کد خبر: 1627
1398/12/24 - 1:2


صدای زنجان موضوع انتقال کرونا از طریق لباس و نحوه شستشوی آن‌ها بررسی می‌کند؛

امکان انتقال کرونا با لباس‌ پایین است

در گندزدایی علیه کرونا به سلاح وایتکس مجهز شوید

پایگاه خبری صدای زنجان

فوزیه مهدیون- مردم در شرایط فعلی و با وجود کرونا، دغدغه‌های بسیاری دارند که هر یک در جای خود مهم و قابل تامل است. از جمله نگرانی‌های این روزهای مردم با وجود اینکه میهمان ناخوانده ویروس کرونا، همچنان در شهر و خانه‌هایشان جاخوش کرده است، اطمینان از پاک شدن لباسها پتو و غیره از وجود کرونا پس از شستشوی آنهاست.

آن هم درست در روزهای پایانی سال که آیین پسندیده خانه تکانی و پاکیزه کردن محیط زندگی در بین مردم همچنان از جایگاه خاصی برخوردار است و امسال البته با وجود عالی‌جناب کرونا که صدرنشین است و همه نظرها و بحثها را به شدت به خود اختصاص داده است، با وسواس خاصی نسبت به سالهای قبل انجام می شود.

 از آن جایی که سبک زندگی امروز به خاطر مشغله‌های شغلی بسیاری از خانواده ها، به ویژه در بین زوج های جوان و نیز به خاطر شکل بخشی از خانه های امروزی که آپارتمانی و مجتمع بوده و ساکنین آن امکان شستشوی البسه هایی مانند پتو، پرده و نظایر آن را ندارند، ناچار هستند آنها را برای شستشو به خشکشویی های سطح شهر بدهند.

مردم نگران هستند که آیا در این واحدهای صنفی با توجه به حجم زیاد لباس ها، پتو و پرده داده شده برای شستشو، اصول بهداشتی با وجود ویروس کرونا آنگونه که لازم است، رعایت می شود یا نه و اصلا آیا سفارش قبول می کنند یا خیر و چالش مهم تر اینکه اصلاً آیا با شستشوی لباس ها این ویروس سمج، از سطح آن به طور کامل پاک می شود؟ به عبارت دیگر ماندگاری آن روی لباس نسبت به سایر سطوح چگونه است بیشتر یا کمتر؟

 مسئول یکی از خشکشویی های سطح شهر زنجان در پاسخ به پرسش صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا با وجود ویروس کرونا تضمینی برای اطمینان مردم از پاک شدن لباس هایشان در خشکشویی‌ها دارید یا خیر و اینکه آیا سفارش های شما با توجه به وضعیت اخیر ناشی از آلودگی ها و انتقال ویروس کرونا، نسبت به روزهای عادی قبل از کرونا و نیز زمان مشابه سال های قبل در آستانه سال نو تغییر داشته یا خیر چنین می گوید: ما همه موارد بهداشتی را در مراحل شستشو رعایت کرده و مهم‌تر از آن اینکه  از ضدعفونی کننده قوی استفاده می کنیم.

او می گوید: من از پر کلرین استفاده می کنم. ماده ای که یک بشکه آن ۸ میلیون تومان هزینه دارد و به فاصله هر دو ماه، یک بشکه پرکلرین خریداری می کنم حتی تابلوی بالای خشکشویی با عنوان "شستشو با پر" گویای ادعای من است.

در دمای بالای ۸۰ درجه اتوبخار ویروس زنده نمی‌ماند

جلیل نصیری سرپرست گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت مرکز بهداشت استان هم درباره شیوه صحیح شستشو در خشکشویی ها البته با محوریت خشکشویی بیمارستان ها می‌گوید: لباسها  ابتدا باید با آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه شسته شود تا چرک، خون و  هرگونه آلودگی، از لباس جدا شده و ثابت نماند، در مرحله دوم به مدت ۱۵ دقیقه  با آب گرم و مایع یا پودر رختشویی، شسته شود تا همه ویروس های آن نابود شوند و پس از آن باید دوباره با وایتکس شسته شود.

