کد خبر: 2363
1399/03/06 - 14:11


رویای خشکیده باغ‌شهرها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان: به باغشهرها مجوز نمی دهیم/ مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای زنجان: چون تغییر کاربری داده بودند آب قطع شد

پایگاه خبری صدای زنجان
زهرا احمدی- مشکل باغ‌شهرهایی که با عنوان‌های پیشگامان، قائم دژ، باغشهر رضا و خرم ساوالان شناخته می‌شوند از زمانی شروع شد که به گفته یکی از اعضا آب مورد نیاز برای آبیاری درختان تامین نشد و مالکان مجبور به تهیه تانکر شدند که در این حین روستاییان منطقه مدعی شدند که این زمین‌ها زراعی و دیمی بوده و از روستاییان خریداری شده است.

وی که نخواست نامی از او برده شود، ادامه داد: دنبال مسئله رفتیم و در نهایت فهمیدیم که این زمینها توسط فردی به نام هاشمی از روستاییان خریداری شده است که بدلیل وصول نشدن چک‌ها راهی زندان شده است.

وی می گوید: در ابتدا طبق قراردادها آبیاری باغات 6 ساعت در هفته بود که به 1.5 ساعت در هفته کاهش یافت و از سال گذشته آب به طور کامل قطع و باغات خشک شدند و برای همین شکایت کردیم تا مدیران این باغشهرها که کاربری زمین ها را تغییر داده بودند پول اعضا را با در نظر گرفتن ضرر و زیان پرداخت کنند.

پرونده 4 ساله

به اعتقاد این مالک شکایت‌های اعضا از سال 94 آغاز شد و تا به امروز بدون هیچ نتیجه ای ادامه داشته و هم اکنون با گذشت چند سال رای دادگاه مشخص نشده و چون مدیران این شرکت‌ها می‌دانند که حق با سهام‌داران این شرکت‌ها است؛ تصمیم گرفتند که باغ‌ها را با قیمتی که 8 سال پیش از آنها خریداری شده بودند به صورت چک سه ماهه از اعضا باز خرید کنند.

یکی دیگر از سهامداران این باغ‌شهرها در گفتگو با صدای زنجان می گوید: سال 91 این باغشهرها را به قیمت 17 میلیون و 500 هزار تومان از شرکت پیشگامان خریداری کرده که هم اکنون فنس‌های این باغات برداشته شده و استخرهای موجود برای آبیاری نیز خالی از آب شده تا اعضا بی‌خیال این اراضی شوند و باغات خود را با قیمت بسیار پایین به شرکت واگذار کنند.

وی می گوید: مدیران شرکتهای پیشگامان، قائم دژ و خرم ساوالان که شرکت‌های خصوصی هستند ادعا می‌کنند که سازمان جهاد کشاورزی استان مجوز لازم برای آبیاری را نمی‌دهد تا با این بهانه بتوانند باغشهرها را با قیمت 8 سال پیش که به اعضا فروخته بودند، خریداری کنند.

8 سال پیش آن مبالغ ارزش بالاتری داشت

وی اذعان می کند: هم اکنون این شرکتها، باغشهرها را با همان قیمتی که چند سال پیش از آنها خریداری کردیم به صورت چک‌های 3 ماهه از ما باز خریداری می‌کنند و مشخص نیست که آیا این چک‌ها وصول می‌شوند یا نه. این به ضرر ما است زیرا این مبلغ 8 سال پیش ارزش بالاتری داشت.

گفتنی است؛ این باغشهرها در 18 کیلومتری جاده زنجان به تهران و در نزدیکی روستای اسکند از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان قرار دارند.

این باغشهرها از طرحهای جهاد کشاورزی بود

سعید پالیزی رئیس هیئت مدیره شرکت محکم گامان که این زمینها را با کاربری باغشهر به اعضا فروخته است در گفتگو با صدای زنجان ادعا می کند: این باغشهرها از طرحهای سازمان جهاد کشاورزی استان بوده که مجوز آن نیز توسط مدیریت باغبانی وقت صادر شده بود.

وی معتقد است مجوز باغ سیب 100 هکتاری در 18 کیلومتری جاده تهران در سال 92 از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان صادر شد و حتی مجوزهای برق و فنس کشی این باغشهرها را دریافت شده و برای تامین دلیل نیز کارشناس دادگستری نظارت کافی را بر این اراضی داشته است. این در حالیست که مظفر یوسفی پور مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار می کند: مدیریت باغبانی استان هیچ گونه مجوزی برای ایجاد باغشهرها صادر نمی‌کند و منابع طبیعی در این زمینه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان از شاکیان این پرونده هستند و در شکایت سازمان جهاد کشاورزی استان که در آبان ماه سال 96 بر علیه این شرکت‌ها انجام شده، آمده است که «زمین 98 هکتاری با بررسی‌هایی که انجام شده؛ عرضه مذکور به قطعات یک هزار متر مربعی تقسیم و تحویل اعضا داده شده که این تفکیک توسط شرکت محکم گامان بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی و بدون در نظر گرفتن قانون حفظ کابری و قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی انجام شده است.»

