کد خبر: 1750
1399/02/09 - 15:13


صدای‌ زنجان وضعیت قبض‌های خدماتی در شرایط کرونایی را بررسی می‌کند؛

نه افزایش نه بخشش

شنیده‌هایی که حکایت از افزایش بهای آب، برق و گاز دارد بر نگرانی‌های این روزهای مردم که البته کم هم نیستند، افزوده است در حالی که در روزهای کرونا‌یی و با کسادی کسب‌‌وکار مردم، عقب افتادگی پرداخت قبوض، اقساط بانکی، اجاره‌بها و بسیاری دیگر از این دست، تنها بخش کوچکی از نگرانی‌های مردم است

پایگاه خبری صدای زنجان

فوزیه مهدیون- شنیده‌هایی که حکایت از افزایش بهای آب، برق و گاز دارد بر نگرانی‌های این روزهای مردم که البته کم هم نیستند، افزوده است در حالی که در روزهای کرونا‌یی و با کسادی کسب‌‌وکار مردم، عقب افتادگی پرداخت قبوض، اقساط بانکی، اجاره‌بها و بسیاری دیگر از این دست، تنها بخش کوچکی از نگرانی‌های مردم است.

مردم می‌گویند در این شرایط اگر هزینه‌های حامل‌های انرژی هم زیاد شود سپری کردن روزهای کرونایی سخت می‌شود. این شنیده‌ها و البته به قول مسئولان شایعات را اما خود شرکت‌های خدماتی رد می‌کنند.

پول برق به جیب شرکت توزیع نمی‌رود

رویا قزلباش مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان می‌گوید: در حال حاضر در خصوص افزایش بهای برق و خرید انشعاب، هیچ ابلاغیه‌ای از وزارتخانه نیامده‌ است.

وی در خصوص بخشودگی هزینه برق مصرفی مشترکان در ایام کرونا هم، می‌افزاید: حقیقت امر این است که بهای برق اصلا متعلق به شرکت توزیع نیست که بخواهد آن را ببخشد چون این شرکت، انرژی را از بورس می‌خرد و به مردم می‌فروشد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان با تاکید بر اینکه پول برق دریافتی از مشترکان، به طور مستقیم به حساب خزانه دولت واریز می شود، می‌گوید: در این میان هیچ واسطه‌گری هم وجود ندارد که بخشی از آن، به جیب شرکت‌ برق برود چون این شرکت هیچ دخل و تصرفی، در حساب تمرکز دولتی نداشته و حتی امکان استرداد هزینه‌های واریزی به حساب خزانه دولت را هم ندارد.

به گفته او، تامین اعتبار یارانه‌ها از محل خزانه دولت است که البته وزارت نفت و نیرو، اعتبار لازم برای پرداخت یارانه‌ها را تامین می‌کنند.

قزلباش این را هم می‌گوید که در حال ‌حاضر چون وضعیت وزارت نفت خیلی مطلوب نیست، بیشتر درآمدهای شرکت توزیع برق هم صرف پرداخت یارانه‌ها از طریق خزانه دولت می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان با تاکید بر اینکه به ازای فروش هر یک کیلووات برق، باید پاسخگوی خزانه دولتی باشیم، می‌گوید: شرکت توزیع حتی تراز مالی هم می دهد تا میزان فروش و پول آن برای خزانه کاملاً شفاف باشد. وی حتی خاطرنشان می‌کند که شرکت توزیع هیچ دخالتی در افزایش یا کاهش قیمت برق ندارد و تصمیم گیرنده وزارتخانه است. هم‌چنین برای پرداخت هزینه های جاری قبوض مربوط به، اسفند ۹۸ به بعد، تا پایان اردیبهشت فرصت داده شده است که البته، این تنفس شامل بدهی‌های قبل از اسفند 98 نمی‌شود.

قزلباش با تاکید بر اینکه، تا پایان اردیبهشت، بابت پرداخت قبوض برق، هیچ فشاری به مردم نمی‌آوریم، می‌افزاید: اما پیامک یادآوری مبلغ قبض، ارسال می‌شود تا درصورت توانایی، نسبت به پرداخت آن اقدام و از تجمیع هزینه‌ها برای بعد از اردیبهشت، جلوگیری شود.

رویا قزلباش به صراحت با اظهار تاسف از اینکه، بیشتر سازمانها به وعده‌ای که در شرایط سخت کورنایی می‌دهند عمل نمی‌کنند، می‌گوید: شرکت توزیع برق اما به آنچه که وعده می‌دهد متعهد است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان، در پاسخ به ادعای برخی مشترکان که می‌گویند با الکترونیکی کردن قبوض بهای آن را گران کرده‌اند، می‌گوید: این نوع ادعاها یک حجمه‌‌‌سازی بی‌پایه است که به پخش شایعه دامن می زند و به هیچ وجه درست نیست و تنها تفاوتش با قبل، ارسال قبض الکترونیکی به جای چاپ قبض کاغذی است.

