاران رده‌های پائین باشد.

مقدم با اشاره به امکانات سخت‌افزاری مطلوب مستقر در زنجان برای توسعه بسکتبال، مشکل فعلی جامعه ورزش از جمله بسکتبال را نبود اسپانسر می‌داند و معتقد است: سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش می‌تواد علاوه بر رشد و شکوفایی استعدادها، تزریق نشاط و شادابی به قشر نوجوان و جوان، سبب رونق و آبادانی شهر شود.

شهرستانی بودن، دلیل بر عدم پیشرفت نیست

در ورزش دیگر بهانه ای نیست که بگوییم چون در شهرستان هستیم جای پیشرفت نداریم. وقتی امکانات فراهم باشد هیچ فرقی با بازیکنان شهرهای بزرگ نداریم اتفاقا بهتر از آنها به لحاظ سطح هستیم. کسی که می تواند در هوای الوده شهر تهران به اهدافش برسد به آن دلیل است که به او ارزش قائل شده‌اند و برای رفع مشکلاتش وقت صرف شده است. اما در زنجان اینگونه نیست، در زنجان حریف تمرینی برای بازیکن وجود ندارد کسی نیست برای مسابقات بازیکن تایمی را اختصاص دهد، این یعنی حمایتی از ورزشکار نمی‌شود. مگر ورزشکار به جز انگیزه چه می‌خواهد؟ ما در سطح بین المللی هم می‌توانیم دیده شویم به شرط اینکه از سوی مسئولان حمایت شویم.

بسکتبالیست زنجانی لیگ برتری تیم توفارقان آذرشهر با اشاره به عشق غیرقابل وصفش به ورزش حرفه‌ای عنوان می‌کند: از بهترین لحظاتم به خاطر ورزش گذشته‌ام، من به جز حمایت و دلگرمی چیزی از مسئولان ذیربط نمی‌خواهم. در شهر استعدادهایی داریم که شهرهای دیگر آن را می‌بینند اما مسئولان زنجان آنها را نمی‌بینند.

این بسکتبالیست زنجانی با تاکید بر لزوم ارتقا دیدگاه مسئولان به ورزش حرفه‌ای عنوان می‌کند: در ورزش حرفه‌ای، نگاه ورزشکار به ورزش صرفا تفریحی و گذران عمر نیست، بلکه به ورزش به عنوان شغل نگاه می‌کند که باید تمامی اهداف و برنامه‌های زندگی را در راستای آن بچیند. ما ورزشکاران از مسئولان ذیربط‌مان فقط حمایت می‌خواهیم.

او با اشاره به مشکلات ورزشکاران در تهیه تجهیزات اولیه عنوان می‌کند: مبلغ موردنیاز برای تهیه یک جفت کتونی بسکتبال 3 میلیون تومان است، بدن بازیکن برای اینکه در طول لیگ شادابی خود را به دلیل انجام تمرینات پرفشار از دست ندهد نیازمند مکمل ورزشی است، مجبوریم که هزینه‌ها را از جیب شخصی‌مان بپردازیم تا بتوانیم بازی خوبی ارائه دهیم.

مقدم با اشاره به حمایت‌های همه جانبه مسئولان از ورزشکاران حاضر در تیم لیگ برتر توفارقان آذرشهر می‌گوید: من در این تیم و شهر احساس غریبی نمی‌کنم، آنان به ما می‌گویند چون زبانمان مشترک است پس غیربومی محسوب نمی‌شویم. به لحاظ حمایت نیز برای تک‌تک‌مان کم نمی‌گذارند، امیدوارم تیم بسکتبال بزرگسالان در زنجان شکل بگیرد، آن وقت مشتاقانه برای حضور در این تیم حضور می‌یابم.

جای خالی تیم بزرگسالان زنجان در لیگ‌های بسکتبال

باشگاه بسکتبال همیاری شهرداری زنجان یک باشگاه بسکتبال و وابسته به شهرداری زنجان بود که طرفداران پرشور و خاص خود را داشت اما به دلیل عدم حمایت کافی به کلی از بین رفت و نتوانست به آرزوی قهرمان شدنش در لیگ برتر جامه عمل بپوشاند. شاهین مقدم، بسکتبالیست زنجانی لیگ برتری تیم توفارقان آذرشهر می‌گوید: این تیم مرد شایسته مورد حمایت بیش از 7 هزار تماشاچی بود اما مورد بی‌مهری قرار گرفت و کم کم از صفحه ورزش بسکتبال استان حذف شد.

وی با یادآوری فعالیت تیم بسکتبال همیاری شهرداری زنجان طی سال‌های گذشته می‌گوید: شاید بیش از 90 درصد بازیکنان این تیم غیربومی بودند اما با مدیریت و حمایت مسئولان ذیربط و شهرداری در میادین ورزشی افتخارآفرینی می‌کرد.

و باز هم درد اسپانسر

مقدم نبود اسپانسر را از مشکلات اصلی حوزه ورزش اعلام می‌کند و معتقد است اگر مسئولان ذیربط در ارگان دولتی حتی یک قدم برای رفع موانع برای برطرف شدن مشکل اسپانسر بردارد، تمامی مشکلات جامعه ورزشی استان از بین می‌رود.

وی ضمن تاکید بر لزوم حضور شهرداری در عرصه تیم‌داری تصریح می‌کند: شهرداری گرگان چند سال در لیگ برتر تیم داری می‌کند، این تیم پارسال به مقام دوم رسید. امسال مسئولان مربوطه آنچنان اعتباری برای پیشرفت تیم و جنگیدن برای قهرمان شدن کنار گذاشته‌اند که زمینه برای جذب بازیکن خارجی و ملی پوش فراهم است، این موفقیت یک شبه به دست نیامده و تیم بسکتبال شهرداری گرگان گام به گام به این مرحله رسیده است.

وی با اشاره به تفاوت سطح بازیکنان در لیگ برتر نسبت به لیگ‌های دسته یک و دو عنوان می‌کند: سطح لیگ برتر نسبت به یک و دو متفاوت است. در لیگ برتر نگاه کاملا حرفه‌ای است و هر ورزشکاری باید روز به روز نسبت به روز قبل سطحش بالا باشد. لیگ برتر یعنی همه روزه صبح تا شب در اختیار تیم باشی و برای هدفت بجنگی.

انتظار از دانشگاهیان و اساتید

مقدم با اشاره به مشکلات ادامه تحصیل ورزشکاران در دانشگاه‌ها و مراکز عالی می‌گوید: به دلیل حضور در اردوهای تیم ملی و مسابقات لیگ برتر فرصت حضور در کلاس‌ها را از دست دادم و تعدادی از دروسم هم حذف شده است. با توجه به اینکه بسکتبال یک رشته دانشگاهی است و در این عرصه من در کنار سایر دانشجویان ورزشکار برای دانشگاه افتخار آفرینی کرده‌ایم، از اساتید انتظار داشتم عدم حضور در کلاس‌ها را به حساب عدم رغبت به درس و دانشگاه نگذارند، من ناچار بودم برای رسیدن به هدفم ورزش را در سطح بالا ادامه دهم. البته برخی اساتید هم در ایجاد انگیزه در من و تشویقم برای حضور مؤثر در میادین ورزشی نقش مهمی داشته و دارند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشاهین مقدمبسکتبال زنجانلیگ برتر بسکتبال
sedayezanjannews.ir/nx1585


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»