کد خبر: 3485
1399/03/17 - 12:1


پاسخ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان به نگرانی مردم بابت حمله گرگ‌های دو رگه (گرگاس‌ها) به انسان؛

گرگاس،‌ زاده دست انسان‌هاست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: در مناطق چهارگانه حفاظت شده که تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد اتفاقاتی از این قبیل که گرگ‌های دو رگه به انسان حمله کنند وجود ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- همه ساله شاهد حمله گرگ‌های دورگه (گرگاس) در مناطق مختلف استان به اهالی روستاها هستیم که سبب نگرانی اهالی از به خطر افتادن جانشان شده است که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در واکنش به این موضوع عامل اصلی این تهدید را دست‌درازی انسان در طبیعت و آمیزش سگ و گرگ می‌داند.

اسماعیل گلی‌زاده در واکنش به حمله گرگ‌های دو رگه به مردم و نگرانی اهالی مناطق مختلف از به خطر افتادن جانشان اظهار کرد: در مناطق چهارگانه حفاظت شده که تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد اتفاقاتی از این قبیل که گرگ‌های دو رگه به انسان حمله کنند وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که بروز اتفاقاتی از قبیل حمله گرگ‌های دو رگه به انسان به دلیل به هم خوردن اکوسیستم منطقه است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در مناطق حفاظت شده غذا به اندازه کافی وجود داشته و اکوسیستم طبیعت حفظ شده است حیوانات وحشی کمبود غذا ندارند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با بیان این‌که در مناطقی مانند ابهر، خدابنده و خرمدره مناطق حفاظت شده وجود ندارد، بیان کرد: برخی از حیوانات که غذای مورد نیاز حیوانات دیگری هستند با شکار غیرمجاز عملاً از بین رفته است و حیوانات وحشی همچون گرگ‌‌ها غذای کافی ندارند و در نتیجه به انسان حمله‌ور می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که گرگ‌های دو رگه و یا گرگاس آمیزشی از سگ و گرگ هستند، تصریح کرد: عده‌ای از مردم در به خطر افتادن جانشان توسط این حیوان وحشی مقصرند چرا که به طبیعت دست‌درازی کرده و اقدام به بزرگ کردن توله‌های گرگ‌ها و رهاسازی آن در طبیعت می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: از آنجایی که این توله‌ها در حین بزرگ شدن با انسان اخت پیدا می‌کنند به راحتی به انسان نزدیک شده و خطرآفرین باشد.

وی با تأکید بر این‌که متأسفانه اکوسیستم طبیعت به هم خورده و سگ‌های ولگرد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: گرگ‌های دو رگه‌‌ای که در حال حاضر تهدیدی بر جان انسان‌ها شده زاده دست خود آن‌ها هستند.

گلی‌زاده با بیان این‌که با به هم خوردن اکوسیستم، تعداد سگ‌های ولگرد زیاد شده است، بیان کرد: با ریختن زباله و یا لاشه حیوانات در اطراف روستاها و شهرها سبب گرایش درندگان به ویژه گرگ‌ها به مناطق مسکونی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته دو مورد حمله گرگاس به اهالی در منطقه خرمدره گزارش شده بود، تصریح کرد: اخیراً نیز یک مورد مشابه رخ داده بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان در پاسخ به این سوال که با توسط به بازرسی‌های انجام شده در کدام مناطق استان گرگاس‌ها حضور دارند، گفت: بیشتر در مناطق خدابنده، خرمدره و قیدار شاهد حضور گرگاس‌ها و حمله آن‌ها به اهالی بودیم.

در طارم گرگاس مشاهده نشده است

گلی‌زاده بر این موضوع تأکید کرد که در شهرستان طارم موردی از حمله گرگ‌های دورگه به اهالی و مناطق مسکونی مشاهده نشده است‌‌، تصریح کرد: به دلیل وجود حیات وحش و غذای مورد نیاز برای این حیوان درنده در این مناطق تاکنون مورد مشابهی گزارش نشده چون خوی وحشی‌گری این حیوان حفظ شده است.

وی با تأکید بر این‌که گرگ‌ها برای حفظ سلامتی طبیعت بسیار مفید و سودمند بوده و نباید بی‌جهت از سوی انسان‌ها مورد تهدید قرار گیرند، خاطرنشان کرد: گرگ‌ها نیز همانند دیگر گونه‌های جانوری از انسان‌ها دوری می‌گزینند و تا زمانی‌ که جانوران درنده مورد تهدید واقع نشوند به افراد حمله نمی‌کنند و پنهان شدن را بهترین راهکار می‌دانند.  

این مسئول با اشاره به این‌‌که گرگ‌ها برای بقاء خود و تغذیه نیازمند طعمه غذایی هستند از شکارچیان خواست از شکار غیرمجاز طعمه‌های این گونه جانوری از جمله خرگوش، موش صحرایی و گراز به جد اجتناب کنند تا آن‌ها از سرناچاری به حریم شهرها و روستاها پای نگذارند.

وی از روستاییان و شهروندان خواست، در صورت مشاهده گونه‌های جانوری وحشی از جمله گرگ در اطراف سکونتگاه‌های خود بلافاصله موضوع را از طریق تلفن‌های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ اطلاع دهند تا اقدامات لازم برای متواری کردن آن‌ها انجام شده و برای در امان ماندن از حمله گرگ به هشدارها و توصیه‌ها در زمینه حفاظت و مراقبت از سالمندان،  کودکان و دام‌های اهلی، توجه جدی داشته باشند.

گفتنی است طبق بررسی‌های انجام شده حمله گرگ‌های دو رگه( سگ گرگ) به انسان‌ها از سال 93 آغاز شده و تاکنون 22 نفر از شهروندان و اهالی روستاهای مناطق مختلف استان مورد حمله این گرگ‌ها قرار گرفته و زخمی شدند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگرگاسفرمانده یگان حفاظت محیط زیست زنجاناسماعیل گلی‌زاده
sedayezanjannews.ir/nx3485


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»