کد خبر: 29
1396/04/31 - 19:46


عضو شورای چهارم شهر زنجان:

لزوم تسهیل‌گری در نوسازی بافت‌های فرسوده

صدای زنجان- عضو شورای چهارم شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در بررسی مسایل و مشکلات ساکنان بافت فرسوده با اشاره به این‌که بافت فرسوده به دلیل مشکلات اقتصادی ساکنین و عدم جذب سرمایه‌گذار امکان نوسازی را ندارد، ابراز کرد: از ویژگی‌های عمده این بافت‌ها ناپایداری کالبد، تراکم بالای جمعیت، کمبود فضای سبز و خدمات شهری، توزیع نامناسب معابر و معضلات اجتماعی است.

پایگاه خبری صدای زنجان

عضو شورای چهارم شهر زنجان:

لزوم تسهیل‌گری در نوسازی بافت‌های فرسوده

وجود 511 هکتار بافت فرسوده در زنجان

صدای زنجان- عضو شورای چهارم شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در بررسی مسایل و مشکلات ساکنان بافت فرسوده با اشاره به این‌که بافت فرسوده به دلیل مشکلات اقتصادی ساکنین و عدم جذب سرمایه‌گذار امکان نوسازی را ندارد، ابراز کرد: از ویژگی‌های عمده این بافت‌ها ناپایداری کالبد، تراکم بالای جمعیت، کمبود فضای سبز و خدمات شهری، توزیع نامناسب معابر و معضلات اجتماعی است.

اسماعیل دویران با تاکید بر این موضوع که بافت‌های آسیب‌پذیر براساس بلوک آسیب‌پذیر تعریف شده است که باید حداقل یکی از شرایط سه گانه تعریف شده را داشته باشند، ابراز کرد: یکی از شرایط عنوان شده ناپایداری است طوری که این بلوک دارای ویژگی حداقل 50 درصد بناهای فرسوده نامناسب به لحاظ زیستی و سکونتی یا آسیب‌پذیر بوده که در واقع بنای آسیب‌پذیر یا فاقد سیستم سازه‌ای است و در اجرای آن نیز مفاد آیین‌نامه 2800 رعایت نشده باشد.

دویران دیگر شرایط سه گانه عنوان شده در بالا را ریزدانگی ( بلوکی که حداقل 50 درصد املاک آن مساحتی کمتر از 200 متر مربع داشته باشد) و نفوذ‌ناپذیری (بلوکی که حداقل 50 درصد معابر آن بن بست و یا با عرض کمتر از 6 متر باشد) عنوان کرد.

وی با تاکید بر این‌که 511 هکتار از بافت شهری زنجان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که از جمله مناطق شامل بافت ناکارآمد و فرسوده را می‌توان حد فاصل خیابان بهار از طرف شمال تا خیابان شهید بهشتی از طرف جنوب، از شرق به بلوار آزادی و از غرب به خیابان مطهری اشاره کرد.

او با بیان این‌که بافت‌های شهری به سه دسته کلی بافت‌های تاریخی، بافت‌های شهری ( فاقد میراث فرهنگی) و بافت‌های حاشیه‌ای (سکونتگاه‌های غیررسمی) تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: در این بخش طراحی خیابان امام و بافت مرکزی شهر مورد تاکید قرار گرفته و سعی بر این شده تا متناسب با فرهنگ معماری ایرانی – اسلامی طراحی و اجرایی شود.

عضو شورای چهارم شهر زنجان با اشاره به این‌که در حوزه همسان‌سازی نمای شهری و بناها با هویت و فرهنگ ایرانی اقدامات موثری در شورای چهارم انجام شد، خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات مهم شورا در سال 93 تهیه ‌الگوی نماسازی شهر زنجان بود که این الگو برای رسیدن به هماهنگی نمای شهر با فرهنگ ایرانی– اسلامی، الگوی مشخص از انواع مصالح مورد استفاده، شکل نما و طراحی خاص نما مورد توجه قرار گرفت.

