کد خبر: 4004
1399/05/17 - 18:57


بلاتکلیفی ۱۸ میلیون ماسک دپو شده

ماسک به‌جای داروخانه کجا رفت؟

نارضایتی توزیع کنندگان از رشد ۳.۵ برابری قیمت ماسک

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شاید پیش از این کسی فکر نمی‌کرد روزی برسد که ماسک بهداشتی به جز جدایی‌ناپذیر زندگی در جوامع بشری تبدیل شود. اما کرونا آمد و سبک جدیدی از حیات را به همراه آورد.

سبکی از زندگی که به چهره بسیاری از شهروندان در سرتاسر جهان نقاب ماسک را اضافه کرد. حتی کسانی هم که در اوایل شیوع کروناویروس در مقابل استفاده از این پوشش بهداشتی از خود مقاومت نشان می‌دادند و حاضر به تغییر سبک زندگی خود نبودند، دیگر مغلوب این فرهنگ عمومی شده‌اند. چنان‌که اکنون اگر کسی بدون استفاده از ماسک در ملاعام حضور پیدا کند، به انگشت‌نماشدن و تذکرگرفتن از سایر شهروندان محکوم می‌شود.

زیرا این بار جان و سلامتی انسان‌ها در میان است و بسیاری از مقالات پزشکی هم بر تاثیر استفاده از ماسک در کاهش زنجیره ابتلا به کووید۱۹- تاکید کرده‌اند. طبیعتا بروز چنین شرایطی بر اقتصاد و بازار این محصول هم تاثیر می‌گذارد.افزايش تقاضا براي هر محصولي، توليد و عرضه بيشتر آن را مي‌طلبد؛ حال اگر بخش توليد و توزيع ضعيف عمل کند، آنهايي زودتر به نياز خود دست پيدا مي‌کنند که پول بيشتري بپردازند.

بر همين اساس ماسک سه لايه که پيش از شيوع کرونا در ايران 410 تومان قيمت داشت، در اوايل ورود اين بيماري به ايران تا قيمت‌هاي نجومي بيش از 20 هزار تومان هم پيش رفت؛ گويي که کنترل بازار اين محصول از دست دولت و وزارت صمت خارج شده بود، اما رفته‌رفته با فروکش‌کردن تب خريد لوازم بهداشتي و البته عرضه بيشتر اين کالا، وزارت صمت قيمت مصوب 1500 تومان را براي ماسک سه لايه در نظر گرفت.

يعني 3.5 برابر نرخ‌هاي رسمي اسفند 1398؛ با اين حال اکنون کمتري داروخانه‌اي را مي‌توان يافت که به اين قيمت تن داده باشد و در اغلب مراکز رسمي توزيع ماسک نرخ‌هايي پايين‌تر از 2500 تومان يافت نمي‌شود. البته داروخانه‌داران تقصير را به گردن توليدکنندگان ماسک مي‌اندازند و معتقدند اين شرکت‌ها در حالي از کمبود ماسک سخن مي‌گويند که توليدات خود را در بازار آزاد با نرخ 2000 تومان به واسطه‌گران مي‌فروشند.

بروز اين آشفتگي در بازار و اعتراض مصرف‌کنندگان به تخلفات واحدهاي توليدي و داروخانه‌ها بار ديگر پاي وزارت صمت را به ميدان کشيد. بر اين اساس همه واحدهاي توليد و توزيع ماسک موظف به درج اطلاعات در سامانه جامع تجارت شدند و دبير کارگروه مقابله با کرونا وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن ارائه جزئيات اجراي اين طرح، گفت که داروخانه‌ها موظفند ميزان کالايي، نام شرکت پخش و قيمت و فاکتور رسمي آن را در اين سامانه يا سامانه تيتک وزارت بهداشت تاييد کنند؛ چراکه اين دو سامانه به هم متصل شده است. جمشيد گل‌پور همچنين درباره ادعاي داروخانه‌ها مبني بر خريد ماسک به قيمت بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد، از آنها خواست که در اين زمينه سند ارائه کنند تا سهميه واحدهاي توليدي متخلف قطع شود.

تک‌فروشي نداريم!

وزارت صمت پيش از اين هم وعده داده بود که با سيستمي‌شدن فرآيند توليد و توزيع ماسک، اگر تخلف هر يک از شبکه‌هاي توليد و توزيع احراز شود، سهميه مواد اوليه آنها قطع مي‌شود که اين روند مي‌تواند مانع از گران‌فروشي ماسک شود. با اين حال توزيع‌کنندگان رسمي ماسک به افزايش 3.5 برابري قيمت‌ها هم رضايت نداده‌اند و با قيمت‌ها دل به خواه خود ماسک را عرضه مي‌کنند.

