کد خبر: 1606
1398/12/17 - 9:12


گزارش صدای زنجان از افزایش سرسام‌آور قیمت محلول‌های ضدعفونی‌کننده؛

مسئولان: نگران نباشید!

پس از شیوع ویروس جنجالی کرونا در کشور و گسترش و حضور روزافزون آن در میان مردم مانند همیشه سودجویان به دنبال کسب منفعت و درآمد از شرایط تازه پدید آمده برآمدند. در حالی‌كه برای مقابله با این بيماری كشنده، مملكت بسيج شده و تمام امكانات در اين مورد بكار گرفته شده است اما مسئولان دستگاه‌های نظارتی همچنان از مبارزه با گرانفروشی عاجزند و سوء‌استفاده‌كنندگان هر طور اراده كنند قيمت‌ها را تعيين و مردم را نقره داغ می‌كنند

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی:



الهام احمدی- چند روزی است که موضوع افزایش قیمت به یکباره محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود صدای مردم را درآورده است و این اعتراضات به فضای مجازی نیز کشیده شده است، چرا که گاهاً این افزایش قیمت‌ها به 8 برابر نیز می‌رسد که از جمله آن می‌توان به واحد تولید شرکت کیمیا الکل زنجان و یا محلول ضدعفونی ‌کننده  شرکت فومن‌وش اشاره کرد.

پس از شیوع ویروس جنجالی کرونا در کشور و گسترش و حضور روزافزون آن در میان مردم مانند همیشه سودجویان به دنبال کسب منفعت و درآمد از شرایط تازه پدید آمده برآمدند. در حالی‌كه برای مقابله با این بيماری كشنده، مملكت بسيج شده و تمام امكانات در اين مورد بكار گرفته شده است اما مسئولان دستگاه‌های نظارتی همچنان از مبارزه با گرانفروشی عاجزند و سوء‌استفاده‌كنندگان هر طور اراده كنند قيمت‌ها را تعيين  و مردم را نقره داغ می‌كنند.

در حال حاضر «کُماکول و پنکل» دو برند محلول ضدعفونی کننده دست هستند که در بیشتر داروخانه‌ها هنگام مراجعه شهروندان ارائه می‌شود.

یکی از شهروندان در مراجعه به دفتر روزنامه صدای زنجان از افزایش بی‌رویه قیمت محلول ضدعفونی‌کننده دست کماکل گله‌مند بوده و عنوان کرد: دو سه هفته پیش قیمت درج شده بر روی این محلول ضدعفونی‌کننده 5 هزار و 900 تومان بود در حالی که این روزها با مراجعه به داروخانه این محلول را 25 هزار تومان خریداری کردم، سوال اینجاست که مگر در طول سه هفته گذشته چه اتفاقی روی داده که باید شاهد افزایش 4 برابری یک محلول ضد عفونی باشیم.

داروخانه‌ها از افزایش قیمت شاکی‌اند

مصرف‌کنندگان تنها شاکیان این افزایش قیمت نبودند و برخی از داروخانه‌داران نیز از این موضوع  گله‌مندند چرا که صاحبان یکی از داروخانه‌ها نیز با انتشار فیلمی در فضای مجازی و نشان دادن محلول ضدعفونی‌کننده این‌گونه بیان کرده بود: محلول ضدعفونی کننده کُماکل 70 درصد و 120 میل سه هفته پیش به قیمت 5 هزار و 900 تومان به داروخانه تحویل داده شد ولی همین محصول در حال حاضر 18 هزار و 600 تومان برای فروش ارائه می‌شود و مشخص نیست که در روزهای آینده چه میزان افزایش قیمت خواهد داشت.

در پیگیری صدای زنجان مشخص شد که این محصول علاوه بر زنجان در دیگر شهرها با قیمت‌های مختلف و نجومی عرضه می‌شود چرا که همین محصول در برخی از داروخانه‌های شهر تهران به نرخ متفاوت 37 هزار تومان و یا 25 هزار تومان، در اصفهان 35 هزار تومان در همدان 18 هزار و 600 به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

یکی از شهروندان تهرانی نیز عنوان می‌کرد که همین محصول ضدعفونی کننده کماکل را از یک سوپرمارکتی به نرخ 45 هزار تومان خریداری کرده است.

