کد خبر: 280
1396/08/23 - 19:46


رئیس کل دادگستری استان در جلسه پیشگیری از وقوع جرم استان:

کاهش آستانه تحمل مردم از نگرانی‌های مهم استان است

معاون سیاسی استاندار زنجان: نگذاریم اختلافات سیاسی و جناحی سبب نابودی اخلاقیات شود

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان دیروز با حضور مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان و نیز مدیران تمامی دستگاه‌های استان در حالی برگزار شد که به گفته رئیس کل دادگستری استان وقوع جرم در 5 ماهه امسال روند افزایشی داشته و پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی نیز در این مدت رشد داشته است.

جعفر گل‌محمدی یکی از نگرانی‌های استان را کاهش آستانه تحمل مردم دانست که منجر به افزایش وقوع جرایم خشن در استان شده است این در حالی است که زنجان در حوزه وقوع جرایم خشن جزو سه استان امن کشور مطرح است.

وی با بیان این‌که در قانون اساسی، پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضائیه بوده و دیدگاه‌ها در پیشگیری قوه قضائیه عمدتاً پیشگیری قضایی است در حالی که در این حوزه نمی‌توان فقط پیشگیری قضایی کرد، یادآور شد: قانون پیشگیری از وقوع جرم در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح بود که در نهایت منجر به تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم شده است.

این مسئول یکی از راهکارهای اساسی در کاهش وقوع جرم را اقدامات پیشگیرانه‌ای از قبیل ارتقای فرهنگ مطالعه عنوان کرد و پیشگیری را امر عمومی دانست که همه نهادها و دستگاه‌ها باید در آن دخالت داشته باشند.

در ادامه جلسه سید بیوک موسوی معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان مهارت گفت‌وگو و افزایش آستانه تحمل در بین مردم را یکی از عوامل کاهش خشونت در جامعه دانست و افزود: نگذاریم اختلافات سیاسی و جناحی سبب نابودی اخلاقیات در جامعه شود.

موسوی ضمن تکذیب آمار منتشر شده در زمینه همسر آزاری و قرار گرفتن زنجان در رده‌های نخست این آسیب اجتماعی را غیر واقعی عنوان کرد و افزود: هر چند موضوع بالا بودن آمار همسر آزاری در زنجان واقعیت ندارد ولی وجود حتی یک مورد همسر آزاری نیز برای استان شور و شعور حسینی آسیب زننده است.

موضوع گفت‌وگو در جامعه نهادینه نشده است

وی خطاب به مسئولانی که در جلسه برخی از عوامل افزایش جرم در استان را فاصله طبقاتی، فقر و غیره عنوان کردند را فاکتور اصلی ندانست چرا که این عوامل در جوامعی که از وقوع جرم کمتری برخوردار هستند فاکتورهای مذکور نیز مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم در حوزه افزایش جرایم فقدان مهارت گفت‌وگو در بین مردم بوده و در جامعه نیز این موضوع مغفول مانده و نتوانستیم نحوه و مهارت گفت‌وگو را ترویج کنیم به همین دلیل مردم زودرنج بوده و صبور نیستند و با اندک اختلافی قهر می‌کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان ضمن تأکید بر مهارت‌آموزی کودکان در امر مبادله اندیشه‌ها و داد و ستد عقلانی به لزوم آموزش‌های لازم در مدارس بر امر مهارت‌آموزی گفت‌وگو و حرف زدن اصولی اشاره کرد.

مهمان ویژه دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان علیرضا ساوری، مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری بود که به ارائه پیشنهاداتی در زمینه کاهش وقوع برخی از جرایم مطرح در استان که از رقم بالایی نسبت به جرایم دیگر برخوردار است اشاره کرد و افزود: راهکار اصلی در کاهش وقوع برخی از جرایم در استان بررسی عوامل وقوع به صورت جزئی در قالب کارگروه‌های تخصصی و ارائه طرح‌های عملیاتی و تدوین نقشه راه مدون است.

وی خطاب به مسئولان به وجود تعداد کثیری از محافظین از بزه در مقابل تعداد اندک مروجین اشاره کرد و یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی تیم محافظین در برخی از حوزه‌ها شکست خورده و تأثیرگذار در کاهش بزه نیست در حالی که با افزایش تعداد مروجین می‌توان برخی از جرایم را کاهش داد.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری با اشاره به این‌که با بررسی انجام شده از پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی نشان از افزایش میزان خشونت و نیز نزاع غیر مسلحانه در استان است بنابراین با بررسی‌های کارشناسی انجام شده 70 دلیل برای وقوع نزاع در زنجان احصا شده است، بیان کرد: براساس اولویت‌بند‌ی‌های انجام شده 27 مورد دلیل اصلی نزاع در زنجان عنوان شده و اختلاف دعاوی خانوادگی، اوباشی‌گری، بروز مشکلات در آپارتمان‌ها، دعوا بر سر جای پارک خودرو و غیره نیز از دیگر عوامل افزایش نزاع در استان برآورد شده است.

وی با تأکید بر این‌که در سال 2002 میلادی از سوی سازمان ملل اعلام شد که نرخ رشد جمعیت در دنیا یک درصد بوده در حالی که نرخ رشد جرم 5 درصد گزارش شده است بنابراین مهم‌ترنی چالش افزایش جرم در دنیا بوده و به یک معضل جهانی تبدیل شده است، بیان کرد: از سوی سازمان ملل به منظور کاهش جرایم 16 بند پیشنهاد داده شده است.

