کد خبر: 1781
1399/02/13 - 13:15


کارشناس ارشد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان:

موافق شیوه‌های گندزدایی شهری نبودیم

ضدعفونی منازل موثرتر از گندزدایی معابر است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- ضدعفونی و گندزدایی معابر یکی از اقداماتی است که با شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی نهادهای مختلف از قبیل پویش‌های مردمی و شهرداریها در دستور کار قرار گرفت اما شیوه اجرای این عملیات موضوعی است که محل بحث بوده و با انتقاد برخی کارشناسان بهداشت محیط روبه‌رو شده است.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: براساس مصوبه‌ای که اواخر سال 98 از سوی وزارت بهداشت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر گندزدایی محیط ابلاغ شد، سپاه طبق آن باید در گندزدایی معابر و مراکز بهداشتی که علوم پزشکی استانها اعلام می‌کنند همکاری داشته باشد.

جلیل نصیری با بیان اینکه در اوایل شیوع کرونا در استان خیابانها نیز توسط نهادهای مختلف گندزدایی میشد، تصریح می‌کند: با این موضوع موافق نبودیم زیرا با ضدعفونی‌های سطح خیابان‌ها بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز آسیب میدید و ممکن بود حتی موتورهای خودروها نیز خسارت ببینند.

52 نقطه می‌بایست ضدعفونی شوند

وی با ابراز اینکه ضدعفونی تمامی معابر توسط پویش‌های مردمی جنبه علمی نداشت، اذعان می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی استان 52 نقطه از مناطق مختلف شهری و روستایی را که نیاز به گندزدایی دارد از قبیل اطراف زباله‌ها، جایگاههای دفع زباله، پارک‌ها ،ورودی مراکز درمانی و غیره که احتمال آلودگی‌ها وجود دارد را مشخص کرد تا عملیات ضدعفونی در این نقاط انجام شود.

نصیری در ادامه خاطر نشان می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی استان برخی از نهادها از قبیل پمپ‌بنزینها و بانک‌ها را موظف کرده که خودشان به دلیل حسایتهای دستگاه‌های موجود، ضدعفونی‌ها را حداقل سه مرتبه در روز و با دستمال آغشته به الکل انجام دهند.

بازگشایی صنوف؛ ضدعفونیها را ضروری ساخت

وی با بیان اینکه گندزدایی معابر به‌ویژه بعد از بازگشایی صنوف می‌تواند موثر واقع شود، می‌گوید: در شرایطی که بازار و صنوف مختلف بازگشایی شدند تنها چیزی که از افزایش آلودگی‌ها جلوگیری می‌کرد ضدعفونی و گنذزدایی بود ولی با این وجود نیاز به زمان دارد که مشخص شود چقدر این گندزدایی‌ها موثر بوده است.

به گفته نصیری، هم اکنون برخی از صنوف پرخطر که احتمال آلودگی بالا دارند از قبیل رستوران‌ها تعطیل هستند مگر اینکه غذایی که آماده می‌شود داخل رستوران صرف نشود و به بیرون از محل پخت، عرضه شود.

وی تاکید می‌کند: ضدعفونی منازل بسیار موثرتر از گندزدایی معابر و محیط بیرون است و همشهریان می‌بایست تا می‌توانند بیرون از خانه نروند.

دو ماده ضدعفونی که نیاز به کارشناس ندارد

این مسئول با بیان اینکه مواد مختلفی برای ضدعفونی وجود دارد، اظهار می‌کند: ویروس کرونا بسیار حساس به مواد ضدعفونی بوده و به سرعت نابود می‌شود و چون محلول وایتکس و آب که در منازل نیز وجود دارد که برای تهیه آن نیاز به کارشناس فنی نبوده و همچنین الکل 70 درصد از مواد ضدعفونی هستند که در صورت خوردن آن به مقدار کم هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و با آشامیدن آب فراوان برطرف می‌شود و برای همین وزات بهداشت این مواد را به عنوان ضدعفونی سطوح پیشنهاد می‌کند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه بیشتر معابر با آب جابر و محلول آب و وایتکس گندزدایی می‌‌‌شوند، تصریح می‌کند: محلول آب و وایتکس که یکی از مواد ضدعفونی در خانه‌ها و معابر عمومی است درصد غلظت وایتکس در این محلول پایین بوده و تاثیر بسیار پایینی روی محیط دارد ولی اگر با پرندگان و محیط وحش تماس داشته باشند می‌توانند مضر باشند و حتی سبب نابودی آنها شود.

