کد خبر: 1647
1399/01/11 - 13:22


صدای زنجان به دنبال پاسخی برای جای خالی دولت الکترونیک در روزهای کرونایی

دولت الکترونیک کجاست؟

کارمندان: مسئولان خودشان هم دولت الکترونیک را جدی نگرفته‌اند/ عضو زنجانی شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ی کشور: کرونا، تلنگری برای تکمیل زنجیره دولت الکترونیک است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- شیوع ویروس کرونا بهانه‌ای شد تا اهمیت دولت الکترونیک بیشتر از قبل دیده شود اما کارمندان معترض با اشاره به عدم اجرای بخشنامه‌های هم‌راستا با اهداف دولت الکترونیک می‌گویند: با وجود تاکید دولت و ارسال بخشنامه‌های مکتوب برای کاهش تردد غیرضرور مردم به دستگاه‌های اجرایی و ادارات و حصول اطمینان از انجام به موقع خدماتی که دستگاه‌ها باید به موقع به شهروندان ارائه کنند، باز هم مدیران ادارات و مسئولان ارشد استان نحوه اجرای صحیح دستورالعمل‌های دولتی در شرایط حساس کنونی کشور و نگرانی از شیوع کروناویروس را جدی نگرفته‌اند.

در حالی که وزیر بهداشت و مسئولان زیرمجموعه این وزارتخانه بر قرنطینه خانگی تاکید می‌کنند و بارها گفته‌اند کرونا با کسی شوخی ندارد، اما انگار برخی کوتاهی‌ها هم کرونا و هم سلامت مردم را به شوخی گرفته‌اند.

اعتراض کارمندان دولتی

کارمند یکی از ادارات دولتی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اهمیت دولت الکترونیک به ویژه در شرایط اضطراری کشور نظیر شیوع کروناویروس که بسیاری از کارشناسان بر عدم تردد در محیط‌های پرتردد و در خانه ماندن برای قطع زنجیره شیوع بیماری اصرار دارند، می‌گوید: با وجود اینکه دورکاری بسیاری از کارکنان دولت امکان پذیر است و از سوی دیگر شیفت بندی کارکنان ادارات دولتی و خلوت کردن محیط کار می تواند علاوه بر کم کردن حجم افراد در یک اداره و سازمان از انتشار ویروس جلوگیری کند، این مورد از سوی مدیران ادارات جدی گرفته نشده است. این در حالی است که کسبه بازار و بسیاری از اصناف در زمانی که اوج فروش و خدمات دهی آنها به حساب می آمد کسب و کار خود را تعطیل کرده و خانه نشین شده‌اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر ادارات دولتی با برگزار کردن جلسات خود به صورت عادی، بیش‌تر سعی در عادی جلوه دادن اوضاع دارند، تصریح می‌کند: دوازدهم اسفندماه سال جاری و به دنبال جدی شدن کرونا ویروس در کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور با ارسال بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ضمن تاکید بر لزوم توجه به نکات بهداشتی و تجهیز کارکنان به امکانات اولیه پیشگیری از ابتلا به این ویروس نظیر ماسک و دستکش بر لزوم توجه به امور توسعه دولت الکترونیک این سازمان تاکید کرد اما بسیاری از بندها تا به امروز (27 اسفندماه) اجرایی نشده و دو یا سه مورد اجرایی شده است.

بی‌توجهی مدیران و مسئولان به بخشنامه‌های دولت

بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به شرایط خاصی که در اثر شیوع کرونا در کشور ایجاد شده با هدف حفظ سلامت و ایمنی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و ارباب رجوع و کاستن ترددهای غیرضرور مردم به دستگاه‌های اجرایی و ادارات و نیز حصول اطمینان از انجام به موقع خدماتی که دستگاه‌ها به شهروندان ارائه دهند، ابلاغ شده است.

بر این اساس کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند:

* بر اساس دستورالعمل صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین امکانات بهداشتی از قبیل (ماسک، دستکش، موادضدعفونی‌کننده و نظیر آ‌ن‌ها) برای استفاده کارکنان خود اقدام کنند.

* نسبت به ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان خود و نصب پیام‌ها و علائم هشداردهنده جهت آگاهی مراجهان برای تعامل مناسب با شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کرونا و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در محیط اداری بر اساس دستورالعمل‌های صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام کنند.

