کد خبر: 1613
1398/12/19 - 8:51


گزارش صدای زنجان از حاشیه‌های ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان

ماجرای مرکب‌های غریبه

یکی راهکارهایی که استان‌های همسایه زنجان برای کاهش مبتلایان و پیشگیری از گسترش این بیماری در بین شهروندان خود از چند روز پیش در نظر گرفته‌اند کنترل مسافران ورودی به شهرشان به ویژه از سوی استان‌های آلوده است. در همسایگی زنجان نیز استان های آلوده و در وضعیت قرمزی نظیر گیلان قرار دارد که باید الزاماتی برای جلوگیری از ورود و خروج مسافران از زنجان به این شهرها و نیز به عکس انجام می‌شد

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- در شرایطی که زنجان با انجام اقدامات پیشگیرانه توانسته بود مانع ورود کرونا ویروس به این استان شده و موردی از مبتلا به ویروس کرونا در آن مشاهده نشود ولی از چند روز گذشته تاکنون به جمع استان‌های درگیر ویروس کرونا پیوسته و جزو آخرین استان‌هایی است که مورد مبتلا به ویروس کرونا در آن اعلام شد.

یکی راهکارهایی که استان‌های همسایه زنجان برای کاهش مبتلایان و پیشگیری از گسترش این بیماری در بین شهروندان خود از چند روز پیش در نظر گرفته‌اند کنترل مسافران ورودی به شهرشان به ویژه از سوی استان‌های آلوده است. در همسایگی زنجان نیز استان های آلوده و در وضعیت قرمزی نظیر گیلان قرار دارد که باید الزاماتی برای جلوگیری از ورود و خروج مسافران از زنجان به این شهرها و نیز به عکس انجام می‌شد.

هر چند این موضوع در شهرستان طارم عملیاتی شده و به گفته فرماندار طارم مبادی ورودی و خروجی طارم به گیلوان تحت کنترل بوده و تردد ممنوع شده است اما با این وجود نمی‌توان اطمینان 100 درصدی داشت که هیچ تبادل مسافری از سوی گیلوان و نیز گیلان به طارم و در پی آن به زنجان انجام نشود.

با این حال شهرستان طارم در راستای پیشگیری از مسافران مبتلا و یا مشکوک به ویروس کرنا از طریق کنترل مبادی ورودی و خروجی و تردد این مسافران قدم مثبتی برداشت چون در دیگر محورهای مواصلاتی زنجان با شهرهای آلوده و نیز عوارضی و اتوبان‌ها تا قبل از جمعه گذشته هیچ کنترلی نبود و نظارتی بر مسافران ورودی شهر نیست تا این‌که فرماندهی انتظامی استان وارد میدان شد و خبر از ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به زنجان را داد و عنوان کرد که در پی شیوع بیماری کرونا از ساعت ۲۲ روز جمعه ۱۶ اسفند ماه ورود خودروهای غیر بومی به داخل استان در تمامی محورها ممنوع بوده و بر این اساس از ورود خودروهای غیر بومی به داخل شهرهای استان جلوگیری می‌شود و مسافران می‌توانند بدون ورود به شهرهای استان به مسیر خود ادامه دهند.

سردار جهانبخش از شهروندان خواست تا از دعوت مهمانان خارج از استان پرهیز کرده چرا که در مبادی ورودی شهرها در کمال احترام از ورود ایشان جلوگیری می‌شود.

با اعلام این خبر حساسیت شهروندان بر حضور خودروهای با پلاک غیربومی در شهر بیشتر شد و مردم با مواجهه با این خودروها نمی‌دانستند باید به کدام ارگان اطلاع دهند چرا که یکی از شهروندان در طی تماس با پلیس 110 وجود خودروی پلاک قم را گزارش داده بود که آنان نیز در پاسخ عنوان کرده بودند که این موضوع ارتباطی با پلیس نداشته و باید با مرکز بهداشت تماس حاصل کنند، در حالی که فرماندار عنوان کرده بود شهروندان موارد مذکور را به 110 اطلاع دهند.

