کد خبر: 7544
1400/02/04 - 16:45


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

برگزاری مراسم احیا ممنوع است

قزلباش: هیچ نظر دوگانه‌ای در این زمینه وجود ندارد و براساس رنگ‌بندی‌های هر منطقه پروتکل‌های مربوطه اجرا می‌شود و در مناطق قرمز نیز تنها مشاغل گروه یک امکان فعالیت دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان زنجان اظهار کرد: این طرح از آذر ماه امسال شروع و هم اکنون نیز با همکاری سپاه و بسیج در حال انجام است.

وی با اشاره به روند اجرای این طرح تصریح کرد: در زمینه حمایت و توزیع بسته های حمایتی، نظارت و مراقبت نیز انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در پیک چهارم نیز ایجاد محدودیتها و اجرای جدی آن و پروتکل‌های مختلف و ساماندهی بیماران بستری و در ادامه روند بیماری آبی انجام تست و رهگیری است که در این پیک در حال ادامه دارد که سپاه و بسیج در این زمینه ها همکاری مناسبی با دانشگاه دارد.

وی با اشاره به ظرفیت نقاهتگاه‌های موجود در اختیار سپاه و بسیج در استان خاطر نشان کرد: مدیریت برخی از این نقاهتگاه‌ها برعهده سپاه و بسیج استان است.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار صدای زنجان مبنی بر اینکه با شیوع پیک چهارم کرونا که محدودیتهایی به دلیل عدم تجمع اعمال شده است چرا امکان برگزاری مراسم شبهای احیا در مساجد وجود خواهد داشت، توضیح داد: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در اعمال محدودیتها به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و قانون برای همه بوده و ملزم به رعایت آن هستند.

وی در ادامه گفت: در برگزاری مراسم به ویژه مراسمات مذهبی باید مقید بود و هیچ مجوز و یا استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

قزلباش با تایید بر اینکه امکان برگزاری مراسم به صورت زیرزمینی وجود دارد، ابراز کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به شدت پیگیر این تخلفات است و گروه‌های نظارتی میبایست با جدیت زیادی نظارت کافی را در این زمینه داشته باشند.

وی خاطرنشان میکند: هیچ نظر دوگانه‌ای در این زمینه وجود ندارد و براساس رنگ‌بندیهای هر منطقه پروتکل‌های مربوطه اجرا می‌شود و در مناطق قرمز نیز تنها مشاغل گروه یک امکان فعالیت دارند.

این مسئول تاکید کرد: طبق دستورالعمل‌های پیک چهارم امکان برگزاری نماز جماعت در مساجد و یا برگزاری هیات مختلف وجود ندارد.

لزوم قرنطینه افراد بی علامت مبتلا به کرونا

وی با تاکید بر اینکه در برخی از موارد پاسخ تست پی.سی.آر برای افراد مثبت است که هیچ علایمی ندارند، اشاره کرد و گفت: به محض اطلاع از  اینکه تست پی.سی.آر فردی مثبت باشد برنامه رهگیری اجرا می‌شود.

وی براین باور است فردی که دارای علایم کرونا نباشد ممکن است به پروتکل‌ها توجه کافی نداشته باشد و ناقل بیماری بوده چندین فرد را مبتلا کند؛ که براساس قانون افراد مبتلا میبایست خود را به مدت 14 روز قرنطینه کند.

به گفته این مسئول، این موضوع یکی از معضلات دوران شیوع کروناست چرا که فردی که بی علامت است خود را فردی سالم انگاشته و با سهل انگاری در رعایت پروتکلها افراد زیادی را درگیر بیماری می کند.

وی با اشاره به وضعیت روستاهای استان خاطر نشان کرد: بعد از گذشت پیک سوم هر جا که کانون طغیان کرونا مشاهده میشد تیمهای مراقبت و حمایتی وارد عمل شده و آنرا طغیان را خنثی می نمودند که این موضوع در بیشتر روستاهای استان نیز مشاهده شد.

قزلباش ادامه داد: پس از شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی که سرعت پراکندگی بیشتری داشت همه استانها و روستاها را درگیر کرد.

وی در ادامه با اشاره به تخت‌های اشغال شده توسط بیماران کرونایی در سطح بیمارستانهای استان اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار و 300 تخت در بیمارستانهای استان وجود دارد که حدود 800 نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند.

این مسئول اذعان کرد: در حال حاضر سعی داریم میزان تختهای اختصاص به کرونا است را کاهش داده تا خدمات به  سایر بیماران افزایش دهیم.

وی ابراز داشت: دانشگاه علوم پزشکی استان آمادگی کامل در صورت شیوع پیک تکمیلی دیگر را دارد بطوریکه در فاز اول میزان تختهای بیمارستانی را به یک هزار 200 و در فاز دوم به یک هزار و 400 تخت افزایش دهد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرویز قزلباششیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx7544


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»