* کلیه مکاتبات اداری بین دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تابعه دستگاه‌ها باید از طریق شبکه دولت و اتوماسیون اداری انجام شود و از پذیرش اسناد و مدارک و مکاتبات اداری که به صورت فیزیکی و غیرالکترونیکی ارسال می‌شود، خودداری گذدد. اسناد و مکاتبات طبقه‌بندی شده از حکم این بند مستثنی هستند.

* کلیه خدمات دستگاه‌های اجرایی به روش زیر ارائه خواهند شد؛

* ارائه به صورت الکترونیکی (از طریق میز خدمات الکترونیکی، سامانه‌های الکترونیکی، برنامه‌های کاربردی دولت همراه و یا مراکز تماس (call centers)

* ارائه خدمات از طریق پست به آدرس ذی‌نفعان

* ارائه خدمات از طریق دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی

* ارائه خدمت از طریق میز خدمت حضوری (با کمترین تردد درون محیط اداری)

کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند؛

* اطلاعات شناسنامه خدمات خود را در سامانه مدیریت خدمات دولت در پایگاه اطلاعاتی سازمان اداری و استخدامی کشور به آدرس (gservice.aro.gov.ir) تکمیل و لینک خدمات الکترونیکی خود را ظرف مدت یک هفته در این سامانه قرار دهند تا اطلاع‌رسانی کلیه خدمات و ارائه خدمات الکترونیکی به تفکیک دستگاه اجرایی از طریق این سامانه به شهروندان امکان‌پذیر گردد. امور توسعه دولت الکترونیک این سازمان همکاری و راهنمایی لارم در این مورد را به عمل خواهد آورد.

* امکان ثبت الکرونیکی درخواست خدمات و مکاتبات شهروندان ا از طریق فرم‌های الکترونیکی با سایر روش‌ها فراهم نمایند و در صورت نیاز به مراجعه حضوری، امکان نوبت‌دهی الکترونیکی را برای کلیه خدمات حضوری ظرف مدت 3 روز کاری فراهم کنند.

*  با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مراکز تماس خود جهت ارائه خدمات از نوع اطلاع‌رسانی، مشاوره، پیگیری وضعیت خدمت و نظایر آن‌ها را برای ارباب رجوع و کارکنان راه‌اندازی و به روز رسانی نمایند.

* کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم است ار برگزاری همایش‌ها، جلسات عمومی، برنامه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی به صورت حضوری خودداری نموده و این ونه موارد را در حد ضرورت و با استفاده از امکانات و فناوری‌های ارتباط غیرحضوری از قبیل وبینار، ویدئوکنفرانس، شبکه‌های اجتماعی و آموزش‌های مجازی و نظایر آن‌ها انجام دهند.

* کلیه دستگاه‌های اجرایی می‌بایست از اعزام کارکنان به ماموریت‌های اداری غیرضرور خودداری کنند. ماموریت‌های ضروری و اجتناب‌ناپذیر صرفا با تائید بالاترین مقام مجاز در مرکز و استان انجام خواهد شد.

* ارائه خدمات الکترونیکی توسط کارکنان دستگاه‌های اجرایی به صورت دورکاری (کار در خانه) بر اساس توصیب‌نامه شماره 76481/44726 مورخ 7/4/1389 هیئت وزیران بلامانع می‌باشد. لازم است دستگاه‌های اجرایی برای انجام مکاتبات و فعالیت‌های اداری امکان لازم برای دسترسی الکترونیکی کلیه کارکنان خود را از خارج از اداره فراهم نمایند.

دیگر کارمند فعال در یکی از ارگان‌های دولتی استان با اشاره به اینکه مدیر ما نه تنها به دورکاری اعتقاد ندارد، بلکه در این ایام کارمندان را موظف به انجام اضافه‌کاری تا ساعت 5 عصر می‌کند، می‌گوید: در حال حاضر تردد در اداره کاهش نیافته چرا که مسئولان به هیچ عنوان ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند. همچنان ماسک و دستکش به عنوان تجهیزات اولیه برای پیشگیری از کروناویروس به کارکنان تحویل داده نشده است و سرویس‌های بهداشتی خالی از مایع دستشویی برای شستشوی دست‌هاست.