دستورالعمل خاصی برای خودروهای غیربومی داخل شهر نداریم

سرهنگ عباس مظفری، رئیس پلیس راه استان اما در گفت‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به این سوال شهروندان که در صورت مشاهده خودروهای غیربومی با کدام نهاد باید تماس بگیرند، گفت: این موارد مرتبط با بهداشت بوده و پلیس فقط با این نهاد همکاری می‌کند چرا که اجراکننده این موضوع بهداشت است و آنان می‌دانند که باید در این‌گونه مواقع چه اقدامی انجام شود.

وی در مورد مسافرانی که پیش از ممنوعیت در زنجان حضور یافتند و یا افرادی که در زنجان سکونت دارند ولی پلاکشان برای شهرهای دیگر است نیز عنوان کرد: ما دستورالعمل خاصی در این زمینه نداریم و همانطور که عنوان کردم متولی و متخصص موضوع مذکور، بهداشت است و هر جایی نیاز به کمک داشتند پلیس همکاری لازم را ارائه می‌دهد.

این مسئول در مورد ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی نیز عنوان کرد: هر جایی بهداشت مستقر شد نیروی انتظامی نیز در کنار آن‌ها حضور دارد چون پلیس نمی‌تواند مانع تردد خودروی شهرهای دیگر همانند تبریز و یا میانه شود چون زنجان مسیر مواصلاتی دیگر شهرهاست و در صورتی که بهداشت با کنترل علائم اولیه ویروس کرونا ممنوعیت ورود آن را به داخل شهر بدهد پلیس از ورود آن جلوگیری می‌کند.

جولان خودروهای غیربومی در زنجان

همین عدم نظارت‌ها و نیز اقدام دیرهنگام در کنترل مبادی ورودی سبب حضور مسافران از دیگر شهرهای آلوده نظیر قم در شهر زنجان شده است و شهروندان از این موضوع احساس نگرانی کرده و از مسئولان مرتبط  گله‌مندند چرا که چندی پیش فیلمی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد که در آن خودرویی با پلاک قم در مرکز شهر و مقابل هتل پارک شده بود و برخی عنوان می‌کردند که این مسافر در هتل مذکور پذیرش شده است.

این تنها پایان ماجرای حضور مسافران از شهرهای آلوده به ویروس کرونا همانند قم که آغازگر حضور ویروس کرونا در ایران بود، نیست چون طبق گزارشات مردمی در برخی از روستاهای منطقه زنجانرود و قره‌پشتلو و نیز ماهنشان و سلطانیه شاهد حضور افرادی هستند که پس از شیوع ویروس کرونا در قم به این مناطق عزیمت کردند، برخی از آن‌ها به عنوان مسافر و عده‌ای نیز از اهالی روستاهای مذکورند که در قم نیز ساکن هستند و به محض قرمز شدن وضعیت شهر قم به روستاهایشان برگشتند.

سلامت قمی‌های ساکن منطقه زنجانرود و قره‌پشتلو تحت کنترل است

نتایج پیگیری صدای زنجان از وضعیت این افرادی که از شهر قم برگشتند و در برخی از روستاهای منطقه قره‌پشتلو و زنجانرود ساکن‌اند به اینجا رسید که طبق گفته اهالی، تعدادی از این افراد به اجبار اهالی روستا و مسئولان با مراجعه به مراکز بهداشتی تست کرونا دادند و مشخص شده که مبتلا به این ویروس نیستند ولی عده دیگر هیچ تستی ندادند و ظاهراً حالشان خوب است.

از نظر نظارت بر افرادی که از شهر آلوده به ویروس کرونای قم برگشته بودند منطقه قره‌پشتلو و زنجانرود وضعیت بهتری نسبت به منطقه ماهنشان دارد چون به گفته اهالی این منطقه هیچ تستی از این افراد گرفته نشده و نظارتی نیز بر این افرادی که به صورت اتوبوسی وارد روستاهای منطقه شدند وجود ندارد.

نظارتی بر تردد قمی‌ها در منطقه ماهنشان نیست

به گفته حسین فرامرزلو، عضو شورای شهرستان ماهنشان و شهر دندی بسیاری از اهالی این منطقه در قم نیز ساکن بوده و رفت و آمدها به گونه‌ای است که اتوبوس مستقیم از این منطقه به قم تردد می‌کرد هر چند در حال حاضر تردد این اتوبوس‌ها منع شده است ولی به طور یقین تردد‌ها با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود و هیچ نظارت و کنترلی بر ورودی و خروجی اعمال نمی‌شود.

