کد خبر: 1769
1399/02/11 - 10:48


استریل ماسک‌های دست‌دوز در زنجان

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان: این ماسک‌ها را به انجمن داروسازان می‌فروشیم

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی-  با شیوع کرونا در استان کارگاه‌های تهیه و تولید ماسک در مراکز آموزشی، تیم‌های سیار روستایی و شهری، پایگاه‌های بسیج سازندگی و مدارس، به کمک اداره‌ کل آموزش فنی و حرفه‌ای و با همکاری کلیه اعضای ستاد تجهیز و راه‌اندازی شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در بازدید از کارخانه استریل ماسک در زنجان با اشاره به اینکه ممکن بود افرادی در تولید ماسک فعالیت داشتند ناقل بیماری باشند، اظهار می‌کند: در راستای عرضه ماسک عاری از آلودگی به بازار، برای استریل ماسک‌های تولید شده، از طرف تعاونی داروسازان، شرکت صنایع پزشکی مددبخش معرفی شد.

محمدرضا انصاری با اذعان به اینکه این ماسکها با قیمت تمام شده به تعاونی داروسازان و داروخانه‌های سطح استان عرضه می‌شود، ابراز می‌کند: این ماسک‌ها به قیمت تمام شده و بدون دریافت سودی عرضه می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: هم اکنون این ماسک‌های تولید شده توسط اداره کل آموزش و فنی‌و‌حرفه‌ای استان استریل شده و دارای گواهی استریل هستند و مردم می‌توانند بدون هیچ نگرانی از آن‌ها استفاده نمایند.

رئیس شرکت صنایع پزشکی مددبخش که برای استریل ماسک در زنجان اعلام آمادگی کرده در این بازدید می‌گوید: با شیوع کرونا و تولید ماسک توسط نهادها و پویشهای مردمی دغدغه استریل ماسک در استان وجود داشت که کسی که در تولید ماسک فعالیت داشت ممکن بود خود ناقل بیماری کرونا باشد و چون کرونا ویروس 3 تا 9 روز میتواند بر روی سطوح بماند این موضوع میتوانست بسیار خظرناک باشد.

احد نوایی می‌گوید: با شیوع کرونا ویروس کمبود ماسک بسیار احساس شد و ماسک‌هایی توسط پویشهای مردمی تولید شد که این ماسک‌ها بدون استریل عرضه میشدند و برای همین با مکاتبات انجام شده شرکت تولید صنایع پزشکی در استان با دریافت مجوزهای لازم خط تولید خود را در راستای استریل ماسک‌های تولید شده توسط اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان و پویش‌های مردمی، تغییراتی دهد.

وی با بیان اینکه آلودگی در محل تولید میتواند از طریق مواد اولیه، محیط و تجهیزات تولید گسترش یابد، تصریح می‌کند: در زمان استریل ماسک‌ها، محیط قرنطینه بوده و بر اساس استانداردهای موجود بوده و انتقال آلودگی نیز بسیار پایین است.

استریل با گاز اتیلن اکساید

نوایی با اشاره به مراحل استریل در این شرکت، توضیح می‌دهد: پروسه استریل ماسک‌ها طبق استاندارد ملی ایران انجام می‌شود بطوریکه در ابتدا ماسک‌های تولید شده در دستگاه استریل قرار می‌گیرند و پس از ایجاد خلا در این اتاقک، زیر اشعه گاز اتیلن اکساید به مدت 14 تا 16 ساعت قرار گرفته و کاملا استریل شده و سپس در محیطی عاری از آلودگی بسته‌بندی می‌شوند.

به گفته وی، این دستگاه توانایی استریل 300 هزار ماسک در یک شیفت از روز را داشته که می‌تواند تا سه شیفت افزایش یابد و همچنین این شرکت تولید صنایع پزشکی آمادگی ارائه آموزش به تولیدکندگان ماسک در استان را دارد.

رئیس شرکت صنایع پزشکی مدد بخش اظهار می‌کند: با وجود اینکه در این ایام ماسک برای ایمنی انسان اهمیت خاصی دارد ولی در دفع آن دقتی نمی‌شود که میتواند خطرساز باشد، لازم است مردم به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و در محیط آزاد رها نکنند.

بهرام مرادی از مربیان خیاطی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای شهید بهشتی در شهرک صنعتی اشراق می‌گوید: در این کارگاه 11 چرخ خیاطی وجود دارد که پس از شیوع کرونا تولید ماسک در این کارگاه آغاز شد که با اطلاع رسانیهای که انجام می‌شود روزانه افرادی به صورت پویش مردمی در این کارگاه حضور پیدا می‌کنند و به طور متوسط روزانه حدود 4 تا 5 هزار ماسک تولید میشود.

وی با بیان اینکه این ماسکها به قیمت تمام شده به شرکت تعاونی داروسازان استان عرضه میشود، اذعان می‌کند: دوباره این مبلغ فروش ماسکها به چرخه تولید و خرید مواد اولیه ماسک از قبیل کش، پارچه و سیم مفتول بازمی‌گردد.

مرادی با بیان اینکه تا 12 ساعت در این مرکز دوخت ماسک ادامه دارد، اظهار می‌کند: افرادی که در این آموزشگاه در تولید ماسک فعالیت دارند از کارآموزان و یا از همشهریانی که به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی در تولید ماسک همکاری دارند.

ماسکهای یکبار مصرف از جنس اسپان باند که توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای و هلال احمر استان تولید و سپس استریل میشود به قیمت تمام شده 1200 تومان در اختیار شرکت داروسازان استان قرار گرفته و در نهایت در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانماسک های دست دوزاداره آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1769


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»