کد خبر: 23
1396/04/28 - 19:46


با افزایش جمعیت سالمندی و برای ارائه خدمات هماهنگ و یکپارچه ویژه سالمندان و افراد کم‌توان انجام شد:

افتتاح سومین مرکز تماس خط زندگی کشور در زنجان

وجود 104 هزار نفر سالمند از جمعیت یک میلیون و 50 هزار نفری استان و نیز رشد این میزان در سال‌های اخیر خبری بود که چند روز گذشته توسط مدیرکل بهزیستی استان بر آن تاکید شد.

پایگاه خبری صدای زنجان

با افزایش جمعیت سالمندی و برای ارائه خدمات هماهنگ و یکپارچه ویژه سالمندان و افراد کم‌توان انجام شد:

افتتاح سومین مرکز تماس خط زندگی کشور در زنجان

وجود 104 هزار نفر سالمند از جمعیت یک میلیون و 50 هزار نفری استان و نیز رشد این میزان در سال‌های اخیر خبری بود که چند روز گذشته توسط مدیرکل بهزیستی استان بر آن تاکید شد.

به گفته محمد محمدی جمعیت 8/9 درصدی سالمندان زنجانی و بالاتر بودن این نرخ از میانگین کشوری لزوم ورود بخش خصوصی در این حوزه و ارائه خدمات مطلوب و بهینه به این قشر مورد تاکید قرار گرفت چرا که میانگین کشوری جمعیت سالمند 3/9 درصد است که این رقم در استان 8/9 درصد گزارش شده است.

هر چند تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد چرا که با گذشت زمان و افزایش جمعیت سالمند با مشکلات بیشتری روبرو می‌شویم ولی جامعه سالمند کنونی نیز نیاز به دریافت خدمات و انجام برخی از فعالیت‌هایی که از توان آنها خارج بوده و باید توسط فرد و یا یک مرکز خدماتی انجام شود نیز مورد توجه قرار گیرد.

مسئولان بر برون‌سپاری برخی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی اشاره داشته و پافشاری می‌کنند چرا که در حال حاضر نیز 94 درصد وظایف از جمله نگهداری سالمندان، معلولان و دیگر موارد به موسسات غیردولتی واگذار شده است.

در همین راستا به منظور انجام برخی از فعالیت‌های مرتبط با سالمندان و افراد کم‌توان مرکزی با شعار «خط زندگی خط کرامت انسانی» و در راستای فراهم‌ کردن راحت‌تر، ارزان‌تر و با کیفیت‌تر خدمات مورد نیاز آن‌ها در شهر زنجان، روز گذشته به دست مادر شهید شهریاری افتتاح شد. مرکز ملی خط زندگی نخستین سامانه خدمات هماهنگ و یکپارچه ویژه سالمندان در زنجان است.

پس از تهران و مشهد، زنجان سومین استانی است که به مدد سالمندان، کودکان و افراد ناتوان آمده و با افتتاح مرکز ملی خط زندگی، نخستین سامانه خدمات هماهنگ و یکپارچه ویژه سالمندان قصد حل کردن بخشی از مشکلات این افراد را دارد.

**ارائه خدمات سامانه خط زندگی به صد هزار نفر برای دریافت خدمات

مدیر مسئول خط زندگی در زنجان به آغاز به کار این مرکز از سال 90 اشاره کرد و همین فعالیت 6 ساله را تضمینی برای کسب اعتماد عمومی مردم به این مرکز دانست که سعی دارد بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات را به جامعه هدف خود به ویژه سالمندان، کودکان، معلولان و جانبازان ارائه کند و با تکیه بر همین اعتماد عمومی گستردگی شعبه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است چرا که اجرای قوی آن در دو سال گذشته و ارائه آمار یک ماه گذشته مبنی بر مراجعه 100 هزار نفری سالمندان به این مراکز نشان از استقبال مردم از خدمات ارائه شده توسط سامانه خط زندگی است.

میثم نعمت هدف از راه‌اندازی سامانه ملی خط زندگی را ایجاد تسهیل در زندگی سالمندان و فراهم کردن استقلال فردی آنان عنوان کرد و گفت: همه افراد ناتوان جامعه به ویژه کودکان و سالمندان می‌توانند با تماس با خط تلفن سراسری 4327-021 و تلفن 33745001-024 مربوط به شهر زنجان، هماهنگی‌های لازم را به صورت رایگان در زمینه دریافت خدمات درمانی، تخصصی و رفاهی با شرایط بسیار مناسب و از مراکز کنترل شده انجام دهند که در این بخش معتبرترین مرکز با توجه به نیاز سالمندان و افراد ناتوان شناسایی شده و اجرا و نظارت‌های لازم نیز توسط سامانه خط زندگی انجام می‌شود.

