کد خبر: 1703
1399/01/31 - 11:1


مدیرکل بیمه سلامت استان:

فعلا بحران کرونا نداریم

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: ظرفیت تخت‌های بیمارستانی گنجایش بیماران کرونایی را داشته و این نشان می‌دهد که فعلاً به مرحله بحرانی نرسیدیم

پایگاه خبری صدای زنجان

خدیجه ابراهیم‌خانی، مدیرکل بیمه سلامت استان دیروز در جلسه کمیته اطلاع‌رسانی بیمه سلامت استان با اشاره به خدمات بیمه سلامت در روزهایی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و جلوگیری از مراجعه حضوری افراد گفت: دفترچه‌های بیمه سلامت به جز دفترچه‌های بیمه درمان ایرانیان و اتباع آسیب‌پذیر و غیر آسیب‌پذیر که تا اوایل اسفند سال گذشته دارای اعتبار بود با ابلاغ سازمان بیمه سلامت ایران تا اوایل تیرماه سالجاری اعتبار آن‌ها تمدید شده و نیازی به تعویض دفترچه تا اطلاع ثانوی نیست.

به گزارش روزنامه صدای زنجان وی اضافه کرد: هدف سازمان این است که زنجیره شیوع ویروس کرونا هر چه زودتر قطع شود و مردم تا جایی که امکان دارد از تردد در مکان‌های شلوغ که سبب شیوع این بیماری می‌شود، خودداری کنند.

این مسئول به بیمه شدن بیماران کرونایی بر روی تخت بیمارستانی اشاره کرد و گفت: آزمون وسع برای این افراد هم به منظور دریافت خدمات بیمه سلامت انجام می‌شود ولی با همکاری‌ وزارت رفاه و در اختیار قرار دادن اطلاعات این بیماران پروسه بررسی و تأیید به یک روز کاهش یافته است.

وی به مزایای نسخه‌نویسی الکترونیکی در وضعیت فعلی اشاره کرد و یادآور شد: نسخه‌نویسی الکترونیکی که در بیمه سلامت اجرایی شد در صورتی که به طور کامل مستقر شود در وضعیت فعلی برای مراکز، بیمه‌شدگان و داروخانه‌ها کمک‌کننده بوده و تماس فیزیکی را به حداقل می‌رساند.

توسعه نسخه‌پیچی و نسخه‌نویسی الکترونیکی در دستور کار بیمه سلامت

ابراهیم‌خانی با بیان این‌که در تلاشیم تا نسخه‌پیچی و نسخه‌نویسی الکترونیکی را به حداقل 90 درصد در مطب‌ها برسانیم، خاطرنشان کرد: برای 10 درصد باقی‌مانده نیز پروژه جدیدی وجود دارد که اگر مطبی زیرساخت لازم را نداشته باشد می‌تواند در استحقاق‌سنجی شرکت کند تا برای اطلاع از اعتبار دفترچه بیمار با استفاده از یک اپلکیشن موبایل و یا وارد کردن کدملی وی در سامانه خدمات را به بیمه شده ارائه کند.

وی با تأکید بر این‌که در تلاشیم تا پایان تیرماه امسال کاربرد دفترچه به صورت فیزیکی را به حداقل برسانیم، خاطرنشان کرد: این موضوع امسال در دستور کار بیمه سلامت استان قرار دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان در پاسخ به این سوال که در وضعیت کرونایی تاب‌آوری بیمه‌‌ها و نحوه مدیریت وضعیت فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنند، گفت: در روزهایی که کادر درمانی و بیمارستان‌ها با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند بیمه سلامت قوانین خود را شناور کرده است و در کنار علوم پزشکی بوده و همراهی لازم را با تصمیمات و تدابیر آن‌ها انجام می‌دهد.

تاکنون ظرفیت تخت‌های بیمارستان گنجایش بیماران کرونایی را داشته است

وی در ادامه با اشاره به این‌که مدیریت خوبی در استان برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در حال انجام است، تصریح کرد: ظرفیت تخت‌های بیمارستانی گنجایش بیماران کرونایی را داشته و این نشان می‌دهد که فعلاً به مرحله بحرانی نرسیدیم.

ابراهیم‌خانی یادآور شد: اگر تعداد تخت‌های بیمارستانی دولتی جوابگوی بیماران مبتلا به کرونا نبود از بیمه سلامت تقاضای استفاده از تخت‌های بیمارستان بهمن می‌شد که تاکنون درخواستی در این زمینه نداشتیم.

وی با بیان این مطلب که در وضعیت فعلی نیز بیماران خاص تحت پوشش 100 درصدی بیمه سلامت قرار دارند، افزود: این بیماران مستثنی از شرایط در نظر گرفته شده برای دیگر بیمه‌شدگان هستند.

