کد خبر: 2169
1399/02/29 - 9:36


صدای زنجان مساله سفر در تعطیلات عید فطر را بررسی می‌کند؛

جای دوری نروید

از زمان شیوع کرونا بیش از سه ماه است که در خانه مانده است. بی‌آنکه حتی برای مدتی کوتاه دل به کوه و در و دشت زده باشد ....

پایگاه خبری صدای زنجان

از زمان شیوع کرونا بیش از سه ماه است که در خانه مانده است. بی‌آنکه حتی برای مدتی کوتاه دل به کوه و در و دشت زده باشد.

به گزارش روزنامه صدای زنجان پیش از این اما، با شروع نوروز تعطیلاتی نبود که مسافرت نرفته باشد و از هر فرصتی استفاده می‌کرد که در هوای دل‌انگیز بهار دلی به دریا بزند و کوه و دشتی رفته باشد و از زیبایی‌های طبیعت کمال استفاده را ببرد.

تصمیم می‌گیرد تا با پایان ماه رمضان خود را برای یک سفر کوتاه مدت آماده کند. اما کجا باید برود؟

آیا تعطیلات پس از عید فطر افزایش خواهد یافت؟

چندی پیش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موضوع پیگیری‌ افزایش تعطیلات عید فطر اشاره کرد و گفت: این موضوع را دنبال می‌کنیم تا در صورت مهار کرونا تا زمان عید فطر، تعطیلات این عید افزایش یابد تا فرصتی برای سفر هم‌وطنان در ایام فرخنده عید سعید فطر فراهم شود.

اما تاکنون هیچ برنامه و یا صحبتی در زمینه افزایش تعطیلات پس از عید فطر نشده است و گویا این موضوع که پس از عید فطر کرونا رخت خود را از این دیار ببندد مختومه است. اما به نظر می‌رسد فشارهای روانی ناشی از محدودیت‌های موجود و قرنطینه‌های خانگی موجب خواهد شد تا مردم در روزهای تعطیلات پیش رو انگیزه بیشتری برای سفر داشته باشند.

بی‌توجهی به سلامت مردم قطعا بی‌مسئولیتی است

اویس کیانی، رییس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری گفت: این تفکر که چون چند روزی تعطیلات در پیش روی ما قرار دارد، سفر کنیم و سلامت مردم را نادیده بگیریم، بی‌مسئولیتی است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد پیش از این وزارت میراث صحبت‌هایی‌ در خصوص سفرهای هوشمند کرده است که بایستی دید این سفر هوشمند اصلا چه هست و چگونه بنا است اجرایی شود؟

ابهامات بیساری در زمینه طرح هوشمند سازی مسافرت وجود دارد

وی با بیان اینکه باید ابهامات موجود درخصوص این سفرها که چندی پیش از این مطرح شد، برطرف شود، ادامه داد: کشورهایی که در حوزه گردشگری بسیار جلوتر از ما هستند ادعایی در این زمینه که می‌توانیم سفر هوشمند داشته باشیم، نکرده‌اند؛ اما بیان داشته‌اند که به این مساله فکر می‌کنیم و همه راه‌های ممکن را بررسی خواهیم کرد که مساله قرنطینه مردم برطرف شود.

این راهنما و فعال گردشگری افزود: این مسائل سوالهایی را در ذهن افراد ایجاد می‌کند که برخی از آنها شامل موارد زیر است که آیا واقعا سفری در پیش رو خواهد بود یا نه‌؟ و اگر سفری در پیش رو افراد باشد آیا آن کیفیت لازم را خواهد داشت؟

هدف از سفر چیست؟

به گفته وی هدف از سفر این است که افراد در قالب طبیعت‌گردی و فرهنگی دانش و تجربه‌ای به دست آوردند و آرامش یا آسایشی که مقصد به افراد می‌دهد را کسب و یا از تجربه‌ای که در جوامع محلی ممکن است به دست بیاورند، لذت ببرند.

کیانی با اشاره به اینکه کلیت طرح هوشمندسازی سفر در هالهای از ابهام است، گفت: با سفر کردن در این ایام ممکن است به جوامع محلی به واسطه ویروسی که ممکن است منتقل کنیم آسیب بزنیم که در این صورت به این سفر، سفر هوشمند نمی‌توان گفت. هر چه قدر هم در این زمینه پروتکل نوشته شود و یا همه موارد در مقصد رعایت شود، باز هم ممکن است در این میان مشکلی به وجود آید.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری افزود:موضوع دیگری که در هاله‌ای از ابهام است، این است که به کدام مقصد این سفرها صورت خواهد گرفت؟ در حال حاضر وضعیت استان و بسیاری دیگر از استان‌ها قرمز است. ضمن اینکه باید دید چه طورمردم را دسته بندی  خواهند کرد و مردمی که در مناطق قرمز قرار دارند به مقصدهای سفید راهنمایی خواهند شد و همین تعیین کردن مقصد برای گردشگران، خود مساله‌ای است که بایستی به آن توجه داشت.