 وی با بیان اینکه پس از آبکشی دمای بالای ۶۰ درجه خشک کنی و بالای  ۸۰ درجه اتو زنی به ویژه اتو بخار تکمیل کننده فرایند شستشو است می افزاید: حتی اگر شستشو هم ناقص باشد اتوزنی و دمای بیش از ۸۰ درجه همه میکروارگانیسم ها را از بین می برد و هیچ ویروس یا باکتری باقی نمی ماند.

 این مسئول با تاکید بر اینکه هرگز نباید پودر رختشویی و مایع وایتکس با هم ریخته شود می گوید شوربختانه در خشکشویی های سطح شهر( خارج از بیمارستانی) برای سرعت بخشیدن به مراحل شستشو و تحویل آن به مشتری، پودر رختشویی و مایع وایتکس را با هم استفاده می‌کنند این کار باعث می شود شستشو آنگونه که باید بازده خوبی نداشته باشد.

نصیری در خصوص مدت زمان زنده ماندن ویروس به ویژه ویروس کرونا روی سطوح مختلف در شرایط عادی هم چنین می گوید: بیشترین ماندگاری ویروس روی سطوح در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد است دما پایین باشد ماندگاری ویروس بیشتر می‌شود.

 وی  سطوح استیلی را مناسب ترین سطح برای ماندگاری بیشتر ویروس از جمله کرونا عنوان کرده می‌افزاید: ویروس ها بر روی سطوح استیلی تا ۲۸ روز زنده می مانند و بعد از استیل سطوح آلومینیومی، کاغذی،  شیشه‌ای و سطوح تفلونی به ترتیب بیشترین و مناسب ترین سطح برای ماندگاری ویروس هستند.

سرپرست گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت استان احتمال انتقال ویروس کرونا از سطح لباس را پایین عنوان کرده و می گوید: می توان گفت احتمال دارد که ویروس روی لباس باشد ولی چون سطح لباس ها صاف نیست و خلل و فرج دارد، جدا شدن آن از روی لباس کمتر و احتمال انتقالش هم پایین است.

به سطوح استیلی دست نزنید کرونا آنجاست

 جلیل نصیری تاکید می کند روی سطوحی مانند استیلی و شیشه ای صاف است، در صورت وجود ویروس روی آن ها به خاطر مماس شدن دست با آن سطوح هنگام تماس، به دست می چسبد و به راحتی منتقل می شود.

 وی با اشاره به لزوم گندزدایی شستشو و ضدعفونی کردن سطوح استیلی مانند نرده‌ها دستگیره ها و یا میله های استیلی در اتوبوس ها و غیره می افزاید:

 جدا شدن ویروس از روی سطوح استیلی چسبیدن آن به دست و انتقال ویروس کرونا بیشتر از سایر سطوح مانند سطوح پارچه ای است.

تاثیرگذاری وایتکس بیشتر از الکل است

سرپرست گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت، استان به عملکرد مواد گندزدایی و غیرفعال سازی ویروس کرونا همه اشاره کرده و می‌گوید: اتانول یا الکل ۷۰ درصد می‌تواند همه میکروارگانیسم ها را در مدت ۱۰ دقیقه نابود کند اما بهتر از آن همان وایتکس است که تاثیر گذاری بیشتر از الکل دارد.

جلیل نصیری دلیل مزیت وایتکس نسبت به الکل در گندزدایی و نابودسازی ویروس کرونا را تاثیر کمتر الکل روی چرک و آلودگی عنوان کرده، می‌افزاید: ساختار مواد موجود در وایتکس هم دیواره سلولی و هم داخل سلول ویروس کرونا را تخریب می کند.

وی میزان تأثیر آن در نابودی ویروس کرونا را ۹۹ درصد عنوان کرده می گوید: از این رو وایتکس به مراتب خیلی بهتر و تاثیر گذارتر از الکل در گندزدایی علیه ویروس کروناست.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشیوع کروناماندگاری کرونا روی لباسخشکشویی
sedayezanjannews.ir/nx1627


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»