وی با اشاره به بازرسی‌های استانداری جهت بررسی وضعیت اصول بهداشتی و نکات ارائه شده برای پیشگیری از کروناویروس عنوان می‌کند: متاسفانه باید بگویم این نظارت‌ها فرمالیته است، هرگاه روی میزمان پر از ژل ضدعفونی‌کننده می‌شود یعنی آن روز قرار است بازرسان استانداری بیایند. به نظرم باید بازرسی‌ها قوی‌تر شود و بازرسان ببینند آیا واقعا نظام ذکر شده در این بخشنامه که گامی مهم در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک است، در ادارات دولتی اجرایی می‌شود یا نه.

بخشنامه را اجرا می‌کنیم

سمانه شاددل، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار زنجان در پاسخ به ادعاهای مطرح شده ابراز می‌کند: بسته‌های بهداشتی برای پیشگیری از کروناویروس در سطح ادارات توزیع می‌شود. در مورد مشکل مربوط به دستکش و ماسک نیز باید بگویم طبق تاکید استاندار محترم، در وهله نخست داروخانه‌ها و مردم باید به این اقلام دسترسی پیدا کنند، به بیانی دیگر باید کمبودهای بازار جبران شود و سپس به نیاز کارکنان و کارمندان ادارات رسیدگی شود.

شاددل در رابطه با علت عدم اجرای بندهای مربوط به اهداف دولت الکترونیک در بخشنامه موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری سازمان اداری و استخدامی کشور که می‌تواند تا حدود زیادی در پیشگیری و مبارزه با شیوع کروناویروس تاثیرگذار باشد تنها به این سخن بسنده کرده و می‌گوید: زیرساخت‌ها فراهم شده و برای تحقق اهداف، استعلام‌های مربوط به مباحث امنیتی نیز از حراست انجام شده است.

نیاز جدی جامعه به دولت الکترونیک

از سالهای گذشته، دولت‌های مختلف به لزوم راه‌اندازی دولت الکترونیک اشاره کرده و تاکید زیادی روی آن داشته‌اند اما در حال حاضر میبینیم که با گذشت چند سال و با وجود وعده وعیدهای بسیار، این امر محقق نشده است چرا که در این روزها کهکل کشور با کرونا درگیر است، اگر دولت الکترونیک وجود داشت مردم برای برآورده کردن نیازهای اولیه  خود در خانه می ماندند و از هر خدمات و محصولاتی می‌توانستند به طور اینترنتی بهره ببرند.

چندی پیش ستاد مقابله با کرونا از کاهش ساعات کاری بانک‌ها خبر داد و اعلام کردند که مشتریان باید برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تا حد امکان کار‌های بانکی خود را به صورت غیرحضوری از طریق اینترنت بانک، همراه بانک و تلفن بانک انجام دهند که قطعا در قطع زنجیره انتقال کروناویروس نقش قابل توجهی دارد.

افشین آشوری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه متاسفانه دولت الکترونیک به‌صورت کامل اجرا نشده است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون یک شهروند نمی‌تواند درخواست خود را در خانه برای بهره‌مندی از خدمات دولتی به ثبت برساند و یا یک کارمند از منزل فعالیت‌های اداری خود را از طریق کارتابل به مسئول مربوطه ارجاع دهد.

وی با اشاره به پیشرفت مطلوب نظام بانکی در راستای دولت الکترونیک اضافه می‌کند: اگر مشکل مربوطه به انتقال پول بالای 50 میلیون تومان رفع شود و فرد برای این حواله‌ها و بهره‌مندی از خدمات، که کاغذبازی و افزایش جمعیت در بانک‌ها را در پی دارد نیز حذف شده و این خدمت نیز الکترونیکی گردد، به طور قطع در دسترسی مردم به امکانات در کوتاه‌ترین زمان و جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان نقش مهمی ایفا می‌کند. البته تاکنون بانک مرکزی این مهم را به دلیل مسائل امنیتی و مباحث مربوط به پولشویی اجرایی نکرده است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ی کشور ضمن ابراز امیدواری برای تکمیل برنامه‌های مربوط به تحقق اهداف دولت الکترونیک تا سال 1400، کاهش بروکراسی اداری را یکی از نتایج مؤثر دولت الکترونیک می‌داند.