افزایش قیمت محلول ضدعفونی‌کننده تولید شرکت فومن وش

شهروند دیگر نیز ضمن گلایه از افزایش قیمت محلول ضدعفونی‌کننده تولید شرکت فومن وش در گفت‌وگو با صدای زنجان این‌گونه عنوان کرد: «در پی بحران شیوع بیماری کرونا چند روزی بود برای خرید الکل و ژل ضدعفونی کننده دست به داروخانه‌ها و مراکز فروش مواد بهداشتی در سطح شهر زنجان مراجعه نموده و با پاسخ منفی مواجه ‌می‌شدم تا پنجشنبه هفته گذشته اطلاع یافتم که در یکی از داروخانه‌ها محلول ضدعفونی‌کننده موجود است که بلافاصله برای خرید به داروخانه مورد نظر مراجعه و محلول ضدعفونی‌کننده شرکت فومن وش را تهیه کردم. در این بین برادرم نیز از همین محصول خریداری کرده بود که با مقایسه این دو متوجه تفاوت قیمت فاحش شدم.

محلول ضدعفونی‌کننده‌ای که بنده خرید کردم به حجم ۱۲۰ میل به مبلغ ۱۸هزار و ۶۰۰ تومان که تولید آن برای تاریخ چهارم اسفند ماه سال 98 بود در حالی که همان محصول به حجم۲۵۰ میل را به مبلغ 13 هزار تومان که در تاریخ 29 بهمن سال 98 تولید شده بود را خریداری کرده بود.

مسئولان شرکت فومن وش بگویند از ۲۹ بهمن ماه نود و هشت تا ۴ اسفند ماه 98 چرا و به چه دلیلی قیمت محلول ضدعفونی‌کننده دست تولیدی شرکت شما ۳۰۰درصد افزایش قیمت داشته است؟ مصداق بارز ماهی گرفتن از آب گل‌آلود.

به نظرم در کنار تست کرونا همه ما باید تست انسانیت هم از خودمان بگیریم. آیا در این شرایط سخت دنبال سودجویی هستیم؟ یا آماده ایثار و گذشت در برابر همنوعان؟ چقدر تفاوت است میان آدم‌ها؟»

جریمه نقدی بازدارنده نیست

قیمت‌های متفاوت و افزایش‌های نجومی نشان از این دارد که سودجویان با بهره‌گیری از فضای موجود و عدم نظارت مناسب دستگاه‌های نظارتی نهایت بهره را برده و بار چندین ساله خود را با به خطر انداختن سلامتی مردم و سوءاستفاده از فضای موجود خواهند بست و برخورد و اعمال جریمه  از سوی دستگاه‌های نظارتی نیز جلودارشان نیست چون همانطور که بارها نیز عنوان کردیم جريمه نقدی و تعطيلی موقت علاج مبارزه با گرانفروشی نبوده چون متخلف آن پس از بازگشت به كار در زمانی كوتاه جبران می‌كند از همین رو برخی معتقدند بايد با چنين افرادی كه در مواقع بحرانی، خون مردم را در شيشه می‌كنند، طوری رفتار شود كه قادر به سربلند كردن مجدد نباشند، ضمن اين‌كه متخلفان فقط خرده پاها نيستند و در هر گرانی  و تخلف بايد سر اژدها را پيدا و نابود كرد.

برای پیگیری موضوع چرایی افزایش قیمت رخ داده در ابتدا به سراغ شرکت کیمیا الکل زنجان رفتیم که محصولات خود را با برند کماکل عرضه کرده و از سال ۱۳۸۴ در شهرستان ابهر فعالیت دارد که متأسفانه با وجود تماس‌های مکرر موفق به مصاحبه با آنان نشدیم. همین روند پیگیری برای شرکت فومن وش نیز انجام شد ولی موفقیتی حاصل نشد.

برای «کماکل»  پرونده تشکیل شد

ممیزی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز در پاسخ به صدای زنجان در مورد وضعیت افزایش قیمت‌ محلول ضدعفونی کننده برند کماکل این‌گونه عنوان کرد: در جریان موضوع قرار داریم و پیگیری‌های لازم در حال انجام است از همین رو بازرسی‌های لازم از این شرکت انجام شده است و امروز پرونده‌‌‌ای برای این واحد تولیدی تشکیل می‌شود.