عمده مشکل ما فقدان تصمیم درست نیست بلکه معضل اصلی در انباشت تصمیم است

ساوری با اشاره به این‌که در کشور عمده مشکل ما فقدان تصمیم درست نیست بلکه معضل اصلی در انباشت تصمیم است، خاطرنشان کرد: خسارت وارده از این بخش ناشی از عدم اجرای درست قانون بوده و دو نهاد نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بیشترین خسارت‌ها را از این ناحیه متحمل می‌شوند چرا که در سال گذشته 15 میلیون و 300 هزار مورد پرونده وارد سیستم قضایی شده است.

وی با اشاره به این‌که در برخی از موارد از جمله پولشویی، دولت الکترونیک و غیره قانون مربوطه را یا اجرا نکردیم و یا اهتمام ویژه برای حل معضل نبوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه فضای گمنامی در کشور بسیار حاکم بوده و تبادل اطلاعات از سوی برخی از نهادها همانند بانک‌ها انجام نمی‌شود که همین عامل بروز و ظهور جرایم را بسیار افزایش می‌دهد چرا که در یک کشور 5 درصد مجرمان 50 درصد جرم را انجام می‌دهند.

این مسئول با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح امر پیشگیری از وقوع جرم و به نوعی تصور از پیشگیری است که در این بخش نیز باید برنامه‌ها ناظر بر علل وقوع جرم باشد نه خود جرم چرا که با تمرکز بر علل وقوع جرم است که می‌توان مانع بروز آن شد، یادآور شد: 7 راهبرد اساسی در بحث پیشگیری از وقوع جرایم با تمرکز بر علل آن می‌توان به ارتقا آگاهی عمومی و اختصاصی، توجیه و ارشاد، هشدار و اندرز به موقع و به هنگام، بر هم زدن محیط جرم، افزایش خطر دستگیری، وجود ابراز و فرصت ارتکاب جرم و اجرای عدالت کیفری سزاگویه و کیفر گرایانه اشاره کرد که ارائه راهکارهای عملی و اجرایی از جمله پیشنهادات در این زمینه است.

در ادامه جلسه مهرداد ستاره، مدیرکل پزشکی قانونی استان نیز با انتقاد از وضعیت برخورد در جامعه در موضوعات مختلف به پرورش بیش از حد بازرس و حفاظت اشاره کرد و گفت: متأسفانه در جامعه ما خوبی‌ها دیده نمی‌شود و همواره به دنبال نکات منفی هستیم در واقع در جامعه به مردم آموزش داده نشده که از زندگی لذت ببرند و شاد باشند و مردم همواره از زندگی خود ناراضی هستند.

ضرورت اتخاذ مشوق‌های لازم برای دانشجویان به منظور بررسی در حوزه ریشه‌یابی جرایم

علی‌رضا آرمان‌کیا، رئیس بیمارستان بهشتی نیز به لزوم ارائه آموزش‌های لازم از دوران ابتدایی در بین دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: در حوزه دلایل وقوع جرم نیز باید تحقیقات ریشه‌ای انجام شود که در بخش باید برای دانشجویان مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

شیبانی، مدیرکل اطلاعات استان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که طبق گزارشات عنوان شده استان زنجان در حوزه آسیب‌های اجتماعی نسبت به استان‌های دیگر در وضعیت بهتری قرار دارد که این امر نیز ریشه در باورهای مذهبی مردم استان دارد، گفت: یکی از عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی تغییر سبک زندگی مردم و اقدامات گسترده دشمن علیه نظام و تغییر سبک زندگی مردم است چرا که دشمن فقط دشمن برخی از شهرها همانند تهران یا اصفهان که منجر به خودکشی دو نوجوان شد نیست بلکه دشمن نظام است.

وی با تأکید بر این‌که زنجان جزو استان‌های خاکستری کشور محسوب شده و استان در مورد در معرض آسیب بوده در 17 مورد به عنوان آسیب دیده محسوب شده و در 5 مورد نیز بسیار آسیب دیده است، بیان کرد: اقدامات و فعالیت‌ها نباید سبب بروز آسیب اجتماعی جدید شود.

افزایش ۵۴ درصدی وقوع جرایم در فضای مجازی و جرائم رایانه‌ای

سردار علی آزادی فرمانده نیروی انتظامی استان نیز در این جلسه، افزود: طبق آمار زنجان از نظر امنیتی در سطح کشور در رده اول تا سوم قرار دارد و میزان وقوع جرم در استان پایین است

وی اظهار کرد: هر قدر دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاه‌ها و مساجد فعال‌تر باشند، وقوع جرم کاهش می‌یابد و در این میان باید از ظرفیت‌های مذهبی به خوبی استفاده شود

فرمانده اننظامی استان گفت: امروز بیشتر کلاه‌برداری‌ها مجازی شده و متأسفانه طی سالجاری جرایم فضای مجازی در استان رشد داشته است و در بحث فضای مجازی و جرائم رایانه‌ای افزایش ۵۴ درصدی داریم و با وجود افزایش جرائم در فضای مجازی ۹۵ درصد آن‌ها کشف شده است

آزادی افزود: استان از نظر وقوع قتل سی و دومین استان کشور از بین سی و چهار استان است و خوشبختانه در زنجان آدم‌ربایی و سرقت از بانک رخ نداده است.

 

# دادگستری زنجان؛ پیشگیری؛ اختلافات سیاسی

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx280


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»