انجام هماهنگی، اجرا و نظارت‌های لازمبه صورت سیستماتیک و علمی برای دریافت خدمات مطلوب و با کیفیت از سوی سالمندان و تمامی افراد جامعه به صورت رایگان و نیز الزام مرکز ارائه دهنده‌ خدمات به در نظر گرفتن تخفیفات ویژه برای جامعه هدف از جمله شاخص‌های مورد توجه سامانه خط زندگی عنوان کرد و افزود: خط زندگی هیچ‌گونه مداخله‌ای در امور پزشکی و تشخیصی نداشته و فقط هماهنگ‌کننده است.

به گفته مدیر مسئول خط زندگی در زنجان تاکنون حدود 70 مرکز خدماتی و تخصصی در استان با سامانه خط زندگی اعلام همکاری کرده‌اند، افزود: نظارت‌های لازم بر این مراکز که بخشی از آنها دولتی و نیز خصوصی هستند انجام شده است و سالمندان و افراد ناتوان می‌توانند با اطمینان کامل از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه محدوده ارائه خدمات به جامعه هدف و دربرگیری آن خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به وسعت منطقه، خدمات ارائه شده از سوی خط زندگی برای شهر زنجان پیگیری شده ولی در شهرستا‌ن‌ها نیز در صورت نیاز دنبال می‌شود.

نعمت ضمن تاکید بر ارائه تمام خدمات براساس استانداردها و معیارهای علمی،عملی و پژوهشی به جامعه هدف، آغاز به کار این سامانه را با هماهنگی مرکز ملی خط زندگی تهران در زنجان عنوان کرد و گفت: همه کارشناسان، متخصصین و صاحبان اندیشه که دغدغه خدمت به جامعه سالمندی را دارند می‌توانند با این مرکز همکاری داشته باشند.

وی فعالیت شبانه‌روزی این مرکز را از اهداف کوتاه‌مدت در گسترش ارائه خدمات به سالمندان، کودکان و افراد ناتوان به فعالیت شبانه‌روزی این مرکز در تهران اشاره کرد و یادآور شد: در مرحله بعدی این مرکز در زنجان نیز به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

**ارائه خدمات ویژه به مسافران سالمند

پاسخ مدیر مسئول خط زندگی در زنجان به سوالی در زمینه نحوه ارائه خدمات به مسافران سالمند و ناتوان در شهر زنجان تصریح کرد: با توجه به موقعیت توریستی و جاذبه‌های گردشگری موجود در شهر می‌توان با معرفی این مکان‌ها و نیز مراکز درمانی، خدماتی و فرهنگی از تخفیفات ویژه برخوردار بوده و در برخی موارد از ویزیت‌های رایگان نیز بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در بخش تخفیف‌های عنوان شده نیز مبلغ‌ها با توجه به نوع و مرکز ارائه‌دهنده خدمات متفاوت بوده و سیستم ارائه تخفیف در همه آنها یکسان نیست ولی به طور یقین افرادی که از طریق تماس با مرکز خط زندگی خدمات دریافت کنند تخفیفاتی را شامل می‌شوند، خاطرنشان کرد: تعداد مراکز شناسایی شده برای ارائه خدمات در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.

نعمت با بیان اینکه محدودیت سنی در جامعه هدف برای دریافت خدمات نداریم و هر فردی که نیاز به کمک دارد می‌تواند با خط زندگی تماس گرفته و خدمات مطلوبی دریافت کند ولی در این بین توجه ویژه‌ای به ارائه خدمات برای افراد کم‌توان، سالمندان، جانبازان و معلولان که از توان لازم برای هماهنگی، تردد و غیره برخوردار نیستند،شده است، بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم سالم سازی محیط‌های شهری برای تردد افراد کم توان و معلول امکان برخورداری آنان از امکانات موجود را به حداقل رسانده است.

وی به اشتغال به کار 10 نفر در مرکز تماس خط زندگی فعال در زنجان اشاره کرد و گفت: در این مراکز از افراد کم‌توان و روشن‌دل نیز استفاده شده و گسترس فعالیت و بکارگیری تعداد بیشتری از جوانان زنجانی در این مرکز از جمله اهداف پیش‌بینی شده است.

همیار ویژه، دستیار رایگان، مراقبت‌های بعد از ترخیص از بیمارستان، ارائه خدمات رایگان به مبتلایان به سرطان، آزمایش و عکس‌برداری در منزل، مشاوره حقوقی، تهیه دارو، درمان در منزل، ایمن‌سازی منزل، خرید کالاهای مصرفی، روان درمانی، خدمات فوریتی، اعزام همراه و غیره از جمله خدماتی مرکز مذکور است که توسط مدیر مسئول خط زندگی در زنجان بر آنها تاکید شد.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx23


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»