وی به محرومیت ماهنشان و روستاهای آن در وضعیت فعلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حتی یک تب سنج نیست تا علائم  مشکوک را مورد بررسی قرار داد.

این عضو شورا به ضدعفونی کردن معابر شهر از سوی شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری با توجه به امکانات خود اقدام به ضدعفونی معابر پرتردد می‌کند ولی به شدت با کمبود مواد ضدعفونی کننده مواجه است.

با وجود این‌که چند روز از اعلام اولین مورد بیمار ابتلا به ویروس کرونا در زنجان می‌گذرد و تعداد آن رو به افزایش است با تردد در محورهای مواصلاتی استان هیچ نظارتی و کنترلی را در مبادی ورودی و خروجی شهر شاهد نیستیم در حالی که برخی از شهرهای همسایه نظیر قزوین با استقرار اکیپ‌هایی مسافران ورودی را به شدت تحت کنترل قرار داده و برخی اقدامات ابتدایی  برای سنجش سلامتی افراد انجام می‌شود.

استقرار پایگاه‌های هلال احمر در مبادی ورودی برای شناسایی علائم اولیه بیماری کرونا در مسافران

رضا عسگری، فرماندار زنجان نیز به استقرار پایگاه‌های سلامت در مبادی ورودی غربی شهر اشاره کرد و گفت: براساس دستور استاندار و نیز تصمیم ستاد شهرستان‌ها قرار بر این شد که با استقرار پایگاه‌هایی با حضور هلال احمر و بسیج کنترل اولیه بر سلامت مسافران و شناسایی علائم اولیه بیماری کرونا را داشته باشیم.

این مسئول در پاسخ به سوال صدای زنجان از چرایی نبود این پایگاه‌ها و عدم نظارت کافی در عوارضی شهر در روزهای گذشته گفت: در حال حاضر این پایگاه‌ها در برخی از مبادی در حال استقرار هستند و از روز پنج شنبه در مبادی خروجی به استان‌های اردبیل، تبریز و ارومیه این ایستگاه‌ها دایر شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که از روز جمعه با اعلام رسمی از سوی فرماندهی انتظامی استان مبنی بر ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان، نظارت پلیس بر مبادی ورودی از استان‌های آلوده و در وضعیت قرمز ویروس کرونا تشدید شده است، بیان کرد: در حال حاضر مبادی ورودی به استان از سمت گیلان و نیز بیجار و دندی و ایجرود به زنجان محدودیت‌های لازم اعمال و کنترل علائم اولیه بیماری کرونا از مسافران انجام می‌شود.

مسافران غیربومی که قصد ماندن در زنجان دارند شناسایی و از شهر خارج می‌کنیم

عسگری با بیان این‌که زنجان در مسیر تردد برخی از استان‌ها قرار داشته و خودروهای پلاک غیربومی که در سطح شهر مشاهده می‌شود زنجانی مقیم سایر استان‌ها هستند که در ایام تعطیلات نوروز به زادگاه خود آمده‌اند، افزود: برخی از پلاک‌های غیربومی در سطح شهر نیز مربوط به مسافران عبوری هستند و در زنجان ساکن نمی‌شود ولی مقرر شده برای مسافران غیربومی که در زنجان ساکن می‌شوند کنترل‌های لازم صورت گرفته و شناسایی و از شهر خارج کنند.

این مسئول به اهمیت همکاری و همراهی مردم در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: گستردگی مبادی ورودی استان قابل توجه بوده از همین رو کنترل مبادی ورودی زنجان همانند استان گیلان نیست چون کنترل آزادراه و اتوبان به راحتی میسر نمی‌شود.

وی با بیان این‌که زنجان مبادی ورودی متعددی دارد و نمی‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که بر همه این مبادی نظارت لازم را داریم، افزود: تلاش مسئولان استان بر نظارت و کنترل حداکثری مسیرهای ورودی به شهر است.