استفاده از این مواد بر محیط تاثیر دارد اما لازم است

علی اسدی خاطر نشان می‌کند: با اینکه این محلول‌های ضدعفونی می‌تواند برای محیط تاثیرگذار باشد ولی برای پیشگیری از کرونا ویروس و قطع زنجیره انتقال این بیماری، ضدعفونی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

این مسئول بر این باور است که موادی که برای ضدعفونی در معابر استفاده می‌شود، درصد غلظت و نوع آنها به طور مکرر توسط دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل حفاظت زیست استان نظارت میشود.

شهرداری یکی از دستگاه‌هایی است که برای پیشگیری از کرونا ویروس، ضدعفونی و گندزدایی معابر شهری را بر عهده دارد و تاکنون نیز چندین مرتبه با استفاده از تانکرهای حامل مواد ضدعفونی معابر عمومی را سمپاشی و گندزدایی نموده است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به نوع مواد ضدعفونی که  شهرداری برای گندزدایی مناطق شهری استفاده می‌کند، می‌گوید: محلول آب و وایتکس و پرکلرین از موادی است که شهرداری زنجان برای ضدعفونی 4 منطقه شهر استفاده می‌کند.

همه مناطق شهری ضدعفونی میشود

بیوک شامی با بیان اینکه هر منطقه از شهر توسط اکیپی از شهرداری ضدعفونی می‌شود، توضیح می‌دهد: نقاطی از هر منطقه که پرتردد هستند و امکان آلودگی را دارند از قبیل پارک‌ها، سطل‌های زباله، اتوبوس‌ها در محل 3 پایانه شهر، ایستگاههای اتوبوس، پمپ بنزینها، تاکسیها، پایانه‌های مرکزی، ترمینال و غیره مشخص شده که روزانه ضدعفونی می‌شوند.

از زمان شیوع کرونا ویروس محل دفن همه اموات از دو مزار داخل شهر به مزار بهشت زهرا تغییر یافت و با توجه به اینکه فوتیهای کرونا نیز در این مزار تدفین میشود ممکن است این محل آلوده به کرونا ویروس باشد که این مسئول با بیان اینکه مزار بهشت زهرا نیز روزانه توسط ماموران شهرداری ضدعفونی میشوند، اظهار می‌کند: محوطه مزار بهشت زهرا (س) که احتمال آلودگی زیادی دارد روزانه ضدعفونی و سالن‌های آن نیز با پمپاژهای دستی گندزدایی میشوند.

شامی با بیان اینکه ضدعفونی معابر میتواند نقش مهمی در کاهش آلودگی‌ها داشته باشد، اذعان می‌کند: این ضدعفونیهایی که در سطح شهر انجام می‌شود نقش زیادی در کاهش انتقال آلودگی داشته و می‌توان گفت اقدامات شهرداری در این طرح موفقیت‌آمیز بوده است.

هزینه‌های شهرداری افزایش یافته است

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری معتقد است هزینه‌های تامین مواد ضدعفونی، وسایل بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش برای مامورین و دستمزد پرسنل ستادی برای گندزدایی سبب شده هزینه شهرداری افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هنوز کرونا تمام نشده است، از مردم خواست که بهداشت فردی و عمومی و هم‌چنین فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

روستاها در وضعیت سفید قرار دارند

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه روستاهای استان در وضعیت سفید قرار دارند، می‌گوید: به دلیل اینکه در روستاها اماکن و وسایط نقلیه عمومی و همچنین پارک و شهربازی  وجود ندارد بیمار مبتلا به کرونا ویروس در این مناطق به صورت موردی گزارش شده است.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانضدعفونی و گندزداییاداره‌کل حفاظت محیط زیست استانمعاونت نظارت و پایش
sedayezanjannews.ir/nx1781


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»