به گفته این مسئول رئیس کل دادگستری استان نیز پیگیر افزایش قیمت شرکت مذکور بود که در همین زمینه همکاران ما در ابهر برای تشکیل پرونده واحد مذکور  اقدامات لازم را انجام دادند.

وی با تأکید بر این‌که کیفیت کالاهای تولید و عرضه شده به مردم برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: باید مواردی که بر روی کالا درج می‌شود در تولید محصول ارائه شده به مردم نیز کاملاً رعایت شده باشد.

ممیزی به رصد 24 ساعته نهادهای نظارتی بر وضعیت عرضه محصولات مورد نیاز مردم در وضعیت کنونی از جمله مواد ضدعفونی‌کننده از جهت قیمت و کیفیت اشاره کرد و گفت: مردم نگران نباشند چرا که نه تنها تعزیرات حکومتی بلکه مراجعی که قانوناً در این زمینه تکلیف دارند از جمله امنیتی انتظامی دانشگاه پیگیری‌ها و نظارت‌های لازم را اعمال می‌کنند تا کالای با کیفیت به مردم ارائه شود.

رعایت کیفیت محصولات در اولویت است

این مسئول با بیان این‌که نه‌تنها قیمت محصولات عرضه شده از جمله محلول‌های ضدعفونی‌کننده برای ما اهمیت دارد ولی رعایت کیفیت محصولات نیز در دستور کار است، خاطرنشان کرد: وقتی تولیدکننده بر روی محصول ضدعفونی‌کننده  خود میزان 70 درصد الکل را درج می‌کند باید همین میزان دقیقاً رعایت شده باشد تا مصرف‌کننده با اطمینان خاطر آن را استفاده کند چون در این بین سلامتی مردم مطرح است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در پاسخ به این سوال که آیا شرکت کماکل در کیفیت محصول ضدعفونی‌کننده نیز مشکل دارد یا خیر گفت: در حال حاضر فقط مشکل اصلی افزایش محصول مذکور  بوده و پرونده قضایی در همین زمینه تشکیل شده است و فعلاً در کیفیت مشکلی ندارد.

این مسئول با اشاره به تشدید نظارت بر قیمت‌ها و نحوه عرضه اقلام مورد نیاز مردم در وضعیت فعلی و با توجه به شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: روزانه 4 شعبه تعزیرات حکومتی که دو شعبه در صبح و دو شعبه بعد از ظهر به همراه گشت‌های نظارت مشترک صنعت معدن و تجارت استان و نیز دانشگاه علوم پزشکی از داروخانه‌ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی به صورت سرزده بازدید می‌کنند.

ثبت گرانفروشی یک داروخانه در زنجان

به گفته این مسئول در چند روز گذشته در طول بازرسی‌های انجام شده گرانفروشی یک داروخانه ثبت شده است از طرفی دو نیسان مواد ضدعفونی‌کننده نیز در روز گذشته به مجموع کشفیات اضافه شد.

وی با تأکید بر کشف انواع دستکش‌های یکبار مصرف بهداشتی از یک واحد توزیع کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در زنجان ابراز کرد: این لوازم در حدود 180 کارتن بود که با حضور شعبه تعزیرات در بازرسی‌ها کشف و بعد از بررسی مشخص شد که این واحد صنفی هیچ‌گونه عرضه‌ای نداشته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان به صدور دستور توقیف اشاره کرد و افزود: کالاهای بهداشتی کشف شده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان قرار گرفت تا در بین مردم توزیع شود.

 وی در پایان به ضرورت همکاری و اطلاع‌رسانی مردم و نیز رسانه‌ها از تخلفات مشاهده شده تأکید کرد و افزود: مردم  در صورت مشاهده موارد تخلفات با شماره 124 به سازمان صمت گزارش دهند تا در کمترین زمان برخوردهای لازم با تخلفات رخ داده انجام شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود الکل و ماسکداروخانه های زنجانکیمیا الکل زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1606


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»