کد خبر: 1933
1399/02/20 - 9:24


صدای زنجان ادعای برخی ساکنان اطراف معدن طلای توزلار درباره تبعات زیست‌محیطی فعالیت این معدن را بررسی می‌کند؛

سیانور

اهالی منطقه: کارگران می‌ترسند حرفی بزنند/ علوم پزشکی: همه سالم هستند/ محیط زیست: جایی آلوده نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- وجود ذخایر قابل توجهی از سرب‌وروی، فلدسپات، خاك‌های صنعتی، طلا و نمك و گچ و آهك كه زمینه‌ساز  ایجاد صنایع معدن در شهرستان ماهنشان شده که با وجود اشتغال‌زایی و درآمد برای این شهرستان نگرانی‌هایی برای اهالی این منطقه ایجاد کرده است.

یکی از اهالی این منطقه معتقد است در معدن طلای توزلار از سیانور برای استحصال طلا استفاده می‌شود که در برخی از موارد شاهد مرگ حیواناتی بوده که از آب آن منطقه استفاده کرده‌اند.

زیان برای اهالی؛ سود برای دیگران

وی می‌گوید: کامیون‌هایی با تناژ بالاتر از استان‌های دور از قبیل خراسان و اصفهان خاک به این معدن می‌آورند و بعد از آنالیز خاک، طلای استحصال شده با سیانور را با خود به استان‌های خود می‌برند و از این پروسه فقط آلودگی با سیانور و جاده پر از چاله نصیب اهالی این منطقه می‌شود.

گفتنی است؛ معدن طلای توزلار در 35 کیلومتری جاده ماهنشان به پری و معدن سنگ‌آهن نیز در روستای علم‌کندی از توابع شهرستان ماهنشان قرار دارند.

مسئولان اقدامی انجام نمی‌دهند

عضو شورای دهستان پری می‌گوید: استفاده از سیانور در معدن طلای توزلار، مشکلات زیست محیطی برای حیوانات و کارگران این منطقه ایجاد می‌کند و با وجود اینکه مسئولان مربوطه از این موضوع اطلاع دارند اقدامی در این راستا انجام نشده است.

یکی از کارگران معدن طلای توزلار نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با تایید استفاده از سیانور در این معدن، اظهار می‌کند: هم اکنون یکسال است در این معدن مشغول به کار هستم و کارگران مشغول در این معدن تماس مستقیمی با سیانور داشته و بارها شاهد این بوده‌ام که برای استحصال طلا از سیانور در این مکان استفاده می‌شود.

استنشاق، خوردن و یا تماس طولانی مدت با این ماده می‌تواند موجب پدیدآمدن خسارات شدید و حتی مرگ شود. سیانور به اعضای بدن که به اکسیژن حساس هستند حمله می‌کند و آنها را دچار کمبود اکسیژن می‌کند. سیستم عصبی، قلب و ریه اولین اجزای بدن هستند که تحت تاثیر این سم قرار می‌گیرند.

مشکل تنفسی برخی از کارگران

وی می‌گوید: با اینکه اقلام بهداشتی در این مکان برای کارگران تامین شده ولی کارگران رعایت نمی‌کنند و تاکنون نیز چند نفر از کارگران با مشکلات تنفسی روبه‌رو شده‌اند.

این کارگر با ذکر این نکته که سیانور استفاده شده در این مکان خنثی‌سازی میشود، تصریح می‌کند: آب سیانور به استخرهای موجود در معدن منتقل می‌شود و بعد از تبخیر آب، سیانور باقیمانده نیز خنثی‌سازی می‌شود.

این در حالی‌ست که رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان ماهنشان معتقد است: کارگران مشغول در معدن طلای توزلار از ترس بیکار شدن واقعیت‌ها را مطرح نمی‌کنند.

کارگران معدن هرساله معاینه می‌شوند

در این رابطه زهرا حسنی، رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشت استان می‌گوید: بازدیدها از معدن طلای توزلار به طور مرتب توسط کارشناسان حرفه‌ای بهداشت انجام می‌شود و کارفرما ملزوم به سنجش عوامل زیان‌آور در محیط کار بوده که در سال گذشته نیز این موضوع عملیاتی شده است.

وی معتقد است مسائل بهداشتی در این مکان همانند سایر معادن طلا که از ترکیبات سیانور برای استخراج طلا استفاده می‌کنند، رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه معاینات کارگران این کارخانه انجام می‌شود، ابراز می‌کند: طبق آخرین معاینات کارگران که توسط متخصص طب کار انجام شده مشکلی در زمینه تماس کارگران با سیانور گزارش نشده است.

پایش مستمر بهداشت و اداره حفاظت محیط زیست

به گفته زهرا حسنی، کارشناسان بهداشت حرفه‌ای شهرستان ماهنشان پایش مستمر از شرکت طلای توزلار داشته و امسال نیز یک مرتبه بازدید انجام شده و نواقص موجود برای رفع مشکل در مهلت مقرر به کارفرما ابلاغ شده است.

معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط‌زیست استان نیز با بیان اینکه بازدیدهای محیط زیست به صورت مستمر و فصلی از این مکان انجام می‌شود، اظهار می‌کند: در این معدن از ترکیب سیانور و سدیم برای استحصال و استخراج طلا استفاده می‌شود که این مواد جزو مواد عالی بوده و پایداری زیادی ندارد.

سیانور استفاده شده در نهایت دپو و خنثی‌سازی می‌شود

وی با اشاره به خنثی‌سازی مواد سیانور در این معدن توضیح می‌دهد: پس از استحصال، سیانور باقی مانده در بخش پسماندها دپو و روی آنرا با ترکیبات کلر و آهک پوشانده و در برابر اشعه ماورای بنفش قرار می‌گیرد و در نهایت خنثی‌سازی شده و درصد خلوص آن از 100 تا 150 PPM به 2 -3 PPM  کاهش می‌یابد.

آلودگی گزارش نشده است

علی اسدی با تاکید بر اینکه محیط اطراف این کارخانه توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست پایش شده است، خاطرنشان می‌کند: با نمونه‌برداری‌هایی که از چشمه‌ها و خاک اطراف این کارخانه انجام شده آلودگی حاصل از سیانور گزارش نشده و با توجه به اینکه نزدیک‌ترین روستاها در 3.5 کیلومتری این معدن هستند این ترکیب نمی‌تواند به محیط و اهالی این روستاها تاثیرگذار باشد.

اهالی این منطقه معتقدند در اطراف این معدن حیواناتی مشاهده شده که تلف می‌شوند که این مسئول در پاسخ به این اظهارات می‌گوید: مردم ساکن در این منطقه در صورت مشاهده این موارد، می‌توانند موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گزارش دهند تا بررسی‌های لازم انجام گیرد.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانمعدن طلای توزلاراداره حفاظت محیط‌زیست استان زنجانمعاونت نظارت و پایش
sedayezanjannews.ir/nx1933


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»