کد خبر: 2106
1399/02/27 - 10:8


مرگ و میر نوزادان در زنجان کمتر از متوسط کشوری

طبق هدفگذاری اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخص کشوری مرگ نوزاد به میزان هفت در یک هزار تولد زنده اعلام شده که با اقدامات انجام گرفته در استان این مهم به کمتر از این رقم رسیده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق هدفگذاری اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخص کشوری مرگ نوزاد به میزان هفت در یک هزار تولد زنده اعلام شده که با اقدامات انجام گرفته در استان این مهم به کمتر از این رقم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای زنجان به نقل از ایرنا، کارشناس برنامه نوزادان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق هدفگذاری اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخص کشوری مرگ نوزاد به میزان هفت در یک هزار تولد زنده اعلام شده که با اقدامات انجام گرفته در استان این مهم به کمتر از این رقم رسیده است.

آرزو صفایی‌نژاد با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان یکی از دانشگاه‌های برتر در برنامه‌های سلامت نوزادان در کشور است، افزود: از طرفی این واحد دانشگاهی توانست میزان مرگ نوزاد را به کمتر از هدف کلیدی که برای دانشگاه‌ها تعیین شده بود، کاهش  دهد.

وی اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی این استان در راستای کاهش مرگ ومیر نوزادان، بهبود کیفیت، خدمات مراقبت برای نوزادان با داشتن رویکردهایی از جمله تجزیه و تحلیل داده ها،  برنامه ریزی و تدوین مداخلات مبتنی بر شواهد، انجام طرح های پژوهشی و انتشار چندین مقاله بر اساس داده های سامانه و ارائه پیشنهادات کاربردی برنامه بهبود کیفیت و کمیت مراقبت های نوزادان طی ماه جاری نیز از سوی مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مورد قدردانی قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: برنامه‌های سلامت نوزادان قدمت حدود ۱۳ ساله دارد که از طریق اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا در سطح کشور ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان برنامه‌ها متنوع متعددی دارد که علاوه بر پوشش جنبه‌های مختلفی از خدمات، حجم وسیعی از برنامه‌های اداره سلامت نوزادان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز  در حال اجرا است.

صفایی‌نژاد با بیان اینکه وزارت بهداشت رویکرد یکپارچه‌ و هماهنگی را در سطح کشور ابلاغ کرده و برای تعدادی از شاخص‌های اساسی که به عنوان نمادهای توسعه محسوب می‌شوند هدف تعیین کرده است افزود: در این راستا دانشگاه‌ها موظف هستند با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهند به اهداف تعیین شده دست پیدا کنند.

کارشناس برنامه نوزادان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: مادران باردار، نوزادان و اطفال همه جزء گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند و در این میان بیماری کرونا به عنوان یک تهدیدگر سلامت برای این قشر آسیب‌پذیر، می‌تواند دغدغه‌های خاصی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: با نظارت و پایشی که در دانشگاه انجام شده، در صورتی که مادر مشکلات زمینه‌ای نداشته باشد، پیامدهای خیلی دشوار و مواردی که سلامتی آنان را به خطر بیندازد وجود نداشته و در مجموع دانشگاه در خصوص شاخص‌های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در برابر بیماری کرونا از وضعیت مطلوب و مناسب برخوردار است.

 این  مسئول، با تاکید براینکه مادران باردار در این شرایط باید اقدامات محافظتی و آگاهی‌هایی که مورد انتظار است را همانند گروه‌های دیگر انجام دهند خاطرنشان کرد: این افراد با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارند باید بیشتر محتاط و ملاحظه‌کار باشند و سعی کنند که اطلاعات خود را از منابع معتبر علمی کسب کنند.

انتهای پیام


صدای زنجاندانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجانمعاونت درمانمرگ و میر نوزادان
sedayezanjannews.ir/nx2106


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»