فرماندار زنجان در توضیح خود نسبت به مسافران ورودی به زنجان از شهر قم نیز این‌گونه عنوان کرد: از دو هفته گذشته تمامی نقل و انتقالات از مسیرهای رسمی و نیز ترمینال‌ها به شهرهای آلوده نظیر قم ممنوع شده است و هیچ سفری با اتوبوس و تاکسی انجام نمی‌شود ولی  برخی افراد با خودروی شخصی اقدام به تردد می‌کنند که نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد.

قرنطینه خانگی مسافرانی که از قم برگشتند

وی با اشاره به این‌که در مورد مسافران برگشته از قم نیز خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های رسیده برخی از زنجانیان مقیم قم به زنجان آمده و در این شهر ساکن می‌شوند به این افراد هشدارهای لازم داده شده و اغلب نیز در روستاهای زنجانرود و قره‌پشتلو و غیره ساکن شدند.

عسگری با تأکید بر این‌که با صحبت‌های انجام شده برخی از این مسافران سفرشان به زنجان را لغو کردند و نیامدند، خاطرنشان کرد: برخلاف صحبت‌های انجام شده برخی از افراد به زنجان برگشتند که از جمله آن چند خانواده بودند که در منطقه زنجانرود ساکن شدند که تحت کنترل روزانه مراکز و خانه‌های بهداشتی قرار دارند و باید در قرنطینه خانگی باشند و عموماً رعایت کردند.

وی ضمن تکذیب استقرار برخی از مسافران قومی در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نیز تصریح کرد: طبق گزارش‌ اماکن کنترل‌های لازم بر هتل‌ها و مسافرخانه‌ها اعمال می‌شود و موردی از پذیرش مسافر شهر قم نبوده و مشکلی تا این لحظه گزارش نشده است.

برخورد قضایی با مسافرانی که آلودگی خود به ویروس کرونا را کتمان کنند

فرماندار زنجان به هشدارهای استاندار خطاب به افرادی که از شهرهای آلوده آمدند و در زنجان ساکن شدند، اشاره کرد و افزود: طبق گفته استاندار در صورتی که این افراد آلوده به ویروس کرونا باشند و این موضوع را کتمان کنند برخورد قضایی با آنان انجام می‌شود و هشدارها و پیگیری‌های لازم در این زمینه نیز انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که به طور یقین تمامی هشدارها و مواردی که مرتبط با مسئولان است انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به نتیجه مطلوب نیاز به همراهی مردم است.

به گفته عسگری طبق گزارش‌های رسیده از مراکز بهداشتی و درمانی شهر و روستاها وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و کنترل‌های لازم نیز اعمال می‌شود، بیان کرد: امیدواریم به رعایت بهداشت از سوی مردم و توجه به هشدارها و توصیه‌ها شاهد کمترین آسیب به مردم باشیم.

تردد کامیون‌های شن و ماسه از طارم به سمت گیلان و نیز حمل بار چوب به گیلان و قم تا اطلاع ثانونی همچنان ممنوع است

صفری، فرماندار طارم نیز از ادامه ممنوعیت ترددی اعمال شده بین طارم و استان‌های آلوده همانند گیلان و قم خبر داد و گفت: تردد کامیون‌های شن و ماسه از طارم به سمت گیلان و نیز حمل بار چوب به گیلان و قم تا اطلاع ثانونی همچنان ممنوع است.

 نیز به انجام طرح غربالگری در مبادی ورودی شهرستان طارم از سمت گیلان برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: استقرار نیروهای آموزش دیده شبکه بهداشت و نیز نهادهای مختلف نظیر صنعت و معدن، اداره کار، منابع طبیعی، نیروی انتظامی در ورودی شهرستان طارم از سمت گیلان به منظور پایش اولیه تمامی این مسافران ورودی از سمت گیلوان انجام شد.

وی با بیان این‌که این اقدام از سوی تمامی دستگاه‌ها مثبت ارزیابی شد، افزود: با توجه به امکاناتی که از سوی مراکز بهداشتی در اختیار داشتیم اقدام به سنجش تب افراد با اسکنر حرارتی ورودی برای شناسایی موارد مشکوک به ویروس کرونا در طول یک هفته گذشته کردیم که خوشبختانه تاکنون مورد مبتلا با علائم تعریف شده مد نظر و مشکوک نداشتیم.