تسهیل در روند تأیید داروهای بیماران خاص

مدیرکل بیمه سلامت خاطرنشان کرد: بیماران خاص می‌توانند از خدمات درمانی بخش دولتی و یا خصوصی استفاده کنند از طرفی روند تأییدیه برخی از داروهایی که نیاز به تأیید داشت نیز تسهیل شده است.

وی تأکید کرد: با شیوع بیماری کرونا استان،به منظور خدمات‌رسانی بهینه به مبتلایان، نسبت به جابجایی بخش‌ها از بیمارستان ولی عصر (عج) اقدام شد بطوری که بیماران دیالیزی، شیمی درمانی و رادیوتراپی به انجمن خیریه بیماران کلیوی و کلینیک مهرانه انتقال یافتند.

ابراهیم‌خانی با اشاره به این‌که سازمان بیمه سلامت نیز مانند دیگر ارگان‌ها برای مدیریت بهتر بیماری ساز و کارهایی برای رفاه گروه‌های تحت پوشش خود در نظر گرفته است، افزود: پیش از این محدودیت‌هایی برای انجام کارهای درمانی از قبیل سی‌تی‌اسکن وجود داشت که این مهم برای پزشکانی که در امر طبابت مبتلایان کرونایی فعالیت دارند، برداشته شد تا از درخواست و هزینه‌های غیر ضروری پیشگیری شود.

وی با بیان این مطلب که به منظور خدمات‌رسانی بهتر به مبتلایان کرونا شمار تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌های استان افزایش یافت، خاطرنشان کرد: با هماهنگی کارشناسان، بیماران کرونایی فاقد پوشش بیمه‌ای پذیرش و فرانشیز بیماران نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی به صورت رایگان پرداخت می‌شود.

بدهی 97 بیمه سلامت به مراکز درمانی و دانشگاه علوم پزشکی صفر شد

این مسئول با اشاره به این‌که با شیوع کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی هزینه‌های زیادی را متحمل شد، افزود: تلاش بیمه سلامت بر پرداخت مطالبات دانشگاه بود از همین رو بدهی سال 97 بیمه سلامت به دانشگاه و مراکز صفر شد و برای سال 98 نیز برخی از مراکز تا دی ماه پرداخت شده است.

وی با بیان این‌که مطالبات دانشگاه علوم پزشکی درسال 98 تا آذرماه پرداخت شده و یک ماه جلوتر از دیگر استان‌ها هستیم، عنوان کرد: از آنجایی که فرایند دوماهه برای پذیرش و رسیدگی به اسناد سپری می‌شود در حال حاضر اسناد اسفند ماه سال گذشته دانشگاه و بیمارستان‌ها را دریافت نکردیم.

مدیرکل بیمه سلامت به کاهش پایش‌ها و مأموریت‌های خود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت فعالیتی مراکز درمانی و پزشکان پایش‌های بیمه سلامت کاهش یافته و مراکز متناسب با فعالیت‌شان پایش می‌شوند.

این مسئول با تأکید بر این‌که انجام برخی اقدامات از سوی بیمه سلامت توانست بسیاری از مراجعات عمومی به مراکز درمانی را کاهش دهد، بیان کرد: بیمه سلامت با ارائه راهنمایی‌های لازم سهم بسزایی در خدمات مورد نیاز و درمان‌های خانگی افراد مشکوک برعهده داشت.

راه‌اندازی مرکز تماس ویژه کرونا

وی با اشاره به این‌که یکی از اقدامات مهم بیمه سلامت به بیمه‌شدگان و اقشار دیگر در مواجهه با ویروس کرونا، راه‌اندازی مرکز تماس ویژه کرونا بود، بیان کرد: مرکز ۱۶۶۶ این سازمان در راستای مواجهه با ویروس کرونا مرکز تماس ویژه کرونا را راه‌اندازی کرد که با افزایش ظرفیت ورودی تماس‌ها به ۱۲۰ تماس هم‌زمان، امکان پاسخ‌گویی به تماس‌ها در مورد کرونا تسهیل شده است.

ابراهیم‌خانی ادامه داد: در این سامانه پرستاران و حتی پزشکان در سه شیفت‌ کاری به سؤالات عمومی مردم درباره ارائه خدمات، پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، مراکز ۱۶ ساعته، درمانگاه‌های معین و بیمارستان‌های مرجع معرفی شده در هر استان و ارجاع به آن‌ها برای درمان، پاسخ داده‌ و همچنین پاسخگوی سؤالات تخصصی مردم نیز بوده‌ است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانخدیجه ابراهیم‌خانیکرونا
sedayezanjannews.ir/nx1703


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»