کد خبر: 3533
1399/03/21 - 13:42


تب کریمه‌کنگو در کمین کشتارگاه‌های زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از تکثیر و فعالیت کنه‌ها با توجه به نزدیک شدن به ایام گرم سال خبر داد و ضمن تاکید بر تشدید نظارت‌ها از کشتارگاه‌ها از شهروندان خواست تا گوشت موردنیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت‌دار استفاده کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از تکثیر و فعالیت کنه‌ها با توجه به نزدیک شدن به ایام گرم سال خبر داد و ضمن تاکید بر تشدید نظارت‌ها از کشتارگاه‌ها از شهروندان خواست تا گوشت موردنیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت‌دار استفاده کنند.

محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند، اقدامات پیشگیرانه را یکی از اولویت‌ها در برابر این بیماری اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری عنوان کرد: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه افراد در تماس با دام و فرآورده های دامی شامل دامداران، توزیع کنندگان فرآوردهای خام دامی، سلاخان، قصابان و همچنین بانوان خانه دار را شامل می‌شود، کنه‌ها را مهم‌ترين عامل انتقال اين بيماري از دام به دام و از دام به انسان عنوان کرد و گفت: با این اوصاف در صورت مشاهده كنه بر روی بدن دام، نبايد كنه را له کرد كه اين امر، باعث انتقال ويروس اين بيماری مي‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان مهم‌ترین نشانه بیماری تب کریمه کنگو در دام را تب عنوان کرد و افزود: دام‌های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی‌اشتهائی شده که معمولاً برای دامداران قابل تشخیص نیست، این مدت زمان پخش ویروس است که حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود.

تشدید نظارت‌های بهداشتی از کشتارگاه‌ها

وی با اشاره به اينكه در فصل گرما نظارت‌هاي بهداشتی بر كشتارگاه‌ها تشديد مي‌شود، تصریح کرد: شهروندان گوشت موردنیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت‌دار استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بيان اينكه شهروندان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه گوشت دام های ذبح شده در مراسم ملی، مذهبی و قربانی را 24 ساعت و امعا و احشای دام را 48 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه يخچال نگهداري كنند، خاطرنشان كرد: با نگهداری لاشه به مدت 24 ساعت در سردخانه، pH گوشت کاهش می‌یابد و ویروس کریمه کنگو به دلیل حساس بودن به pH اسیدی، از بین می‌رود./941

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتب کریمه کنگودامپزشکی زنجانمحمدباقر حاج‌کاظمی
sedayezanjannews.ir/nx3533


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»