تلاش خبرنگار صدای زنجان برای تماس با مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان به جایی نرسید و سعید پالیزی، رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی خاص محکم گامان، معین پالیزی نائب رئیس شرکت قائم دژ، جمشید کردلو رئیس شرکت خرم ساوالان است هم پاسخی برای دلیل تفکیک زمین‌ها ارائه نکردند.

با مصوبه شورای حفاظت از بیت‌المال، آب این باغشهرها قطع شده است

اما مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای زنجان تصریح می کند: باغشهرهای قائم دژ، پیشگامان و خرم ساوالان در سال 91 مجوز کشاورزی را دریافت کرده اند ولی اراضی را با تغییر کاربری به باغشهر تبدیل نمودند و براساس مصوبه شورای حفاظت از بیت المال، شرکت آب منطقه ای نمی‌تواند خدماتی از قبیل ارائه آب مورد نیاز برای آبیاری به این باغشهرها ارائه دهد.

یوسف رضاپور با بیان اینکه هر باغشهری که تغییر کاربری داده باشد مشمول این مصوبه شورای حفظ بیت المال قرار می گیرد، اظهار می کند: شرکت آب منطقه ای زنجان آب این باغشهرهای مذکور را از سال گذشته قطع کرده است.

رئیس هیئت مدیره عامل محکم گامان، تعداد اعضای شرکت محکم گامان را 400 نفر و خرم ساوالان را 500 نفر عنوان می کند و ادعا می کند: هم اکنون 90 درصد اعضای شرکت پیش گامان و قائم دژ پولهای خود را به صورت چک دریافت کرده اند این درحالیست که اعضا این اظهارات را رد می کنند و می گویند: این به ضرر ما است که با این مبالغ 8 سال قبل موافقت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدیران شرکتها با قیمت 8 سال پیش اراضی فروخته شده را خریداری می کنند یا خیر؟ اذعان می کند: اعضای سهامدار شرکت مختار هستند و میتوانند با این مبالغ زمینها را واگذار و یا نگهداری کنند. مدیران شرکتها چون می‌دانند آبی برای آبیاری درختان وجود ندارد و مالکان ناچار به فروش باغات خود به قیمت خرید 8 سال پیش می‌شوند.

فریب خوردیم

یکی از اعضای این باغ‌شهرها می‌گوید: در ابتدا که این زمین‌ها را در اختیار اعضا قرار دادند شبیه باغ بود و حتی آب مورد نیاز برای آبیاری نیز مهیا بود و پس از مدتی مشخص شد که این زمین‌ها مزروعی و دیمی بوده و آب آن نیز به صورت دزدی از چاه اراضی دیگر تامین می‌شده و زمانی که خواستار ارائه سند این باغشهرها از سوی این شرکتها شدیم، آنها نتوانستند سند این باغشهرها را ارائه کنند .

وی با ابراز اینکه سهامداران این شرکتها از قشر پایین جامعه هستند، خاطر نشان می کند: در آن زمان نهال‌های سیب در این باغشهرها کاشته و ظاهر سازی شده بود و اعضا با دیدن آن شرایط و با فروختن طلا و یا قرض و وام این زمینها را خریداری نمودند.

ارزش این باغشهرها، 200 میلیون تومان است نه 17 میلیون

 این فرد با بیان اینکه این باغشهرها در نزدیکی باغ نرگس آموزش و پرورش قرار دارد، تصریح می‌کند: هم اکنون باغات گل نرگس فرهنگیان 200 میلیون تومان ارزش دارد ولی مدیران شرکتهای پیش گامان و قائم دژ با 17 میلیون تومانی که 8 سال قبل که این باغات را از آنها خریداری کردیم از اعضا بازخردید می‌کنند که جای سوال دارد.

وی ضعف قانون را یکی از دلایل طولانی شدن نتیجه شکایت‌های اعضا می داند و می گوید: با این همه مستندات و مدارکی که سهامداران این شرکتها دارند هنوز پرونده در دادگستری جاری بوده و با گذشت 4 سال به نتیجه نرسیده است.

اسامی اعضای باغ‌شهرهای مذکور در پایگاه خبری صدای زنجان محفوظ است.

انتهای پیام

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانسازمان جهاد کشاورزی استان زنجانباغ‌شهرهامجوز آبیاری
sedayezanjannews.ir/nx2363


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»