مردم به سفر داخل استانی بروند

وی با اشاره به اینکه وضعیتی که هم اکنون در صنعت گردشگری در حال رخ دادن است در واقع به میزانی نیازمند شکیبایی و صبر است، ادامه داد: در این زمینه بایستی به سمتی حرکت کنیم که مردم یک استان را به سفر در داخل همان استان تشویق کنیم نه بین استان و حتی نه بین شهرها.

رییس مرکز متخصصین راهنمایان گردشگری کشور افزود: وقتی تعطیلاتی وجود دارد و احتمال این می‌رود که افراد به مسافرت بپردازند باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود تا مردم تنها به سفرهای داخل استانی گرایش پیدا کنند چرا که نمی‌توان یک دفعه قرنطینه را نادیده گرفت و مردم را روانه  مسافرت و جاده‌ها کرد و بی‌خیال مسائل بهداشتی شد. این سوای مشکلاتی است که در قطارها و هواپیماها و شهرهای مقصد ممکن است بیفتد  و درصورتی که به این مسائل توجه نشود ممکن است دوباره دچار موج جدیدی از بروز بیماری کرونا شویم.

با سفرهای داخل استانی می توان بیماری را در منطقه کنترل کرد

کیانی با اشاره به اینکه پیشنهاد یک راهنمای گردشگری این می‌تواند باشد که مردم را تشویق به مسافرت‌های داخل استانی بکنیم، گفت: با تعیین مقاصد داخل استانی می‌‌توان ضمن اینکه انرژی مردم را تخلیه می‌کنیم بیماری را در یک منطقه کنترل کرد، تا کرونا به مرور زمان ضعیف‌تر شود و زمان برای مسافرت‌های طولانی فراهم شود.

وی افزود: اگر دولت یک میزان تعقلش نسبت به این مساله بیشتر باشد و فضا را منطقی‌تر مدیریت کند مسلما ابهامی در این زمینه به وجود نمی‌آید و مردم نیز می‌توانند انرژی خود را به دلیل محدودیت‌ها و قرنطینه‌های خانگی که وجود داشته است تا میزانی تخلیه کنند

این مسئول با اشاره به اینکه سفرهای داخل استانی نیز مطمئنا آن کیفیت لازم که همواره افراد در شرایط معمول زندگی خود داشتند را ندارند و کیفیت آن متفاوت‌تر از قبل خواهد بود، گفت: طبق استانداردهای سازمان جهانگردی بایستی چند فاکتور در زمینه سفر رعایت  شود که در وهله اول احترام به جامعه محلی، و در مرحله‌های بعدی احترام به منابع طبیعی و حفظ آن و توجه به اینکه سفر به گونه‌ای پیش برود که یک سود اقتصادی نیز برای جوامع محلی داشته باشد، مورد اهمیت است.

رعایت پروتکلهای بهداشتی احترام به جوامع محلی گردشگری

کیانی خاطرنشان کرد: اولین مورد این فاکتورها به موضوع احترام به جوامع محلی اشاره دارد که ما نباید به جوامع محلی هیچ گونه آسیبی برسانیم که وقتی من نوعی که قرنطینه خود را شکانده‌ام و حتی اطلاع ندارم که مبتلا به کرونا هستم یا خیر سفر کنم و به مسائل بهداشتی توجه نکنم به جوامع محلی و سلامت آنان بی‌توجهی کرده‌ام و به آنها صدمه زده ام که پیشنهاد می‌شود که مردم بی محابا سفر نکنند و قبل از سفر خود را از نظر سلامتی چکاب کنند و به مطب بروند و اگر سفری هم می‌خواهند بروند اول اینکه در استان خود باشد و اگر مجبور به سفر به نقاط دورترهستند حتما پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمایند.

به گفته کیانی همه ما سفر می‌کنیم تا استرس و فشارهای روحی و روانی خود را کاهش دهیم اما اگر بنا است در این شرایط که استرس پیش فرض زندگی همه شده است با رعایت نکردن مسائل بهداشتی زمینه گسترش بیماری را ایجاد کنیم و استرس را برای خود و دیگران نیز مضاعف کنیم، بهتر است اصلا به مسافرت نرویم.

او با پناه بردن به دامن سبز طبیعت اطراف شهر خود، از آن افسردگی پیشین در آمده است و صدای پرندگان و نور خورشید که او را گرم می‌کند او را از کسلی این روزها در آورده است. پاهایش را به آب روان می‌سپارد و فکر می‌کند که چه خوب شد که سفر دور و درازی نرفت، چون ممکن بود که تنها خستگی راه برایش بماند و استرسی که مدام او را به مبتلا نشدن به کرونا تهدید می‌کرد.

انتهای پیام

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانکرونامسافرت
sedayezanjannews.ir/nx2169


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»