ورود کارگران فصلی از گیلان به طارم همچنان ممنوع است

فرماندار طارم در ادامه یادآور شد: از آنجایی که درصد قابل توجهی از کارگران فصلی شهرستان طارم از استان گیلان و نیز شهرستان‌های اطراف تأمین می‌شود در طول یک هفته گذشته از ورود این کارگران به طارم ممانعت شده است.

وی با تأکید بر این‌که نمی‌توان با قاطعیت گفت که در حال حاضر هیچ کارگر فصلی از گیلان در طارم فعالیت ندارد، بیان کرد: روزانه در حدود 50 اتوبوس کارگر فصلی وارد طارم می‌شد که در حال حاضر از ورود آن‌ها جلوگیری کردیم

این مسئول به استمرار ممنوعیت تردد کامیون‌های شن و ماسه از طارم به سمت گیلان و نیز حمل بار چوب به گیلان و قم اشاره کرد و گفت: هر اقدامی که سطح تماس مردم با استان‌های آلوده به ویروس کرونا مد نظر بود را در دستور کار قرار دادیم و همین ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

بازگشت سر خانه اول

گرچه با تصمیم مسئولان استان ورود خودروهای غیر بومی به داخل شهرهای استان ممنوع اعلام شده بود اما با تصمیم روز شنبه رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا این موضوع نیز منتفی شد.

بر اساس بخشنامه ای که از سوی حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خطاب به استانداران ابلاغ شده با هدف ایجاد هماهنگی در تمهیدات صورت گرفته و جلوگیری از بروز مشکل برای شهروندان، ستادهای استانی مقابله با کرونا با هماهنگی و بر اساس سیاستهای ابلاغ شده از ستاد ملی در موضوعات مختلف تصمیمگیری خواهند کرد و بر این اساس ممنوعیت تردد خودروها که پیشتر توسط برخی استان ها اعلام شده بود لغو شد.

متن بخشنامه معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور به این شرح است:

«استانداران محترم و روسای ستادهای استانی مدیریت بیماری کرونا

سلام علیکم

با احترام در راستای اجرای مصوبات ششمین جلسه مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۸ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر بررسی نحوه اعمال کنترل‌های بهداشتی و درمانی در مبادی ورودی و خروجی، با توجه به تصمیمات محلی متخذه در مناطق مختلف جغرافیایی در این زمینه و بروز مشکلات برای مردم و به منظور اقدام هماهنگ در سراسر کشور ضمن تاکید بر اهتمام همه جانبه در رعایت اقدامات خودمراقبتی و بهداشتی برای مدیریت بیماری و جلوگیری از گسترش آن، موارد ذیل جهت اجرا ابلاغ می گردد:

کلیه موضوعات مرتبط با بیماری کرونا می‌بایست برابر سیاست‌های ابلاغی ستاد ملی در ستاد استانی مدیریت بیماری بررسی و تصمیم‌گیری شده و به ستادهای شهرستانی ابلاغ تا به صورت منسجم و هماهنگ اقدامات صورت پذیرد.

ایجاد ممنوعیت ورود خودروها از سوی ستادهای استانی و شهرستانی مغایر با سیاست‌های ستاد ملی مدیریت کرونا بوده لیکن با استقرار تیم های چک و کنترل بهداشتی نسبت به انجام تست های سلامت شهروندان اقدام و موارد مشکوک را به مراکز نگهداری جهت مراقبت های ویژه هدایت نمایند. بدیهی است این امر با حضور کادر متخصص درمانی و هماهنگی نیروی انتظامی جهت اجرای دقیق و عدم بروز مشکل صورت پذیرد.

با عنایت به ضرورت اطلاع رسانی پیرامون انجام کنترل های بهداشتی در مبادی ورودی و خروجی استانها ضرورت دارد با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود اعم از صدا و سیما، فضای مجازی، رسانه‌ها کارشناسانه بهداشت و درمان و … نسبت به آگاهی بخشی به مردم و اقناع سازی آنها در جهت خودداری از سفرهای غیر ضرور اقدام عاجل معمول گردد.

حسین ذولفقاری

معاون امنیتی و انتظامی و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا»

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانممنوعیت تردد به زنجانشیوع کرونا در زنجانستاد ملی مدیریت بیماری کرونا
sedayezanjannews.ir/nx1613


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»