فقط کافي است از داروخانه‌هاي سطح شهر قيمت ماسک را جويا شويم. بيشتر اين مراکز توزيع ماسک، قيمت اين محصول را 2500 تومان تعيين کرده‌اند. البته معدود داروخانه‌هايي هم هستند که ماسک سه لايه را با نرخ 2000 عرضه مي‌کنند؛ نرخي که در برخي نقاط تا 3000 تومان هم پيش رفته است. البته در اين ميان عده‌اي هم براي افزايش حاشيه سود خود ترفندهاي جديدي را پياده مي‌کنند و به‌صورت تک‌فروشي توزيع انجام نمي‌دهند که اين امر نيز مي‌تواند مصداقي از تخلف باشد.

نايب رئيس انجمن داروسازان تهران نيز ديروز به اين موضوع اشاره داشت و گفت: ماسک سه لايه پرستاري صنعتي با قيمت مصوب دولتي در داروخانه‌ها پيدا نمي‌شود، اما همان برندهايي که ماسک صنعتي توليد مي‌کنند، اقلام‌شان در بازار آزاد به‌وفور وجود دارد. يعني آنها اين‌ ماسک‌ها را بدون فاکتور و با قيمت بالاي 2000 تومان به داروخانه ارائه مي‌کنند.

بهمن صبور همچنين نسبت به عرضه‌نشدن 18 ميليون ماسک دپوشده در داروخانه‌ها که پيشتر وزارت صمت وعده آن را داده بود ابراز نارضايتي کرده است. اينها موضوعاتي است که دبير کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت هم آن را رد نمي‌کند، اما خواستار ارائه مدارک هم است.

جمشيد گلپور همچنين در پاسخ به سوالي درباره ورود مواد اوليه ماسک از کانال‌هايي به بازار آزاد تصريح کرد: در زمينه عرضه خارج از شبکه نمي‌توانيم مدعي شويم که 100 درصد جلو تخلفات گرفته شده و حتي با وجود سامانه هم ممکن است عده‌اي سوء‌استفاده کنند، اما در حال حاضر در صورت تحويل يک کيلو پارچه ماسک به واحدهاي صنعتي و کارگاهي بايد پنج ماسک تحويل دهد و اگر اين تعداد ماسک را در سامانه به شرکت پخش تحويل نداده باشد بدهکار ماست.

يعني اگر واحد توليدي به جاي توليد، پارچه را در بازار آزاد عرضه کند جاي آن در سامانه خالي و مشخص است ما آن را تحويل نگرفته‌ايم؛ مگر اينکه شرکت توليد پارچه عرضه خارج از شبکه داشته باشد که چنين موضوع تاکنون براي ما احراز نشده و در صورت اثبات با آن برخورد خواهد شد.

وجه ديگري از سوءمديريت

شيوع کرونا در ايران در کنار تمام آسيب‌هاي جاني، اجتماعي و اقتصادي که در پي داشت، مي‌توانست نقطه عطفي براي تصميم‌گيران در مديريت کشور باشد. با اين حال بعضي از تصميمات اشتباه در اين زمينه باعث شد تا اين بيماري هم نظير بسياري از اتفاقات نظير تحريم، تورم، نوسانات ارزي و ... به جان اقتصاد کشور بيفتد و وجه ديگري از سوءمديريت را به رخ بکشد.

البته بسياري از اتفاقات اجتماعي پس از شيوع کرونا در جوامع مختلف شکلي مشترک داشند، اما با کاهش ترس عمومي مردم، دولت‌هاي مختلف به انحاي گوناگون بر بحران فائق آمدند. اما در ايران با گذشت حدود شش ماه هر روز مشکلات جديدي پيش مي‌آيد و ماسک به‌عنوان يکي از مهم‌ترين کالاهاي مورد نياز شهروندان در اين روزها، به‌جاي داروخانه سر از بازار آزاد درمي‌آورد تا با قيمتي گزاف به دست مصرف‌کننده نهايي مي‌رسد.

سودجويان و دلالان که بارها نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که حتي براي جان انسان‌ها هم ارزشي قائل نيستند، اما از متوليان اين امر، به‌ويژه وزارت صمت انتظار مي‌رود کنترل بازار را به نوعي در دست بگيرند که حداقل اين ماسک‌ها با قيمت مصوب به دست شهروندان برسد.

با شرايط اقتصادي امروز و وضعيت معيشتي مردم نمي‌توان انتظار داشت که آنها پروتکل‌هاي بهداشتي را تمام و کمال رعايت کنند و اگر منحني کرونا هم صعودي شد تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر مردم شکست. در وهله اول اين سران تصميم‌گير کشور هستند که بايد شرايط مبارزه با کرونا را مهيا کنند و سپس شهروندان در اين مسير گام بردارند./ سلامت‌نیوز/ 940

انتهای پیام


صدای زنجانکمبود ماسکماسک های دپو شدهشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx4004


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»