کد خبر: 9593
1402/02/05 - 15:25


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان؛

بیماری «تب کریمه کنگو» در زنجان مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد که تاکنون هیچ موردی از تب کریمه کنگو در زنجان مشاهده نشده است، با این حساب، سمپاشی مکرر دام‌ها در فصول گرم سال( هر ماه یکبار) و تمیزی محل نگهداری دام‌ها را از عوامل تاثیرگذار در زمینه پیشگیری از این بیماری است که باید مورد توجه باشد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد که تاکنون هیچ موردی از تب کریمه کنگو در زنجان مشاهده نشده است، با این حساب، سمپاشی مکرر دام‌ها در فصول گرم سال( هر ماه یکبار) و تمیزی محل نگهداری دام‌ها را از عوامل تاثیرگذار در زمینه پیشگیری از این بیماری است که باید مورد توجه باشد.

«محمد باقرحاج کاظمی»، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه، تاکنون هیچ موردی از تب‌کریمه کنگو در زنجان مشاهده نشده است، اظهار کرد: تب کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و این بیماری از دام به انسان منتقل می‌شود و بین انسان‌ها هم به عنوان یک بیماری عفونی از طریق زخم و ترشحات قابل انتقال است.

وی ادامه داد: علائم این بیماری در دام تقریباً نامشخص است و متخصصین نمی‌توانند این بیماری را از روی علائم بالینی و ظاهری تشخیص دهد چرا که هیچ‌گونه علامتی وجود ندارد. دام یک تب زودگذری را رد می‌کند، منتهی ویروس در بدن دام همچنان در حال تکثیر است که این پروسه یک هفته‌ای طول می‌کشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مشکل مرحله‌ای است که دام در مرحله بیماری باشد و دام کشتار شود، اگر حیوان در این مرحله ذبح شود، فوق‌العاده خطرناک است.

 این مسئول افزود: در دوره‌ای که دام‌ها در صحرا هستند، امکان گزش حیوانی را دارد که به این طریق بیماری به حیوان دیگر انتقال می‌یابد و این بیماری ایجاد می‌شود. همچنین دام‌ها در صحرا نیز می‌توانند عاملی برای انتقال بیماری به انسان باشند.

وی در مورد اینکه در بحث دامی کاری که توسط دام پزشکی و دامداران صورت می‌گیرد، سمپاشی مکرر دام‌ها است که در فصول گرم و از موقعی که دما به بالای ۱۵ درجه می‌رسد این اقدام باید صورت بگیرد، اظهار کرد: کنه‌ها ممکن است در روستا و روی بدن دام باشد و بیماری را انتقال دهند و همچنین از طریق شیر دوشیدن دام، بیماری به انسان انتقال می یابد. همچنین بهتر است قصاب‌ها و کسانی که دام را ذبح می‌کنند، تا جایی که امکان دارد در تماس با ترشحات دام قرار نگیرند و از دستکش استفاده کنند.

به گفته حاج کاظمی، متأسفانه برای این ویروس واکسن دامی متصور نیست، بنابراین دامداران باید هر ماه یکبار سمپاشی را در فصول گرم انجام بدهند.

وی در مورد علائم انسانی بیماری اظهار کرد: علیرغم اینکه این بیماری برای دام، چندان اثراتی ندارد اما برای انسان خطر‌ناک است چرا که موجب خونریزی‌های داخلی می‌شود و زمانی که فرد از وضعیت خود آگاهی یابد، معمولا کار از کار گذشته است.

 

انتهای پیام/


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانتب کریمه کنگومدیرکل دامپزشکی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9593


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»