قزلباش با اشاره به اینکه هزینه برق مصرفی از طرف مشترکین برای هر یک کیلو وات، ۷۵.

تا ۸۰ تومان است می‌افزاید: برای کنتورهای دیجیتالی، سه نوع مصرف تعریف شده که هر یک با تعرفه خاص خود محاسبه می شود که بر این اساس، تعرفه ساعت و میزان مصرف برق در مبلغ نهایی مشترکین موثر است.

او یادآور می‌شود: تعرفه ساعت‌های عادی با تعرفه ساعت‌های اوج و نیز میزان نرخ مصرف از صفر تا یکصد کیلووات، با نرخ مصرف ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلووات، متفاوت است.

مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع، با بیان اینکه که کسی منکر مشکلات مردم نیست و با گرانی‌های موجود، مجبور هستند به هر حال زندگی خود را بگذرانند، می‌گوید: هزینه برق در مقایسه با سایر حامل‌های انرژی، بسیار ارزان است و حتی اگر مصرف آن در ساعت‌های عادی باشد، در کاهش هزینه تمام شده مصرفی مشترکان هم موثر است.

فعلا خبری از گران شدن آب نیست

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان زنجان هم با اعلام اینکه، فعلا خبری از گران شدن آب نیست، به پایگاه خبری تحلیلی صدای زنجان می گوید: مبلغی که برای آب‌بها می‌گیریم، بسیار ناچیز است چون هزینه تمام شده تولید آب شرب در استان برای هر متر‌مکعب، بالای 2هزار تومان و مبلغ دریافتی از مشترکان در رنج مصرف، حدود ۵۰۰ تومان است.

اکرمی با تاکید بر اینکه شرکت آب‌وفاضلاب کاملاً غیرانتفاعی است و سودی در این میان نمی‌برد، می‌افزاید: برای تامین سرمایه اولیه ایجاد تاسیسات، از محل اعتبارات دولتی استفاده می‌کنیم، چون آب‌بهای دریافتی از مردم، اصلاً هزینه‌های شرکت را پوشش نمی‌دهد.

وی می‌گوید: ادغام آب‌و‌فاضلاب شهری و روستایی، موجب افزایش هزینه‌های ما شده است چون روستاها عملا درآمدی برای ما نداشته و فقط هزینه‌های سرسام‌آور روی دست‌مان می‌گذارند.

این مسئول با بیان اینکه مردم با آب‌بهایی که پرداخت می‌کنند، در واقع دو نوع خدمت می‌گیرند، می‌گوید: خدماتی که شرکت در ازای دریافت آب‌بها به مردم می‌دهد شامل آب مصرفی و دفع فاضلاب شهری است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان می‌افزاید: بد نیست که مردم، پول ناچیزی که بابت قبض آب می‌دهند را با قبوض، تلفن همراه و ثابت ونیز برق و گاز مقایسه کنند، تا ناچیز بودن آن را به عینه ملاحظه کنند.

اکرمی با تاکید بر اینکه اگرچه طبق دستور وزیر اصراری برای پرداخت قبوض تا پایان اردیبهشت وجود ندارد، می‌گوید: شهروندان اما با پرداخت به موقع آب‌بهای خود، هم مانع از تجمیع آن و سخت شدن پرداخت برای خودشان می‌شوند و هم ما را در ارائه بهتر خدمات پایدار یاری می‌کنند.

به گفته او کسانی که ندارند و دلشان هم نمی‌خواهد پرداخت کنند، چه فرصت بدهیم و چه ندهیم به هر حال پرداخت نمی‌کنند و به کرونا و پساکرونا هم ارتباطی ندارد.

گران شدن قیمت یا بخشش دست شرکت گاز نیست

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان هم با بیان اینکه هنوز بخشنامه‌ای برای افزایش بهای گاز ابلاغ نشده است، می‌گوید: همچنان با تعرفه سال 98 اعمال می‌شود و اگر هم بخششی برای بهای ماه‌های  کرونایی باشد دست شرکت گاز نیست چون تصمیم گیرنده دولت است.

رابطی به این هم اشاره می‌کند که بهای گاز با تعرفه فصل سرد و گرم سال محاسبه می‌شود، می‌افزاید: بهای هر متر مکعب گاز در فصل زمستان 42 تومان و در تابستان 152 تومان است که با افزایش مصرف به ازای هریکصد مترمکعب، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

او یادآور می‌شود: تعرفه نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت امسال، با تعرفه سرد سال محاسبه می‌شود.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانشرکت توزیع نیروی برق استان زنجانشرکت گاز استان زنجانشرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1750


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»