** اجرای طرح نماسازی شهری از ابتدای امسال در بافت مرکزی شهر

وی با تاکید بر این‌که طرح مذکور از ابتدای سال 96 در مناطق مرکزی شهر، خیابان امام، زینبیه غربی، صفا و تمام خیابان‌های منتهی به بافت مرکزی شهر در حال اجرا است، یادآور شد: متقاضیان دریافت پروانه ساختمانی در این مناطق ملزم به رعایت تمامی نکات ارائه شده در این الگو هستند.

دویران در ادامه ضمن اشاره به لزوم تسهیل‌گری در نوسازی بافت‌های فرسوده این اقدام را به معنی اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، جلب مشارکت ساکنان در اجرای برنامه‌های نوسازی، آموزش، توانمند‌سازی و به طور کلی تمامی اقداماتی که در طول زمان و با حضور موثر ساکنان بافت‌های فرسوده، منجر به بهبود وضعیت زندگی در اتمام ابعاد آن در یک محدوده فرسوده می‌شود، عنوان کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت ارائه خدمات بهتر از سوی دفتر تسهیل‌گری به منظور برقراری ارتباط موثر با مالکان، نیاز به اطلاع از جزییات مشکلات و مسائل ساکنین در محدوده بافت فرسوده احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: این تسهیل‌گری از طریق ارتباط تنگاتنگ و چهره به چهره با مردم میسر می‌شود.

عضو شورای چهارم شهر زنجان در ادامه با اشاره به مساعدت‌های انجام شده از سوی دولت و شهرداری از قبیل ارائه تسهیلات و تخفیفات اعطایی در راستای نوسازی بافت‌‌های فرسوده به ساکنان بیان کرد: ارائه تخفیف صد در صدی برای عوارض پذیره صدور پروانه برای بافت فرسوده، 50 درصد تخفیف برای مابقی عوارض مربوط به مازاد تراکم، آتش نشانی و غیره، 75 درصد تخفیف برای تجمیع املاک و نیز پرداخت 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی بدون سپرده به ازای هر واحد از جمله مساعدت‌های عنوان شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده است.

وی مشکلات و موانع مالی موجود برای متقاضیان ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهری را در وهله نخست یکی از موارد قابل تامل دانست و تاکید کرد: هدف اصلی از تسهیل در امور مربوط به بازسازی و بهسازی، برداشتن بار مالی و بروکراسی اداری از دوش ساکنان است که در این بخش پیشنهاد طرح تقسیط پرداخت‌های اخذ پروانه به ویژه در مورد کاربری‌های تجاری از زمان شروع به ساخت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

دویران با تاکید بر این‌که هدف شورای اسلامی شهر، شهرداری و دفاتر تسهیل‌گری زنجان، ایجاد نگاه مثبت و ترغیب ساکنان به تجمیع برای رسیدن مالکان به منافع اقتصادی مد نظر است، گفت: بهترین روش در این بخش اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط از سوی دفتر اجرای طرح به صورت چهره به چهره بوده که از طریق ارتباط حضوری با اهالی بافت‌های فرسوده نیز قابل اجراست.

وی ضمن اشاره به زمان‌بر بودن پروژه تسهیل‌گری خاطرنشان کرد: از آنجایی که عملیات تسهیل‌گری بر پایه ارتباطات مردمی و ایجاد تشکل‌های دانش‌آموزی، بانوان، بسیج و تشکل‌های مردم نهاد است باید در بازه زمانی بلند مدت برنامه‌ریزی شود.

عضو شورای چهارم شهر زنجان در پایان به ارزیابی عملکرد دفتر تسهیل‌گری اشاره کرد و گفت: مهمترین راهکار در جهت ایجاد محرک‌های توسعه در مناطق فرسوده و ناپایدار شهری همکاری تنگاتنگ و متقابل نهادها و ارگان‌های مربوطه با ساکنان این‌گونه بافت‌ها است.

 

 

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx29


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»