آشوری با اشاره به عدم اجرای برنامه‌های هم راستای دولت الکترونیک در ادارات دولتی و خصوصی به استثنای شرکت برق بر لزوم تکمیل زنجیره این فرآیند تاکید می‌کند و می‌گوید: شرکت برق و شرکت آب و فاضلاب زیر نظر یک وزارت خانه هستند اما شرکت آب به هیچ عنوان در عرصه خدمات الکترونیکی همانند شرکت برق پیشتاز نیست. ما برای موفقیت در حوزه خدمت رسانی به مردم و آمادگی در شرایط اضطراری و مواقع خاص نظیر شیوع کروناویروس نیازمند خدمات‌رسانی مطلوب به مردم و جامعه هستیم. پس باید به فکر تکمیل زنجیره دولت الکترونیک باشیم.

استفاده از امکانات دولت الکترونیک؛ رمز موفقیت امارات در مقابله با کرونا

وی با اشاره به جمعیت نزدیک به 10 میلیون نفری کشور امارات که از این میزان یک میلیون بومی و مابقی مهاجرند که اکثریت آن‌ها نیروی کار این کشور محسوب می‌شوند، تصریح می‌کند: بخش اعظمی از مراجعات مردم در امارات الکترونیکی است. شاید یکی از دلایل عدم شیوع جدی کرونا ویروس در این کشور ارائه خدمات الکترونیکی و استانداردهای بالای بهداشتی باشد.

به اعتقاد این کارشناس در حال حاضر تجهیزات سخت‌افزاری برای تحقق اهداف دولت الکترونیک در کشور مهیا شده اما در ساختار و ارتباطات نرم‌افزاری مشکلات جدی وجود دارد.

وی با اشاره به جا نیفتادن انجام خریدهای آنلاین به ویژه در حوزه اغذیه و سوپرمارکت‌های اینترنتی به ویژه در شهرهای کوچک عنوان می‌کند: اگر زمینه برای توسعه خریدهای آنلاین در کل کشور فراهم شود، قطعا در مواقع خاص از جمله شرایط کنونی ( شیوع کرونا ویروس ) نگران سطح انتشار ویروس نمی‌شدیم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان با بیان اینکه متاسفانه دولتی‌ها برای اجرای خدمات الکترونیکی موثر نظیر طرح «بیستون» کمبود اعتبار را بهانه می‌آورند، به عدم استقبال مسئولان وقت شهرداری از طرح «جمع‌آوری آنلاین زباله» اشاره می‌کند.

این مسئول درباره سند راهبردی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به نام بیستون ادامه می‌دهد: ۲۰ محور راهبردی با عنوان بیستون در این سند راهبردی درنظر گرفته شده است كه شامل سه محور راهبردی در قالب بسترسازی و یكپارچگی در تحول دیجیتال برای سال ۹۷، پیش‌بینی شش محور راهبردی تحت عنوان ساماندهی و توانمندسازی در تحول و اقتصاد دیجیتال برای سال ۹۸، یازده محور راهبردی توسعه و پیشرانی در تحول اقتصاد برای سال ۹۹ و با دو محور راهبردی شركت های نوپا و نوآوری برای سال ۱۴۰۰ است، نماد آن سنگ‌نوشته «بیستون» و مسیر و برنامه‌ا‌ی است كه برای رسیدن به آن نیازمند كمك بخش خصوصی هستیم.

امضای الکترونیکی را به رسمیت بشناسیم

آشوری با بیان اینکه زنجیره دولت الکترونیک در کشور کامل نیست و کرونا می‌تواند برای تکمیل آن، تلنگر باشد، می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر اتوماسیون اداری در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد اما باز هم به دنبال پرینت‌های کاغذی هستیم.

وی با عنوان «الان زمان آن فرا رسیده است که امضای الکترونیکی را به رسمیت بشناسیم»، عنوان می‌کند: البته یک ماه پیش مراحل حقوقی و قضایی این پروسه تکمیل شده اما به دلیل مباحث اقتصادی اجرای آن به تعویق افتاده است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجاندولت الکترونیککروناافشین آشوری
sedayezanjannews.ir/nx1647


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»